(Advies nodig) Schuimrubber onder skai leer???

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Douwe

Zie laatste reply!

Luitjes ik heb het volgende probleem als ik mijn versterker mono aansluit oftewel de twee uitgangen op 1 subwoofer aansluit begint het stroomlampje te flikkeren zodra de volume van mijn radio bij 15 komt (je begint dan net heel zachtjes geluid te horen) zet ik hem iets harder, 16/17, dan flikkert die volop metname als er een bas toon is. Zet ik de radio harder gaat m'n versterker uit :s (radio gaat tot 40)

Als ik de versterker niet mono aanlsuit dus ik sluit slechts 1 uitgang op mijn subwoofer aan blijft die het wel doen :s maar dat is niet de bedoeling :@ (N)

Versterker:
Merk + type : Caliber Rally CA 2260
Max.power: 2x 120W (1x 360W mono)
RMS power at 14.4V: 2x 40W (1x 110W mono)
Filter: Full-range / Low-pass 80Hz
Input sensitivity: HL 10V-2V / RCA 0,2-3V
Dimensions: 240 x 145 x 63mm
2 Ohm stable in stereo mode. Switch-on delay, input level control, short-circuit and overheating protection, tri-mode switching, and 0-6dB BassBoost.

Subwoofer:
CWR 12 30cm Rally subwoofer
Max.power: 300W
RMS power: 150W
Impedance: 4 Ohm
Mounting diameter: 280mm
Mounting depth: 122mm

Extra info: Vanaf de accu ligt de + met zekering naar achteren preciese max. wattage weet ik niet meer maar over de 1000watt. Voor de min heb ik een normaal stroomdraadje gebruikt die achter op de carroserie zit.
Laatst gewijzigd door Douwe op wo 24 mar 2004 8:23, 9 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

om te beginnen eens GOEDE draden gebruiken met de juiste DIKTES. Een "gewoon" stroomdraadje (denk aan 1,5mm2) is natuurlijk niet genoeg voor een beetje versterker. Doe het dan meteen goed en leg er 15 a 20 mm2 in ofzo. En HOE heb je die sub aangesloten? Gebrugd zoals het hoord?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
edwin19
Contacteer:

massa moet minimaal zo dik zijn als de stroomkabel
jean-paul

edwin19 schreef:massa moet minimaal zo dik zijn als de stroomkabel
ja
Riël
Über-Spammer

Kun je hem wel bruggen? Je maakt nu gewoon sluiting :s Goed in het boekje lezen welke aansluitingen je moet hebben als het mogelijk is want dit klopt niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Douwe

Hmm ok dus als eerste het massa draadje gaan vervangen.

Qua aansluiting, ik heb de plus van de ene uitgang samen met de plus van de andere uitgang gedaan en dat aangesloten op de sub en ditzelfde met de min gedaan. (lopen dus 2*+ en 2*- naar de sub en deze zijn daar gedraaid tot 1*+ en 1*- en dit aan de subwoofer gezet)

Zo is het me door een kameraad uitgelegd :s en een boekje heb ik niet :@
Laatst gewijzigd door Douwe op vr 12 mar 2004 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Dat kan niet!. Je hebt maar 2 kabels nodig. 1 op één uitgang van kanaal '1' en 1 op één uitgang van kanaal '2'. Welke je hebben moet staat in 't boekje. Meestal is 't + van de ene en - van de andere.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Douwe

Ok ik ga wel effe browsen naar een handleiding. Tenzij hier iemand dit merk en type kent en weet hoe het moet.
Tom
Moderator
Car: MB

precies, wat je nu hebt gedaan is absoluut FOUT. En met deze kabels zou ik ook niet verder experimenteren tenzij je van smeltend rubber houd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Car: Lexus IS250

Als je nou eens goed op de versterker kijkt, zie je vanzelf bij de luidspreker uitgangen "bridged" staan.
Daar moet je je subwoofer dus op aansluiten.
RonaldClio16v
Contacteer:

Let op: Zowel bij de versterker naar chassis als de massa van je accu.
AT YOUR SERVICE
Douwe

Ik haal morgen wel even een dikkere draad voor de - en kijk nog effe naar een handleiding (Y) alvast bedankt :D

**veegt zweet druppels af en is blij dat niks in vlammen is opgegaan** :wink: :lol:

Volgende keer toch maar eerst een handleiding downloaden en dan pas aan de slag :D
Stefan S.

