front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beeeh die heeft poep aan z'n hand :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

-Ray- schreef:kijk eens jongens: vandaag Jeroen Lubking zijn nieuwe IC op de foto gezet, voor op de 21 TQ :D

[img]http://home.wxs.nl/~emmel049/bigun.jpg[/img]
Wat een ding eej. :p Past dat zomaar? :lol:
Cleaned Style
Projecttopic
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Vrachtwagen of zo?? :d
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:lol:

die is goed.
Wat een ding.
Past mooi bij die turbo die ook ooit op t forum heeft gestaan.

Gewoon plat op het dak van je gtt.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

speedline schreef:Tot wel 1.5Bar turbodruk...

Bmw gaat de 1.85 overschrijden. Het persbericht sprak van 2.85bar maar dat zal hopelijk absoluut zijn. 272pk uit 3-liter Diesel... >-)

Probeer anders eens de VW stal. De 150PK diesels hebben normaal ook standaard 2.5 bar.
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Dan heb ik nog even een vraagje tussendoor. :)
Ik heb m'n hand weten te leggen op een IC uit een MB E 320 cdi (en da's echt wel een snug fit voot een gtt, maar ut past). Iemand enig idee wat de maximale druk is die zo'n ding aankan?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Richard Lemmen schreef:Dan heb ik nog even een vraagje tussendoor. :)
Ik heb m'n hand weten te leggen op een IC uit een MB E 320 cdi (en da's echt wel een snug fit voot een gtt, maar ut past). Iemand enig idee wat de maximale druk is die zo'n ding aankan?
Laat je hem toch afpersen tot net boven de druk waarmee je wilt rijden!? Niemand hier werkt bij Behr (voorzover ik weet) dus het antwoord zal je hier waarschijnlijk niet vinden.

Succes (Y)

Maar 1.5 moet ie toch wel kunnen hebben denk ik zo :wink:
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Heej

Da's in ieder geval al een bemoedigend antwoord en nog niet eens zo'n slecht idee! :D
Ik zal eens kijken wat ie kan hebben :wink:
alvst bedankt voor de raad!
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Intercooler van een Sprinter CDI is ook nog een optie voor achter je bumper, past tussen de mistlampen.

Of...

Intercooler van een traffic/vivaro achter de bumper.
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Helaas had ik niet de beschikking over een platgereden Sprinter of Vivaro. Maar wel over een dikke E die een stukje korter is gereden :s (balen voor hem/haar, mazzel voor mij)
Maar hij komt wel op de plaats die jij al aangaf, tussen de mistlampen. Dat is ook de enige plaats waar ie past, en dan ook maar net (mazzeltje).
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Wat is nu beter?

De intercooler van K-TEC zodat de originele ic vervalt?
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/200549/incoming/ic.JPG[/img]

Of toch de intercooler van gt tuning waarbij de originele behouden blijft?
[img]http://www.gttuning.com/images/enginebay.jpg[/img]

Word bij die ic van gt tuning het turbogat niet veel te groot?
5 GT Turbo '88 GT5
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ik was gister even in gesprek met Speedline bij JL Tuning, en die zegt toch echt dat je voor +- 700 voor een charge cooler moet gaan....schijnt goed te werken.
Ik ben er nog niet over uit, maar ga toch binnenkort een keuze maken, of een charge cooler, ef een grill mounted K-tec IC, dit omdat ik dus mn org. bumper wil behouden....!

Ben er nog niet echt uit...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja als het geld hebt de charge-cooler.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Charge cooler heb je wel bij langzaam rijden ook de meeste koude lucht.
Ben alleen benieuwd tot welke snelheid de chargecooler kouder is dan een gewone IC.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik verwacht over het hele traject.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics/ren5_cc.jpg[/img]
De Pace products chargecooler kit voor de gt turbo. Volgens Pace houd ie de inlaatlucht rond de 30 graden Celsius. Dat is erg laag en de ervaring met een vergelijkbare set op een Clio 16v Turbo geeft hetzelfde beeld. Dit was gemeten met fastchip's XRD X-Ray display via de originele inlaatluchttemperatuur sensor van het injectie systeem.

Af pace kost deze set € 1042,- inclusief btw. Af JL Tuning kost deze set (en echt dezelfde!) € 902,-

K-Tec's Power System FMIC kost € 920,- af JL Tuning.

Een mede forummer die nog niet zo lang lid is heeft net zo'n kit besteld... (Y)

Deze kit geeft de ruimte voor een grotere radiateur omdat de standaard tussenkoeler (=intercooler) komt te vervallen. Dit is een groot (ruimte)voordeel bij (hoog) opgevoerde gtt's.

