[Chat-topic] Bombproof motorenbouw

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Op welke motoren heb je het specifiek, of is het meer een universeel onderwerp?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
speedline

olijnsma schreef:Op welke motoren heb je het specifiek, of is het meer een universeel onderwerp?
Het is van toepassing op (bijna) elke motor. Motor = motor namelijk. Alleen de maatvoering en constructie techniek verschillen. En er staat een merk op. Maar dat maakt niet zoveel uit.

Ik heb dit topic gestart om aan te geven wat je kunt doen aan een motor om hem heel te laten blijven als je belasting (turbodruk/ toerental) enorm opschroeft.

Bij dit alles ga ik er automatisch van uit dat alle randvoorwaarden ook in orde zijn!

Dus dat de motor voldoende brandstof krijgt voor een voldoende rijk mengsel. Dat de inlaatlucht voldoende koel is of wordt gekoeld door een tussenkoeler bij drukvulling.
speedline

Dit topic is overigens niet voor een motor met 1/10 verhoogde turbodruk. Maar ik behandel de extremen.

Zoals een gtt C1J blok bouwen wat duurzaam 280pk kan leveren (200pk per liter!).

En budgettechnisch zal ik niet bespreken maar laat ik zeggen dat het een dure motor wordt als je zo opbouwt. En dat moet ook anders blijft het niet heel.
PtrGte
Contacteer:

hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha :lol:
speedline

PtrGte schreef:hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha :lol:
Met goede materialen is niets onmogelijk. En we kunnen wel vervallen in allerlei randdiscussies maar daar heb ik dit topic niet voor gestart.

Dus een beetje constructief graag :@

Waarom niet? Er is een Amerikaanse firma KaTech die een dergelijk blok heeft gebouwd met meer als 500pk voor autosport doeleinden.

We zijn niet allemaal prutsers. (-> KaTech)
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline

En na de selectie van speciale high performance onderdelen wil ik beginnen met het behandelen van montageprocedures en eindbewerking van deze spullen en uitleggen waarom dat op een bepaalde manier moet.
Michel S.
Contacteer:

Hoe zit het met de olietoevoer? Hier al wat info over bekend?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline

Michel S. schreef:Hoe zit het met de olietoevoer? Hier al wat info over bekend?
Komen we vanzelf. Al zijn oliepompen met vergrote capaciteit bij de meeste Renault motoren niet nodig. En ook niet te krijgen maar dat is een andere kant van dit verhaal.
Ollie

These topics rule (Y)

Kost meestal wat tijd om door te ploeteren, meerdere keren dezelfde zinnen lezen, maar uiteindelijk... :D (Y)
Matijs
Contacteer:

speedline schreef:We zijn niet allemaal prutsers.
Hallo meneer de lomperik, dat kan ook anders he?!
Dat we niet allemaal het geld hebben (of de noodzaak zien) om een "bomproof" motor te bouwen wil niet zeggen dat we "prutsers" zijn. Beetje meer respect graag.
Verder ben ik overigens ook een van de vele fans van jouw technisch verrijkende topics :)
speedline

Matijs schreef:Hallo meneer de lomperik, dat kan ook anders he?!
Dat we niet allemaal het geld hebben (of de noodzaak zien) om een "bomproof" motor te bouwen wil niet zeggen dat we "prutsers" zijn. Beetje meer respect graag.
Relax man. Voel je je aangesproken... :wink: Ik pruts gezellig ook wat aan. Ik bedoel dat er bedrijven zijn die nog veel beter kunnen dan ik al in 1ste instantie aangegeven had (200pk/liter). Die KaTech mannen. En het was een kleine steek onder water richting Patrick... :wink:

Niet zo snel op je jongeheer getrapt! :wink: Ik bedoel het meestal genuanceerder als dat het er staat.

Ik heb ook niet het geld en de middelen right now om te doen wat ik graag zou willen. Ik probeer alleen alles te behandelen wat mogelijk is om inzicht te geven in deze materie that's all.

En als ik titanium drijfstangen bespreek zijn dat zeer kostbare onderdelen en niet te betalen. Maar dat ze leverbaar zijn geeft aan dat er vraag is naar dit soort onderdelen. Vraag onstaat uit een behoefte. En die behoefte is interessant.

Extreme toepassingen zijn namelijk erg leuk om over te lezen en naar te kijken.
Matijs schreef:Verder ben ik overigens ook een van de vele fans van jouw technisch verrijkende topics :)
:wink:
speedline

Hier een voorbeeld van een auto met zo'n "bombproof" blokje...

