5GTT Probleem....Harde krakende piep linksvoor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Hoi,

Ik heb een harde krakende piep linksvoor. Als ik naar ik naar links stuur is het geluid over.
Ik heb de auto al op de krik gehad en aan het wiel gedraait maar dan hoor ik geen vreemde geluiden, zie ook niks vreemds aan de buitenkant. Het is van 1 op de andere dag gebeurd dus niet dat het geluid steeds harder werd.
Ik dacht zelf eerst aan een remblokje dat een beetje vast loopt, maar ik zie niet abnormaal veel rempoeder liggen als ik een klein beetje rem gaat het ook niet weg.
Als ik achteruit rij is de krakende piep bijna tot helemaal weg.
Een wiellager sluit ik eingelijk uit omdat het gepiep op alle snelheden even hoog is en in de bocht geen raar weggedrag. Wiellager geeft meestal ook een bokend geluid.
Zouden het de linker aandrijfas kunnen zijn..?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Gok toch op wiellager. Is het met remmen niet weg?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Nee bij remmen is het niet weg...Heb net nog wel een rondje gereden en als ik de koppeling in trap wordt het geluid in stuk minder...
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Weet dan echt niemand het...? Ik zet de auto met een beetje geluk zondag op de brug bij Bart V dan weet ik precies wat het is...Maar zou toch handig zijn als ik wat gerichter kan zoeken...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Aandrijfas of toplager veerpoot?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toplager veerpoot kan, maar is dan niet constant, das meer rammelen wat je dus soms wel en soms niet hoort.
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Top lager van de veerpoot is het niet...dit klinkt heel anders. Het is echt een harde schurende piep... Ik ga toch maar naar de aandrijfas kijken...iemand nog 1 liggen trouwens...?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Marko,

Als je nou eens geduld had pleuren we die auto ff op de brug als ik tijd en ruimte heb in de garage en kijken we wat het is, en lossen we het op. Simpel toch???? Komt dus helemaal goed :)

tis btw volgens mij je aandrijfas.....en zaterdag weten we het zeker.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

ik weet het ,mag ik het zeggen ?

het is waarschijnlijk de centermoer die je aandrijfas vast houd .dus die grote moer in het midden bij je velg . zet die maar vast en het is over .
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

hmm, gaan we die ff nalopen. ben benieuwd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Als die moer los zit zal het weinig zin hebben om die ff aan te draaien, want dan is je wiellager al lang stuk gelopen...
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

hellow,
ben nieuw op het forum dus nog een beetje aan het zoeken :)

ikzelf heb hetzelfde probleem gehad, het kraakt verschrikkelijk en als je de andere kant opstuurt is het weg. Probeer eens even in een bocht te gaan die niet stabiel licht en luister als het verslechterd... van mij was het ook zo en de lager bovenaan men schokdempers had 3 "bollekes" tekort :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

hoi LeOke,

Welkom op het forum :)
Je kan jezelf even voorstellen in het Wie is Wie topic: klik -> Wie is Wie
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Matijs schreef:Als die moer los zit zal het weinig zin hebben om die ff aan te draaien, want dan is je wiellager al lang stuk gelopen...
Hoezo dat dan..?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Omdat je centrale wielmoer naast je aandrijfas vasthouden ook de functie heeft om je lager bij elkaar te houden.
Zit deze niet goed vast, krijgt je lager speling en dan ist snel gedaan...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Wat Steven zegt :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ook maar van Menno geleerd ;)
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Nou morgen maar ff kijken wat de schade is... heb er niet veel mee gereden sinds de piep...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het was idd de naafmoer die nog een half slagje kon hebben. Vreemd, wat daar zou ik het probleem niet direct gezocht hebben :) Toch maar ff nieuw borgmoertje erop.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

ja gek he , eens in de zoveel tijd heeft ie er last van .

beter dat het nu opgelost is , en op een goedkope manier .
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

piepen in de voorophanging wordt veroorzaakt door gare ophangrubbers van de stabilisatorstang.
dus.... vervangen deze rubbers.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

pierre schreef:piepen in de voorophanging wordt veroorzaakt door gare ophangrubbers van de stabilisatorstang.
dus.... vervangen deze rubbers.
Tis al opgelost :wink: Ff verder lezen dan je neus lang is aub.... :p
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Gelukkig is het opgelost...
Plaats reactie