Douwe

dtune_stefan schreef:http://www.caliberaudio.com/downloads/Rally2ch.exe tadaaa de handleiding :D
Thx :worship: (Y)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

RonaldClio16v schreef:
Let op: Zowel bij de versterker naar chassis als de massa van je accu.
Beste is om de massa kabel dikker te doen dan de plus en zo kort mogelijk houden! Zo kort als maar mogelijk is.!

En er staat idd op de versterker wel 'bridged' dus dat gewoon volgen, ik geloof de PLus van Links en de Massa van Rechts.

suc6
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Douwe

Nu heb ik nog een vraagje, de kist die ik achterin de twingo heb heeft 2 gedeeltes 1 voor de versterker en 1 voor de subwoofer. Het gedeelte van de subwoofer is heeft enkel een gat waar je de sub in zet verder is die dicht en met "wattenachtigspul" geïsoleerd. Moet er geen extra gat in voor de druk??

Bij de meeste kant en klare kisten zie je vaak een extra gat waar lucht in en uit kan!?
edwin19
Contacteer:

een baspoort speelt wel beter dan een gesloten kist ( vind ik), maar kijk ff of de kist groot genoeg is om met een poort te spelen
Douwe

Hmmm hoe groot moet het zijn dan om een baspoort te gebruiken? Moet er simpelweg ruimte zijn om uberhaubt een gat te maken of moet het een minimale inhoud hebben om profijt van een baspoort te hebben?
Robke

Het ligt er maar net aan hoe groot je kist is en wat voor woofer je hebt. Elke woofer is anders en zal dus ook anders klinken. De ene woofer zal in een gesloten kist beter spelen dan in een gepoorte kist, andersom kan het ook het geval zijn...
Douwe

robclio16V schreef:Het ligt er maar net aan hoe groot je kist is en wat voor woofer je hebt. Elke woofer is anders en zal dus ook anders klinken. De ene woofer zal in een gesloten kist beter spelen dan in een gepoorte kist, andersom kan het ook het geval zijn...
dus......... uitproberen maar :D laat het voorlopig wel dicht en kijk eens rond of mensen met deze versterker en sub hier ervaring mee hebben. (Y) Een gat maken kan altijd nog. :beer:
Marcel B.

+ + + en - + -? heheh! :)

zo erg krijg ik et geeneens voor mekaar :P
Don't walk the grass... smoke it
Robke

Je zou het natuurlijk ook na kunnen vragen bij een dealer van het merk subwoofer dat je hebt of een winkel die die dingen verkoopt....
Douwe

robclio16V schreef:Je zou het natuurlijk ook na kunnen vragen bij een dealer van het merk subwoofer dat je hebt of een winkel die die dingen verkoopt....
Werdt net gebeld door de vorige eigenaar heb gelijk gevraagd hoe en wat volgens hem moet er een baspoort in van een +/-5 a 6 cm. Tenminste dit vertelde de verkoper hem.
Douwe

Marcel B. schreef:+ + + en - + -? heheh! :)

zo erg krijg ik et geeneens voor mekaar :P
:p :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

edwin19 schreef:een baspoort speelt wel beter dan een gesloten kist ( vind ik), maar kijk ff of de kist groot genoeg is om met een poort te spelen
Let wel, dit is erg persoonlijk, met een basspoort is ie minder zuiver en minder diep, maar gaat ie wel harder spelen. Word ie wat overheersender van.

bedenk eerst wat je het liefst hebt! Persoonlijk doe ik liefst gesloten, want dan kun je de hele lage tonen beter horen. Bij Edwin weet ik dat hij een aggressievere luisteraar is en veel meer hard wil.

