[Chat-topic] Bombproof motorenbouw
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Op welke motoren heb je het specifiek, of is het meer een universeel onderwerp?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Het is van toepassing op (bijna) elke motor. Motor = motor namelijk. Alleen de maatvoering en constructie techniek verschillen. En er staat een merk op. Maar dat maakt niet zoveel uit.olijnsma schreef:Op welke motoren heb je het specifiek, of is het meer een universeel onderwerp?
Ik heb dit topic gestart om aan te geven wat je kunt doen aan een motor om hem heel te laten blijven als je belasting (turbodruk/ toerental) enorm opschroeft.
Bij dit alles ga ik er automatisch van uit dat alle randvoorwaarden ook in orde zijn!
Dus dat de motor voldoende brandstof krijgt voor een voldoende rijk mengsel. Dat de inlaatlucht voldoende koel is of wordt gekoeld door een tussenkoeler bij drukvulling.
Dit topic is overigens niet voor een motor met 1/10 verhoogde turbodruk. Maar ik behandel de extremen.
Zoals een gtt C1J blok bouwen wat duurzaam 280pk kan leveren (200pk per liter!).
En budgettechnisch zal ik niet bespreken maar laat ik zeggen dat het een dure motor wordt als je zo opbouwt. En dat moet ook anders blijft het niet heel.
Zoals een gtt C1J blok bouwen wat duurzaam 280pk kan leveren (200pk per liter!).
En budgettechnisch zal ik niet bespreken maar laat ik zeggen dat het een dure motor wordt als je zo opbouwt. En dat moet ook anders blijft het niet heel.
hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha 

Met goede materialen is niets onmogelijk. En we kunnen wel vervallen in allerlei randdiscussies maar daar heb ik dit topic niet voor gestart.PtrGte schreef:hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha
Dus een beetje constructief graag

Waarom niet? Er is een Amerikaanse firma KaTech die een dergelijk blok heeft gebouwd met meer als 500pk voor autosport doeleinden.
We zijn niet allemaal prutsers. (-> KaTech)
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zit het met de olietoevoer? Hier al wat info over bekend?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Komen we vanzelf. Al zijn oliepompen met vergrote capaciteit bij de meeste Renault motoren niet nodig. En ook niet te krijgen maar dat is een andere kant van dit verhaal.Michel S. schreef:Hoe zit het met de olietoevoer? Hier al wat info over bekend?
Hallo meneer de lomperik, dat kan ook anders he?!speedline schreef:We zijn niet allemaal prutsers.
Dat we niet allemaal het geld hebben (of de noodzaak zien) om een "bomproof" motor te bouwen wil niet zeggen dat we "prutsers" zijn. Beetje meer respect graag.
Verder ben ik overigens ook een van de vele fans van jouw technisch verrijkende topics

Relax man. Voel je je aangesproken...Matijs schreef:Hallo meneer de lomperik, dat kan ook anders he?!
Dat we niet allemaal het geld hebben (of de noodzaak zien) om een "bomproof" motor te bouwen wil niet zeggen dat we "prutsers" zijn. Beetje meer respect graag.
Niet zo snel op je jongeheer getrapt!
Ik heb ook niet het geld en de middelen right now om te doen wat ik graag zou willen. Ik probeer alleen alles te behandelen wat mogelijk is om inzicht te geven in deze materie that's all.
En als ik titanium drijfstangen bespreek zijn dat zeer kostbare onderdelen en niet te betalen. Maar dat ze leverbaar zijn geeft aan dat er vraag is naar dit soort onderdelen. Vraag onstaat uit een behoefte. En die behoefte is interessant.
Extreme toepassingen zijn namelijk erg leuk om over te lezen en naar te kijken.
Matijs schreef:Verder ben ik overigens ook een van de vele fans van jouw technisch verrijkende topics
Hier een voorbeeld van een auto met zo'n "bombproof" blokje...
Mitsubishi "Diamond Star" 2.4 Turbo van 500hp...
In de laatste Dodge Neon SRT-4
http://www.turbochargers.com/forumuploads/500hp.wmv
Mitsubishi "Diamond Star" 2.4 Turbo van 500hp...

