-
Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, maar door deze aandrijving genereert de turbo natuurlijk meer vermogen.
Bij stationair/lage toerentallen of lage belasting is er nog niet genoeg uitlaatgasdruk om de turbo zijn werk te laten doen. De turbo heeft dan geen druk en levert dus geen extra vermogen.
Vanaf het moment dat je gas geeft moet dus eerst druk opgebouwd worden in de turbo, en dát duurt dus even (1 a 2 sec) : het eerste moment na gasgeven gebeurt er dan ook niet veel, de turbo bouwt zijn druk op, en dán knalt ie ineens weg
Sommige mensen vinden het maar niks, zoŽn turbogat, maar ik vind het bijvoorbeeld geweldig, omdat dat nog veel meer snelheidssensatie geeft: het is net alsof de auto even flink diep inademt en dan ineens alles laat gaan!
Bij stationair/lage toerentallen of lage belasting is er nog niet genoeg uitlaatgasdruk om de turbo zijn werk te laten doen. De turbo heeft dan geen druk en levert dus geen extra vermogen.
Vanaf het moment dat je gas geeft moet dus eerst druk opgebouwd worden in de turbo, en dát duurt dus even (1 a 2 sec) : het eerste moment na gasgeven gebeurt er dan ook niet veel, de turbo bouwt zijn druk op, en dán knalt ie ineens weg

Sommige mensen vinden het maar niks, zoŽn turbogat, maar ik vind het bijvoorbeeld geweldig, omdat dat nog veel meer snelheidssensatie geeft: het is net alsof de auto even flink diep inademt en dan ineens alles laat gaan!

vologens mij kan je ook een search in het forum doen maar goed ik doe een gokje om je het uit te leggen.
een turbo werkt pas vanaf een bepaald aantal toeren. Why? Omdat in de turbo een draaischoef zit en deze aangeblazen wordt door je uitlaatgassen. Bij een stationair draaiende motor, plus minus 1000 t/m draait het schoefje gewoon mee. Pas bij bij ongeveer 2500/3000 t/m gaat ie echt aan de gang en begint je turbo te werken. Dan gaat hij pas echte druk opbouwen waardoor het autootje plots sneller gaat.
Dus het turbo gat is dan het moment tussen stationair en toerental van turbowerking.
Er is dan ook nog een verschil van klein en groot. een grotere turbo heeft meer toeren nodig om te beginnen met goed draaien dus die zal pas aanslaan bij 4000 toeren ofso. Dus de tijd tussen stationair en 4000 toeren is langer.
Das dus een turbo gat
een turbo werkt pas vanaf een bepaald aantal toeren. Why? Omdat in de turbo een draaischoef zit en deze aangeblazen wordt door je uitlaatgassen. Bij een stationair draaiende motor, plus minus 1000 t/m draait het schoefje gewoon mee. Pas bij bij ongeveer 2500/3000 t/m gaat ie echt aan de gang en begint je turbo te werken. Dan gaat hij pas echte druk opbouwen waardoor het autootje plots sneller gaat.
Dus het turbo gat is dan het moment tussen stationair en toerental van turbowerking.
Er is dan ook nog een verschil van klein en groot. een grotere turbo heeft meer toeren nodig om te beginnen met goed draaien dus die zal pas aanslaan bij 4000 toeren ofso. Dus de tijd tussen stationair en 4000 toeren is langer.
Das dus een turbo gat
-
- Contacteer:
Terwjl julie aan het downloaden zijn wil ik jullie toch even bedanken voor de info. Ik dacht altijd dat het turbo-gat iets kortstondigs was tijdens het in werking gaan van het ding. Blijkt dus eigenlijk de aanwakkertijd. Ik heb een R5AT en daar zit dus een relatief groot turbo-gat in. Oké.
Danku.
Danku.
Niemand heeft nog wat gezegd over het toerental van de turbo. Als zo'n ding een beetje zijn best staat te doen, mag je denken aan een toerentalletje van rond de 100000 toeren (honderdduizend toeren). Bij lage belastingen/stationair oid staat de turbo bijna stil. Het duurt dan ff voordattie op gang is. Hoe groter de turbo, hoe langer het duurt. R4 of R5AT = T3 = groot. 5GTT = T2 = klein.
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
-
Yes, dat klopt. BIj volle belasting kan ie zelfs 130.000-150.000 toeren per minuut bereiken.On 2001-12-10 22:57, Folkert
wrote:
Niemand heeft nog wat gezegd over het toerental van de turbo. Als zo'n ding een beetje zijn best staat te doen, mag je denken aan een toerentalletje van rond de 100000 toeren (honderdduizend toeren). Bij lage belastingen/stationair oid staat de turbo bijna stil. Het duurt dan ff voordattie op gang is. Hoe groter de turbo, hoe langer het duurt. R4 of R5AT = T3 = groot. 5GTT = T2 = klein.
In de nieuwe 1.4 HDI van Peugeot bereikt de turbo zelfs 250.000 toeren per minuut!!
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Handig topic, ik weet nu dus wat een turbogat is.
Maar dat wilde ik ook weten, is zo'n turbogat erg, of maakt het echt niets uit dat dat er is.
Ik bedoel dan over de benzine, dat er zodra de turbo in werking wil gaan, dus tijdens dat turbogat, dat er veel meer benzine gevraagd wordt. Met het benzinepompje en de terugloop is er waarschijnlijk wel genoeg, maar stel je hebt geen terugloop en alle benzine die aangevoerd wordt, wordt gebruikt. Dus wordt er tijdens dat turbogat ineens veel aangezogen?
Maar dat wilde ik ook weten, is zo'n turbogat erg, of maakt het echt niets uit dat dat er is.
Ik bedoel dan over de benzine, dat er zodra de turbo in werking wil gaan, dus tijdens dat turbogat, dat er veel meer benzine gevraagd wordt. Met het benzinepompje en de terugloop is er waarschijnlijk wel genoeg, maar stel je hebt geen terugloop en alle benzine die aangevoerd wordt, wordt gebruikt. Dus wordt er tijdens dat turbogat ineens veel aangezogen?
is vergelijkbaar met de grote zwarte gaten in de ruimte.

