Kan je met de williams ook 9000rpm's draaien?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
J. Reekers
Contacteer:

Kun je met een williams die door achterberg gebleu print is ook 9000 toeren draaien?

Zo ja moet je dan een cup computer en een nokkenas hebben die dat ook kan of zijn er meer of andere toepassingen nodig?

Hoe kom je aan dat spul en wat gaat dat kosten?

Wat zal het verbruik ongeveer worden of moet je dit niet doen omdat de slijtage te groot is bij normaal rijden (rij natuurlijk lang niet altijd zo hoog in toer weet ook wel als je je vol in toeren zit dat de slijtage hoger is) en hoeveel vermogen zal je dan kunnen hebben?
Menno

nope, dat is (reallistisch gezien) niet mogelijk.

Je hebt met 2 dingen te maken:

1 blijft het allemaal heel bij zulke hoge toerentallen.

2 ben je bij nog in staat om koppel (en dus vermogen) te genereren.

Voor punt 1 houdt 't voor een straatmotor (2liter) met de nodige aanpassingen op bij zo'n 7500-8000. De Renault fabrieksrally motoren gingen zelfs tot 8500 toeren, maar das met veel exotische delen, en 5000 km levensduur.

Voor punt 2 is er wel wat mogelijk, maar zal serieus ten koste gaan van koppel onderin (lees: onder de 6000 toeren).
rev it like a rental
PtrGte
Contacteer:

helemaal mee eens...

of het mechanisch mogelijk is: ???

maar vooral het laatste: Zorgen dat de motor nog koppel genoeg levert om uberhaupt 9000 te kunnen draaien, dat krijg je slecht voor elkaar...

met een bijzonder goed bewerkte kop en redelijk extreme nokkenassen kun je het tot max vermogen naar 7000 brengen, wellicht met extra aanpassingen naar 7500, maar dan stort het als een kaartenhuis in elkaar en ben je bij 8000 toeren echt klaar...

93 mm slag en 9000 toeren...=28 meter per seconde GEMIDDELD voor het zuigertje...ik geloof niet dat de Ferrari van onze duitse vriend misjel schoenmaker dat red... :)
Bram (vospower)

Wie kan mij vertellen wat het nut is om een blok dat gemaakt is om maximaal 7000 toeren te draaien naar 9000 te brengen?
Florus

Bij 7250tpm jankt ie al aardig,laat staan bij 9000 (~) ,ik schakel
meestal bij 7000,na de 7000rpm trekt ie eigenlijk niet veel meer.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Vospower schreef:Wie kan mij vertellen wat het nut is om een blok dat gemaakt is om maximaal 7000 toeren te draaien naar 9000 te brengen?
van een rally forum schreef: Altijd leuk om in te haken op technische onderwerpen! Bij een bepaald toerental geldt:

Vermogen[Watt]=Koppel[Nm]*Toerental[tpm]*2*pi / 60

Dit komt overeen met:

Vermogen[pK]=Koppel[Nm]*Toerental[tpm]* 0,14 /1000

Wat dús inhoud dat vermogen het product van toeren maal koppel is! Daarom zoeken formule 1 auto's vermogen in de toeren; zij hebben immers geen turbo en zijn dus beperkt tot een bepaalde hoeveelheid koppel door de atmosferische buitenlucht.

Rally WRC auto's hebben wél een turbo en kunnen dus, terwijl ze het piekvermogen laag houden (300pk) bulten met koppel genereren bij lage toeren.

Nog iets technischer:
Uiteindelijk is het toerenbereik van het koppel (bijv. 2000-4500 toeren voor turbodiesels) vermenigvuldigd met het koppel een maat voor de acceleratiecapaciteiten van een motor. Dit wordt het beste benaderd door de oppervlakte onder de koppel-toeren kromme.

Jan de Winkel's auto heeft geen turbo, en moet het vermogen dús in de toeren zoeken; of beter gezegd naar aanleiding van het bovenstaande: het toerenbereik.

Trouwens is een koppel van 200nm voor een 1.6 niet turbo motor behoorlijk hoog!
Florus

Vospower schreef:Wie kan mij vertellen wat het nut is om een blok dat gemaakt is om maximaal 7000 toeren te draaien naar 9000 te brengen?
Eeeehhmm geen nut dus,boven de 7000 vliegen je pk's
terug(bij een redelijk standaard blok dan).

