wat moet ik aanpassen als ik tot1,2 of 1,5 bar wil gaan
Voor een flinke vermogenstoename met 1.5Bar druk moet je de volgende checklist doorlopen:
Een goed blokje met 1.3Bar met alle bovenstaande wijzigingen moet rond de 180pk kunnen leveren en nog veel belangrijker richting of over de 200Nm aan koppel. Met een injectie systeem kun je het vermogen na het afwerken van de bovenstaande lijst nog verder vergroten aangezien injectie je meer gasklepoppervlak oplevert. Een nog groter gaatje dus. En nog veel meer koppel en vermogen.
Oh ja nog wat. Met zulke wijzigingen heb je een kanon zonder weerga in handen. Je auto wordt veel dynamischer wat de belasting vergroot van banden, remsysteem en wielophanging. Ook hier is het nodige up te graden en als je leven je lief is doe je hier ook wat aan.
830kg en 200pk -> 4kg per pk... Ter vergelijking E55 AMG V8 Kompressor 1835kg en 476pk -> 3.8kg per pk !!! Je hebt dus ineens een enorm prestatiepotentieel in handen wat met een voorwielaandrijver met 2/3 van het gewicht voorin gecontreerd het nodige van zijn bestuurder vergt om hard mee te gaan.
Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.
Succes
- * separate oliekoeler met thermostaat
* andere Garrett turbo geschikt voor hoge druk
* blow-off valve (BOV of dumpvalve) of compressor bypass valve (CBV of recirculerend)
* groepA carb met 28.5mm venturi (niet noodzakelijk maar levert wel extra power door het grotere gaatje)
* sproeierbezetting afgestemd op hoge druk
* andere tussenkoeler bij voorkeur volledig van aluminium en hij moet groot zijn!
* een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) mag ook!
* 209 ontsteking met pingelsensor (208 mag ook)
* membraan ontsteking moet voorzien worden van sterkere aluminium bevestiging
* bewerkt inlaatspruitstuk om buitenste cilinders van voldoende mengsel te voorzien
* koudere bougies
* big bore elbow
* big bore downpipe 2.5-duims
* minimaal 2.25-duims uitlaatsysteem
* koudere thermostaat
* kouder thermocontact
* sterkere drukgroep kopppeling
* instelbare brandstofdrukregelaar
* upgrade brandstofpomp
Een goed blokje met 1.3Bar met alle bovenstaande wijzigingen moet rond de 180pk kunnen leveren en nog veel belangrijker richting of over de 200Nm aan koppel. Met een injectie systeem kun je het vermogen na het afwerken van de bovenstaande lijst nog verder vergroten aangezien injectie je meer gasklepoppervlak oplevert. Een nog groter gaatje dus. En nog veel meer koppel en vermogen.
Oh ja nog wat. Met zulke wijzigingen heb je een kanon zonder weerga in handen. Je auto wordt veel dynamischer wat de belasting vergroot van banden, remsysteem en wielophanging. Ook hier is het nodige up te graden en als je leven je lief is doe je hier ook wat aan.
830kg en 200pk -> 4kg per pk... Ter vergelijking E55 AMG V8 Kompressor 1835kg en 476pk -> 3.8kg per pk !!! Je hebt dus ineens een enorm prestatiepotentieel in handen wat met een voorwielaandrijver met 2/3 van het gewicht voorin gecontreerd het nodige van zijn bestuurder vergt om hard mee te gaan.
Succes

Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
of END'S met standaard velgjes en standaard remmenspeedline schreef: Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.
Succes

Ik wou het niet zo pessimistisch zeggen....gille schreef: of END'S met standaard velgjes en standaard remmen

