wat moet ik aanpassen als ik tot1,2 of 1,5 bar wil gaan

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
slash

wat moet ik aanpassen als ik tot 1,2 of 1,5 bar wil gaan ??? en welke turbo heb ik nodig??
pakkingen, etc?
ik weet t niet
graag hulp
speedline

Voor een flinke vermogenstoename met 1.5Bar druk moet je de volgende checklist doorlopen:
  • * separate oliekoeler met thermostaat
    * andere Garrett turbo geschikt voor hoge druk
    * blow-off valve (BOV of dumpvalve) of compressor bypass valve (CBV of recirculerend)
    * groepA carb met 28.5mm venturi (niet noodzakelijk maar levert wel extra power door het grotere gaatje)
    * sproeierbezetting afgestemd op hoge druk
    * andere tussenkoeler bij voorkeur volledig van aluminium en hij moet groot zijn!
    * een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) mag ook!
    * 209 ontsteking met pingelsensor (208 mag ook)
    * membraan ontsteking moet voorzien worden van sterkere aluminium bevestiging
    * bewerkt inlaatspruitstuk om buitenste cilinders van voldoende mengsel te voorzien
    * koudere bougies
    * big bore elbow
    * big bore downpipe 2.5-duims
    * minimaal 2.25-duims uitlaatsysteem
    * koudere thermostaat
    * kouder thermocontact
    * sterkere drukgroep kopppeling
    * instelbare brandstofdrukregelaar
    * upgrade brandstofpomp
Met alle bovenstaande wijzigingen moet de auto mits goed bereden lang mee kunnen gaan. Vooral de controle van de afstelling is zeer belangrijk. Het mengsel moet onder vollast rijk staan om de uitlaatgastemperatuur laag te houden

Een goed blokje met 1.3Bar met alle bovenstaande wijzigingen moet rond de 180pk kunnen leveren en nog veel belangrijker richting of over de 200Nm aan koppel. Met een injectie systeem kun je het vermogen na het afwerken van de bovenstaande lijst nog verder vergroten aangezien injectie je meer gasklepoppervlak oplevert. Een nog groter gaatje dus. En nog veel meer koppel en vermogen.

Oh ja nog wat. Met zulke wijzigingen heb je een kanon zonder weerga in handen. Je auto wordt veel dynamischer wat de belasting vergroot van banden, remsysteem en wielophanging. Ook hier is het nodige up te graden en als je leven je lief is doe je hier ook wat aan.

830kg en 200pk -> 4kg per pk... Ter vergelijking E55 AMG V8 Kompressor 1835kg en 476pk -> 3.8kg per pk !!! Je hebt dus ineens een enorm prestatiepotentieel in handen wat met een voorwielaandrijver met 2/3 van het gewicht voorin gecontreerd het nodige van zijn bestuurder vergt om hard mee te gaan.

Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.

Succes (Y)
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
gille
Contacteer:

speedline schreef: Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.

Succes (Y)
of END'S met standaard velgjes en standaard remmen :lol:
speedline

gille schreef: of END'S met standaard velgjes en standaard remmen :lol:
Ik wou het niet zo pessimistisch zeggen.... :lol: :lol: :lol:

Maar breek mij de mond niet open over onderstel en remmen. Genoeg topics waar de standaard propaganda instaat. Jop moet alleen ff searchen...
tyberium
Contacteer:

Wat moet ik me bij die tussenkoelertjes voorstellen. Oliekoeler en lekkere grote intercooler kan ik me voorstellen. Je CO moest dan op 6% hoorde ik. Ik snap alleen niet hoe méér CO je motor kóeler houdt.
speedline

tyberium schreef:Wat moet ik me bij die tussenkoelertjes voorstellen. Oliekoeler en lekkere grote intercooler kan ik me voorstellen. Je CO moest dan op 6% hoorde ik. Ik snap alleen niet hoe méér CO je motor kóeler houdt.
Rijker mengsel (meer brandstof) zorgt voor lagere uitlaatgastemperatuur en koelere verbrandingskamer, uitlaatklep, uitlaatspruitstuk en turbo.

Met ontstekingstijdstip heb je op het punt van EGT (exhaust gas temperature -> uitlaatgastemperatuur) de meeste controle. Maar dan moet je wel belast kunnen meten en afstellen.

Als je je afvraagt hoe dat komt moet je maar eens wat brandstof over je hand laten stromen en opdrogen. Weet je gelijk wat ik bedoel.

