Koelvloeistof verversen?
-
en de rest van het koelsysteem, beste ook de thermostaat eruit en dan de tuinslang erin, ff goed door spoelen totdat er weer helder water uitloopt.
en als je de tuinslang toch uitgerold hebt kun je meteen de planten water geven

en als je de tuinslang toch uitgerold hebt kun je meteen de planten water geven

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hoezo dat dan?oldskool schreef:by alle renaults graag 1 keer per jaar koelvloeistof vervangen
anders komt het niet goed
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ok 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
is net zo nodig als de rest van je vloeistoffen vervangen dus ook je rem vloeistof
dit ivm met de minder wordende smerende en warmte geleidende werking van de koelvloeistofen als je het niet doet gaat
1 je koelsysteem helemaal roeste en wat er dan gebeuren kan ?
2 rem vloeistof zuigt water op en dat is samenpers baar en verlaagt het kookpunt van de vloeistof
dit ivm met de minder wordende smerende en warmte geleidende werking van de koelvloeistofen als je het niet doet gaat
1 je koelsysteem helemaal roeste en wat er dan gebeuren kan ?
2 rem vloeistof zuigt water op en dat is samenpers baar en verlaagt het kookpunt van de vloeistof
Remvloeistof zeker 1x in 2 jaar idd.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Water is niet samenpersbaar hoor Ollie.
Veel stoffen zijn juist incompressibel, zijn maar enkele compressibele stoffen.
Veel stoffen zijn juist incompressibel, zijn maar enkele compressibele stoffen.
-
- Contacteer:
water verlaagd het kook punt,en van kokend water krijg je lucht.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Wow da's een weirde uitspraak...BONELESS (jeroen) schreef:water verlaagd het kook punt,en van kokend water krijg je lucht.
Kokend water doorkoken levert verdamping, dus gasvormig water. Dat is GEEN lucht. Als dat zo was zou je nooit hoeven te drinken

-
- Contacteer:
mooi he, maar dat is wel het probleem,een gedeelte dan

-
- Contacteer:
Ik heb het van het weekend gedaan bij mijn GTE en hij word echt VEEL minder snel warm nu.
Ik heb hem niet doorgespoelt overerigens want de koelvloeistof zat erin toen ik hem mkocht (1jaar geleden) en kwam er super mooi blauw nog uit totaal geen roest dus dan ga ik het risico niet nemen met hem met water (roestbevorderend) te doorspoelen
Ik heb hem niet doorgespoelt overerigens want de koelvloeistof zat erin toen ik hem mkocht (1jaar geleden) en kwam er super mooi blauw nog uit totaal geen roest dus dan ga ik het risico niet nemen met hem met water (roestbevorderend) te doorspoelen
Over koelvloeistoffen uit een topic van 24-02-2003
Voor elke Renault op dit forum kun je CoolElf Classic -26 gebruiken.
Speedline schreef:Type G12 is een OAT koelvloeistof. Dat OAT staat voor Organic Acid Technology. Deze koelvloeistof met dit specifieke additievensysteem was een ontwikkeling van Texaco. Het behelst een anti corrosie systeem op basis van twee organische zouten. Deze vormen een dunne beschermlaag tegen oxidatie in het koelsysteem ipv dikke chemische lagen. De koelprestaties zijn hoger door een betere warmteoverdracht.
Japanse motorenbouwers hebben gekozen voor fosfaten en een organisch zout. Al zullen deze op termijn allemaal overschakelen op G12 of een variant daarvan.
Volkswagen heeft om het verschil naar voren te brengen gekozen voor een rode kleur voor de G12 (OAT LongLife) vloeistof.
De traditionele G11 silicaat houdende vloeistof is groen. Worden ze gemengd, dan ontstaat er een roestbruine kleur.
Mengen is absoluut uit den boze!
Als je een verkeerde koelvloeistof gebruikt kunnen er zeer kostbare schades optreden aan de motor. De koppakking kan worden beschadigd. Dit kan lekkage van koelvloeistof en daardoor pingelen tot gevolg hebben. Resultaat: motorschade...
De OAT koelvloeistof brengt slijtage aan de waterpomp een halt toe omdat deze vloeistof geen schurende delen kent zoals de traditionele G11.
Bij Volkswagen blijft de OAT longlife koelvloeistof de levensduur van de auto zitten (14 jaar). OAT's van andere merken moeten minimaal om de 4 jaar ververst worden. Normale koelvloeistoffen dienen om de 2 tot 3 jaar ververst te worden.
Als je op de goede manier ververst (doorspoelen) kan je gerust overschakelen op een OAT koelvloeistof. Ze zijn hooguit 20% duurder, dus economischer in gebruik.
Voor elke Renault op dit forum kun je CoolElf Classic -26 gebruiken.