Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Ik bedoel dus niet het gat in je achterspatbord of je dorpel, maar echt het turbo-gat. Wat is dat nu precies en waardoor wordt dat veroorzaakt?
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, maar door deze aandrijving genereert de turbo natuurlijk meer vermogen.

Bij stationair/lage toerentallen of lage belasting is er nog niet genoeg uitlaatgasdruk om de turbo zijn werk te laten doen. De turbo heeft dan geen druk en levert dus geen extra vermogen.

Vanaf het moment dat je gas geeft moet dus eerst druk opgebouwd worden in de turbo, en dát duurt dus even (1 a 2 sec) : het eerste moment na gasgeven gebeurt er dan ook niet veel, de turbo bouwt zijn druk op, en dán knalt ie ineens weg :smile:

Sommige mensen vinden het maar niks, zoŽn turbogat, maar ik vind het bijvoorbeeld geweldig, omdat dat nog veel meer snelheidssensatie geeft: het is net alsof de auto even flink diep inademt en dan ineens alles laat gaan! :grin:
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

vologens mij kan je ook een search in het forum doen maar goed ik doe een gokje om je het uit te leggen.

een turbo werkt pas vanaf een bepaald aantal toeren. Why? Omdat in de turbo een draaischoef zit en deze aangeblazen wordt door je uitlaatgassen. Bij een stationair draaiende motor, plus minus 1000 t/m draait het schoefje gewoon mee. Pas bij bij ongeveer 2500/3000 t/m gaat ie echt aan de gang en begint je turbo te werken. Dan gaat hij pas echte druk opbouwen waardoor het autootje plots sneller gaat.

Dus het turbo gat is dan het moment tussen stationair en toerental van turbowerking.

Er is dan ook nog een verschil van klein en groot. een grotere turbo heeft meer toeren nodig om te beginnen met goed draaien dus die zal pas aanslaan bij 4000 toeren ofso. Dus de tijd tussen stationair en 4000 toeren is langer.

Das dus een turbo gat
ed_pret
Berichten: 643
Lid geworden op: vr 26 jan 2001 0:00
Locatie: Den Haag

warempel stefijn zomaar laat je me zoveel tikken!!! Ik had net zo goed vieze plaatjes kunnen downloaden ...
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-12-09 21:01, ed_pret
wrote:
warempel stefijn zomaar laat je me zoveel tikken!!! Ik had net zo goed vieze plaatjes kunnen downloaden ...
:lol:
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Terwjl julie aan het downloaden zijn wil ik jullie toch even bedanken voor de info. Ik dacht altijd dat het turbo-gat iets kortstondigs was tijdens het in werking gaan van het ding. Blijkt dus eigenlijk de aanwakkertijd. Ik heb een R5AT en daar zit dus een relatief groot turbo-gat in. Oké.
Danku.
Folkert
Berichten: 261
Lid geworden op: za 14 jul 2001 0:00
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Niemand heeft nog wat gezegd over het toerental van de turbo. Als zo'n ding een beetje zijn best staat te doen, mag je denken aan een toerentalletje van rond de 100000 toeren (honderdduizend toeren). Bij lage belastingen/stationair oid staat de turbo bijna stil. Het duurt dan ff voordattie op gang is. Hoe groter de turbo, hoe langer het duurt. R4 of R5AT = T3 = groot. 5GTT = T2 = klein.
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-12-10 22:57, Folkert
wrote:
Niemand heeft nog wat gezegd over het toerental van de turbo. Als zo'n ding een beetje zijn best staat te doen, mag je denken aan een toerentalletje van rond de 100000 toeren (honderdduizend toeren). Bij lage belastingen/stationair oid staat de turbo bijna stil. Het duurt dan ff voordattie op gang is. Hoe groter de turbo, hoe langer het duurt. R4 of R5AT = T3 = groot. 5GTT = T2 = klein.
Yes, dat klopt. BIj volle belasting kan ie zelfs 130.000-150.000 toeren per minuut bereiken.

In de nieuwe 1.4 HDI van Peugeot bereikt de turbo zelfs 250.000 toeren per minuut!!
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Handig topic, ik weet nu dus wat een turbogat is.
Maar dat wilde ik ook weten, is zo'n turbogat erg, of maakt het echt niets uit dat dat er is.

