Antipercolatiefan

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Ik heb wat steentjes opgeschept in mijn antiperculatiefan. Het ding klonkt als een koffiemolen met 7 kilo bonen erin. :). Nu heb ik de fan zo goed mogelijk schoongemaakt, maar ik vrees dat ik ergens een kortsluitingkje veroorzaakt heb want het ding deed niks mee na dat ik enkele seconden geprobeerd had om het eventjes rechtstreeks aan te sluiten.

Zou dit het relais zijn en zo ja , waar zit dat ?
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

dat je geen antwoord krijgt ligt er waarschijnlijk aan dat die fan van jou niet in nederland is geleverd :smoke:
en als dat wel zo is heet ie anders :D

vertalers in de zaal svp
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

zo heet het in nederland ook, waar het ook geleverd is :)

zet er 's een directe + en - op, ken je kijken of ie het nog doet (Y)
Mrtn = Maarten
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

ikke willen leren, wat is dat dan
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Kweet 't ongeveer :D

Tis een ventilator die geschakeld is met een thermocontact ook, zodra de motor, of de sensor in/bij de carburateur een bepaalde temp. meet gaat deze ventilator draaien om zo het zaakje te koelen. Bovendien blijft ie na uitschakelen van de motor enige tijd doordraaien om verdampte gassen in carb te laten koelen zodat deze weer condenseerd :)

Kheb zo'n ding niet zelf erop zitten, dus nooit verdiept in de werking ervan, wat ik heb neergezet is wat ik ooit heb gelezen hiero, of ik het goed begrepen heb....? :p
Mrtn = Maarten
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

ah, maar die taak wordt toch gewoon uitgevoerd door de koelfan.
ik kan me mijn vorige 19 nog herinneren, een gtx, dat als ik de motor afzette, dan ging die na ongeveer een minuut aan, en bleef dan meer dan tien minuten door draaien, erg veel vragen van mensen over gehad of dat wel normaal was, ja dus.

ik kan/kon me niet zo goed voorstellen hoe je daar steentjes in kan vangen....
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

tis een klein ventilatortje die rechts bij je veerpoot zit, ongeveer de maat van een 1/2l pak melk :p , je ziet ook geen fan zitten ofzo, is een soort schoepenrad lijkt het wel, ingekapseld. Met een buis gaat ie naar je carb en in- of uitlaatspruitstuk
Mrtn = Maarten
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

The Saint schreef:dat je geen antwoord krijgt ligt er waarschijnlijk aan dat die fan van jou niet in nederland is geleverd :smoke:
en als dat wel zo is heet ie anders :D

vertalers in de zaal svp
Noemt zo wel :p
Mrtn schreef:zo heet het in nederland ook, waar het ook geleverd is :)

zet er 's een directe + en - op, ken je kijken of ie het nog doet (Y)
Heb ik gedaan, ding werkt nog
The Saint schreef:ah, maar die taak wordt toch gewoon uitgevoerd door de koelfan.
ik kan me mijn vorige 19 nog herinneren, een gtx, dat als ik de motor afzette, dan ging die na ongeveer een minuut aan, en bleef dan meer dan tien minuten door draaien, erg veel vragen van mensen over gehad of dat wel normaal was, ja dus.

ik kan/kon me niet zo goed voorstellen hoe je daar steentjes in kan vangen....
Blaast rechtsreeks op carburateur en omsluit benzineslang(?) en is dus iets beter voor warm te starten
Mrtn schreef:tis een klein ventilatortje die rechts bij je veerpoot zit, ongeveer de maat van een 1/2l pak melk :p , je ziet ook geen fan zitten ofzo, is een soort schoepenrad lijkt het wel, ingekapseld. Met een buis gaat ie naar je carb en in- of uitlaatspruitstuk
Toffe omschrijving :)


In ieder geval, probleem is semi-opgelost. Kwam tot de conclusie dat er een zekering in het midden boven de motor hangt bij mij en die was doorgesmolten met dat kortsluitingske. Fan werkt terug alleen zit er blijkbaar nog wat smeerlapperij in zodat hij nog steeds een vrij krakend geluid maakt...
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

ok dan, weer wat geleerd, had ik nog nooit gezien [maar ik ben dan ook boekhouder, geen renaultmonteur] maar welk type renault heb jij dan, want zoals gezegd, bij mijn oude 19 gtx werd er gewoon als een gek meer dan 10 minuten geblazen door de koelfan
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

bij de turbomotoren, iig de 5 :) verder weet ik niet
Mrtn = Maarten
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

fuego turbo iig niet....
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

The Saint schreef: maar welk type renault heb jij dan,
5 GTT.

