Heb een zwaar olielek gehad aan mijn auto (Scénic
1.9dCi van '02).
Volgens de garagist was de oliepomp defect en gaf deze op rolantie reeds een druk van 6 bar, naarmate het toerental stijgt zou ook de druk stijgen waardoor de dichting van mijn oliefilter er tussenuit geperst werd met het gevolg dat het hele motorcompartiment onder de olie zat...
Nu mijn vraag: kan deze theorie kloppen en kan die druk die toch wel veel te hoog geweest zou zijn later nog tot andere motordefecten kunnen leiden???
Ik zou dit graag weten omdat dit voorval nog onder de fabriekswaarborg valt...
Te hoge druk oliepomp
Mij lijkt waarschijnlijker dat het oliefilter niet goed vast zat.
De regeling op je pomp zou vast kunnen zitten. Vooral bij koude motor krijg je dan erg hoge oliedrukken.
De regeling op je pomp zou vast kunnen zitten. Vooral bij koude motor krijg je dan erg hoge oliedrukken.
-
- Contacteer:
Ze hebben mij destijds op school geleerd dat:
Bij koude motor de olie dik is en dus de druk hoog is
Bij een warme motor is de olie warm en dus dun vandaar een lagere olie druk.
Het verschil in druk bij hoge en lager toeren:
Bij lage toeren heb je altijd minder druk dan bij hoge toeren omdat de olie pomp bij lage toeren minder snel draaid dan bij hoge toeren.
Bij koude motor de olie dik is en dus de druk hoog is
Bij een warme motor is de olie warm en dus dun vandaar een lagere olie druk.
Het verschil in druk bij hoge en lager toeren:
Bij lage toeren heb je altijd minder druk dan bij hoge toeren omdat de olie pomp bij lage toeren minder snel draaid dan bij hoge toeren.
Het oliefilter zat zéker goed vast!!! (zat er ook al ruim 10.000km op!)Riël schreef:Mij lijkt waarschijnlijker dat het oliefilter niet goed vast zat.
Het is inderdaad wel bij koude motor gebeurt... Omdat de olie op zeer korte tijd weggevloeid is heeft de turbo ook nog de geest gegeven.
Dus veel stukken.