Ik bedoel dan over de benzine, dat er zodra de turbo in werking wil gaan, dus tijdens dat turbogat, dat er veel meer benzine gevraagd wordt. Met het benzinepompje en de terugloop is er waarschijnlijk wel genoeg, maar stel je hebt geen terugloop en alle benzine die aangevoerd wordt, wordt gebruikt. Dus wordt er tijdens dat turbogat ineens veel aangezogen?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

is vergelijkbaar met de grote zwarte gaten in de ruimte. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ron schreef:Ik bedoel dus niet het gat in je achterspatbord of je dorpel, maar echt het turbo-gat. Wat is dat nu precies en waardoor wordt dat veroorzaakt?
het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...

auto's met grotere motoren en meer vermogen gebruiken ook weleens sequentiele turbo's, d.w.z. een kleinere en een grotere achter elkaar; de kleine komt bij lagere toeren op gang, en drijft de grotere sneller aan dan normaal; denk aan RX-7 Twin Turbo, 300ZX Twin Turbo, Supra Twin Turbo, zelfs de Safrane Bi Turbo - jaja! Onze oosterburen zijn nogal gewend dubbele turbo's als Bi Turbo aan te duiden, dit is t zelfde als twin natuurlijk.

Er zijn ook systemen om eerder meer uitlaatgassen te produceren, d.m.v. bijv. nitrous. Dit om je turbo lag te reduceren...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joost (DoubleYou) schreef:Handig topic, ik weet nu dus wat een turbogat is.
Maar dat wilde ik ook weten, is zo'n turbogat erg, of maakt het echt niets uit dat dat er is.

Ik bedoel dan over de benzine, dat er zodra de turbo in werking wil gaan, dus tijdens dat turbogat, dat er veel meer benzine gevraagd wordt. Met het benzinepompje en de terugloop is er waarschijnlijk wel genoeg, maar stel je hebt geen terugloop en alle benzine die aangevoerd wordt, wordt gebruikt. Dus wordt er tijdens dat turbogat ineens veel aangezogen?
Je carborateur werkt niet zo joost. In je carborateur zit een venturi, de vernauwing daar. De lucht moet daar doorheen, dus je kan je voorstellen dat dat daar enorm versneld wordt. Bij de venturie ontstaat nu een onderdruk, waardoor de benzine aangezogen wordt. Hoe meer lucht, hoe meer benzine. De grote truc van de carborateur is de verhouding zo goed mogelijk te krijgen, op alle momenten, op elk gevraagd vermogen. Tijdens het turbogat is er dan ook weinig lucht, weinig stroming, dus weinig benzine.

De caborateur is ook zo geconstrueerd dat deze en onder druk kan werken, en genoeg benzinetoevoer heeft (dit wordt geregeld door de drukregelaar bij je rechervoorwiel), meer druk is meer benzine. Ik zal je de exacte details besparen, sterker nog, ik zou je de exacte werking van de carborateur niet kunnen uitleggen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ow dus ondanks hoeveel er aangevoerd wordt, je hebt altijd genoeg, want daar zorgt de carburateur voor.

Ik begon er over omdat ik die motor op LPG wil laten lopen, en ik had van iemand gehoord dat de LPG-installatie (of de kap die op de carb komt) moeilijk af te stellen is, en dat door het turbogat er problemen ontstaan dan.

Trouwens JL gebeld, is compleet geen probleem. LPG is zelfs beter :D

Iig thanx all!
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Ik vind een turbo-gat wel wat hebben, het blijft een apart gevoel als je het gas induwt, toch een lekkere duw in je rug. Nogal verslavend gevoel :lol:
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

AREXSTYLE schreef: het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...

auto's met grotere motoren en meer vermogen gebruiken ook weleens sequentiele turbo's, d.w.z. een kleinere en een grotere achter elkaar; de kleine komt bij lagere toeren op gang, en drijft de grotere sneller aan dan normaal; denk aan RX-7 Twin Turbo, 300ZX Twin Turbo, Supra Twin Turbo, zelfs de Safrane Bi Turbo - jaja! Onze oosterburen zijn nogal gewend dubbele turbo's als Bi Turbo aan te duiden, dit is t zelfde als twin natuurlijk.

