[R5GTTP2] Oliemeter rare uitslag?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Meestal is dit de oliedruksensor die dit veroorzaakt. Oliedruk van je blok zal niks mis mee zijn. Die sensoren gaan wel vaker stuk. Even een andere regelen en het is waarschijnlijk opgelost.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Electronica is altijd hopeloos met dit soort dingen :s Ik heb het opgelost om een aparte oliedrukmeter te plaatsen die echt op druk werkt. Dus geen gerotzooi met sensoren etc. Werkt perfekt (Y)
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Thanks! Deze antwoorden geven me weer een goed gevoel. Ik zag mezelf al weer het halve blok uit elkaar slopen. :)

'k zal eens kijken naar de electroschema's. Kijken wat ik allemaal kan vinden.

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
De oliedrukmeter heeft bij mij ongeveer volgend verloop.

Koud:
Stationair en rijdend +- 5

Dan begint die stilletjes te zakken

Warm:
stationair +- 1
Al rijdend tot 3 - 3.5

Kleine opmerking: als je je lichten aanzet (toch bij de meeste gtt's) gaan al je meters wat omhoog :). Bij mij komt er bijna altijd een nummertje bij ;)

Ook is je stationairdruk nogal afhankelijk van je toerental. Mijn stationair staat tussen 800-900rpm en das qua druk toch een tamelijk verschil met 1000-1100 rpm.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Lekker betrouwbaar dus :s hahah :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

met je lampen aan heb je meer benzine in je tank, toch leuk met die hoge prijzen tegenwoordig :p :lol:
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb bij mijn 5GTE ook zo'n leuk geintje soms als de motor uitstaat schiet de toerental meter ineens naar 500 toeren zonde dat hij gestart word :D echt gaar die franse electronica
Lotti
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 12:26

Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Lotti
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 12:26

Job-turbo schreef:
Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Als dit klopt is het wel een mooi systeem :D
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Lotti schreef:
Job-turbo schreef:
Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Als dit klopt is het wel een mooi systeem :D
Klopt
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

H8bal schreef:
Lotti schreef:
Job-turbo schreef:
Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Als dit klopt is het wel een mooi systeem :D
Klopt
en als het nou ook nog eens foutloos werkte :p :lol:
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

[img]http://gallery.prevented.net/albums/Ren ... .thumb.jpg[/img]

eejjjjjhhhh, hebbie meer foto's 8)
Mrtn = Maarten
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Mrtn schreef:
eejjjjjhhhh, hebbie meer foto's 8)
Eej, respect the Girlfriend he...
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Jeeves schreef:
Mrtn schreef:
eejjjjjhhhh, hebbie meer foto's 8)
Eej, respect the Girlfriend he...
Respect hebben we... :p maar we zijn ook nieuwsgierig naar de voorkant. van achteren ziet ze er heel lief uit ;) :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

inderdaad :lol: :lol:
Mrtn = Maarten
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Job-turbo schreef:
Jeeves schreef:
Eej, respect the Girlfriend he...
Respect hebben we... :p maar we zijn ook nieuwsgierig naar de voorkant. van achteren ziet ze er heel lief uit ;) :lol:
Zow, probleem opgelost :D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ontweken bedoel je :D
Mrtn = Maarten
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

'k snap em niet?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je hebt die foto er gewoon uit gehaald :lol:

oplossen = meer foto's tonen >-)
Mrtn = Maarten
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Mrtn schreef:je hebt die foto er gewoon uit gehaald :lol:

oplossen = meer foto's tonen >-)
Ah, op die manier. :)

Naja, ik ken (een beetje uit ervaring van de leukere kant) de gevolgen van foto's van meisjes op internet. Dat wil ik m'n vriendin (en mezelf) niet aandoen. :)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Jeeves schreef:
Mrtn schreef:je hebt die foto er gewoon uit gehaald :lol:

oplossen = meer foto's tonen >-)
Ah, op die manier. :)

Naja, ik ken (een beetje uit ervaring van de leukere kant) de gevolgen van foto's van meisjes op internet. Dat wil ik m'n vriendin (en mezelf) niet aandoen. :)
Dan moeten we maar wachten tot op een meeting....:(



;)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Jeeves schreef: Naja, ik ken (een beetje uit ervaring van de leukere kant) de gevolgen van foto's van meisjes op internet. Dat wil ik m'n vriendin (en mezelf) niet aandoen. :)
oja, heb je 'hardcore' foto's :p
Mrtn = Maarten
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

@Maarten: Ik wist niet dat je zo gefrustreerd was :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Job-turbo schreef:@Maarten: Ik wist niet dat je zo gefrustreerd was :lol:
:lol: ach..
Mrtn = Maarten
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Mrtn schreef:
H8bal schreef:
Lotti schreef:
Job-turbo schreef:
Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Als dit klopt is het wel een mooi systeem :D
Klopt
en als het nou ook nog eens foutloos werkte :p :lol:
Langste Quote :beer:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

H8bal schreef:
Mrtn schreef:
H8bal schreef:
Lotti schreef:
Job-turbo schreef:
Lotti schreef:
Jeeves schreef:'Lo

Ik rij sinds twee weken in mijn Renaultje 5 Turbo, en een ritje naar Bordeaux heen en weer hebben we al overleeft. :) In het afgelopen jaar is de hele motor uit elkaar geweest, en ik heb geen enorm olie/koelvloeistofverbruik oid.