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...Ron schreef:Ik bedoel dus niet het gat in je achterspatbord of je dorpel, maar echt het turbo-gat. Wat is dat nu precies en waardoor wordt dat veroorzaakt?
auto's met grotere motoren en meer vermogen gebruiken ook weleens sequentiele turbo's, d.w.z. een kleinere en een grotere achter elkaar; de kleine komt bij lagere toeren op gang, en drijft de grotere sneller aan dan normaal; denk aan RX-7 Twin Turbo, 300ZX Twin Turbo, Supra Twin Turbo, zelfs de Safrane Bi Turbo - jaja! Onze oosterburen zijn nogal gewend dubbele turbo's als Bi Turbo aan te duiden, dit is t zelfde als twin natuurlijk.
Er zijn ook systemen om eerder meer uitlaatgassen te produceren, d.m.v. bijv. nitrous. Dit om je turbo lag te reduceren...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Je carborateur werkt niet zo joost. In je carborateur zit een venturi, de vernauwing daar. De lucht moet daar doorheen, dus je kan je voorstellen dat dat daar enorm versneld wordt. Bij de venturie ontstaat nu een onderdruk, waardoor de benzine aangezogen wordt. Hoe meer lucht, hoe meer benzine. De grote truc van de carborateur is de verhouding zo goed mogelijk te krijgen, op alle momenten, op elk gevraagd vermogen. Tijdens het turbogat is er dan ook weinig lucht, weinig stroming, dus weinig benzine.Joost (DoubleYou) schreef:Handig topic, ik weet nu dus wat een turbogat is.
De caborateur is ook zo geconstrueerd dat deze en onder druk kan werken, en genoeg benzinetoevoer heeft (dit wordt geregeld door de drukregelaar bij je rechervoorwiel), meer druk is meer benzine. Ik zal je de exacte details besparen, sterker nog, ik zou je de exacte werking van de carborateur niet kunnen uitleggen.
-
- Contacteer:
Ow dus ondanks hoeveel er aangevoerd wordt, je hebt altijd genoeg, want daar zorgt de carburateur voor.
Ik begon er over omdat ik die motor op LPG wil laten lopen, en ik had van iemand gehoord dat de LPG-installatie (of de kap die op de carb komt) moeilijk af te stellen is, en dat door het turbogat er problemen ontstaan dan.
Trouwens JL gebeld, is compleet geen probleem. LPG is zelfs beter
Iig thanx all!
Ik begon er over omdat ik die motor op LPG wil laten lopen, en ik had van iemand gehoord dat de LPG-installatie (of de kap die op de carb komt) moeilijk af te stellen is, en dat door het turbogat er problemen ontstaan dan.
Trouwens JL gebeld, is compleet geen probleem. LPG is zelfs beter