Niet laten ontbranden uiteraard... :D

En de CO meting is eigenlijk al jaren vervangen door de wide band lambda sonde voor mengselcontrole.
tyberium
Contacteer:

K..thanx.
Kep alleen wel even dat stukkie over de tussenkoeler gemist geloof ik.
slash

ok, dank je speedie, carb ga jij regelen voor mij, en uitlaat moet je nog ff mailen wat mn opties zijn
wat ik al heb:
-209 met pingelsensor
-koudere bougies
-dumpvalve
-lobsterback

dus hoe moet ik mn inlaat spruitstuk bewerken
en wat houdt dat membraan van mn ontsteking in??
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Speedy,

Misschien zie ik het ff over het hoofd, maar hoe wil je meer benzine richting je carb. krijgen?? Want wat ik afgelopen zomer bij ivo heb gezien houdt een originele benzinepomp het niet lang uit....

Of zou het wel goed moeten kunnen met een origineel??

GR.Frits
speedline

slash schreef:Ok, dank je speedie, carb ga jij regelen voor mij, en uitlaat moet je nog ff mailen wat mn opties zijn.
(Y) [PM]
slash schreef:Wat ik al heb:
-209 met pingelsensor
-koudere bougies
-dumpvalve
-lobsterback
Resteert de rest van de geedite checklist.
slash schreef:Dus hoe moet ik mn inlaat spruitstuk bewerken
2 sleuven onderin de trechter onder de carburateur a la groep A. Apart werkje.
slash schreef:En wat houdt dat membraan van mn ontsteking in??
De drukcapsule met dat metalen randje erom heen. Dat randje moet verwijderd worden en een speciale klembevestiging van het membraan moet worden geplaatst. Ik heb er helaas geen online foto's van.
speedline

Frits schreef:Speedy,

Misschien zie ik het ff over het hoofd, maar hoe wil je meer benzine richting je carb. krijgen?? Want wat ik afgelopen zomer bij ivo heb gezien houdt een originele benzinepomp het niet lang uit....

GR.Frits
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de checklist geedit met een (instelbare) brandstofdrukregelaar en een upgrade brandstofpomp.
Sander
Contacteer:

speedline schreef:De drukcapsule met dat metalen randje erom heen. Dat randje moet verwijderd worden en een speciale klembevestiging van het membraan moet worden geplaatst. Ik heb er helaas geen online foto's van.
Zo iets:
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_ontstekingsring.jpg[/img]

gr s :D nder
Stefijn

slash schreef:wat moet ik aanpassen als ik tot 1,2 of 1,5 bar wil gaan ??? en welke turbo heb ik nodig??
pakkingen, etc?
ik weet t niet
graag hulp
Jij hebt toch niet een rooie GTT die eerst blauw was?
slash

nee,nee
ik hou niet zo van die toeters en bellen, die gast heeft een hele k-tec kit eromheen, ik hou t gewoon bij een fase 1 met wat extra's (dichte kofferbak, enkele wisser, getinte ruitjes etc.)
maar speedie, waar dient die alu ring voor?
speedline

slash schreef:Maar Speedline, waar dient die alu ring voor?
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_ontstekingsring.jpg[/img] [Sander bedankt]

Die alu ring zorgt voor een goede klemming van het vervroegingsmembraan (eigenlijk verlating bij de gtt). Bij hoge druk wil ie er nogal eens tussen uit springen en dan is je ontsteking niet meer in orde [DUH].

Eigenlijk moet dat ding gewoon weggerot worden en een programmeerbare map ontsteking erop. Maar voor je het weet wordt ik weer beschuldigd van non realisme... :wink:
Sander
Contacteer:

speedline schreef:.. een programmeerbare map ontsteking erop. Maar voor je het weet wordt ik weer beschuldigd van non realisme... :wink:
Valt wel mee hoor. Koop maar eens een nieuwe Renix 209, daar kun je al bijna een vrij programmeerebare voor kopen.