Maar breek mij de mond niet open over onderstel en remmen. Genoeg topics waar de standaard propaganda instaat. Jop moet alleen ff searchen...
Wat moet ik me bij die tussenkoelertjes voorstellen. Oliekoeler en lekkere grote intercooler kan ik me voorstellen. Je CO moest dan op 6% hoorde ik. Ik snap alleen niet hoe méér CO je motor kóeler houdt.
Rijker mengsel (meer brandstof) zorgt voor lagere uitlaatgastemperatuur en koelere verbrandingskamer, uitlaatklep, uitlaatspruitstuk en turbo.tyberium schreef:Wat moet ik me bij die tussenkoelertjes voorstellen. Oliekoeler en lekkere grote intercooler kan ik me voorstellen. Je CO moest dan op 6% hoorde ik. Ik snap alleen niet hoe méér CO je motor kóeler houdt.
Met ontstekingstijdstip heb je op het punt van EGT (exhaust gas temperature -> uitlaatgastemperatuur) de meeste controle. Maar dan moet je wel belast kunnen meten en afstellen.
Als je je afvraagt hoe dat komt moet je maar eens wat brandstof over je hand laten stromen en opdrogen. Weet je gelijk wat ik bedoel.
Niet laten ontbranden uiteraard...

En de CO meting is eigenlijk al jaren vervangen door de wide band lambda sonde voor mengselcontrole.
K..thanx.
Kep alleen wel even dat stukkie over de tussenkoeler gemist geloof ik.
Kep alleen wel even dat stukkie over de tussenkoeler gemist geloof ik.
ok, dank je speedie, carb ga jij regelen voor mij, en uitlaat moet je nog ff mailen wat mn opties zijn
wat ik al heb:
-209 met pingelsensor
-koudere bougies
-dumpvalve
-lobsterback
dus hoe moet ik mn inlaat spruitstuk bewerken
en wat houdt dat membraan van mn ontsteking in??
wat ik al heb:
-209 met pingelsensor
-koudere bougies
-dumpvalve
-lobsterback
dus hoe moet ik mn inlaat spruitstuk bewerken
en wat houdt dat membraan van mn ontsteking in??
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Speedy,
Misschien zie ik het ff over het hoofd, maar hoe wil je meer benzine richting je carb. krijgen?? Want wat ik afgelopen zomer bij ivo heb gezien houdt een originele benzinepomp het niet lang uit....
Of zou het wel goed moeten kunnen met een origineel??
GR.Frits
Misschien zie ik het ff over het hoofd, maar hoe wil je meer benzine richting je carb. krijgen?? Want wat ik afgelopen zomer bij ivo heb gezien houdt een originele benzinepomp het niet lang uit....
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
slash schreef:Ok, dank je speedie, carb ga jij regelen voor mij, en uitlaat moet je nog ff mailen wat mn opties zijn.

Resteert de rest van de geedite checklist.slash schreef:Wat ik al heb:
-209 met pingelsensor
-koudere bougies
-dumpvalve
-lobsterback
2 sleuven onderin de trechter onder de carburateur a la groep A. Apart werkje.slash schreef:Dus hoe moet ik mn inlaat spruitstuk bewerken
De drukcapsule met dat metalen randje erom heen. Dat randje moet verwijderd worden en een speciale klembevestiging van het membraan moet worden geplaatst. Ik heb er helaas geen online foto's van.slash schreef:En wat houdt dat membraan van mn ontsteking in??
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de checklist geedit met een (instelbare) brandstofdrukregelaar en een upgrade brandstofpomp.Frits schreef:Speedy,
GR.Frits
Zo iets:speedline schreef:De drukcapsule met dat metalen randje erom heen. Dat randje moet verwijderd worden en een speciale klembevestiging van het membraan moet worden geplaatst. Ik heb er helaas geen online foto's van.
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_ontstekingsring.jpg[/img]
gr s

-
Jij hebt toch niet een rooie GTT die eerst blauw was?slash schreef:wat moet ik aanpassen als ik tot 1,2 of 1,5 bar wil gaan ??? en welke turbo heb ik nodig??
pakkingen, etc?
ik weet t niet
graag hulp
nee,nee
ik hou niet zo van die toeters en bellen, die gast heeft een hele k-tec kit eromheen, ik hou t gewoon bij een fase 1 met wat extra's (dichte kofferbak, enkele wisser, getinte ruitjes etc.)
maar speedie, waar dient die alu ring voor?
ik hou niet zo van die toeters en bellen, die gast heeft een hele k-tec kit eromheen, ik hou t gewoon bij een fase 1 met wat extra's (dichte kofferbak, enkele wisser, getinte ruitjes etc.)
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_ontstekingsring.jpg[/img] [Sander bedankt]slash schreef:Maar Speedline, waar dient die alu ring voor?
Die alu ring zorgt voor een goede klemming van het vervroegingsmembraan (eigenlijk verlating bij de gtt). Bij hoge druk wil ie er nogal eens tussen uit springen en dan is je ontsteking niet meer in orde [DUH].
Eigenlijk moet dat ding gewoon weggerot worden en een programmeerbare map ontsteking erop. Maar voor je het weet wordt ik weer beschuldigd van non realisme...
Valt wel mee hoor. Koop maar eens een nieuwe Renix 209, daar kun je al bijna een vrij programmeerebare voor kopen.speedline schreef:.. een programmeerbare map ontsteking erop. Maar voor je het weet wordt ik weer beschuldigd van non realisme...
gr s