http://www.turbochargers.com/forumuploads/500hp.wmv
Jaartje geleden heb ik een blok gebouwd met zuigerbodemspray. En ben ik ook gaan kijken voor een andere pomp en ik heb er toen 1 gevonden. Was een pomp die op hogere toeren meer flow kon creeeren, maar kan niet meer vinden waar ik die toen heb gevonden.speedline schreef: Komen we vanzelf. Al zijn oliepompen met vergrote capaciteit bij de meeste Renault motoren niet nodig. En ook niet te krijgen maar dat is een andere kant van dit verhaal.
Dus ik heb toen gekozen voor een goede orginele pomp. Aangezien de pompen toch ruim overberekend zijn. Helaas nooit in praktijk getest. Maar nadat ik klaar was met dit systeem kreeg ik een beter idee met plaatsing van de nozzles en de olietoevoer. Dus ik ga me er toch nog eens aan geven. Maar dat is nu niet ter discussie.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik. Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben. Sneeuwbal effectje. Zou lullig zijn als je olieschraapveertje het begeeft in zo'n bombproofblok 

ik dacht dat titanium ongeschikt was voor drijfstangen in een motor met enige levensduur, omdat titanium last van kruip heeft.
(volgens een al lang vergeten lesje materialenleer van de hts a, dus idd klokken en klepels enzo)
"Wij" gaan toch geen motortje maken die veel meer draait dan 10000 rpm?, nou dan is titanium drijfstangen IMHO onzin.
titanium klepveerschotels misschien.
(volgens een al lang vergeten lesje materialenleer van de hts a, dus idd klokken en klepels enzo)
"Wij" gaan toch geen motortje maken die veel meer draait dan 10000 rpm?, nou dan is titanium drijfstangen IMHO onzin.
titanium klepveerschotels misschien.
tyberium schreef:Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik.
Nope.
Nope.tyberium schreef:Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben.
Nope.tyberium schreef:Sneeuwbal effectje. Zou lullig zijn als je olieschraapveertje het begeeft in zo'n bombproofblok
Da's zeker waar. Ik zal daar nog eens induiken maar het lijkt mij dat ze dat er wel uit hebben geinnoveerd.robert schreef:ik dacht dat titanium ongeschikt was voor drijfstangen in een motor met enige levensduur, omdat titanium last van kruip heeft.
(volgens een al lang vergeten lesje materialenleer van de hts a, dus idd klokken en klepels enzo)
Ik stel duidelijk dat ik hier dingen zit te bespreken die je naar alle waarschijnlijkheid nooit zult bouwen. Maar dan mogen we het toch wel bespreken!?robert schreef:"Wij" gaan toch geen motortje maken die veel meer draait dan 10000 rpm?, nou dan is titanium drijfstangen IMHO onzin.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Dit geintje gaat idd zo veel kosten dat de meeste mensen zich er niet aan gaan wagen 
Goede opmerking. Je kunt namelijk wel bepaalde werkmethoden en hoge kwaliteit onderdelen meenemen als je een motor laat reviseren/ bouwen tegen een relatief kleine meerprijs.Maik (WOOFER) schreef:Dit geintje gaat idd zo veel kosten dat de meeste mensen zich er niet aan gaan wagen
En daar zit hem de truc.
En over dit onderwerp bestaan nog zoveel vooroordelen en andere kroegpraat dat het een topic verdient om al die onzin recht te zetten.
Titianium drijfstangen, leuk spul .
Dit soort drijfstangen worden vooral in de superbikes ( en andere hoog toerige aplicaties )gebruikt om het mogelijk te maken om het squish nog verder te verkleinen zonder dat er problemen ( zuiger die de kop raakt ) ontstaan bij hogere toerentallen (traagheids krachten nemen toe met het toerental in het kwadraat !!! , titanium heeft een hogere E-modulus dus een mindere rek .
Bij onze turbo torretjes zal het waarschijnlijk weinig zin hebben, maar bij een F7R
> 8000 n min-1 
Dit soort drijfstangen worden vooral in de superbikes ( en andere hoog toerige aplicaties )gebruikt om het mogelijk te maken om het squish nog verder te verkleinen zonder dat er problemen ( zuiger die de kop raakt ) ontstaan bij hogere toerentallen (traagheids krachten nemen toe met het toerental in het kwadraat !!! , titanium heeft een hogere E-modulus dus een mindere rek .
Bij onze turbo torretjes zal het waarschijnlijk weinig zin hebben, maar bij een F7R