gr s :D nder
Menno

speedline schreef:
Die alu ring zorgt voor een goede klemming van het vervroegingsmembraan (eigenlijk verlating bij de gtt). Bij hoge druk wil ie er nogal eens tussen uit springen en dan is je ontsteking niet meer in orde [DUH].
volgens mij gebeurt het ook best vaak dat het membraan scheurt. Vraag me dus af hoe zinvol zo'n klemring is.
rev it like a rental
Ivo
Über-Spammer

speedline schreef:
Frits schreef:Speedy,

GR.Frits
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de checklist geedit met een (instelbare) brandstofdrukregelaar en een upgrade brandstofpomp.
........Hmmm, tja leuk hoor zo'n Hybride turbo...., en dan net eff jammer dat ie pomp er in Frankrijk er me op houdt 500 mtr. voor het Circuit.... :lol: :lol: :lol:
Stefijn

slash schreef:nee,nee
ik hou niet zo van die toeters en bellen, die gast heeft een hele k-tec kit eromheen, ik hou t gewoon bij een fase 1 met wat extra's (dichte kofferbak, enkele wisser, getinte ruitjes etc.)
maar speedie, waar dient die alu ring voor?
Gelukkig ;) die heeft m ook met een roller overgeverfd...

Anyway, bij Speedline ben je wel aan het juiste adres voor pk's :)
slash

ok, maar wat voor turbo moet ik nemen, voor deze set-up, een t25 hybrid??
slash

ohja,
en wat is een beetje een goede dumpvalve, ik heb er een van forge, maar die maakt niet zo'n geweldig geluid, iemand ervaring...
een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
speedline

slash schreef:ok, maar wat voor turbo moet ik nemen, voor deze set-up, een t25 hybrid??
Garrett GT-serie turbo (verschillende typen mogelijk) of T25 hybride afhankelijk van je budget.
slash schreef:ohja,
en wat is een beetje een goede dumpvalve, ik heb er een van forge, maar die maakt niet zo'n geweldig geluid, iemand ervaring...
een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... =dumpvalve

[img]http://www.sportcompactwarehouse.com/2/ ... t-logo.png[/img]
[img]http://www.sportcompactwarehouse.com/2/tial-bov.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander
Contacteer:

Menno schreef:
speedline schreef:
volgens mij gebeurt het ook best vaak dat het membraan scheurt. Vraag me dus af hoe zinvol zo'n klemring is.
Vaak gaat hij er langs lekken en wat ook veel voor komt is dat hij er tussen uit schiet. Maar ja als je het ene verstevigt komt er wel weer iets wat dan weer het zwakste is b.v. je membraam scheurt dan. Een otstekingunit met een losse map-sencor is het beste, en dan 3Bar aps.
gr sander

gr sander
slash

ok,
maar hoe bewerk ik mn inlaatspruitstuk?? vijlen ofzo en hoe groot??
mark 5t
Contacteer:

die standaard ring die om het ontstekingsmembraam heen zit moet je volgens mij gewoon laten zitten en alleen maar vaster aanknijpen door middel van die aluminium ring.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Turbo Marco

speedline schreef:Voor een flinke vermogenstoename met 1.5Bar druk moet je de volgende checklist doorlopen:
  • * separate oliekoeler met thermostaat
    * andere Garrett turbo geschikt voor hoge druk
    * blow-off valve (BOV of dumpvalve) of compressor bypass valve (CBV of recirculerend)
    * groepA carb met 28.5mm venturi (niet noodzakelijk maar levert wel extra power door het grotere gaatje)
    * sproeierbezetting afgestemd op hoge druk
    * andere tussenkoeler bij voorkeur volledig van aluminium en hij moet groot zijn!
    * een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) mag ook!
    * 209 ontsteking met pingelsensor (208 mag ook)
    * membraan ontsteking moet voorzien worden van sterkere aluminium bevestiging
    * bewerkt inlaatspruitstuk om buitenste cilinders van voldoende mengsel te voorzien
    * koudere bougies
    * big bore elbow
    * big bore downpipe 2.5-duims
    * minimaal 2.25-duims uitlaatsysteem
    * koudere thermostaat
    * kouder thermocontact
    * sterkere drukgroep kopppeling
    * instelbare brandstofdrukregelaar
    * upgrade brandstofpomp
Met alle bovenstaande wijzigingen moet de auto mits goed bereden lang mee kunnen gaan. Vooral de controle van de afstelling is zeer belangrijk. Het mengsel moet onder vollast rijk staan om de uitlaatgastemperatuur laag te houden

Een goed blokje met 1.3Bar met alle bovenstaande wijzigingen moet rond de 180pk kunnen leveren en nog veel belangrijker richting of over de 200Nm aan koppel. Met een injectie systeem kun je het vermogen na het afwerken van de bovenstaande lijst nog verder vergroten aangezien injectie je meer gasklepoppervlak oplevert. Een nog groter gaatje dus. En nog veel meer koppel en vermogen.

