[R5GTT] Kan een digitaal dash in een GTT?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Riël
Über-Spammer

Nou nou zonder dit schema kom je even ver (ik heb naar het lampje gekeken op het dash en de baantjes gevolgd).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik kom iig iets verder.
Tja signaalspecificatie (spanning, vorm van pulsjes als er pulsjes zijn) zijn misschien ook wel handig, maar ja waar vind je dát nou. Dat is waarschijnlijk gewoon zelf uitzoekwerk.
Riël
Über-Spammer

Pulsjes zijn spanningspiekjes die gaan zo

x x x . . x x x x .

waarbij x een piek is en . een rust
Dit is 1 cyclus en komt overeen met een omtrek van het 195/55/13 wiel. Dit is de originele pulsgever. Doe daar maar eens wat mee, ik zal je zeggen, mij is het niet gelukt :) Wat je kan doen is een BDP-sensor nemen, en aan de achterkant van je naaf bijv een aantal stripjes te plakken. De bdp sensor geeft hier dan ook een signaal wat voor je eigen bouwsel weer bruikbaar is.

Wat ik met het opeldash wilde was exact evenveel stripjes plaatsen als dat het opeldash aan pulsjes wilde hebben bij het aantal meter verplaatsing van de auto. Een boel uitzoekwerk, maar zeker wel te doen.
Riël
Über-Spammer

Een ABS-naaf is ook een optie van bijv een 19 met abs. Moet passen, samen met de sensor heb je al een normaal pulsjespatroon.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Pulsjes zijn spanningspiekjes die gaan zo

x x x . . x x x x .

waarbij x een piek is en . een rust
Dit is 1 cyclus en komt overeen met een omtrek van het 195/55/13 wiel. Dit is de originele pulsgever. Doe daar maar eens wat mee, ik zal je zeggen, mij is het niet gelukt :) Wat je kan doen is een BDP-sensor nemen, en aan de achterkant van je naaf bijv een aantal stripjes te plakken. De bdp sensor geeft hier dan ook een signaal wat voor je eigen bouwsel weer bruikbaar is.

Wat ik met het opeldash wilde was exact evenveel stripjes plaatsen als dat het opeldash aan pulsjes wilde hebben bij het aantal meter verplaatsing van de auto. Een boel uitzoekwerk, maar zeker wel te doen.
Óf een andere manier, die we gebruiken met simpele cruise controls, een magneetstrip met 2 of 3 magneten erop, die zo een puls genereert, en deze puls is constant hetzelfde x.x.x., dus kun je in geval van nood dit systeem gebruiken.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Riël, hoe ben je achter dat pulsjespatroon gekomen dan? Het lijkt me zeer onlogisch eigenlijk, en er moet ook aardig wat elektronica inzitten om aan de hand van zo'n patroon het wijzertje te laten uitslaan.

Maar we kunnen het natuurlijk altijd nameten.
Riël
Über-Spammer

Neem maar een oscilloscoop. Er zijn mensen van het forum die het al eens gemeten hebben. Verder is het altijd bevestigd. Ik heb wel in de electronica een spanning weten te elimineren toendertijd van 2-10 volt, afhangelijk van de snelheid. Dit zijn de 2 blanke kabeltjes die in het plastic gietstuk van je kmteller zitten. Maar dan moet je de hele remjem gebruiken, da's erg lomp.
Robert Turbo

Hier nog een Digitaal dashboard van een Renault 21.

[img]http://www.clubrenaultsverige.com/pict/models/r211.jpg[/img]
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Job-turbo
Contacteer:

RobertR19 schreef:Hier nog een Digitaal dashboard van een Renault 21.

Zo'n één heb ik er nog thuis liggen voor de liefhebbers......
TimV

Job-turbo schreef:
RobertR19 schreef:Hier nog een Digitaal dashboard van een Renault 21.

Zo'n één heb ik er nog thuis liggen voor de liefhebbers......
Gaaf dashboardtje nog nooit gezien,maar wat voor lampjes en meters zitten daar allemaal op????
Gezocht: vraagbaak R5 GTT
Bart V

Volgens mij hetzelfde als op een standaard instrumentenpaneel met analoge meters. Dr zit ook een Boordcomputer op. (verbruiksmeter)
TimV

Ook een oliedrukmeter en/of olietempratuurmeter, of zaten die niet op het analoge paneel.
Je kan het namelijk niet echt goed zien. 8)
Bart V

Die zit er niet op helaas. Kheb hier het instructieboekje van de R21 liggen, en daar kan ik op dat digidash de drukmeter niet terugvinden op dat paneel, evenals een optionele turbodruk meter waaruit ik kan opmaken dat een digidash sowieso niet in de R21 T geleverd is. (???)

Olietemp meters hebben de snelle renaultjes uit die tijd jammer genoeg niet (behalve clio 16V)
TimV

Bart V schreef:Die zit er niet op helaas. Kheb hier het instructieboekje van de R21 liggen, en daar kan ik op dat digidash de drukmeter niet terugvinden op dat paneel, evenals een optionele turbodruk meter waaruit ik kan opmaken dat een digidash sowieso niet in de R21 T geleverd is. (???)

Olietemp meters hebben de snelle renaultjes uit die tijd jammer genoeg niet (behalve clio 16V)
Das jammer, zou wel een goede optie zijn voor in de gtt(indien mogelijk) met een paar losse meters (I)
Plaats reactie