Te hoge druk oliepomp

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Heb een zwaar olielek gehad aan mijn auto (Scénic
1.9dCi van '02).
Volgens de garagist was de oliepomp defect en gaf deze op rolantie reeds een druk van 6 bar, naarmate het toerental stijgt zou ook de druk stijgen waardoor de dichting van mijn oliefilter er tussenuit geperst werd met het gevolg dat het hele motorcompartiment onder de olie zat...
Nu mijn vraag: kan deze theorie kloppen en kan die druk die toch wel veel te hoog geweest zou zijn later nog tot andere motordefecten kunnen leiden???

Ik zou dit graag weten omdat dit voorval nog onder de fabriekswaarborg valt...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mij lijkt waarschijnlijker dat het oliefilter niet goed vast zat.

De regeling op je pomp zou vast kunnen zitten. Vooral bij koude motor krijg je dan erg hoge oliedrukken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

kan iemand goed uitleggen hoe oliedruk precies in elkaar zit?

ik bedoel met koude/warme motor, hoge/lage toeren.

de waardes weet ik wel, maar niet hoe het precies tot deze waardes komt :)
Mrtn = Maarten
Tristian Kielstra
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 18:13
Locatie: Bolsward
Contacteer:

Ze hebben mij destijds op school geleerd dat:

Bij koude motor de olie dik is en dus de druk hoog is
Bij een warme motor is de olie warm en dus dun vandaar een lagere olie druk.

Het verschil in druk bij hoge en lager toeren:

Bij lage toeren heb je altijd minder druk dan bij hoge toeren omdat de olie pomp bij lage toeren minder snel draaid dan bij hoge toeren.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Emiel
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 7 feb 2003 7:57
Locatie: Twello

@Steven dit is inderdaad precies het topic waar je wat aan hebt. Zocht hem ook al voor deze vraag.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou als je goed in de url leest zie je waar je op moet zoeken ;)
Anonymous

Riël schreef:Mij lijkt waarschijnlijker dat het oliefilter niet goed vast zat.

De regeling op je pomp zou vast kunnen zitten. Vooral bij koude motor krijg je dan erg hoge oliedrukken.
Het oliefilter zat zéker goed vast!!! (zat er ook al ruim 10.000km op!)
Het is inderdaad wel bij koude motor gebeurt... Omdat de olie op zeer korte tijd weggevloeid is heeft de turbo ook nog de geest gegeven.
Dus veel stukken.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik denk dat je overdruk klep van de pomp dicht blijft staan.
Wat natuurlijk die mega grote druk maakt bij koude olie.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Vrij zeker dat het inderdaad het bewuste overdrukventiel is.
Plaats reactie