[R5GTT] Aansluitschema Mocal oliekoelertje met thermostaat.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Heeft iemand toevallig ervaring met aansluiten van een Mocal® oliekoelertje en er een aansluitschema van liggen? Er zat er geen bij. Ik weet niet helemaal zeker hoe die thermostaat gemonteerd moet worden:

[img]http://members.home.nl/tyberium/Mocal1.jpg[/img][img]http://members.home.nl/tyberium/Mocal3.jpg[/img]

De bedoeling is toch om die olie om te leiden door het nieuwe koelertje, vanaf de originele oliekoeler die op de radator zit? Schemaatjes anyone?
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Hmz... Geen schemaatje maar het is niet echt ingewikkeld.....


Je haalt je oliefilter er van af en daar onder zit een adapter die je kan verwijderen. Op die plaats moet je die nieuwe thermostaat monteren. 2 slangetjes er op en naar de oliekoeler en klaar is klara (F)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Hmm..en wat gebeurd er met de oliefilter..moet die niet weer ergens op?
Ton
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 8 aug 2003 20:14

op dat mooie apperaat waar de slangen opkomen zit wel een erg mooie aansluiting voor een filter
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Zoals ik het hier zie op het plaatje van Ray hangt ie dus onder de bumpersteun/radiator. De radiator past er dus gewoon boven op deze manier? Op de radiator zat de oorspronkelijke oliekoeler toch? die dus afdoppen?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Op deze manier zit ie voor je radiateur. Je oude oliekoeler die in je radiateur zit hoef je niet af te doppen. Wel kan je de aansluitngen gebruiken om een watertemp. sensor in te draaien. Voor een externe watermeter. :)
5 GT Turbo '88 GT5
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

In het midden van die thermostaat zit een los koppelpuntje met aan de ene kant aan de binnenkant tapdraad (vrouwtje). Op het plaatje zit dit gedeelte niet zichtbaar binnenin de thermostaat.

Aan de andere kant van dit zelfde koppeldingetje zit aan de buitenkant draad (mannetje). Op het plaatje steekt dit in het midden boven de thermostaat uit.

Dit koppelstuk hangt er los doorheen. Als je 'm eruit haalt, kijk je dwars door die thermostaat heen.

Hoe moet je deze aansluiten? Op die plek waar de filter zat? Dan hangt de thermostaat dus op dat koppelpuntje.
-Matthy-
Berichten: 297
Lid geworden op: di 22 apr 2003 21:24
Locatie: Rotterdam

Even een beetje offtopic, maar wat kost zo'n koeler nou met slangen enzo? Zoals die compleet op het plaatje staat, want ik zit er al een tijdje over te denken om zo'n ding in te bouwen in m'n clio.
Clio 16V=Alive again!
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

-Matthy- schreef:om zo'n ding in te bouwen in m'n clio.
inbouwen? :lol: :p
Mrtn = Maarten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah ipv je kachelradiateur, lekker warm toch... :p
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

tyberium schreef:In het midden van die thermostaat zit een los koppelpuntje met aan de ene kant aan de binnenkant tapdraad (vrouwtje). Op het plaatje zit dit gedeelte niet zichtbaar binnenin de thermostaat.

Aan de andere kant van dit zelfde koppeldingetje zit aan de buitenkant draad (mannetje). Op het plaatje steekt dit in het midden boven de thermostaat uit.

Dit koppelstuk hangt er los doorheen. Als je 'm eruit haalt, kijk je dwars door die thermostaat heen.

Hoe moet je deze aansluiten? Op die plek waar de filter zat? Dan hangt de thermostaat dus op dat koppelpuntje.
Ik snap je uitleg niet helemaal. maar het is toch simpelweg oliefilter eraf, thermostaat erop en dan het oliefilter er weer op en de slangen aansluiten? Hoe moeilijk kan het zijn? Past waarschijnlijk toch maar op 1 manier. En de aansluitingen van de oliekoeler in je radiateur kan je inderdaad gewoon open laten, dat is bij mij ook zo.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja eerst kijken en dan vragen stellen kan ook :p
-Matthy-
Berichten: 297
Lid geworden op: di 22 apr 2003 21:24
Locatie: Rotterdam

Niet inbouwen, maar ergens achter m'n bumper monteren dan. Maar niemand die een prijsindicatie heeft van zo'n set?
Clio 16V=Alive again!
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

slangen en termostaat ongeveer 110 euro
oliekooler vanaf 59 tot 435 euro

zie http://www.dutchpowertrading.nl
http://www.sandtler.de
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

set compleet kost mocal thermostaat=68
mocal koeler=90
slangen=40
samen 198 incl btw
by http://www.gtautoparts.nl
ben beniewd hoe je de thermostaat aansluit op het blok?
marcel
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Weet ook iemand hoeveel ºC het scheelt in olietemp met zo'n koeler? (vooral op snelweg).
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

by de meeste zit er een thermostaat in die pas boven de 80 graden olie temp de olie door de koeler gooit
heb er zelf geen temp meter op dus weet et niet maar helpen doet et altyd wel
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

tyberium schreef:Weet ook iemand hoeveel ºC het scheelt in olietemp met zo'n koeler? (vooral op snelweg).
85a90graden gemeten met oliepijlstok
60a65graden gemeten na de oliekoeler.

of te wel zo'n koeler doet zeer goed zijn werk (bij mij i.i.g. wel ;) )
Plaats reactie