Mitsubishi "Diamond Star" 2.4 Turbo van 500hp... >-) In de laatste Dodge Neon SRT-4

http://www.turbochargers.com/forumuploads/500hp.wmv
Michel S.
Contacteer:

speedline schreef: Komen we vanzelf. Al zijn oliepompen met vergrote capaciteit bij de meeste Renault motoren niet nodig. En ook niet te krijgen maar dat is een andere kant van dit verhaal.
Jaartje geleden heb ik een blok gebouwd met zuigerbodemspray. En ben ik ook gaan kijken voor een andere pomp en ik heb er toen 1 gevonden. Was een pomp die op hogere toeren meer flow kon creeeren, maar kan niet meer vinden waar ik die toen heb gevonden.

Dus ik heb toen gekozen voor een goede orginele pomp. Aangezien de pompen toch ruim overberekend zijn. Helaas nooit in praktijk getest. Maar nadat ik klaar was met dit systeem kreeg ik een beter idee met plaatsing van de nozzles en de olietoevoer. Dus ik ga me er toch nog eens aan geven. Maar dat is nu niet ter discussie.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
tyberium
Contacteer:

Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik. Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben. Sneeuwbal effectje. Zou lullig zijn als je olieschraapveertje het begeeft in zo'n bombproofblok :D
robert

ik dacht dat titanium ongeschikt was voor drijfstangen in een motor met enige levensduur, omdat titanium last van kruip heeft.
(volgens een al lang vergeten lesje materialenleer van de hts a, dus idd klokken en klepels enzo)

"Wij" gaan toch geen motortje maken die veel meer draait dan 10000 rpm?, nou dan is titanium drijfstangen IMHO onzin.

titanium klepveerschotels misschien.
speedline

tyberium schreef:Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik.

Nope.
tyberium schreef:Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben.
Nope.
tyberium schreef:Sneeuwbal effectje. Zou lullig zijn als je olieschraapveertje het begeeft in zo'n bombproofblok :D
Nope.

:wink:
robert schreef:ik dacht dat titanium ongeschikt was voor drijfstangen in een motor met enige levensduur, omdat titanium last van kruip heeft.
(volgens een al lang vergeten lesje materialenleer van de hts a, dus idd klokken en klepels enzo)
Da's zeker waar. Ik zal daar nog eens induiken maar het lijkt mij dat ze dat er wel uit hebben geinnoveerd.
robert schreef:"Wij" gaan toch geen motortje maken die veel meer draait dan 10000 rpm?, nou dan is titanium drijfstangen IMHO onzin.
Ik stel duidelijk dat ik hier dingen zit te bespreken die je naar alle waarschijnlijkheid nooit zult bouwen. Maar dan mogen we het toch wel bespreken!?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Dit geintje gaat idd zo veel kosten dat de meeste mensen zich er niet aan gaan wagen :wink:
speedline

Maik (WOOFER) schreef:Dit geintje gaat idd zo veel kosten dat de meeste mensen zich er niet aan gaan wagen :wink:
Goede opmerking. Je kunt namelijk wel bepaalde werkmethoden en hoge kwaliteit onderdelen meenemen als je een motor laat reviseren/ bouwen tegen een relatief kleine meerprijs.

En daar zit hem de truc.

En over dit onderwerp bestaan nog zoveel vooroordelen en andere kroegpraat dat het een topic verdient om al die onzin recht te zetten.
Jeroen V
Contacteer:

Titianium drijfstangen, leuk spul .

Dit soort drijfstangen worden vooral in de superbikes ( en andere hoog toerige aplicaties )gebruikt om het mogelijk te maken om het squish nog verder te verkleinen zonder dat er problemen ( zuiger die de kop raakt ) ontstaan bij hogere toerentallen (traagheids krachten nemen toe met het toerental in het kwadraat !!! , titanium heeft een hogere E-modulus dus een mindere rek .

Bij onze turbo torretjes zal het waarschijnlijk weinig zin hebben, maar bij een F7R >-) > 8000 n min-1 8)
tyberium
Contacteer:

speedline schreef:
tyberium schreef:Leuke topic. Maar heeft nogal wat voeten in de aarde denk ik.

speedline schreef:Nope.
Morgen klaar dus :D
tyberium schreef:Als je een titanium drijfstang hebt, moet je ook titanium drijfstanglagers, keringen en weet ik wat niet hebben.
speedline schreef:Nope.
Lagers hoeven dus niet beter?
robert

owkee,
dus je gaat (denkbeeldig) met heel veel omwegen een drukgevulde 1400 cc hayabusa achtig blok ontwikkelen.
Zou het niet een stuk simpeler zijn om gelijk een hayabusa te nemen? (btw die kitcarbouwers doen dat al)

trouwens: kwa betrouwbaarheid en pk's: er gaat nog nix boven milde drukvulling met veel cc's, dus als we toch het blok aan het wisselen zijn neem dan gelijk eentje met wat meer potentie.
Rijden is leuker dan sleutelen, vraag maar aan henk.
PtrGte
Contacteer:

speedline schreef:
PtrGte schreef:hahaha..."duurzaam" 280 pk leveren...hahaha :lol:
Met goede materialen is niets onmogelijk. En we kunnen wel vervallen in allerlei randdiscussies maar daar heb ik dit topic niet voor gestart.

