Kan je met de williams ook 9000rpm's draaien?
-
Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
Speedline zegt toch niet dat het niet kan, hij geeft alleen aan dat je het beter niet kan doen zonder een speciaal daar voor gebouwde motor en daarbij deel ik zijn mening.Erik de Bruijn schreef:Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
Bij een (normaal) getunde F7R is het beste te schakelen tussen de 6500 en 6800 tpm, omdat hierna meestal het vermogen afneemt.
-
- Contacteer:
Hoe zit het dan met deze? Wat is hier dan aan veranderd om dit te behalen?
Clio Rally Techniek
De techniek van de Renault Clio Super 1600
Type 4KM, 4 Cilinders, 16 Kleppen
Inhoud 1,598 cc
Boring x Slag (mm) 79.5 x 80.5
Max. vermogen 225 pk bij 9000 t/m
Max. koppel 212 Nm bij 7.000 t/m
Clio Rally Techniek
Inhoud 1,598 cc
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Een totaal ander blok lijkt mij.Donleben schreef:Hoe zit het dan met deze? Wat is hier dan aan veranderd om dit te behalen?
Clio Rally Techniek
Inhoud 1,598 cc
Boring x Slag (mm) 79.5 x 80.5 !
een kortere slag dus
Donleben schreef:Hoe zit het dan met deze? Wat is hier dan aan veranderd om dit te behalen?
Clio Rally Techniek
Inhoud 1,598 cc
Kortere slag? Dit is een "standaard" K4M 1600 motor. Alleen wat "andere" interne delen. Motortje wat al gauw een 20.000+ kost. Dat vermogen wordt overigens gehaald met een 60mm restrictor. (Ff off-topic ->De gt turbo heeft een 25mm restrictorVisscher schreef:een kortere slag dus

Met 80.5mm slag zit je bij 9000min-1 nog maar aan 24.2meter per seconde gemiddelde zuigersnelheid.
Geen probleem dus...

Laatst gewijzigd door speedline op vr 9 apr 2004 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had idd wat duidelijker moeten zijn.speedline schreef:Donleben schreef:Hoe zit het dan met deze? Wat is hier dan aan veranderd om dit te behalen?
Clio Rally Techniek
Inhoud 1,598 cc
Max. koppel 212 Nm bij 7.000 t/mKortere slag? Dit is een "standaard" K4M 1600 motor. Alleen wat "andere" interne delen. Motortje wat al gauw een 20.000+ kost. Dat vermogen wordt overigens gehaald met een 60mm restrictor. (Ff off-topic ->De gt turbo heeft een 25mm restrictorVisscher schreef:een kortere slag dus)
Met 80.5mm slag zit je bij 9000min-1 nog maar aan 24.2meter per seconde gemiddelde zuigersnelheid.
Geen probleem dus...![]()
Kortere slag? Gewoon standaard K4M motor hoor.
Ik bedoelde een kortere slag dan de F7R.
Voor het idee: mijn laatste golf kon 10.500 draaien, zonder stuk te lopen, met een slag van 92.8. Max. vermogen lag trouwens een stuk lager, ergens bij 8.800.speedline schreef:Donleben schreef:Hoe zit het dan met deze? Wat is hier dan aan veranderd om dit te behalen?
Clio Rally Techniek
Inhoud 1,598 cc
Max. koppel 212 Nm bij 7.000 t/mKortere slag? Dit is een "standaard" K4M 1600 motor. Alleen wat "andere" interne delen. Motortje wat al gauw een 20.000+ kost. Dat vermogen wordt overigens gehaald met een 60mm restrictor. (Ff off-topic ->De gt turbo heeft een 25mm restrictorVisscher schreef:een kortere slag dus)
Geen probleem dus...
Dus voor de liefhebbers van exotische drijfstangen, krukassen & zuigers is het wel degelijk mogelijk 9.000 rpm te draaien.
