camber verstel bouten

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799

weet iemand hoe dit werkt ,en kan je dit ook toepassen op koni schokdempers.Vooral hoe kan je het camber dan aanpassen en hoewerkt het uitlijnen dan

gr antoine
Laatst gewijzigd door antoine op vr 14 mei 2004 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Op de bout zit een excentrisch stuk, door de bout te verdraaien in het gat wordt de hoek van de fusee (wiel) tegenover de schokdemper veranderd . Resultaat, + of - instelling van de camber

Bruno
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

is dit een goede konstruktie of is er nog een betere.Hoe zit dit bv bij de cup clio..Ik heb 2 jaar geleden wel mijn kamber laten stellen bij achterberg maar ivm andere schokbrekers heb ik het nu niet meer.Ik zal het wel graag weer willen hebben omdat je het verschil heel goed merkt.

gr antoine
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Lijkt mij wel een geode konstruktie gezien het feit dat het standaard op een Porsche 944 zit.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Mijn wielen staan ook een beetje zo: // \\

Alleen moet ik binnenkort een schokdemper vervangen omdat die kapot is. De hele auto trilt als ik over een hobbelige weg rijd, soms lijkt het wel of ie gewoon uit elkaar valt.

Maar gaat mijn camber dan weg of hoe moet ik dat doen, moet ik dan alle schokdempers vervangen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is? Daarna gewoon camber laten stellen als dat mogelijk is en opnieuw uitlijnen.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

~Haas~ schreef:gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is? Daarna gewoon camber laten stellen als dat mogelijk is en opnieuw uitlijnen.
Is dat makkelijk zelf te doen voor een n00b als ik :lol:? Schokdemper vervangen dus...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Op zich is het niet zo moeilijk alleen je moet even het juiste gereedschap hebben om de veer te ontspannen zodat je je schokdemper los kan krijgen van de veer.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ik vervang normaal de schokdempers aan beide kanten tegelijkertijd om de balans een beetje hetzelfde te houden, zit toch vaak verschil in met de tijd. Verder vind ik camber bouten persoonlijk een beun oplossing. Zoek dan camberplaten ofzo, is al beter. Ik vraag me af op welke porsche dit standaard zit?

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

clio_rally schreef:Ik vraag me af op welke porsche dit standaard zit?

Gijs
Op mijn 944 turbo uit 87, op de 944 uit 83 van een oom en waarschijnlijk op alle andere 944's, aangezien het ook staat vermeld in de werkplaatshandleiding.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

mercedes heeft op de 190ook een dergelijk systeem
en diverse andere merken ook
maar dan doen ze het met een ongelijke cirkel achter de bout kop
die in contackt staat met de rand op de veerpoot
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
rev it like a rental
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

Golf 1 heeft deze ook standaard.
Lekker makelijk, je kunt je wegligging aanpassen zoals je dat wilt.
Voor Lelystad heb ik weer een andere uitlijning dan voor een sprint.
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

Menno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Bovenste
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

superkitcar schreef:http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799

weet iemand hoe dit werkt ,en kan je dit ook toepassen op koni schokdempers.Vooral hoe kan je het kamber dan aanpassen en hoewerkt het uitlijnen dan

gr antoine
Bij de betere uitlijn specialist kun je deze bouten ook krijgen hoor.
Is niet echt speciaal. Zijn wel prijzig.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

GTI1-G60 schreef:
Menno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Bovenste
Dus als je sleufgaten in je voorpoten freest, kan je dat ook het beste in de bovenste doen?

Heb ik toch iets meer vertrouwen in dan van die toverbouten.
rev it like a rental
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

Menno schreef:
GTI1-G60 schreef:
Menno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Bovenste
Dus als je sleufgaten in je voorpoten freest, kan je dat ook het beste in de bovenste doen?

Heb ik toch iets meer vertrouwen in dan van die toverbouten.
Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.

Bij een golf is het als volgt.
In je wiellagerhuis zitten gewoon 2 ronde gaten.
Je schokbreker bevat in de bovenste een sleuf met een opstaande rand waar de camberbout zich op richt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

GTI1-G60 schreef: Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.
Standaard zijn 't bij geen enkele auto pasbouten, dus kunnen er bij sleufgaten ook gewoon normale bouten in. Dat klemmen is nou net het principe van elke boutverbinding. :)
rev it like a rental
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

Menno schreef:
GTI1-G60 schreef: Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.
Standaard zijn 't bij geen enkele auto pasbouten, dus kunnen er bij sleufgaten ook gewoon normale bouten in. Dat klemmen is nou net het principe van elke boutverbinding. :)
Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.

Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet. :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Menno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
bij de merken die het gene gebruiken dat ik beschrijf is het de bovenste
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

robclio16V schreef:Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet. :)
Rij nu met 1.5% camber, en je merkt gewoon dat de banden eerst moeten slijten op deze instelling.
Dus om ze nu tot de max te zetten???
Krijg je een erg nerveuse auto door.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hij is flink nerveus ja, maar wel een goede wegligging. :)
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

~Haas~ schreef:gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is?
Dit is toch niet echt verstandig...1 demper vervangen
Dan heb je straks 1 goede en 1 minder goede, dat kan nooit lang goed gaan
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

GTI1-G60 schreef:
robclio16V schreef:Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet. :)
Rij nu met 1.5% camber, en je merkt gewoon dat de banden eerst moeten slijten op deze instelling.
Het is juist andersom: Zodra het camber in je banden slijt, moet je nieuwe banden leggen.

Overigens, als het camber in je banden slijt (= binnenkant slijt) dan rij je niet hard genoeg door de bochten.

Mijn dieseltje staat voor 2 graden negatief en toch slijten de banden gelijkmatig over het hele oppervlak :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

mijn 5 alpine staan ze door de verlaging automatisch ook al anders
zo lang die ze kont nie omgooit kan je serieus hard de bocht door
en mijn bandjes slijten ook netjes recht hoor :D
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.
Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...
Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Makkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.

Grtz,

Zzpeedie (S)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:
GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.
Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...
Ik meet 't tegenwoordig met een waterpas en meetlint, gaat monsterlijk goed :)
rev it like a rental
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Makkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.

Grtz,

Zzpeedie (S)[/quote]

[ff oprakelen] kga binnenkort ook verlagen, en dan moet ie ook uitgelijnd worden. daar heeft de desbetreffende garage tog ook gegevens voor nodig? wie weet me hier meer over te vertellen??
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Makkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.
Wat ik ervan kan maken, is dat 't gewoon wel werkt op deze manier :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Menno schreef:
speedline schreef:
GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.
Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...
Ik meet 't tegenwoordig met een waterpas en meetlint, gaat monsterlijk goed :)
Idd, ik heb het laatst ook gedaan en werkt prima (Y)
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

die bouten zijn al te koop in elke auto materialen zaak zijn ze van monroe en kosten ze 41 eurootjes. is bij mijn turbo met een vijl gedaan. staan nu allebei op 3.25 graden.
Anonymous

Er word vergeten dat als je meer dan 2 graden camber in stelt je veel succes nodig hebt met regen :)

En de meesten hebben geen zin om 's ochtends voor het naar hun werk rijden weer te gaan klooien met waterpassen en meetlintjes en touwtjes.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb s'morgens uberhaupt geen zin om aan wat voor bout dan ook te draaien :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:Ik heb s'morgens uberhaupt geen zin om aan wat voor bout dan ook te draaien :)
gezien het tijdstip van deze post kan ik me dat heel goed voorstellen. (S)
Plaats reactie