Dit is dus heel erg persoonlijk
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Douwe

Ik denk dat ik voor nu het dicht laat en het uitprobeer. ik ga ook eens bij een caliber leverancier vragen kijken wat zij zeggen.

Als het idd. zo is dat van een baspoort hij minder zuiver wordt alleen luider denk ik dat ik de poort weg laat.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Douwe schreef:Ik denk dat ik voor nu het dicht laat en het uitprobeer. ik ga ook eens bij een caliber leverancier vragen kijken wat zij zeggen.

Als het idd. zo is dat van een baspoort hij minder zuiver wordt alleen luider denk ik dat ik de poort weg laat.
:) Ik ben dus Caliber leverancier :wink: :wink:

En dit geldt niet alleen voor Caliber, maar voor complete serie van subwoofers
bartuitlauwe
Contacteer:

en als je een gesloten kist heb je ook minder kans om de woofer op te blazen.
Als je er een poort in hebt kun je de woofer onhoorbaar opblazen.

Met een poort moet je wel zeker weten dat je het juiste aantal liters voor je kist hebt.
Meestal maak je een kist op maat voor je woofer.

Aangezien jij al een kant en klare kist had is dit dus niet het geval.
Ik zou je dan ook niet aanraden om bij deze kist een poort te maken, of het aantal liters moet toevallig precies aan de juiste hoeveelheid voldoen.

En het aansluiten van je versterker op de woofer werkt meestal als volgt.

links rechts
uitgangen: + - + -

om hem te bruggen moet je meestal de + hebben van de linkse en de min van de rechtse. Dit kan ook precies andersom zijn, dit ligt dus aan de versterker maar dit zal wel in de handleiding staan.

succes ermee
Douwe

Ok dan denk ik idd. geen poort aangezien het in vergelijking met de standaard caliber kisten (met poort) de ruimte waar de box in zit "klein" is.

Ik laat hem voor nu dicht, en laat op een meeting welleens horen hoe het klinkt een gat kan dan altijd nog :D
edwin19
Contacteer:

olijnsma schreef:
edwin19 schreef:een baspoort speelt wel beter dan een gesloten kist ( vind ik), maar kijk ff of de kist groot genoeg is om met een poort te spelen
Bij Edwin weet ik dat hij een aggressievere luisteraar is en veel meer hard wil.

Dit is dus heel erg persoonlijk
bij een cabrio moet hij wat harder spelen anders hoor je hem helemaal niet :lol:
Douwe

Luitjes ik heb een probleem, de subwoofer zit nu netjes ingebouwd en de versterker aangesloten. Echter ik ben absoluut niet te spreken over de geluidskwaliteit. :s

Zelfs als ik de basboost en de volume (op de versterker) maar op de helft zet gaat die vervormen zodra ik m'n radio van 30 richting de 40 doe. :evil:

Ik heb zitten afstellen maar hoe ik de basboost en volume ook instel de bas is of veelste zacht of hij vervormt :@

Als ik dit vergelijk met de sony die ik had is dit echt helemaal nix :s met de sony had ik mooie warme bas die de stoelen liet fibreren :D (Y) terwijl het geluid uit deze sub mij "kartonachtig" aan doet en zoal gezegd veelste zacht (N)

Qua kwaliteit is deze dacht ik toch net zo goed als de sony of niet?

Kan het aan het feit liggen dat ik geen baspoort heb?

Ik zat zo te denken vandaag een baspoort maken helpt dit niet kan het nog aan de volume van de kist liggen waar die in zit dus dan zou ik kunnen kijken of ik een standaard caliber kist kan lenen en kijken wat de geluids kwaliteit dan is. (inhoud van de kist waar de sub nu in zit is ongeveer 19 liter)

Iemand suggestie's tips??