Oh ja nog wat. Met zulke wijzigingen heb je een kanon zonder weerga in handen. Je auto wordt veel dynamischer wat de belasting vergroot van banden, remsysteem en wielophanging. Ook hier is het nodige up te graden en als je leven je lief is doe je hier ook wat aan.

830kg en 200pk -> 4kg per pk... Ter vergelijking E55 AMG V8 Kompressor 1835kg en 476pk -> 3.8kg per pk !!! Je hebt dus ineens een enorm prestatiepotentieel in handen wat met een voorwielaandrijver met 2/3 van het gewicht voorin gecontreerd het nodige van zijn bestuurder vergt om hard mee te gaan.

Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.

Succes (Y)
Mooi verhaal,en het klopt ook.
Echter ik zet vraagtekens bij de bewering:Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.

Vertel eens wat het voordeel is van overmaatse wielen.
Los van het feit dat je grotere remmerij kan toepassen {wie remt heeft angst}

Volgens mij is 14" een beter keuze.

greetz Marco
TURBODJ
Contacteer:

Met grotere wielen kan je beter je toegenomen pk's op de weg brengen
Mijn motor Honda VTR Firestrom te koop, pm voor details
Turbo Marco

Ik ben nogal gevoelig voor afwijkende wielmaten :)
Of je neemt de constructeur{je zus ,wat een moeilijk woord}niet serieus :p
Turbo Marco

TURBODJ schreef:Met grotere wielen kan je beter je toegenomen pk's op de weg brengen
omdat er dan verliezen optreden......huh

En hoe zit het dan met de bochtjes?
Je kan toch ook meer rubber op het asvalt zetten.
Dus de stelling dat meer wiel en minder rubber moet zorgen voor meer snelheid.

Raar??
Turbo Marco

Eigenlijk dwaal ik nu af want dit hoort in het onderwerp wegligging thuis :D
Abel
Über-Spammer

Turbo Marco schreef:
speedline schreef:Hele nutige info
Mooi verhaal,en het klopt ook.
Echter ik zet vraagtekens bij de bewering:Life begins met 15-duims velgen en een Clio 16v big brake kit zou ik zeggen.

Vertel eens wat het voordeel is van overmaatse wielen.
Los van het feit dat je grotere remmerij kan toepassen {wie remt heeft angst}

Volgens mij is 14" een beter keuze.

greetz Marco
{wie remt heeft angst} dit vind ik dus een hele domme zin...

Hoe wil jij als je je auto (lees GT) opfokt met de huidige remmen op tijd overal stilstaan als je naar die extra vermogen gaat rijden??

die big brake kit conversie is echt belangrijk! en ja je zou voor 14"kunnen kiezen. Maar ie zie nergens staan dat je er ook grotere wielen onder moet zetten.

195/40/15 of 195/45/15 heeft volgens mij de zelfde afrol omtrek al 195/55/13 enige voordeel is dat de band stijver wordt om dat de band dan platter is, en daar mee zou je snellere bochten kunnen halen
tyberium
Contacteer:

En dat gecombineerd met wat stuggere veertje is het over de klinkerwegen een hernia in de dop :D
slash

ik ga voor 14" 7j wielen, lijkt me voldoende
maar wat kost zo'n t25 of die GT -serie...
Stefijn

slash schreef: een maat van mij zei dat t kwam omdat ik maar een klein turbo'tje heb, een T2, dat ie daarom niet zo'n kabaal maakt..
Slaat nergens op, 1 bar = 1 bar en dat blaast op elke turbo net zo hard af (of 0,7 bar of 1,5 bar)
Turbo Marco

Volgens mij word hier uitgegaan van een circuit auto{of is het de bedoeling om een straatauto als een kart te laten rijden??}
En De remmerij van een gtt is echt wel op een zwaardere taak berekend{op een circuit dus niet!}

Maar dit staat los van het oorspronkelijk onderwerp.

Ik kan het alleen niet laten om te reageren als er word geroepen dat grotere wielen bijdraagt aan een beter prestatie potentieel.
Er zijn dan bosjes mensen die beginnen met als eerste grotere wielen te monteren ipv de auto daadwerkelijk te verbeteren door hem sneller te maken op een verantwoorde manier{moet je de banden keuze vaak een s zien,en daar bedoel ik mee B kwaliteit rubber omdat het budget niet meer toelaat}

greetz Marco
Plaats reactie