Lagers hoeven dus niet beter?speedline schreef:tyberium schreef:Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik.
Morgen klaar dusspeedline schreef:Nope.![]()
tyberium schreef:Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben.speedline schreef:Nope.
owkee,
dus je gaat (denkbeeldig) met heel veel omwegen een drukgevulde 1400 cc hayabusa achtig blok ontwikkelen.
Zou het niet een stuk simpeler zijn om gelijk een hayabusa te nemen? (btw die kitcarbouwers doen dat al)
trouwens: kwa betrouwbaarheid en pk's: er gaat nog nix boven milde drukvulling met veel cc's, dus als we toch het blok aan het wisselen zijn neem dan gelijk eentje met wat meer potentie.
Rijden is leuker dan sleutelen, vraag maar aan henk.
dus je gaat (denkbeeldig) met heel veel omwegen een drukgevulde 1400 cc hayabusa achtig blok ontwikkelen.
Zou het niet een stuk simpeler zijn om gelijk een hayabusa te nemen? (btw die kitcarbouwers doen dat al)
trouwens: kwa betrouwbaarheid en pk's: er gaat nog nix boven milde drukvulling met veel cc's, dus als we toch het blok aan het wisselen zijn neem dan gelijk eentje met wat meer potentie.
Rijden is leuker dan sleutelen, vraag maar aan henk.
hee Speedline, lees nou mijn reactie nog eens...speedline schreef:Met goede materialen is niets onmogelijk. En we kunnen wel vervallen in allerlei randdiscussies maar daar heb ik dit topic niet voor gestart.PtrGte schreef:hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha
Dus een beetje constructief graag![]()
Waarom niet? Er is een Amerikaanse firma KaTech die een dergelijk blok heeft gebouwd met meer als 500pk voor autosport doeleinden.
We zijn niet allemaal prutsers. (-> KaTech)
ik ZEG "DUURZAAM"; 500 pk uit een 2,4 turbo gaat echt geen 100.000 mee.. lachertje...LEZEN...
probeer eens de juiste termen bij elkaar te zoeken, dus als voorbeeld:
"straatgebruik" en "duurzaam"
of
"sportdoeleinden" en "500 pk uit een 2,4 turbo"
LET OP: DIT IS OPBOUWENDE KRITIEK VOOR DIT TOPIC, DUS GEEN NUTTELOZE REACTIE TERUG GRAAG!!!
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.
In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.
In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
ongelofelijk kostbaar maar dan heb je ook het beste. geld speelde even geen rol..(toch) dussss druk gevulde ringen. we kunnen voor de gein wel een keer een blokje op bouwen...en kijken wat het kost aan het eind. maar dan nemen we he beste van het beste.virtueel gezien dan he!!!



Ooow net de T3 boxermotor van een maat van me uit elkaar gehaald. Koppakking? Naah. De cilinderbus viel 3 cm in de kop. Dat zag er wel solide uit.BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
280 pk verkregen uit immense koppeltoename of verkregen uit 2500 toeren meer dan normaal draaien geeft toch zeker een aanzienlijk verschil in de motorconstructie. Hoe is dit vermogen dan het beste te realiseren?
Ducatie gebruikt die bij hun productiemotor. Mooi spul.speedline schreef:Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...
gr sander
Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.speedline schreef:Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.
In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.
In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
rev it like a rental
Dan praten we over meer als 15 Bar! En dat is geen typfout...Menno schreef: Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk

[img]http://www.tractorpulling.com/mmedia/videos/walker.jpg[/img]
-> KLIK voor filmpie van bruut geweld...
3 Turbo's in sommige gevallen...
Hier ff een lichtpuntje -> Valtra's Johanna Herlevi...
[img]http://tractorpulling.valtra.com/team/pic/joh5_1.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/team/p ... na04_1.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/equipm ... oris_2.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/news/pic/int1_2.jpg[/img]
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En waarom zou ik geen koperen plaat fixen/laten fixen en deze gebruiken op een 'straatmotor'?Menno schreef:Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.speedline schreef:Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.
In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.
In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
Wat zijn de nadelen?
Is volgens mij ook nog te hergebruiken als je m een keer gloeit, niet?

-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
- Locatie: nijverdal
- Contacteer:
die gebruiken ook versterkte materialen,zoals kleppen van titaniumMenno schreef: Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.

yeps, die dingen worden hergebruikt. een voordeel voor de sleutelaarcanonballman schreef:En waarom zou ik geen koperen plaat fixen/laten fixen en deze gebruiken op een 'straatmotor'?Menno schreef:Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.speedline schreef:Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.
In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.
In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
Wat zijn de nadelen?
Is volgens mij ook nog te hergebruiken als je m een keer gloeit, niet?

rev it like a rental
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Maar, waarom dan niet 1 maken voor je opgevoerde straatmotor?
Of zijn er geen nadelen?
Of zijn er geen nadelen?
als iemand weet waar deze pakkingen te maken zijn of evt te koop zijn dan hou ik mij warm aanbevolen.
KOPER DUS HE
KOPER DUS HE

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Heb dacht ik ooit gezien dat er een koppakking was voor een 21T met koperen ringen.
Stond toen in een boekje dacht ik. Was wel niet goedkoop als ik em goed herrineren.
Stond toen in een boekje dacht ik. Was wel niet goedkoop als ik em goed herrineren.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538