camber verstel bouten
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799
weet iemand hoe dit werkt ,en kan je dit ook toepassen op koni schokdempers.Vooral hoe kan je het camber dan aanpassen en hoewerkt het uitlijnen dan
gr antoine
weet iemand hoe dit werkt ,en kan je dit ook toepassen op koni schokdempers.Vooral hoe kan je het camber dan aanpassen en hoewerkt het uitlijnen dan
gr antoine
Laatst gewijzigd door antoine op vr 14 mei 2004 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de bout zit een excentrisch stuk, door de bout te verdraaien in het gat wordt de hoek van de fusee (wiel) tegenover de schokdemper veranderd . Resultaat, + of - instelling van de camber
Bruno
Bruno
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
is dit een goede konstruktie of is er nog een betere.Hoe zit dit bv bij de cup clio..Ik heb 2 jaar geleden wel mijn kamber laten stellen bij achterberg maar ivm andere schokbrekers heb ik het nu niet meer.Ik zal het wel graag weer willen hebben omdat je het verschil heel goed merkt.
gr antoine
gr antoine
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Mijn wielen staan ook een beetje zo: // \\
Alleen moet ik binnenkort een schokdemper vervangen omdat die kapot is. De hele auto trilt als ik over een hobbelige weg rijd, soms lijkt het wel of ie gewoon uit elkaar valt.
Maar gaat mijn camber dan weg of hoe moet ik dat doen, moet ik dan alle schokdempers vervangen?
Alleen moet ik binnenkort een schokdemper vervangen omdat die kapot is. De hele auto trilt als ik over een hobbelige weg rijd, soms lijkt het wel of ie gewoon uit elkaar valt.
Maar gaat mijn camber dan weg of hoe moet ik dat doen, moet ik dan alle schokdempers vervangen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is? Daarna gewoon camber laten stellen als dat mogelijk is en opnieuw uitlijnen.
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Is dat makkelijk zelf te doen voor een n00b als ik~Haas~ schreef:gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is? Daarna gewoon camber laten stellen als dat mogelijk is en opnieuw uitlijnen.

some people are alive only because it's illegal to kill them
Op zich is het niet zo moeilijk alleen je moet even het juiste gereedschap hebben om de veer te ontspannen zodat je je schokdemper los kan krijgen van de veer.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik vervang normaal de schokdempers aan beide kanten tegelijkertijd om de balans een beetje hetzelfde te houden, zit toch vaak verschil in met de tijd. Verder vind ik camber bouten persoonlijk een beun oplossing. Zoek dan camberplaten ofzo, is al beter. Ik vraag me af op welke porsche dit standaard zit?
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
mercedes heeft op de 190ook een dergelijk systeem
en diverse andere merken ook
maar dan doen ze het met een ongelijke cirkel achter de bout kop
die in contackt staat met de rand op de veerpoot
en diverse andere merken ook
maar dan doen ze het met een ongelijke cirkel achter de bout kop
die in contackt staat met de rand op de veerpoot
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Bij de betere uitlijn specialist kun je deze bouten ook krijgen hoor.superkitcar schreef:http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=799
weet iemand hoe dit werkt ,en kan je dit ook toepassen op koni schokdempers.Vooral hoe kan je het kamber dan aanpassen en hoewerkt het uitlijnen dan
gr antoine
Is niet echt speciaal. Zijn wel prijzig.
Dus als je sleufgaten in je voorpoten freest, kan je dat ook het beste in de bovenste doen?GTI1-G60 schreef:BovensteMenno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Heb ik toch iets meer vertrouwen in dan van die toverbouten.
rev it like a rental
Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.Menno schreef:Dus als je sleufgaten in je voorpoten freest, kan je dat ook het beste in de bovenste doen?GTI1-G60 schreef:BovensteMenno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Heb ik toch iets meer vertrouwen in dan van die toverbouten.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.
Bij een golf is het als volgt.
In je wiellagerhuis zitten gewoon 2 ronde gaten.
Je schokbreker bevat in de bovenste een sleuf met een opstaande rand waar de camberbout zich op richt.
Standaard zijn 't bij geen enkele auto pasbouten, dus kunnen er bij sleufgaten ook gewoon normale bouten in. Dat klemmen is nou net het principe van elke boutverbinding.GTI1-G60 schreef: Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.

rev it like a rental
Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?Menno schreef:Standaard zijn 't bij geen enkele auto pasbouten, dus kunnen er bij sleufgaten ook gewoon normale bouten in. Dat klemmen is nou net het principe van elke boutverbinding.GTI1-G60 schreef: Als je sleuf gaten freest, moet je er wel camberbouten bij gebruiken.
Je kunt nooit het handeltje bijelkaar klemmen, bij 1 tikje op je voorwiel heb je kans dat je dan door die sleuf een verstelling van je camber krijgt.
Dus eff uitkijken wat je doet.
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.
Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet.

