Verlagen: pictures!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Hello, even een vraagje... Ik ben van plan om nieuwe banden te kopen 195/40 R15 ipv 195/50 R15 Nu denk ik dat er dan weer meer ruimte in m'n wielkas komt dus is het misschien verstandig om m voor nog wat te laten zakken. Hij is al (volgens ant1 :) ) 2.5cm verlaagd... Als ik m wil laten zakken, wat heb ik dan allemaal nodig en wat gaat dit denken jullie kosten?
Laatst gewijzigd door Bennie op ma 22 mar 2004 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Als het om een 5 gaat niet zo heel veel. Zoek even op verlagen en je kom zat topics tegen. Voor de achterkant hoef je eigenlijk alleen de torsie te verdraaien. Er is een topic met uitleg hierover. Was iets met iedereen kan verlagen met Raevensberger ofzo (Y)
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Het gaat om een Clio 16v... ik ben van plan om m donderdag te laten verlagen achter maar ik had nu dus dit idee van de 195/40 banden dus even informeren hier :)
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Volgens mij kan je met een 16V ook gewoon je torsie verdraaien, maar dat weet ik niet zeker.
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Ja achter wel, dat wist ik, maar voor wil ik wel weten hoe dat werkt, heb ik dan alleen verlagingsveren nodig of hoe zit da?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

alleen verlagingsveren, verder is 195/40 te klein que rolomtrek en moet je 45ers hebben
Mrtn = Maarten
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Mrtn schreef:alleen verlagingsveren, verder is 195/40 te klein que rolomtrek en moet je 45ers hebben
Hoe qua rolomtrek?? Uitleg graag :D En wat kost een setje verlagingsveren?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je rolomtrek wordt kleiner als je voor 40ers kiest, en ik meen dat 195/45/15 gewoon precies de juiste maat is voor Clio! die 40 en 45 zijn aanduidingen in procenten van de breedte van de band, welke de hoogte van de wang aangeven. Op deze manier ken je de wielomtrek bereken :)
Mrtn = Maarten
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Maar dat betekent toch alleen dat de kilometerteller niet meer klopt of??

ps wat kosten ongeveer die veren?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

klopt én geen idee :)
Mrtn = Maarten
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Haha :P Maar da maakt me geen fuck uit, kijk ik wel ff hoe hard 50, 80 en 200 :lol: is, word ik nie geflitst, nix aan het handje!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Waarom wil je naar een andere, niet juiste, banden maat. als je van (195)50 naar 45 gaat scheelt dat al 9% en dat is al erg veel. dus niet doen zou ik zeggen.

daarbij komt dat voor het verlagen je geen andere banden nodig hebt. en de banden die je zou willen hebben nog eens tig x duurder zijn. gewoon op die 195/50/15 houden, niets mee aan de hand.

Kijk naar rob16v die had zn auto zo verlaagd(+- -11) met de originele banden maat dat de bodem aanliep op het asfalt. dus dat is het probleem niet.

Voor een verlaging groter als -4 zou je voor een complete set van andere dempers en veren moeten gaan, je originele dempers kunnen het dan niet meer aan. gewoon ff rond kijken prijzen varieren tussen de 199 2ehands (hier op rtc marktplaats) en 700 euro voor een nieuwe KW schroefveren set. tis hoever je wil gaan.

GR.Frits
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou 195/45 rijdt toch heel wat strakker nog als 195/45. originele maat ok maar om daar zo aan te blijven hangen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Riël schreef:Nou 195/45 rijdt toch heel wat strakker nog als 195/45
JaJa :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Riël schreef:Nou 195/45 rijdt toch heel wat strakker nog als 195/45. originele maat ok maar om daar zo aan te blijven hangen?
Ja, leg is even uit :lol:

Ik vind plattere banden echt veel mooier dan de gewone Van 50 naar 45 scheelt toch bijna niks wel?

Als ik nou een vering van -40mm voor doe met 40 bandjes, is ie totaal al 50mm verlaagd en dan komt ie maar 5mm dieper in de wielkas dan normaal? Problem solved??
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

ff rekenen (correct me if i'm wrong) :)

15 inch = 38.1 cm

4 cm band = 38.1 + 4 = 42.1 cm
5 cm band = 38.1 + 5 = 43.1 cm

42.1 * 2 * pi = 264.5 omtrek
43.1 * 2 * pi = 270.8 omtrek

Dus bij elke omwenteling... rij je 6.3 cm minder!

