Xedrah schreef:Dat zal dan ook wel het enige voordeel zijn, want verder heb je er niets aan. Meer gewicht, meer slangen en bende en een trage reactie op warmtewisselingen. Als het een halve minuut duurt voordat zo'n ding een beetje werkt, dan is die 1/4 mijl allang weer voorbij.
Sommige klassen dragsters gebruiken een chargecooler met ijswater. Verder worden er in
topklassen dragracing
GEEN lucht/lucht intercoolers gebruikt.
Xedrah schreef:Bovendien: heel handig; vol vermogen in de eerste versnelling... Je hebt veel meer aan vermogen in de hogere versnellingen. Verder kan ik me nog aan nadeel voorstellen dat er een hoop verliezen optreden bij warmtewisselingen. Denk maar aan je CV installatie thuis.
Dat een beetje cv een rendement heeft van meer als 90% vergeet je dan ff te vermelden. En verder wordt (koel)lucht ook gezien als
isolatiemedium!
Xedrah schreef:Nee hoor, geef mij maar een normale GROTE ic, dat is toch echt de beste oplossing
Voor serieproduktie is het de goedkoopste oplossing inderdaad. Auto's waarbij het wat extra mag kosten gebruiken zonder uitzondering een chargecooler in combinatie met een packaging probleem.
Lotus Esprit
Lotus Omega
Mercedes V6 en V8 Kompressor modellen
Dus je vind het vast niet erg als ik bij de chargecooler blijf als beste oplossing?
Xedrah schreef:PS En zo'n motortje is inderdaad veel te klein om voor voldoende verse koelvloeistof te zorgen. Steek je hoofd maar eens uit het raam bij 120 km/u, dan snap je dat dat effect groter is dan zo'n pompje kan verstouwen.

Het systeem kent maar een kleine inhoud. Als het koelsysteem in werking is van de chargecooler beschik je altijd over een bepaalde lage inlaatluchttemperatuur.