Ding helpt effectief wel. Ik heb na mijn ongeval 3 weken rondgereden zondar dat die fan ingeplugged was (per ongeluk). En ik had véél meer moeite met warm starten, uiteindelijk heeft zelfs mijn starter het begeven.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Om precies te zijn is de antiperculatiefan een fan die perculatie tegengaat :p Het voorkomt het verdampen van benzine in de leidingen na het afzetten van de motor, door de benzineleiding vanaf de drukregelaar tot aan de carburateur te koelen met buitenlucht. Bij de ph.2 blaast de fan ook nog door de carburateur zelf heen.
Voorkomt 'vapour lock', waardoor de auto ook warm goed start.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

Matijs schreef:Om precies te zijn is de antiperculatiefan een fan die perculatie tegengaat :p Het voorkomt het verdampen van benzine in de leidingen na het afzetten van de motor, door de benzineleiding vanaf de drukregelaar tot aan de carburateur te koelen met buitenlucht. Bij de ph.2 blaast de fan ook nog door de carburateur zelf heen.
Voorkomt 'vapour lock', waardoor de auto ook warm goed start.
gat in je motorkap zagen boven de turbo toevallig ook een oplossing? zit nl;. met t zelfde probleem.
mot eerst 15 mins afkoelen voordat t ding wil starten
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Heb jij ook nog een GTT?
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

@Ollie: Wie niet

en wat dat gat betreft, dat doet het dus eigenlijk niet, ja is waarschijnlijk koeler als zonder gat, maar nee alleen een gat koelt niet genoeg!!
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Het gaat puur om het koelen van de benzineleiding, dus ik denk niet dat een gat zagen erg veel gaat helpen.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Matijs schreef:Het gaat puur om het koelen van de benzineleiding, dus ik denk niet dat een gat zagen erg veel gaat helpen.
Inderdaad. Een gat heeft enkel nut als je aan het rijden bent, terwijl die fan juist zijn werk doet als de motor uitgeschakeld is.
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Zoeken op perculatie leverde me dit op:

http://home.wanadoo.nl/dakingtm/problemen.doc
Wiens site is dat :p
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Van mij :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ollie schreef:Heb jij ook nog een GTT?
clio rsi met een 16V turbo blok
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Stom stom stom, natuurlijk, Clio Turbo, ik wist het ook wel :D
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Matijs schreef:Om precies te zijn is de antiperculatiefan een fan die perculatie tegengaat :p Het voorkomt het verdampen van benzine in de leidingen na het afzetten van de motor, door de benzineleiding vanaf de drukregelaar tot aan de carburateur te koelen met buitenlucht. Bij de ph.2 blaast de fan ook nog door de carburateur zelf heen.
Voorkomt 'vapour lock', waardoor de auto ook warm goed start.
Nou bij mijn ph2 draait het apparaat zeker nog 30min na. Erg irri. En goed starten daarna? Ho maar! :@
Gaar er binnenkort helemaal uit dat ding. Vreet nog een hoop stroom ook.

mvg, Chendy.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja garantie tot de hoek :lol:
Bij mij is hij nu ook niet aangesloten, maar dat ik omdat ik nog even moet kijken hoe het (niet) gaat passen met mijn nieuwe carburateur.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

anti percOlatie fan
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, met een O? Oh ja, perculatie op google geeft idd niet veel :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

speedline schreef:anti percOlatie fan
Op één lettertje zal het niet steken :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

speedline schreef:anti percOlatie fan
Kheb het even gewijzigd.....ook ik dacht altijd dat het perculatie was :@
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

[img]http://www.clubs.nl/clubsdata/221481/in ... cooler.jpg[/img]

Zoiets misschien :)


FOR SALE :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

chendy schreef: Nou bij mijn ph2 draait het apparaat zeker nog 30min na. Erg irri. En goed starten daarna? Ho maar! :@
Gaar er binnenkort helemaal uit dat ding. Vreet nog een hoop stroom ook.

mvg, Chendy.
of je controleerd of alle leidingen en stukken plastic wel goed aan gesloten zijn... :lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Weggooien die carb koeler. Ding kan alleen maar vastslaan als ie oud is. En dat geeft brandrisico.

Je moet dan alleen met warme motor een 3 tot 4x vol gas kort starten (niet pompen). Werkt prima en weer een probleem onderdeel minder.
Plaats reactie