front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Frits schreef:
Bas RSI (moersleutel) schreef:Raditeur van een 16V of willy is misschien nog beter.

Bij de RSI zitten de aansluitingen aan de rechter kant en bij de 16V of willy ingaand rechts en uit links in het midden.

Bij de GTT zit uitgaand links boven, zal bij de 16v/willy minder moeten aanpassen.
Bas heb je hem toevallig ook al eens met een diesel vergeleken?? Want je leest hier en daar wel eens dat ze een diesel rad. gebruiken voor meer koel oppervlakte.

GR.Frits

Radiateur van een clio 1.9d is het zelfde als van een RSI, alleen de pootjes zitten 414mm van elkaar en de aansluitingen zitten beide rechts.

Radiateur van een 16V/willy zou nog de beste mogelijkheid zijn.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hoe dik is de radiateur van een willy, 16v of RSi?

Want ze zijn wel breder, maar ook minder dik volgens mij.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

speedline schreef:[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics/ren5_cc.jpg[/img]
De Pace products chargecooler kit voor de gt turbo. Volgens Pace houd ie de inlaatlucht rond de 30 graden Celsius. Dat is erg laag en de ervaring met een vergelijkbare set op een Clio 16v Turbo geeft hetzelfde beeld. Dit was gemeten met fastchip's XRD X-Ray display via de originele inlaatluchttemperatuur sensor van het injectie systeem.

Af pace kost deze set € 1042,- inclusief btw. Af JL Tuning kost deze set (en echt dezelfde!) € 902,-

K-Tec's Power System FMIC kost € 920,- af JL Tuning.

Een mede forummer die nog niet zo lang lid is heeft net zo'n kit besteld... (Y)

Deze kit geeft de ruimte voor een grotere radiateur omdat de standaard tussenkoeler (=intercooler) komt te vervallen. Dit is een groot (ruimte)voordeel bij (hoog) opgevoerde gtt's.

Dus in mijn bescheiden opinie is de chargecooler of lucht/water tussenkoeler zoals zo'n ding echt heet altijd de betere keus. FMIC heeft styling voordelen maar puur prestatiegericht heeft bij mij de chargecooler de voorkeur.
Wie kan mij nou het echte voordeel uitleggen van zo'n chargecooler?
Ton
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 8 aug 2003 20:14

eeee betere koeling
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Snap de logica van dat apparaat niet :S

Je gebruikt de rijwind om het water te koelen en met dat water koel je weer de inlaat lucht.... Je kan dan toch veel beter die rijwind meteen gebruiken zoals bij een gewone intercooler?? Misschien begrijp ik het niet helemaal hoor..... (S) (S)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Als je een tijd stil staat blijft hij toch koel. Terwijl je ic warm zou kunnen worden doordat hij geen rijwind heeft.
5 GT Turbo '88 GT5
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

maar zoals ik al een x eerder vroeg... heeft zo'n ding z'n eigen watercircuit?? lijkt me dat ie niet op het koelvloeistofsysteem is aangesloten, want dan kan het nooit afkoelen tot circa 30gr en nog kouder om de lucht nog enigzins te koelen.
Mrtn = Maarten
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

is de intercooler van de escort coswort wat voor de gtturbo? naar wat moet je kijken? oppervlakt of moet je dat ook opmeten?

greetz
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mrtn schreef:maar zoals ik al een x eerder vroeg... heeft zo'n ding z'n eigen watercircuit?? lijkt me dat ie niet op het koelvloeistofsysteem is aangesloten, want dan kan het nooit afkoelen tot circa 30gr en nog kouder om de lucht nog enigzins te koelen.
Jup eigen watercircuit en hoe meer inhoud, hoe groter je technische buffer. Als je dus afremt voor een stoplicht ofzo, dan issie koel en kun je meteen weer voluit weg :)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