volgens mij gebeurt het ook best vaak dat het membraan scheurt. Vraag me dus af hoe zinvol zo'n klemring is.speedline schreef:Die alu ring zorgt voor een goede klemming van het vervroegingsmembraan (eigenlijk verlating bij de gtt). Bij hoge druk wil ie er nogal eens tussen uit springen en dan is je ontsteking niet meer in orde [DUH].slash schreef:Maar Speedline, waar dient die alu ring voor?
rev it like a rental
........Hmmm, tja leuk hoor zo'n Hybride turbo...., en dan net eff jammer dat ie pomp er in Frankrijk er me op houdt 500 mtr. voor het Circuit....speedline schreef:Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de checklist geedit met een (instelbare) brandstofdrukregelaar en een upgrade brandstofpomp.Frits schreef:Speedy,
GR.Frits

-
Gelukkigslash schreef:nee,nee

Anyway, bij Speedline ben je wel aan het juiste adres voor pk's

ohja,
en wat is een beetje een goede dumpvalve, ik heb er een van forge, maar die maakt niet zo'n geweldig geluid, iemand ervaring...
een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
en wat is een beetje een goede dumpvalve, ik heb er een van forge, maar die maakt niet zo'n geweldig geluid, iemand ervaring...
een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
Garrett GT-serie turbo (verschillende typen mogelijk) of T25 hybride afhankelijk van je budget.slash schreef:ok, maar wat voor turbo moet ik nemen, voor deze set-up, een t25 hybrid??
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... =dumpvalveslash schreef:ohja,
[img]http://www.sportcompactwarehouse.com/2/ ... t-logo.png[/img]
[img]http://www.sportcompactwarehouse.com/2/tial-bov.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaak gaat hij er langs lekken en wat ook veel voor komt is dat hij er tussen uit schiet. Maar ja als je het ene verstevigt komt er wel weer iets wat dan weer het zwakste is b.v. je membraam scheurt dan. Een otstekingunit met een losse map-sencor is het beste, en dan 3Bar aps.Menno schreef:volgens mij gebeurt het ook best vaak dat het membraan scheurt. Vraag me dus af hoe zinvol zo'n klemring is.speedline schreef:Die alu ring zorgt voor een goede klemming van het vervroegingsmembraan (eigenlijk verlating bij de gtt). Bij hoge druk wil ie er nogal eens tussen uit springen en dan is je ontsteking niet meer in orde [DUH].slash schreef:Maar Speedline, waar dient die alu ring voor?
gr sander
gr sander
die standaard ring die om het ontstekingsmembraam heen zit moet je volgens mij gewoon laten zitten en alleen maar vaster aanknijpen door middel van die aluminium ring.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
Mooi verhaal,en het klopt ook.speedline schreef:Voor een flinke vermogenstoename met 1.5Bar druk moet je de volgende checklist doorlopen:
Met alle bovenstaande wijzigingen moet de auto mits goed bereden lang mee kunnen gaan. Vooral de controle van de afstelling is zeer belangrijk. Het mengsel moet onder vollast rijk staan om de uitlaatgastemperatuur laag te houden
- * separate oliekoeler met thermostaat
* andere Garrett turbo geschikt voor hoge druk
* blow-off valve (BOV of dumpvalve) of compressor bypass valve (CBV of recirculerend)
* groepA carb met 28.5mm venturi (niet noodzakelijk maar levert wel extra power door het grotere gaatje)
* sproeierbezetting afgestemd op hoge druk
* andere tussenkoeler bij voorkeur volledig van aluminium en hij moet groot zijn!
* een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) mag ook!
* 209 ontsteking met pingelsensor (208 mag ook)
* membraan ontsteking moet voorzien worden van sterkere aluminium bevestiging
* bewerkt inlaatspruitstuk om buitenste cilinders van voldoende mengsel te voorzien
* koudere bougies
* big bore elbow
* big bore downpipe 2.5-duims
* minimaal 2.25-duims uitlaatsysteem
* koudere thermostaat
* kouder thermocontact
* sterkere drukgroep kopppeling
* instelbare brandstofdrukregelaar
* upgrade brandstofpomp
Succes
Echter ik zet vraagtekens bij de bewering:Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.
Vertel eens wat het voordeel is van overmaatse wielen.
Los van het feit dat je grotere remmerij kan toepassen {wie remt heeft angst}
Volgens mij is 14" een beter keuze.
greetz Marco
Met grotere wielen kan je beter je toegenomen pk's op de weg brengen
Mijn motor Honda VTR Firestrom te koop, pm voor details
-
Ik ben nogal gevoelig voor afwijkende wielmaten
Of je neemt de constructeur{je zus ,wat een moeilijk woord}niet serieus