Misschien dat het bij verdere aanpassingen
wel nut heeft,volgens mij liep de 16v van Ro ook 8200tpm :worship:
Bram (vospower)

Aha dus je kunt wel extra vermogen halen, maar dat wordt volgens mij nooit wat met een willie-blok :)
speedline

Als je het koppel kunt handhaven kun je het vermogen vergroten..

200Nm met 7000min-1 (116.67Hertz) en 9000min-1 (150Hertz)

P= T x 2 x pi x n

P7000= 200 x 6.28 x 116.67 = 146.5kW = 199pk

P9000= 200 x 6.28 x 150 = 188kW = 250pk!!!

Get the point!?

Maar om die 200Nm te halen bij 9000min-1 is er wel het nodige werk aan de motor. En laten de betere tuners daar wel de nodige ervaring mee hebben.

Het maximum koppel wat met een atmosferische motor te halen valt ligt normaal tussen 110-130Nm per liter. Met een 2-liter zou je theoretisch 260Nm kunnen halen.

Als we nu 260Newton meter invullen in de P9000 formule krijgen we maar liefst 245kW = 333pk!
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bram (vospower)

Daar zit wat in! Vandaar dat sommigen motoren (met 2 wielen :lol: ) 20.000 toeren draaien...

Maar ik blijf erbij dat je het beter niet met een willieblok kunt doen als je meer pk's wilt :p
Florus

Vospower schreef:Aha dus je kunt wel extra vermogen halen, maar dat wordt volgens mij nooit wat met een willie-blok :)
Niet zo minderwaardig he :lol:,heb pas geinformeerd,mogelijk genoeg(ping ping)
canonballman

Is 23 meter per seconde niet zon beetje de maximale toelaatbare zuigersnelheid (als het iets langer heel moet blijven, en niet teveel olie mag zuipen)?
Bram (vospower)

Florus schreef:
Vospower schreef:Aha dus je kunt wel extra vermogen halen, maar dat wordt volgens mij nooit wat met een willie-blok :)
Niet zo minderwaardig he :lol:,heb pas geinformeerd,mogelijk genoeg(ping ping)
Als iemand het voor elkaar krijg: RESPECT, maar ik zou niet zo beginnen als ik meer power wil. ik koop gewoon een ander blokje :lol:
Michel S.
Contacteer:

canonballman schreef:Is 23 meter per seconde niet zon beetje de maximale toelaatbare zuigersnelheid (als het iets langer heel moet blijven, en niet teveel olie mag zuipen)?
Volgens mij wel. Heb toen zoiets gelezen. Dacht ik he!

Als ik het goed herinneren gaat Honda hier wel overheen met de S2000. Dacht dat die op 25 en een beetje Meter/sec zat. Maar zij halen dan ook hun max vermogen eruit bij 8300 rpm. Dit door de V-tec en de motor construtie.
Tuurlijk zullen er motoren zijn die waarschijnlijk ook wel 30+ m/s draaien. Maar dat zullen denk ik geen productie motoren zijn.

Maar je zult enorm je best moeten doen om hem bovenin nog umph te geven en zo ook voordeel uit je toeren te halen. Maar aanpassen zul je moeten doen. Denk zelfs zoveel dat eht niet emeer leuk wordt als je de prijs zult zien.

offtopic. R5 GTT can mij heeft de 7800 rpm overleeft. Bijna 20 meter per seconde. Applaus dat die het nog doet :wink:
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Donleben
Contacteer:

Wat is dan zo een beetje het max aantal toeren wat je kan draaien met een F7P of F7R blok? Die 9000 is wel wat te extreem.

Ik denk zelf dat je er nog wel wat mee opschiet om een bewerkt blok nog 8000 toeren te laten draaien, voordat de begrenser erin schiet. Volgens mij kunnen die blokken dat wel aan. Alleen zal hij dan niet meer zoveel vermogen hebben. Er staat mij iets van bij dat tuners als Achterberg meestal de begrenzing verleggen naar 7800 toeren. Wie kan daar wat meer over vertellen?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Mrtn
Car: R5GTT

Is het niet zo dat de kleppen de belemmerende factor zijn? die kunnen dat op een gegeven moment niet meer bijbenen lijkt mij. 2takt motoren draaien veel meer toeren, immers geen kleppen. Die zuigertjes gaan dus sneller.