maar als je dan wat langer blijft staan, dan warmt dat water op. en als je dan weg rijd dan moet dat water weer eerst afgekoeld worden voordat de lucht weer goed gekoeld wordt. dat heb je dan niet met een grootte front-mounted ic. of praat in nu onzin :)
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Van mij hoeft zo'n ding dus echt niet. Zoals sommigen zeggen zou het alleen de eerste meters wat koeler zijn. Hoe snel denk je dat die lucht door een gewone intercooler gaat en hoe snel die intercooler is afgekoeld naar de rijwind temp.? Hij is niet voor niets van alu gemaakt. En dat motortje wat er bij zit... Lijkt mij niet dat het motortje genoeg vermogen heeft om de vloeistof snel genoeg door te voeren.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het werkt dus wel hé ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ja net zoals een bougievonk versterker ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik was wél serieus ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Riël schreef:Ik was wél serieus ;)

Ik ook...:p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

waarom koelen ze een motor niet met lucht?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Een van de grote voordelen van zo'n water-lucht koeler is de plaatsing. Je hebt daarin veel meer vrijheid dan bij een grote front mount koeler. Qua prestaties komt 't redelijk overeen, behalve dat de water-lucht koeler een wat grotere buffer vormt, en dus trager opwarmt en afkoelt.

@job: dat duurt ongeveer een halve minuut.
rev it like a rental
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik ga mij er nog even in verdiepen maar........... i'll be back :p:p

:lol: :D
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

ben ook nie voor zo een chargecooler gedoe.
je moet ook nog wat meer gewicht bijdoen, he die zaken wegen ook wel iets(waterbakje,pompje,water,etceteraaa),terwijl wij (21T) er de 2 ic uitdoen voor 1 grote,wat kwa gewicht hetzelfde zal blijven,+ik haalde een inlaat temperatuur met die volvo IC van rond de 15 a 20 graden(+- 25 graden buiten).
dus mijn keuze is snel gemaakt ,een dikke ic vooraan,en koelen die lucht.
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

Volledig mee eens. Dikke IC vooraan. Eventueel met een paar fan's achter, en koelen die lucht. :p
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Op zich hebben jullie gelijk en is de scepsis begrijpelijk, maar het is soms de ideale oplossing. In integrales is het een vrij goeie upgrade. De ruimte voor een grote ic is nu eenmaal minimaal en dit neemt weinig ruimte in. Daarbij heb je een buffer en wil je juist zoveel mogelijk vermogen als je vanaf een lage snelheid accelereert. En@Job Turbo, je kunt het moeilijk in dezelfde klasse scharen als de bougievonkenshit als Lotus dit soort producten bijvoorbeeld standaard toepast in hun wagens...

Maar goed, het is in elke wagen een andere kwestie...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

jongens, ik heb een chargecooler besteld, en als ik m heb getest zal ik uitgebreid verslag doen....
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

graag
Immer wieder die verdammte Holländer
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Menno schreef:Een van de grote voordelen van zo'n water-lucht koeler is de plaatsing. Je hebt daarin veel meer vrijheid dan bij een grote front mount koeler. Qua prestaties komt 't redelijk overeen, behalve dat de water-lucht koeler een wat grotere buffer vormt, en dus trager opwarmt en afkoelt.

@job: dat duurt ongeveer een halve minuut.
Dat zal dan ook wel het enige voordeel zijn, want verder heb je er niets aan. Meer gewicht, meer slangen en bende en een trage reactie op warmtewisselingen. Als het een halve minuut duurt voordat zo'n ding een beetje werkt, dan is die 1/4 mijl allang weer voorbij. :wink: Bovendien: heel handig; vol vermogen in de eerste versnelling... Je hebt veel meer aan vermogen in de hogere versnellingen. Verder kan ik me nog aan nadeel voorstellen dat er een hoop verliezen optreden bij warmtewisselingen. Denk maar aan je CV installatie thuis. Nee hoor, geef mij maar een normale GROTE ic, dat is toch echt de beste oplossing.

