[R5 TR] Doorslippen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
H8bal

Mijn vriendin haar 5 (TR 1200 uit '89) is denk ik aan een nieuwe koppeling of drukgroep toe.

Wanneer je iets meer gas geeft, klimt de motor wel in toeren, maar versnelt de auto niet evenredig.

Kan dit enkel aan de koppeling liggen ? Of kan dit nog abdere oorzaken hebben ?
Bart V

sjah wheelspin door veel koppel voldoet ook aan je beschrijving :) Maar ik gok dat dat het niet zal zijn bij een tr. Dus idd.....je kan er vanuit gaan dat je koppeling slipt.

Om het zeker te weten:

Zet de auto in zn 5 (of zn 4 als het een 4 bak is) zet de auto op de handrem en geef een goede pot gas, laat vervolgens je koppeling opkomen. De motor zou bij een goede koppeling snel in toeren moeten zakken, en tenslotte afslaan (ookal geef je dus gas) Als de koppeling slipt gebeurt dit dus niet, en begint de plaat ook (door het slippen) ontzettend te stinken.

Succes
Daniël W.
Car: 5TL-T

Ik denk idd dat het je koppeling is...kheb ook ondervonden dat garagehouders nogal eens teveel olie in de bak gooien, waardoor het door de keerring gaat lekken (deze is namelijk alleen tegen spatolie, dus als het er tegenaanklots/ligt sijpelt het erdoor) en raakt je plaat dus vet=slippen. Heb ik namelijk ook gehad. Perfecte plaat etc., maar helemaal vetgeslagen :evil:

Een standaard koppelingset (plaat+drukgroep+druklager) kost niet veel meer dan 100 euro. Moet je wel ff het blok tillen om die bak eraf te halen...leuk werk man! Projectje! (Y)

Maarre wel klote trouwens.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Dit is zeker weten de koppelingsplaat, ik heb eventueel voor 25 pleuro nog wel een goede koppelingsplaat liggen van een GTT, eigenlijk wel 2 :p , Bij belangstelling PM!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Daniël W.
Car: 5TL-T

Dit is zeker weten de koppelingsplaat, ik heb eventueel voor 25 pleuro nog wel een goede koppelingsplaat liggen van een GTT, eigenlijk wel 2 , Bij belangstelling PM!
Is wel cool maar je kan tog ook net zo goed je drukgroep en druklager vervangen als het er tog allemaal uitligt?? Ik bedoel dat kan je tog goed veel werk besparen....
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:
Dit is zeker weten de koppelingsplaat, ik heb eventueel voor 25 pleuro nog wel een goede koppelingsplaat liggen van een GTT, eigenlijk wel 2 , Bij belangstelling PM!
Is wel cool maar je kan tog ook net zo goed je drukgroep en druklager vervangen als het er tog allemaal uitligt?? Ik bedoel dat kan je tog goed veel werk besparen....
Kun je doen is niet altijd nodig!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bart V

AREXSTYLE schreef:
Precies, als je niet om werk verlegen zit vervang je dus ook de drukgroep en het lager. Beste kan je dus gewoon een zogenaamde koppelingsset bestellen (plaat, drukgroep en lager) is meestal ook goedkoper als alles los.
Rudo

AREXSTYLE schreef:
Als je een nieuwe set koopt bij bijvoorbeeld de Brezan, dan zit de drukgroep er standaard bij. Lijkt me wel verstandig om die dan tegelijkertijd te vervangen.
H8bal

Rudo schreef:
AREXSTYLE schreef:
Als je een nieuwe set koopt bij bijvoorbeeld de Brezan, dan zit de drukgroep er standaard bij. Lijkt me wel verstandig om die dan tegelijkertijd te vervangen.
Iemand richtprijs voor een volledige set ?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

H8bal schreef:[Iemand richtprijs voor een volledige set ?
122 euro volgens http://www.auto-onderdelen.com

en de rest wijst zich vanzelf
H8bal

Is dit eenvoudig zelf te doen bij een TR ?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Niet echt moeilijk. Er is redelijk wat ruimte. En dat heb je nodig om de bak eruit te halen. Met een 1.7 was het een dagje sleutelen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Emiel5

H8bal schreef:Mijn vriendin haar 5 (TR 1200 uit '89) is denk ik aan een nieuwe koppeling of drukgroep toe.

Wanneer je iets meer gas geeft, klimt de motor wel in toeren, maar versnelt de auto niet evenredig.

5 TR is 1400 cc, heb er een gehad en die was dat namelijk wel :)
gr. Emiel
H8bal

Emiel5 schreef:
H8bal schreef:Mijn vriendin haar 5 (TR 1200 uit '89) is denk ik aan een nieuwe koppeling of drukgroep toe.

5 TR is 1400 cc, heb er een gehad en die was dat namelijk wel :)
gr. Emiel
Deze is toch een 1200 :p
Riël
Über-Spammer

1100 dan. 1200 lijkt me stug :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Richard Lemmen

kijk wel dat je de plaat er goed om inzet
Ik ben zelf ooit zo lomp geweest om deze NET verkeerd om te monteren. Hetgeen resulteerde in demontage in omgekeerde volgorde van montage :(
een gewaarschuwd sleutelaar telt voor 2!
Riël
Über-Spammer

Andersom loopt ie bij mij aan tegen de boute nvan het vliegwiel?
H8bal

H8bal

Bart V schreef:sjah wheelspin door veel koppel voldoet ook aan je beschrijving :) Maar ik gok dat dat het niet zal zijn bij een tr. Dus idd.....je kan er vanuit gaan dat je koppeling slipt.

Om het zeker te weten:

Zet de auto in zn 5 (of zn 4 als het een 4 bak is) zet de auto op de handrem en geef een goede pot gas, laat vervolgens je koppeling opkomen. De motor zou bij een goede koppeling snel in toeren moeten zakken, en tenslotte afslaan (ookal geef je dus gas) Als de koppeling slipt gebeurt dit dus niet, en begint de plaat ook (door het slippen) ontzettend te stinken.

Succes

Daarnet even geprobeerd , de motor zakt een 3-4 tal seconden in toeren en slaat dan uit. Stinkt wel goed.

Twijfelgeval ?
Mrtn
Car: R5GTT

en als je iets van 40km/h gaat rijden in z'n hoogste versnelling en dan volgas gaat wegrijden? slipt ie dan?

Ben alleen bang dat de 1.4 dan te weinig power heeft om te kunnen slippen (als je koppeling gaar is), maar bekijk het eens
Mrtn = Maarten
H8bal

Mrtn schreef:en als je iets van 40km/h gaat rijden in z'n hoogste versnelling en dan volgas gaat wegrijden? slipt ie dan?

Ben alleen bang dat de 1.4 dan te weinig power heeft om te kunnen slippen (als je koppeling gaar is), maar bekijk het eens
Voor de allerlaatste keer het is een 1.2 :p

Morgen eens proberen. Ben er ondertussen al bijna 100% zeker van.

Als ik een gtt plaat wil steken, moet ik dan ook de drukgroep ervan plaatsen ?
Riël
Über-Spammer

Alles vervangen ja, kost toch nix.
r5alpine-turbo

waarom zou je een gtt plaat met drukgroep plaatsen?wil je je linkerbeen gaan trainen :p ?

Een koppelingsset voor een 1200 voldoet toch prima?
Plaats reactie