--------------

Omrekenen van dit naar km/h:

100 kmh = 10000 meter per uur

( (264.5 * 10000)/270.8 ) = 9760,7 meter per uur

duss.... 97,7 km/h :beer:
Laatst gewijzigd door evo op ma 15 mar 2004 10:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik wil nie veel zeggen hoor, maar ik dacht dat 1km 1000m is en niet 100km = 1000m
Zal wel een schrijffoutje zijn :)
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

hahah lol... idd... maar antwoord blijft zelfde... toch? :D


shit.. ik zie door de bomen het bos niet meer >-)
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Maja, als ik gewoon ff opschrijf welke snelheden ik aan moet houden om netjes aan de snelheid te houden is er verder toch niks aan de hand als ik het zo doe toch?

ps mooie berekening :lol: (Y)
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

furious_tuning schreef:Maja, als ik gewoon ff opschrijf welke snelheden ik aan moet houden om netjes aan de snelheid te houden is er verder toch niks aan de hand als ik het zo doe toch?

ps mooie berekening :lol: (Y)

Of je tellerplaat scheef leggen! :lol:
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Ik vraag gewoon verder, ik heb gehoord als je een kleinere wiel omtrek hebt dat ie dan iets sneller is op de kortere stukken maar een lagere topsnelheid heeft... Klopt dit of is dit nagenoeg te verwaarlozen?
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

furious_tuning schreef:Ik vraag gewoon verder, ik heb gehoord als je een kleinere wiel omtrek hebt dat ie dan iets sneller is op de kortere stukken maar een lagere topsnelheid heeft... Klopt dit of is dit nagenoeg te verwaarlozen?
Klopt ook! Hoeveel het scheelt... tja is ook wel te berekenen! :wink: Maar volgens mij wel aardig te verwaarlozen als je van 50 naar 40 gaat!

Je zult het niet 1,2,3 merken, waarschijnlijk wel als je met legale races meedoet! En dan moet je aan de hand van de afstand/baankwaliteit/weersomstandigheden/... een goeie band uitzoeken! :lol:
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Jongens, even een hulpmiddel.

http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/ ... otire.html

De afwijking in procenten is hier dus te berekenen.


Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Rik Hamberg schreef:De afwijking in procenten is hier dus te berekenen.
Ik twijfel nu aan mijn rekenkunsten! :lol: :worship:
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Nou, ik ben net naar Profile geweest, ze hebben de maat 40/195 r15 niet eens? De verlagingsveren gaan ook maar tot 30mm??

Welke banden kan ik het best kiezen mocht ik de 45-ers nemen (of 40, maakt nie uit :P)
Michelen
Bridgestone
Dunlop
Toyo
Pirrely
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Bij stroevemotorsport.nl zijn er wel van 50mm te verkrijgen? Zou dit passen voor?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Naja , Alles past! Mocht de carrosserie niet met de banden eens zijn, dat wordt het flexxen en lassen.

Maar 50mm is wel erg laag hoor, zeker niet te doen met de originele dempers, dan is 35mm de max.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Ant1 dacht 25mm maar dat zal dan wel 30mm zijn, en voor 5 mm ga ik geen 100den euro's uitrekken... Dan wordt het waarschijnlijk alleen de achterkant omlaag zodat de auto recht komt te staan. Nu nog ff kijken waar ze die banden hebben en hoeveel ze kosten? Iemand een adresje in de buurt van Valkenswaard/ Eindhoven??
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

furious_tuning schreef:Nou, ik ben net naar Profile geweest, ze hebben de maat 40/195 r15 niet eens? De verlagingsveren gaan ook maar tot 30mm??

Welke banden kan ik het best kiezen mocht ik de 45-ers nemen (of 40, maakt nie uit :P)
Michelen
Bridgestone
Dunlop
Toyo
Pirrely
ik heb die maat gehad van uniroyal (rainsport 1) en daar was ik best tevreden over
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Tom schreef:
furious_tuning schreef:Nou, ik ben net naar Profile geweest, ze hebben de maat 40/195 r15 niet eens? De verlagingsveren gaan ook maar tot 30mm??

Welke banden kan ik het best kiezen mocht ik de 45-ers nemen (of 40, maakt nie uit :P)
Michelen
Bridgestone
Dunlop
Toyo
Pirrely
ik heb die maat gehad van uniroyal (rainsport 1) en daar was ik best tevreden over
De 45-er? Heb je daar toevallig nog een fotootje van??
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een foto van die band alleen? Dit waren ze iig onder mijn oude auto:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/GTT%20 ... -6%202.jpg[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

profiel (zijn wel nette bandjes om te zien)

[img]http://img.delticom.de/Uniroyal/rainsport1.jpg[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bennie
Berichten: 423
Lid geworden op: di 14 jan 2003 20:49
Locatie: Valkenswaard

Shit, ik weet nie wak ga doen, 40/195r15 is nergens te krijgen... Wa vinden jullie? op de foto vin ik ze nog best dik, het scheelt uiteindelijk dan maar een halve cm...
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tom schreef:
furious_tuning schreef:Nou, ik ben net naar Profile geweest, ze hebben de maat 40/195 r15 niet eens? De verlagingsveren gaan ook maar tot 30mm??

Welke banden kan ik het best kiezen mocht ik de 45-ers nemen (of 40, maakt nie uit :P)
Michelen
Bridgestone
Dunlop
Toyo
Pirrely
ik heb die maat gehad van uniroyal (rainsport 1) en daar was ik best tevreden over
same here (Y)

Afbeelding

[img]http://home.wxs.nl/~emmel049/website/9.jpg[/img]
Immer wieder die verdammte Holländer
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

iwi schreef:Voor de achterkant hoef je eigenlijk alleen de torsie te verdraaien. Er is een topic met uitleg hierover. Was iets met iedereen kan verlagen met Raevensberger ofzo (Y)
Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger < klik :D
Plaats reactie