PS En zo'n motortje is inderdaad veel te klein om voor voldoende verse koelvloeistof te zorgen. Steek je hoofd maar eens uit het raam bij 120 km/u, dan snap je dat dat effect groter is dan zo'n pompje kan verstouwen. :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Xedrah schreef:Dat zal dan ook wel het enige voordeel zijn, want verder heb je er niets aan. Meer gewicht, meer slangen en bende en een trage reactie op warmtewisselingen. Als het een halve minuut duurt voordat zo'n ding een beetje werkt, dan is die 1/4 mijl allang weer voorbij.
Sommige klassen dragsters gebruiken een chargecooler met ijswater. Verder worden er in topklassen dragracing GEEN lucht/lucht intercoolers gebruikt.
Xedrah schreef:Bovendien: heel handig; vol vermogen in de eerste versnelling... Je hebt veel meer aan vermogen in de hogere versnellingen. Verder kan ik me nog aan nadeel voorstellen dat er een hoop verliezen optreden bij warmtewisselingen. Denk maar aan je CV installatie thuis.


Dat een beetje cv een rendement heeft van meer als 90% vergeet je dan ff te vermelden. En verder wordt (koel)lucht ook gezien als isolatiemedium!
Xedrah schreef:Nee hoor, geef mij maar een normale GROTE ic, dat is toch echt de beste oplossing


Voor serieproduktie is het de goedkoopste oplossing inderdaad. Auto's waarbij het wat extra mag kosten gebruiken zonder uitzondering een chargecooler in combinatie met een packaging probleem.

Lotus Esprit
Lotus Omega
Mercedes V6 en V8 Kompressor modellen

Dus je vind het vast niet erg als ik bij de chargecooler blijf als beste oplossing?
Xedrah schreef:PS En zo'n motortje is inderdaad veel te klein om voor voldoende verse koelvloeistof te zorgen. Steek je hoofd maar eens uit het raam bij 120 km/u, dan snap je dat dat effect groter is dan zo'n pompje kan verstouwen. :wink:
Het systeem kent maar een kleine inhoud. Als het koelsysteem in werking is van de chargecooler beschik je altijd over een bepaalde lage inlaatluchttemperatuur.
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

mooi gesproken. de meeste dragsters die een koeler gebruiken zij,one shot charge coolers met ijs water gevuld.oke dit verhaal gaat natuurlijk nergens over bij een straat auto,maar altijd tof hoe de extremen der aarde het doen. dit jaar zeker weer naar de nitrolympics.
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Ieder zijn beste oplossing. :wink:
Maar we hebben het inderdaad niet over dragsters met ijskoeling hoor. Dit is een setje voor een 5GTT als ik het zo lees.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

wat is dan zo'n beetje de temperatuur van de inlaatluchtstroom als deze de IC bereikt [bij een GTT] en de IC weer verlaat?
Mrtn = Maarten
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

+- 100 in en 30-40 uit onder druk afankelijk van rendement van ic
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Wacht effe hoor...Zo'n groot verschil in temp!?
En dat is met een...???
Chargecooler...?toch?

Wat doet een standaard gtt-ic?
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

nee hoor ook met een gewone ic
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij een gtt valt de warmte nog wel mee, denk wat mijn maat met zijn corrado nog kan winnen, een g60 produceert zijn lucht toch al gauw op 150 graden. Standaard intercooltertje is even groot als de gtt ic...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

de warmte van de lucht hangt van een aantal dingen af, hoofd zaak is toch de druk die je rijd. een groote ic zal zeker beter zijn ,een ic is niet snel te groot.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

pf zoals de amerikanen zeggen bigger is better :lol:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

damn ik wist helemaal niet dat zo'n standaard ic Zoveel koelde.

Zo'n 70graden verlagen...pfew.
Weer wat geleerd.


thanx.
Plaats reactie