Koelvloeistof verversen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Heeft dit zin? GTE heeft er nu 160.000 km opzitten..... en aangezien het steeds warmer word.....
Clio 16v.....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja... :)

Spoel je radiateur effe goed door, dat wil ook wel eens helpen.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

en de rest van het koelsysteem, beste ook de thermostaat eruit en dan de tuinslang erin, ff goed door spoelen totdat er weer helder water uitloopt.

en als je de tuinslang toch uitgerold hebt kun je meteen de planten water geven :wink: :p
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

by alle renaults graag 1 keer per jaar koelvloeistof vervangen
anders komt het niet goed
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

oldskool schreef:by alle renaults graag 1 keer per jaar koelvloeistof vervangen
anders komt het niet goed
Hoezo dat dan?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

preventief onderhoud :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ok (Y)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

RR

Roestende Renaults, ook in de motor :p
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

is net zo nodig als de rest van je vloeistoffen vervangen dus ook je rem vloeistof
dit ivm met de minder wordende smerende en warmte geleidende werking van de koelvloeistofen als je het niet doet gaat
1 je koelsysteem helemaal roeste en wat er dan gebeuren kan ?
2 rem vloeistof zuigt water op en dat is samenpers baar en verlaagt het kookpunt van de vloeistof
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Remvloeistof zeker 1x in 2 jaar idd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Sinds wanneer is water samenpersbaar?????
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Sinds mensenheugnis? Ik ken niet zo gek veel incompressibele media hoor :p
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Water is niet samenpersbaar hoor Ollie.
Veel stoffen zijn juist incompressibel, zijn maar enkele compressibele stoffen.
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

water verlaagd het kook punt,en van kokend water krijg je lucht.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:water verlaagd het kook punt,en van kokend water krijg je lucht.
Wow da's een weirde uitspraak...

Kokend water doorkoken levert verdamping, dus gasvormig water. Dat is GEEN lucht. Als dat zo was zou je nooit hoeven te drinken :D
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

mooi he, maar dat is wel het probleem,een gedeelte dan :lol: :lol:
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb het van het weekend gedaan bij mijn GTE en hij word echt VEEL minder snel warm nu.

Ik heb hem niet doorgespoelt overerigens want de koelvloeistof zat erin toen ik hem mkocht (1jaar geleden) en kwam er super mooi blauw nog uit totaal geen roest dus dan ga ik het risico niet nemen met hem met water (roestbevorderend) te doorspoelen
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik heb hem gister ook weer nieuw koelsap gegeven. Was nog niet echt vies maar wel weer een jaar geleden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Over koelvloeistoffen uit een topic van 24-02-2003
Speedline schreef:Type G12 is een OAT koelvloeistof. Dat OAT staat voor Organic Acid Technology. Deze koelvloeistof met dit specifieke additievensysteem was een ontwikkeling van Texaco. Het behelst een anti corrosie systeem op basis van twee organische zouten. Deze vormen een dunne beschermlaag tegen oxidatie in het koelsysteem ipv dikke chemische lagen. De koelprestaties zijn hoger door een betere warmteoverdracht.

Japanse motorenbouwers hebben gekozen voor fosfaten en een organisch zout. Al zullen deze op termijn allemaal overschakelen op G12 of een variant daarvan.

Volkswagen heeft om het verschil naar voren te brengen gekozen voor een rode kleur voor de G12 (OAT LongLife) vloeistof.

De traditionele G11 silicaat houdende vloeistof is groen. Worden ze gemengd, dan ontstaat er een roestbruine kleur.

Mengen is absoluut uit den boze!

Als je een verkeerde koelvloeistof gebruikt kunnen er zeer kostbare schades optreden aan de motor. De koppakking kan worden beschadigd. Dit kan lekkage van koelvloeistof en daardoor pingelen tot gevolg hebben. Resultaat: motorschade...

De OAT koelvloeistof brengt slijtage aan de waterpomp een halt toe omdat deze vloeistof geen schurende delen kent zoals de traditionele G11.

Bij Volkswagen blijft de OAT longlife koelvloeistof de levensduur van de auto zitten (14 jaar). OAT's van andere merken moeten minimaal om de 4 jaar ververst worden. Normale koelvloeistoffen dienen om de 2 tot 3 jaar ververst te worden.

Als je op de goede manier ververst (doorspoelen) kan je gerust overschakelen op een OAT koelvloeistof. Ze zijn hooguit 20% duurder, dus economischer in gebruik.

Voor elke Renault op dit forum kun je CoolElf Classic -26 gebruiken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou ik rijd al 2 jaar op gamma/action koelvloeistof en als je het op tijd ververst werkt het prima :p
Plaats reactie