Of je neemt de constructeur{je zus ,wat een moeilijk woord}niet serieus

-
omdat er dan verliezen optreden......huhTURBODJ schreef:Met grotere wielen kan je beter je toegenomen pk's op de weg brengen
En hoe zit het dan met de bochtjes?
Je kan toch ook meer rubber op het asvalt zetten.
Dus de stelling dat meer wiel en minder rubber moet zorgen voor meer snelheid.
Raar??
-
Eigenlijk dwaal ik nu af want dit hoort in het onderwerp wegligging thuis 

{wie remt heeft angst} dit vind ik dus een hele domme zin...Turbo Marco schreef:Mooi verhaal,en het klopt ook.speedline schreef:Hele nutige info
Echter ik zet vraagtekens bij de bewering:Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.
Vertel eens wat het voordeel is van overmaatse wielen.
Los van het feit dat je grotere remmerij kan toepassen {wie remt heeft angst}
Volgens mij is 14" een beter keuze.
greetz Marco
Hoe wil jij als je je auto (lees GT) opfokt met de huidige remmen op tijd overal stilstaan als je naar die extra vermogen gaat rijden??
die big brake kit conversie is echt belangrijk! en ja je zou voor 14"kunnen kiezen. Maar ie zie nergens staan dat je er ook grotere wielen onder moet zetten.
195/40/15 of 195/45/15 heeft volgens mij de zelfde afrol omtrek al 195/55/13 enige voordeel is dat de band stijver wordt om dat de band dan platter is, en daar mee zou je snellere bochten kunnen halen
En dat gecombineerd met wat stuggere veertje is het over de klinkerwegen een hernia in de dop 

-
Slaat nergens op, 1 bar = 1 bar en dat blaast op elke turbo net zo hard af (of 0,7 bar of 1,5 bar)slash schreef: een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
-
Volgens mij word hier uitgegaan van een circuit auto{of is het de bedoeling om een straatauto als een kart te laten rijden??}
En De remmerij van een gtt is echt wel op een zwaardere taak berekend{op een circuit dus niet!}
Maar dit staat los van het oorspronkelijk onderwerp.
Ik kan het alleen niet laten om te reageren als er word geroepen dat grotere wielen bijdraagt aan een beter prestatie potentieel.
Er zijn dan bosjes mensen die beginnen met als eerste grotere wielen te monteren ipv de auto daadwerkelijk te verbeteren door hem sneller te maken op een verantwoorde manier{moet je de banden keuze vaak een s zien,en daar bedoel ik mee B kwaliteit rubber omdat het budget niet meer toelaat}
greetz Marco
En De remmerij van een gtt is echt wel op een zwaardere taak berekend{op een circuit dus niet!}
Maar dit staat los van het oorspronkelijk onderwerp.
Ik kan het alleen niet laten om te reageren als er word geroepen dat grotere wielen bijdraagt aan een beter prestatie potentieel.
Er zijn dan bosjes mensen die beginnen met als eerste grotere wielen te monteren ipv de auto daadwerkelijk te verbeteren door hem sneller te maken op een verantwoorde manier{moet je de banden keuze vaak een s zien,en daar bedoel ik mee B kwaliteit rubber omdat het budget niet meer toelaat}
greetz Marco