Khoorde gister van een modelbouwhobbyist dat die benzine karretjes (2takt) over 100000tpm draaien :s :s
Mrtn = Maarten
Droes

met een bijzonder goed bewerkte kop en redelijk extreme nokkenassen kun je het tot max vermogen naar 7000 brengen, wellicht met extra aanpassingen naar 7500, maar dan stort het als een kaartenhuis in elkaar en ben je bij 8000 toeren echt klaar...
sraar, wrm krijgek de 1.4i (r19) van men oudjes tot 7000 dan? :wink:
Bart V

Mrtn schreef:Is het niet zo dat de kleppen de belemmerende factor zijn? die kunnen dat op een gegeven moment niet meer bijbenen lijkt mij. 2takt motoren draaien veel meer toeren, immers geen kleppen. Die zuigertjes gaan dus sneller.

Khoorde gister van een modelbouwhobbyist dat die benzine karretjes (2takt) over 100000tpm draaien :s :s
Dat kleppen probleem kan enigzins worden opgelost met mechanische stoters en andere veren toch???
PtrGte
Contacteer:

Mijn mening is dat de kleppentrein in EERSTE INSTANTIE NIET de beperkende factor is...

er zijn voor de F7R nokkenaskits te verkrijgen die 10.000 toeren kunnen draaien... (5000 dus :wink: )

MAAR...zoals al eerder aangehaald is loopt de gemiddelde zuigersnelheid boven 8000 toeren echt de spuigaten uit ( :) ) door de lange slag van 93 mm is het toerental een beperkende factor...

om dit een beetje tegen te gaan is het gebruik van ultralicht spul zoals "speciale" zuigers en drijfstangen echt nodig...

MAAR: wat als eerste NAAR MIJN MENING altijd kapot gaat is de drijfstangverbinding...de drijfstangbouten dus...de zuiger+drijfstangdeel willen heeeeeeeel erg graag naar buiten buiten 8000+ toeren, waardoor de bouten het zwaarst belast worden. wanneer deze door de immens grote kracht oprekken, zal het drijfstanglager ruimte krijgen en zulke grote klappen te voorduren krijgen dat het lager ten eerste sowieso kapot gaat, maar wat je in dit geval helaas vaak ziet, de drijfstangbout breekt en de drijfstang zelf een eigen leven gaat leiden...

dus: zorg eerst dat je mechanische spullen op orde zijn, dus: speciale drijfstangbouten, zuigers, drijfstangen en eventueel krukas...
vervolgens het ombouwen van je kleppenmechaniek en lucht/brandstof voorziening om uberhaupt 8000+ toeren te kunnen draaien, en dan ook nog in combinatie met een upgrade van de kleppentrein door extreme nokkenassen, titanium klepschotels, mechanische stoters en uiteraard speciale veren, en DAN kun je MISSCHIEN 8500 toeren draaien met een F7R...als je geluk hebt blijft ie 5000 kilometer heel :wink:

maar...met vallen en opstaan leer je een hoop...

oh ja breng wel je portemonnee mee als je dit wilt gaan doen 8)
Donleben
Contacteer:

Ok, dat is dus wel duidelijk.

Hoe zit het dan met een F7P, want deze heeft toch een korte slag?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Merijn.V
Contacteer:

No pun intended, maarruh gewoon even uit nieuwsgierigheid, waarom zou je in vredesnaam meer dan 8000 tpm willen draaien???

Ik heb in een Willi gereden met de begrenzing op 8000 toeren en daarmee had je dusdanig bereik dat je in mijn ogen echt niet meer toeren nodig had.

Bovendien ligt je maximale koppel niet perse bij de hoogste toerenrange. M.a.w. in een aantal gevallen kun je beter bij 6000 tpm schakelen, dan bij 8000 tpm.

En bij alles boven de 7000 toeren jankt zo'n 2 literblok al genoeg voor een vette stoot adrenaline, eerlijk gezegd.
Jeroen V
Contacteer:

ik ken er eentje die bij 7000 rpm net een beetje opgang aan het komen is :wink: .
PtrGte
Contacteer:

Merijn.V schreef:No pun intended, maarruh gewoon even uit nieuwsgierigheid, waarom zou je in vredesnaam meer dan 8000 tpm willen draaien???

Ik heb in een Willi gereden met de begrenzing op 8000 toeren en daarmee had je dusdanig bereik dat je in mijn ogen echt niet meer toeren nodig had.

Bovendien ligt je maximale koppel niet perse bij de hoogste toerenrange. M.a.w. in een aantal gevallen kun je beter bij 6000 tpm schakelen, dan bij 8000 tpm.