Er zijn ook systemen om eerder meer uitlaatgassen te produceren, d.m.v. bijv. nitrous. Dit om je turbo lag te reduceren...
Wat een onzin. Turbogat is gewoon de nederlandse vertaling (en dus echte aanduiding) van Turbo Lag (lag betent natuurlijk: vertraging)...duh. Niks mis met de term turbogat.

En van dat nitrous, dat heeft niks met meer uitlaatgassen produceren te maken, maar met veel heftiger verbranding, en dus meer power. Werkt ook net zo goed op auto's zonder turbo.
Dat heet ook niet nitrous (dat is maar de helft van de naam), maar nitrous oxide (in NL: nitro oxide) en, voor popi's NOS.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Da's voor extra zuurstof en koudere inlaatlucht te krijgen ;) Bij nos moet altijd extra brandstof ingespoten worden.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja en extra brandstof ("meer power") = meer uitlaatgassen = turbo spint sneller op. AREXSTYLE heeft dus wel degelijk gelijk.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jah, maar of het ervoor gebruikt word?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Stefijn schreef:
AREXSTYLE schreef: veel text
ook veel tekst

Dat heet ook niet nitrous (dat is maar de helft van de naam), maar nitrous oxide (in NL: nitro oxide) en, voor popi's NOS.
Nu we toch aan het mierenneuken zijn:

NOS is gewoon een merk, net als Nitrous Express :D
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Over een kwartiertje op Nederland 3 als ik me niet vergis: het NOS Journaal ;)
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Merijn schreef:Over een kwartiertje op Nederland 3 als ik me niet vergis: het NOS Journaal ;)
Presentatie speedy henkie en snelle ingred. En het dagelijks NOS bericht door Piet paulusssssssssssssssssma (Y)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Merijn schreef:Over een kwartiertje op Nederland 3 als ik me niet vergis: het NOS Journaal ;)
:lol:
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik dacht er is handige info, is er enkel topicverklootting :@ (N)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Met jouw post erbij en die van mij nu dus zijn de laatste 7 posts niet meer relevant. Daarvoor wordt een toch wel interessant discussietje gevoerd :D
FF chilluh Joost, het is weekend :beer:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

< niet relevant >





:p :lol:
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

+3 inc deze = 10
eigenlijk vind ik dat zonde van dit soort handige infotopics, dat de chatgedeelten het technische hulpgedeelte ietwat verwaarlozen.

<script language="phpbb">do delete last 10 posts</script>
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Stefijn schreef:
AREXSTYLE schreef: het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...

auto's met grotere motoren en meer vermogen gebruiken ook weleens sequentiele turbo's, d.w.z. een kleinere en een grotere achter elkaar; de kleine komt bij lagere toeren op gang, en drijft de grotere sneller aan dan normaal; denk aan RX-7 Twin Turbo, 300ZX Twin Turbo, Supra Twin Turbo, zelfs de Safrane Bi Turbo - jaja! Onze oosterburen zijn nogal gewend dubbele turbo's als Bi Turbo aan te duiden, dit is t zelfde als twin natuurlijk.

Er zijn ook systemen om eerder meer uitlaatgassen te produceren, d.m.v. bijv. nitrous. Dit om je turbo lag te reduceren...
Wat een onzin. Turbogat is gewoon de nederlandse vertaling (en dus echte aanduiding) van Turbo Lag (lag betent natuurlijk: vertraging)...duh. Niks mis met de term turbogat.

En van dat nitrous, dat heeft niks met meer uitlaatgassen produceren te maken, maar met veel heftiger verbranding, en dus meer power. Werkt ook net zo goed op auto's zonder turbo.
Dat heet ook niet nitrous (dat is maar de helft van de naam), maar nitrous oxide (in NL: nitro oxide) en, voor popi's NOS.
sja.

mee eens met matijs, uiteraard. en mij hoef je niet te vertellen dat nitrous oxide de heuse benaming is...op mn ass zit namelijk een stempel MADE IN USA :p

sja en 'turbo gat', 'turbo lag', 'dat moment waarbij je turbo nog moet opspinnen dat je even geen vol vermogen hebt en dus een vertraging ondervindt' - heb je gelijk dat t nix uitmaakt hoe je t noemt; als we maar weten waar diegene het overheeft...ik had alleen 'turbogat' nog nooit eerder gehoord.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Plaats reactie