-
- Contacteer:
En aan wat voor prijzen moet je dan gaan denken per onderdeel?StevenK schreef: Dus voor de liefhebbers van exotische drijfstangen, krukassen & zuigers is het wel degelijk mogelijk 9.000 rpm te draaien.
Dat was iets van 4500 voor de krukas, 500 per drijfstang en 500 per zuiger. Kleppen zaten op 300 per stuk.Donleben schreef:En aan wat voor prijzen moet je dan gaan denken per onderdeel?StevenK schreef: Dus voor de liefhebbers van exotische drijfstangen, krukassen & zuigers is het wel degelijk mogelijk 9.000 rpm te draaien.
Alles trouwens ex. BTW.
kleppen 300 per stuk???StevenK schreef:Dat was iets van 4500 voor de krukas, 500 per drijfstang en 500 per zuiger. Kleppen zaten op 300 per stuk.Donleben schreef:En aan wat voor prijzen moet je dan gaan denken per onderdeel?StevenK schreef: Dus voor de liefhebbers van exotische drijfstangen, krukassen & zuigers is het wel degelijk mogelijk 9.000 rpm te draaien.
Alles trouwens ex. BTW.
mmm...das volgens mij nie echt nodig ist wel?
oke die krukas/drijfstangen/zuigers misschien wel, maar de kleppentrein houdt wel 10.000 met de juiste "betaalbare" spullen hoor...
maar ja...titanium is altijd beter natuurlijk, da snap ik wel
-
- Contacteer:
Dat wordt een lekker boodschappenlijstjeStevenK schreef: Dat was iets van 4500 voor de krukas, 500 per drijfstang en 500 per zuiger. Kleppen zaten op 300 per stuk.
Alles trouwens ex. BTW.

4.500 krukas
2.000 drijfstangen
2.000 zuigers
4.800 kleppen
13.300 onderdelen ex btw
15.827 incl BTW
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Het bovenstaande blok is van Visscher, en daar is wel wat meer mee gebeurd dan alleen wat standaard tuning. Oa alles uit gewogen en gemeten, en TB's.. Daarbij komt topvermogen kan op een bank wel gemeten worden, makkelijker als op de straat.Voor meer info moet je bij de createur hiervan zijn...RO 16v schreef:Speedline zegt toch niet dat het niet kan, hij geeft alleen aan dat je het beter niet kan doen zonder een speciaal daar voor gebouwde motor en daarbij deel ik zijn mening.Erik de Bruijn schreef:Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
Bij een (normaal) getunde F7R is het beste te schakelen tussen de 6500 en 6800 tpm, omdat hierna meestal het vermogen afneemt.
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
Het bovenstaande blok is van Visscher, en daar is wel wat meer mee gebeurd dan alleen wat standaard tuning. Oa alles uit gewogen en gemeten, en TB's.. Daarbij komt topvermogen kan op een bank wel gemeten worden, makkelijker als op de straat.Voor meer info moet je bij de createur hiervan zijn...Frits schreef:RO 16v schreef:Speedline zegt toch niet dat het niet kan, hij geeft alleen aan dat je het beter niet kan doen zonder een speciaal daar voor gebouwde motor en daarbij deel ik zijn mening.Erik de Bruijn schreef:Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
misschien moet je eerst proberen erachter te komen wat er nou precies aan gebeurt is in plaats gewoon wat dingen te roepen...volgens mij weet je de helft nog niet...
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Weet ook de helft niet, geef ik gelijk toe. En de dingen die ik roep daar weet ik zeker van dat ze gebeurd zijn... Voor de rest moet je niet bij mij zijn, je weet van wie het blok is en laat visscher zelf maar vertellen wat er nu wel en niet aan gebueurd is...PtrGte schreef:misschien moet je eerst proberen erachter te komen wat er nou precies aan gebeurt is in plaats gewoon wat dingen te roepen...volgens mij weet je de helft nog niet...