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
bij de merken die het gene gebruiken dat ik beschrijf is het de bovensteMenno schreef:Hoor je deze bouten voor de bovenste of onderste bouten te gebruiken?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Rij nu met 1.5% camber, en je merkt gewoon dat de banden eerst moeten slijten op deze instelling.robclio16V schreef:Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet.
Dus om ze nu tot de max te zetten???
Krijg je een erg nerveuse auto door.
Dit is toch niet echt verstandig...1 demper vervangen~Haas~ schreef:gewoon alleen de lekke vervangen lijkt me...je gaat toch niet vier dingen vervangen als er 1 kapot is?
Dan heb je straks 1 goede en 1 minder goede, dat kan nooit lang goed gaan
Het is juist andersom: Zodra het camber in je banden slijt, moet je nieuwe banden leggen.GTI1-G60 schreef:Rij nu met 1.5% camber, en je merkt gewoon dat de banden eerst moeten slijten op deze instelling.robclio16V schreef:Ik heb er een schroefset onder zitten bij mij. Het bovenste is ook een gleuf zodat je de camber wat in kan stellen.
Ik heb het gewoon goed vastgedraaid en ik heb nergens problemen mee, gewoon op zo'n groot mogelijke camber gezet.
Overigens, als het camber in je banden slijt (= binnenkant slijt) dan rij je niet hard genoeg door de bochten.
Mijn dieseltje staat voor 2 graden negatief en toch slijten de banden gelijkmatig over het hele oppervlak

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
mijn 5 alpine staan ze door de verlaging automatisch ook al anders
zo lang die ze kont nie omgooit kan je serieus hard de bocht door
en mijn bandjes slijten ook netjes recht hoor
zo lang die ze kont nie omgooit kan je serieus hard de bocht door
en mijn bandjes slijten ook netjes recht hoor

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.
Makkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Grtz,
Zzpeedie

Ik meet 't tegenwoordig met een waterpas en meetlint, gaat monsterlijk goedspeedline schreef:Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.

rev it like a rental
Makkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.Met een camberbout is het gewoon sleutel erop en draaien maar.
Lekker makelijk.
Grtz,
Zzpeedie

[ff oprakelen] kga binnenkort ook verlagen, en dan moet ie ook uitgelijnd worden. daar heeft de desbetreffende garage tog ook gegevens voor nodig? wie weet me hier meer over te vertellen??
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Wat ik ervan kan maken, is dat 't gewoon wel werkt op deze manierMakkelijk maar nodeloze investering en beperkt verstelbereik.

Idd, ik heb het laatst ook gedaan en werkt primaMenno schreef:Ik meet 't tegenwoordig met een waterpas en meetlint, gaat monsterlijk goedspeedline schreef:Je hoort camber te meten met een "camber-lood" als gereedschap tegen de remschijf aan. En het verdraaien tijdens aandraaien; er zijn wel meer soorten verbindingen waarbij het op het gevoel van de monteur aankomt. Als je "het" niet in de vingers hebt ? So be it...GTI1-G60 schreef: Hoe wil je het dan nauwkeurig afstellen?
Iedere keer een klein tikje tegen het wiel geven?
Bij het aandraaien van de bout verdraait deze weer een stukje...weer .5 graad meer of minder.

-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
die bouten zijn al te koop in elke auto materialen zaak zijn ze van monroe en kosten ze 41 eurootjes. is bij mijn turbo met een vijl gedaan. staan nu allebei op 3.25 graden.
Er word vergeten dat als je meer dan 2 graden camber in stelt je veel succes nodig hebt met regen 
En de meesten hebben geen zin om 's ochtends voor het naar hun werk rijden weer te gaan klooien met waterpassen en meetlintjes en touwtjes.

En de meesten hebben geen zin om 's ochtends voor het naar hun werk rijden weer te gaan klooien met waterpassen en meetlintjes en touwtjes.
Ik heb s'morgens uberhaupt geen zin om aan wat voor bout dan ook te draaien 