Dus een beetje constructief graag :@

Waarom niet? Er is een Amerikaanse firma KaTech die een dergelijk blok heeft gebouwd met meer als 500pk voor autosport doeleinden.

We zijn niet allemaal prutsers. (-> KaTech)
hee Speedline, lees nou mijn reactie nog eens... :wink:

ik ZEG "DUURZAAM"; 500 pk uit een 2,4 turbo gaat echt geen 100.000 mee.. lachertje...LEZEN... :wink:

probeer eens de juiste termen bij elkaar te zoeken, dus als voorbeeld:

"straatgebruik" en "duurzaam"

of

"sportdoeleinden" en "500 pk uit een 2,4 turbo"

LET OP: DIT IS OPBOUWENDE KRITIEK VOOR DIT TOPIC, DUS GEEN NUTTELOZE REACTIE TERUG GRAAG!!! :wink:
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
speedline

BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...

Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.

In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.

In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

ongelofelijk kostbaar maar dan heb je ook het beste. geld speelde even geen rol..(toch) dussss druk gevulde ringen. we kunnen voor de gein wel een keer een blokje op bouwen...en kijken wat het kost aan het eind. maar dan nemen we he beste van het beste.virtueel gezien dan he!!! :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

BONELESS (jeroen) schreef:wat zijn jullie iedeen over ultieme kop af dichting. dus dan praat ik niet over een gelamineerd pakking,kje. het mooiste is toch als er 2 bussen (eene bus kop andere onder blok) in elkaar passen.
Ooow net de T3 boxermotor van een maat van me uit elkaar gehaald. Koppakking? Naah. De cilinderbus viel 3 cm in de kop. Dat zag er wel solide uit.

280 pk verkregen uit immense koppeltoename of verkregen uit 2500 toeren meer dan normaal draaien geeft toch zeker een aanzienlijk verschil in de motorconstructie. Hoe is dit vermogen dan het beste te realiseren?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

speedline schreef:Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...
Ducatie gebruikt die bij hun productiemotor. Mooi spul.

gr sander
Menno

speedline schreef:
Koppakking met drukgevulde ringen (gelijk aan maximale cilinderdruk) maar die zijn ongelooflijk kostbaar...

Next best thing is een koppakking met metalen inlegringen. Dus geen aluminium randje.

In elkaar passende metalen delen is geen mogelijkheid in mijn opinie aangezien de bedrijfstemperaturen teveel varieren.

In de F1 werken sommige fabrikanten met een compleet gietdeel. Dus cilinderkop en blok geintegreerd.
Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.
rev it like a rental
speedline

Menno schreef: Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk
Dan praten we over meer als 15 Bar! En dat is geen typfout... :worship:

[img]http://www.tractorpulling.com/mmedia/videos/walker.jpg[/img]
-> KLIK voor filmpie van bruut geweld...

3 Turbo's in sommige gevallen...

Hier ff een lichtpuntje -> Valtra's Johanna Herlevi...
[img]http://tractorpulling.valtra.com/team/pic/joh5_1.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/team/p ... na04_1.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/equipm ... oris_2.jpg[/img]
[img]http://tractorpulling.valtra.com/news/pic/int1_2.jpg[/img]
canonballman

Menno schreef:
speedline schreef:

Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.
En waarom zou ik geen koperen plaat fixen/laten fixen en deze gebruiken op een 'straatmotor'?
Wat zijn de nadelen?

Is volgens mij ook nog te hergebruiken als je m een keer gloeit, niet? :)
michel 16v
Contacteer:

Menno schreef: Wat bij tractor pulling motoren met absurd hoge vuldruk vaak gebruikt wordt is een koperen plaat als koppakking. Een beetje vloeibare pakking voor de water- en olie kanalen, en 't schijnt erg goed te voldoen.
die gebruiken ook versterkte materialen,zoals kleppen van titanium :p
Menno

canonballman schreef:
Menno schreef:
speedline schreef:

En waarom zou ik geen koperen plaat fixen/laten fixen en deze gebruiken op een 'straatmotor'?
Wat zijn de nadelen?

Is volgens mij ook nog te hergebruiken als je m een keer gloeit, niet? :)
yeps, die dingen worden hergebruikt. een voordeel voor de sleutelaar ;)
rev it like a rental
canonballman

Maar, waarom dan niet 1 maken voor je opgevoerde straatmotor?
Of zijn er geen nadelen?
mark 5t
Contacteer:

als iemand weet waar deze pakkingen te maken zijn of evt te koop zijn dan hou ik mij warm aanbevolen.
KOPER DUS HE (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Michel S.
Contacteer:

Heb dacht ik ooit gezien dat er een koppakking was voor een 21T met koperen ringen.
Stond toen in een boekje dacht ik. Was wel niet goedkoop als ik em goed herrineren.
Plaats reactie