Project: GTT Blue Sport
En dat zijn dan nog maar een paar motoronderdelen. De vele manuren die in zo'n stukje precisiemechaniek zitten moeten er ook nog bij worden opgeteld. Dit is overigens "Bombproof" motorenbouw bij uitstek...Donleben schreef: Dat wordt een lekker boodschappenlijstje![]()
4.500 krukas
2.000 drijfstangen
2.000 zuigers
4.800 kleppen
13.300 onderdelen ex btw
15.827 incl BTW
Op een rallyauto wordt naar ik vermoed geld toegelegd door de fabrikant. Creatieve spendering van het reclame en autosportbudget. Je moet wat om je merk in the picture te rijden.
Zo'n auto is namelijk ongelooflijk kostbaar. (Daar kan Steven wel over meepraten...

Bij Renault gebeurt dat zeker; een aantal standaard onderdelen RS onderdelen wordt via Dieppe veel goedkoper onder een ander artikelnummer verkocht dan via het reguliere kanaal. Ook de complete auto's zijn een stuk goedkoper dan wanneer je ze zelf bouwt. (Een Clio RS grN kost ongeveer 30k zonder kenteken en BTW, maar zelf bouwen kost ongeveer 50k)speedline schreef:Op een rallyauto wordt naar ik vermoed geld toegelegd door de fabrikant. Creatieve spendering van het reclame en autosportbudget. Je moet wat om je merk in the picture te rijden.
Helaas wel. Volkswagen had namelijk het idee dat de motorsport afdeling (veel) winst moest maken.Zo'n auto is namelijk ongelooflijk kostbaar. (Daar kan Steven wel over meepraten...)
TB's??? zullen we het op carburateurs houden.Frits schreef:Het bovenstaande blok is van Visscher, en daar is wel wat meer mee gebeurd dan alleen wat standaard tuning. Oa alles uit gewogen en gemeten, en TB's.. Daarbij komt topvermogen kan op een bank wel gemeten worden, makkelijker als op de straat.Voor meer info moet je bij de createur hiervan zijn...RO 16v schreef:Speedline zegt toch niet dat het niet kan, hij geeft alleen aan dat je het beter niet kan doen zonder een speciaal daar voor gebouwde motor en daarbij deel ik zijn mening.Erik de Bruijn schreef:Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
GR.Frits
Laat ik het zo zeggen de zuigers lenen zich er niet echt voor om continu +7500 tpm te draaien, dat is mijn ervaring.
laten we het op throttle bodies houden... 
das nie zo mooi, waar haal je die info vandaan?RO 16v schreef:TB's??? zullen we het op carburateurs houden.Frits schreef:Het bovenstaande blok is van Visscher, en daar is wel wat meer mee gebeurd dan alleen wat standaard tuning. Oa alles uit gewogen en gemeten, en TB's.. Daarbij komt topvermogen kan op een bank wel gemeten worden, makkelijker als op de straat.Voor meer info moet je bij de createur hiervan zijn...RO 16v schreef:Speedline zegt toch niet dat het niet kan, hij geeft alleen aan dat je het beter niet kan doen zonder een speciaal daar voor gebouwde motor en daarbij deel ik zijn mening.Erik de Bruijn schreef:Toch las ik het `dynotech Gtech resultaten" topic dat iemand zijn hoogste vermogen haalde van 150kw (aan de krukas) bij 7800 toeren. Dit was volgens mij de motor 2.0l 16v uit een megane.
GR.Frits![]()
Laat ik het zo zeggen de zuigers lenen zich er niet echt voor om continu +7500 tpm te draaien, dat is mijn ervaring.
volgens mij kunnen die zuigers dat makkelijk hebbe namelijk...ARP boutjes doen wonderen bij dit soort toerentallen...
-
- Contacteer:
Wat kost een setje mechanische klepstoters?
Als je deze dan gaat monteren, moet er dan nog dingen worden aangepast
en moet er nog rekening gehouden worden met iets?