En bij alles boven de 7000 toeren jankt zo'n 2 literblok al genoeg voor een vette stoot adrenaline, eerlijk gezegd.
nou ja zoals de wiskunde in dit topic al heeft laten zien is een bepaald koppel bij 7000 toeren leuk, maar als je het zelfde koppel nog bij 8000 toeren hebt, tja dan is dat echt vele malen beter :wink:
Merijn.V
Contacteer:

PtrGte schreef: nou ja zoals de wiskunde in dit topic al heeft laten zien is een bepaald koppel bij 7000 toeren leuk, maar als je het zelfde koppel nog bij 8000 toeren hebt, tja dan is dat echt vele malen beter :wink:
Tuurlijk, dan heeft het wel zin, MAAR dat is helemaal niet aan de orde bij deze blokken, je hoogste koppel zit niet bij de 7000 tpm, daar ben je dan al over heen. Dus voor mijn gevoel voor deze blokken meer een theoretische discussie.

Overigens bedoel ik daarmee niet dat theoretisch is voor andere blokken, want die krengen in de formule 1 zag afgelopen westrijd schakelen bij 18000 tpm...... :worship: Dat zie ik een Willi nog ff niet gebeuren..... :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Merijn.V schreef:Overigens bedoel ik daarmee niet dat theoretisch is voor andere blokken, want die krengen in de formule 1 zag afgelopen westrijd schakelen bij 18000 tpm...... :worship: Dat zie ik een Willi nog ff niet gebeuren..... :D
RPM top lag bij een ferrari(dacht ik) op 18.8.. dus zeg maar gerust 19000 toeren. dat is meer dan 3x mijn max toerental, ik werdt gek!!! :worship:
Merijn.V
Contacteer:

Exactly my point, dacht teering....daarom janken die F1 dingen altijd zo..... :D DUH!!!
Mickael

Merijn.V schreef: 18000 tpm...... :worship: Dat zie ik een Willi nog ff niet gebeuren..... :D
Hmm ga eens op franse sites kijken....

Er is een willy met F1 blok :worship:
Bart V

precies F1 ja.......geen F7R :p
Matijs
Contacteer:

Ja ik wil ook pneumatische klepstoters :D
Inlaatspruitstuk, wat is dat? Hang gewoon een kale injectorrail boven je cilinderkop.
Uitlaat? Hoezo?
Marko

Misschien een idee om een Honda s2000 blok er in te leggen...die kan wel 90000 toeren draaien :p
-Matthy-

Mrtn schreef:Is het niet zo dat de kleppen de belemmerende factor zijn? die kunnen dat op een gegeven moment niet meer bijbenen lijkt mij. 2takt motoren draaien veel meer toeren, immers geen kleppen. Die zuigertjes gaan dus sneller.

Ik heb zelf ook zo'n ding, en wat mij verteld is is dat die motortjes rond de 35.000 en 40.000 toeren draaien. Dat is dan een 3.5 cc en levert 2.1 pk. Best wel bruut.
Clio 16V=Alive again!
Emad

Denkt dat onze wasmachine echt een topper is hoor. Hier ff de specificaties.

2.7 pk bij 1240 rpm
4.3 nm koppel bij 790 rpm
max rpm 1400.

Nou daar kaan geen willi tegen op ofwel. :lol: :lol: :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

Ja gek, bouw 'm om naar 2takt. Carter dichtlassen, poorten vijlen, andere zuigerkes erin en kleppen dichtlassen. :p En de bougies doorlussen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RO 16v

-Matthy- schreef:

Ik heb zelf ook zo'n ding, en wat mij verteld is is dat die motortjes rond de 35.000 en 40.000 toeren draaien. Dat is dan een 3.5 cc en levert 2.1 pk. Best wel bruut.
Ze bestaan wel maar zijn nog niet te betalen, net zoals ze bezig zijn om een soort van turbo's te monteren op de kleine motortjes.

Hier een link van een +200 mph r.c bakkie. >-)
http://videos.radiocontrolzone.com/200+ ... ro_cwh.zip
speedline

De Renault Sport 2-liter motor had een boring x slag van 84x90. Levert 1995cm³

Van dit blok bouwde Sodemo de 300+pk monsters die de Maxi kitcar varianten aandreven van zowel de Clio als de Megane's. >-)

Uiteraard was de 300+pk variant veruit de duurste. Ik heb wel eens bedragen horen noemen van een ton in ouderwetse guldens voor zo'n motor. :worship:

Dan zie je met 90mm slag een gemiddelde zuigersnelheid van 25.5meter per seconde bij 8500min-1. Net over de grens van 25m/s.

Voor de gechipte Willie rijders. Met 8000min-1 draaien deze mannen 24.8m/s. Liever niet doen dus zonder een speciaal daar voor gebouwde motor.
Plaats reactie