Maar wel wat raars met de oliedrukmeter in het dashboard. Hij schommelde in Frankrijk soms al wat raar heen en weer tussen de 2 en de 4. Als ik aan het rijden was, en hij stond op twee, en ik stopte, motor uit, motor starten en dan kon ie gelijk op 4 staan. Dat vind ik wat apart.

Op dit moment staat ie ongeveer op 0, en soms komt ie tegen de twee aan. Er komen geen rare geluiden uit het blok, en hij loopt perfect.

Misschien weten de meer ervaren mensen hier, of ik moet denken aan oliepomp/systeem, of gewoon een brak sensortje/metertje...

Ik hoor het graag. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
In het dash zit toch geen oliedrukmeter maar een oliepijlmeter? Het dash wel een oliedruklampje. Of zit ik nu fout?
Het is volgens mij een gecombineerde meter... Als je hem op contact hebt dan peilt hij en als de motor loopt dan meet hij de druk...
Als dit klopt is het wel een mooi systeem :D
Klopt
en als het nou ook nog eens foutloos werkte :p :lol:
Langste Quote :beer:
nou bijna wel ja, en dat door een niet goed functionerend oliedruksensortje.

Mark, probeer anders eerst eens de polen van dit sensortje schoon te maken, misschien is het wel weerstand door vuiligheid :)
Mrtn = Maarten
Jeeves
Berichten: 35
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Mrtn schreef:
oja, heb je 'hardcore' foto's :p
for i in $(seq 1 3000 ) ; do wget http://macrobase.host.sk/pix/f$(printf '%04d' $i).jpg; sleep 1 ; done

Harcore is het niet, maar het zijn wel 2300 foto's van vrouwen. :)
willempie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 21 mei 2004 20:20
Locatie: Didam
Contacteer:

Ik heb ook zoiets raars bij mijn Clio 16V phase II. Bij koude motor heb ik een oliedruk van 4-5. Wanneer de motor op temperatuur is zakt de druk tot 2,5 - 3. Dit is normaal toch?? Als je dan ff aan het rijden bent zakt de oliedruk tot +/- 1 bar. En dit is toch niet normaal?? Wanneer je hoger in toeren gaat rijden gaat de druk nog wel iets omhoog maar niet meer dan 1,5 bar. Weet iemand wat dit voor raars is, of zal het ook aan de sensor liggen.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

willempie schreef:Ik heb ook zoiets raars bij mijn Clio 16V phase II. Bij koude motor heb ik een oliedruk van 4-5. Wanneer de motor op temperatuur is zakt de druk tot 2,5 - 3. Dit is normaal toch?? Als je dan ff aan het rijden bent zakt de oliedruk tot +/- 1 bar. En dit is toch niet normaal?? Wanneer je hoger in toeren gaat rijden gaat de druk nog wel iets omhoog maar niet meer dan 1,5 bar. Weet iemand wat dit voor raars is, of zal het ook aan de sensor liggen.
Klinkt bekend, dat heet een versleten oliepomp, dat gaat verbazend lang goed, todat je eens in de toerenbegrenzer gaat hangen en dan hoor je daarna een heel vevelend geluid uit het vooronder komen: kapotte drijfstanglagers. Als je aan het rijden bent (boven de 2000 toeren) zou een goede oliepomp altijd een bar of 3 a 4 moeten geven, ook als hij goed warm is (bij een gtt tenminste) en stationair min. 1,5 a 2 bar. Het heeft mij een hoop knaken gekost en is de reden dat er vanaf nu geen gtt meer bij mijn naam staat.
:@
willempie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 21 mei 2004 20:20
Locatie: Didam
Contacteer:

Dat is mooi klote dan, hoeveel zou zo'n nieuwe oliepomp + montage ongeveer gaan kosten dan????
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

willempie schreef:Dat is mooi klote dan, hoeveel zou zo'n nieuwe oliepomp + montage ongeveer gaan kosten dan????
geen idee, ik heb toen een goede pomp bij de renault specialist gehaald voor een bedrag wat volgens mij niet kan kloppen (in mijn voordeel) en heb zelf de boel gemonteerd... Dus het koste een hoop tijd :)

Mischien dat andere mensen hier nog iets zinnigs over te zeggen hebben?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Nee man, tis een clio16v, bij het gros zijn de metertjes en/of sensoren half gaar...
Don't walk the grass... smoke it
willempie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 21 mei 2004 20:20
Locatie: Didam
Contacteer:

Ja ik hoop idd dat die meter naar de ju is, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere. Had al gebeld naar de dealer, maar moest maandag ff terugbellen, monteurs waren al weg. Dus dit weekend nog ff rustig rondrijden en dan hoor ik het wel volgende week.
Plaats reactie