Als je deze dan gaat monteren, moet er dan nog dingen worden aangepast
en moet er nog rekening gehouden worden met iets?
die dingen zijn echt stervensduur...
kosten geloof ik 32 ex btw per stuk...das dus iets meer dan 600 euro...
ik kan eraan komen voor 420 euro...
maar dan moet je eigenlijk niet de 5502213 nokkenassen nemen, maar een set die NIET voor O.E.M spullen is gemaakt...die nokkenassen hebben dan een kleinere grondboring, zodat je de kleppen kan stellen met hoedjes op de klepstelen...
jammer genoeg gaat dir meestal in een complete nokkenaskit, dus krijg je ook nog een set speciale veren erbij voor 10 euro ex btw per stuk, PLUS nog speciale titanium/aluminium klepschotels van nog eens 10 euro per stuk ex btw...
dure kit als je het mij vraagt...
ik heb zo'n set voor m'n eigen motor liggen, maar reken eens uit:
32x16=512
16x10=160
16x10=160
600 voor de nokkenassen
das 1432 euro x 1,19 (BTW) = 1700 euro...
ik hoop dat je weet waar je aan begint...
(voor 1200 euro heb je die complete set...
)
maar denk er ff over na voor je eraan begint, zeker als je het standaard spruitstuk laat zitten en je onderblok niet balanceert (plus een setje ARP bouten) want zo'n set is echt voor ernstige toerentallen ontwikkeld...iets wat je standaard 2liter onderblok echt niet gaat trekken...
ik hoop dat je hier iets aan hebt...
kosten geloof ik 32 ex btw per stuk...das dus iets meer dan 600 euro...
ik kan eraan komen voor 420 euro...
maar dan moet je eigenlijk niet de 5502213 nokkenassen nemen, maar een set die NIET voor O.E.M spullen is gemaakt...die nokkenassen hebben dan een kleinere grondboring, zodat je de kleppen kan stellen met hoedjes op de klepstelen...
jammer genoeg gaat dir meestal in een complete nokkenaskit, dus krijg je ook nog een set speciale veren erbij voor 10 euro ex btw per stuk, PLUS nog speciale titanium/aluminium klepschotels van nog eens 10 euro per stuk ex btw...
dure kit als je het mij vraagt...
ik heb zo'n set voor m'n eigen motor liggen, maar reken eens uit:
32x16=512
16x10=160
16x10=160
600 voor de nokkenassen
das 1432 euro x 1,19 (BTW) = 1700 euro...
ik hoop dat je weet waar je aan begint...
(voor 1200 euro heb je die complete set...

maar denk er ff over na voor je eraan begint, zeker als je het standaard spruitstuk laat zitten en je onderblok niet balanceert (plus een setje ARP bouten) want zo'n set is echt voor ernstige toerentallen ontwikkeld...iets wat je standaard 2liter onderblok echt niet gaat trekken...
ik hoop dat je hier iets aan hebt...
nog iets...ik weet niet of je met de standaard of in ieder geval "straat" nokkenassen de mechanische klepstoters kunt gebruiken...(vanwege het stellen)
als je onder de 7000 toeren blijft zal het niet nodig zijn...
NOG iets...
als je een andere set nokkenassen neemt, bijvoorbeeld de 5502318, dan MOET je met de frees aan de gang, anders gaat om te beginnen de inlaatnokkenas al niet rond in je cilinderkop, vanwege de lift van 13 mm...
houdt hier ook ff rekening mee...
als je onder de 7000 toeren blijft zal het niet nodig zijn...
NOG iets...
als je een andere set nokkenassen neemt, bijvoorbeeld de 5502318, dan MOET je met de frees aan de gang, anders gaat om te beginnen de inlaatnokkenas al niet rond in je cilinderkop, vanwege de lift van 13 mm...
houdt hier ook ff rekening mee...