Iig thanx all!
-
Wat een onzin. Turbogat is gewoon de nederlandse vertaling (en dus echte aanduiding) van Turbo Lag (lag betent natuurlijk: vertraging)...duh. Niks mis met de term turbogat.AREXSTYLE schreef: het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...
auto's met grotere motoren en meer vermogen gebruiken ook weleens sequentiele turbo's, d.w.z. een kleinere en een grotere achter elkaar; de kleine komt bij lagere toeren op gang, en drijft de grotere sneller aan dan normaal; denk aan RX-7 Twin Turbo, 300ZX Twin Turbo, Supra Twin Turbo, zelfs de Safrane Bi Turbo - jaja! Onze oosterburen zijn nogal gewend dubbele turbo's als Bi Turbo aan te duiden, dit is t zelfde als twin natuurlijk.
Er zijn ook systemen om eerder meer uitlaatgassen te produceren, d.m.v. bijv. nitrous. Dit om je turbo lag te reduceren...
En van dat nitrous, dat heeft niks met meer uitlaatgassen produceren te maken, maar met veel heftiger verbranding, en dus meer power. Werkt ook net zo goed op auto's zonder turbo.
Dat heet ook niet nitrous (dat is maar de helft van de naam), maar nitrous oxide (in NL: nitro oxide) en, voor popi's NOS.
Da's voor extra zuurstof en koudere inlaatlucht te krijgen
Bij nos moet altijd extra brandstof ingespoten worden.

Ja en extra brandstof ("meer power") = meer uitlaatgassen = turbo spint sneller op. AREXSTYLE heeft dus wel degelijk gelijk.
Jah, maar of het ervoor gebruikt word?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nu we toch aan het mierenneuken zijn:Stefijn schreef:ook veel tekstAREXSTYLE schreef: veel text
Dat heet ook niet nitrous (dat is maar de helft van de naam), maar nitrous oxide (in NL: nitro oxide) en, voor popi's NOS.
NOS is gewoon een merk, net als Nitrous Express

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Merijn schreef:Over een kwartiertje op Nederland 3 als ik me niet vergis: het NOS Journaal

-
- Contacteer:
Ik dacht er is handige info, is er enkel topicverklootting

< niet relevant >

-
- Contacteer:
+3 inc deze = 10
eigenlijk vind ik dat zonde van dit soort handige infotopics, dat de chatgedeelten het technische hulpgedeelte ietwat verwaarlozen.
<script language="phpbb">do delete last 10 posts</script>
eigenlijk vind ik dat zonde van dit soort handige infotopics, dat de chatgedeelten het technische hulpgedeelte ietwat verwaarlozen.
<script language="phpbb">do delete last 10 posts</script>
sja.Stefijn schreef:Wat een onzin. Turbogat is gewoon de nederlandse vertaling (en dus echte aanduiding) van Turbo Lag (lag betent natuurlijk: vertraging)...duh. Niks mis met de term turbogat.AREXSTYLE schreef: het 'turbo gat' zoals jullie noemen heeft nog een échte aanduiding (jawel, weer engels), namelijk TURBO LAG...
En van dat nitrous, dat heeft niks met meer uitlaatgassen produceren te maken, maar met veel heftiger verbranding, en dus meer power. Werkt ook net zo goed op auto's zonder turbo.
mee eens met matijs, uiteraard. en mij hoef je niet te vertellen dat nitrous oxide de heuse benaming is...op mn ass zit namelijk een stempel MADE IN USA

sja en 'turbo gat', 'turbo lag', 'dat moment waarbij je turbo nog moet opspinnen dat je even geen vol vermogen hebt en dus een vertraging ondervindt' - heb je gelijk dat t nix uitmaakt hoe je t noemt; als we maar weten waar diegene het overheeft...ik had alleen 'turbogat' nog nooit eerder gehoord.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::