Dus in mijn bescheiden opinie is de chargecooler of lucht/water tussenkoeler zoals zo'n ding echt heet altijd de betere keus. FMIC heeft styling voordelen maar puur prestatiegericht heeft bij mij de chargecooler de voorkeur.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Mooi spul hoor, maar wel erg prijzig :)
Mrtn = Maarten
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Dat is wel ruim 200 euri meer dan een front-mount ic. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

speedline schreef:

Deze kit geeft de ruimte voor een grotere radiateur omdat de standaard tussenkoeler (=intercooler) komt te vervallen. Dit is een groot (ruimte)voordeel bij (hoog) opgevoerde gtt's.
Maar bij de front-mount ic van k-tec komt de originele ic toch ook te vervallen. Dus kan je alsnog een grotere radiateur plaatsen.
5 GT Turbo '88 GT5
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

niet helemaal, aangezien die buizen ook ergens moeten lopen.

Pace maakt een radiateur die precies de vrijgekomen ruimte opvult bij de chargecooler oplossing. Deze rad past niet bij een front mount ic.
there is no spoon.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Roy schreef:Dat is wel ruim 200 euri meer dan een front-mount ic. :)
Nee Roy. Ff goed lezen aub. Ivo's prijs van € 700,- klopt niet.

De chargecooler kost € 908,-. De front mount intercooler kost € 920,-. Dat zijn prijzen inclusief btw af JL Tuning.

Dus de chargecooler is goedkoper...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef: Volgens Pace houd ie de inlaatlucht rond de 30 graden Celsius. Dat is erg laag en de ervaring met een vergelijkbare set op een Clio 16v Turbo geeft hetzelfde beeld.
heb je daar nog wat meer meetdata van? Zo'n chargecooler is in de eerste plaats natuurlijk een erg goeie buffer. Ik ben wel nieuwsgierig hoe goed ie nog presteert als je die buffercapaciteit eenmaal verstookt hebt.
rev it like a rental
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Wel schofterig veel geld voor een ic. Voor 380 euro heb je een ic van nagenoeg dezelfde afmetingen. Moet je alleen zelf de bevestiging en slangen/buizen er naartoe fabriceren. Maar dat moet wel lukken voor die 540 euro denk ik.
5 GT Turbo '88 GT5
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat je zegt :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Front mount ic in combinatie met een radiateur van een Clio RSI moet denk ik ook wel passen.
Heb de maten en alles vergeleken en gemeten, moet naar mijn mening wel goed komen.
Moet je alleen de radiateurslangen aanpassen.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Is de radiateur van een rsi zoveel groter dan? Zal ook eens meten. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Roy schreef:Is de radiateur van een rsi zoveel groter dan? Zal ook eens meten. :)

Pootjes van de GTT radiateur zijn 290mm breed,
en die van een RSI `93 494mm breed.
Koelblok zelf zal iets van +- 15cm breder zijn.

Moet alleen wel een aparte oliekoeler gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Hoe werkt dat koelblok dan precies?

want er gaat vloeistof doorheen zo ik zie, is er een apart circuit dan?
Mrtn = Maarten
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Mrtn schreef:Hoe werkt dat koelblok dan precies?

want er gaat vloeistof doorheen zo ik zie, is er een apart circuit dan?

Het ene gat gaat en koelvloeistof in, en de andere gaat het weet uit. Zit gewoon op het koelsysteem aangasloten.

Voor meer duidelijkheid verwijs ik u naar een blik onder uw motorkap.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Bas RSI (moersleutel) schreef: Voor meer duidelijkheid verwijs ik u naar een blik onder uw motorkap.
:lol: ik bedoel zo'n chargekoeler :)

maar thanx, nu weet ik ook hoe een radiateur werkt :p
Mrtn = Maarten
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Mrtn schreef:
Bas RSI (moersleutel) schreef: Voor meer duidelijkheid verwijs ik u naar een blik onder uw motorkap.
:lol: ik bedoel zo'n chargekoeler :)

maar thanx, nu weet ik ook hoe een radiateur werkt :p

Nu is het mij ook duidelijk.

Zoals je onderschrift al sprak; de aap komt uit de kont!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

Ja...heel leuk spul :kwijl:
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Raditeur van een 16V of willy is misschien nog beter.

Bij de RSI zitten de aansluitingen aan de rechter kant en bij de 16V of willy ingaand rechts en uit links in het midden.

Bij de GTT zit uitgaand links boven, zal bij de 16v/willy minder moeten aanpassen.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Bas RSI (moersleutel) schreef:Raditeur van een 16V of willy is misschien nog beter.

Bij de RSI zitten de aansluitingen aan de rechter kant en bij de 16V of willy ingaand rechts en uit links in het midden.

Bij de GTT zit uitgaand links boven, zal bij de 16v/willy minder moeten aanpassen.
Bas heb je hem toevallig ook al eens met een diesel vergeleken?? Want je leest hier en daar wel eens dat ze een diesel rad. gebruiken voor meer koel oppervlakte.

GR.Frits
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

zal nog ff m`n programmatje in duiken
Plaats reactie