PS. daarnaast had ik gister opeens weer dat m'n versterker uit ging als ik het volume harder deed :s Alles zit nu volgens de handleiding aangesloten. Dikke pluskabel minkabel is iets dikker dan de plus en zit zo kort mogelijk op de carroserie. Iemand enige suggestie's? Moet ik de min toch misschien van de accu halen? (na een paar keer aan en uit deed die het weer)

Nieuwe setup:

Versterker:
Merk + type : Caliber Rally CA 2260
Max.power: 2x 120W (1x 360W mono)
RMS power at 14.4V: 2x 40W (1x 110W mono)
Filter: Full-range / Low-pass 80Hz
Input sensitivity: HL 10V-2V / RCA 0,2-3V
Dimensions: 240 x 145 x 63mm
2 Ohm stable in stereo mode. Switch-on delay, input level control, short-circuit and overheating protection, tri-mode switching, and 0-6dB BassBoost.

Subwoofer:
CWR 12 30cm Rally subwoofer
Max.power: 300W
RMS power: 150W
Impedance: 4 Ohm
Mounting diameter: 280mm
Mounting depth: 122mm

Oude setup Sony XS-AW200X:

Woofer Size 20 cm
Type Active Subwoofer Enclosure
Max. Input Power / Rated Input Power 350 / 100 W
Impedance 4 ohm
Frequency Response 25 - 200 Hz
Sensitivity -
Diaphragm Material Polypropylene
Magnet Material Strontium Ferrite
Enclosure Volume 13 litres
Active Subwoofer Box
In-built Amplifier: Max. Power / Rated Power 200 / 100W (Specification: 14V / 100Hz / THD: 0.1%)
In-built Crossover (variable Low Pass Filter) 50 - 200 Hz
Speaker Level Input *
Wired Remote Control *
Thiele & Small Parameter
Impedance 4 ohm
Douwe

Even wat opgezocht:

Type Subwoofer CWR 12:

Closed casing Gross speaker volume(L): 31
Casing with terminal Gross speaker volume(L): 45
Terminal(cm): 1*10
Terminal length (cm): 34

Als ik dit goed lees zou de inhoud van m'n kist zonder baspoort 31 liter moeten zijn en met 45 liter dus dan zou de kwaliteit waarschijnlijk achteruit gaan als ik er een baspoort in zet of zie ik dat verkeerd :s

Afkomstig van http://www.caliber.nl/
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Het heeft totaal niets te maken met een basspoort.

Zo te horen zit het toch ergens in de bekabeling, ergens een kortsluiting of verkeerd aangesloten. Bij mono kun je dit eigenlijk moeilijk horen, dus als het kan loop alle bekabeling nog eens langs.

Op welke uitgang heb je hem op de radio aangesloten? op de rear-uitgang of heb je een speciale sub-uitgang.

Ik zet altijd zelf de bassboost op 0, ouwehoer wat met de gain ,en regel de bass op de headunit. Probeer dat ook eens.
Douwe

Ik heb de versterker aangesloten via de speciale versterker uitgang, met de tulp stekers:

[img]http://www.home.zonnet.nl/thedman/Nieuweversterker2.JPG[/img]

(op de foto staat die slechts op 1 uitgang aangesloten, op dit moment is die bridged dus de - van de sub is 1 ingang naar boven opgeschoven)

De + is 1 lange kabel vanaf de accu dus daar kan lijkt mij nix mis mee zijn. De min is ook 1 dikke kabel naar m'n carroserie dus kan ook weinig mee zijn denk ik.

De box draden zijn maar een cm of 40 rechtstreeks op de sub dus kan weinig mee gebeuren.

Maar desalnietemin ga ik vandaag alles weer loshalen en opnieuw controleren en aansluiten. :s

Als ik de bas op de mainunit regel knalt die hem ook naar de andere boxen dus ik weet niet of die dat leuk gaan vinden maar ik ga het eens proberen thx (Y)
Calle

Baspoort of geen baspoort dat is de vraag... :D

Een speakerkast kan met verschillende technieken gebouwd worden, met allemaal hun eigen voor en nadelen.

Een gesloten kist (infinite baffle) is de meest simpele techniek, het volume, de verhoudingen, het consatructiemateriaal en de interne demping zijn hierbij de belangrijkste variabelen. Een gesloten kist dempt de speaker in de beweging doordat het luchtvolume aan de achterkant van de speaker samegeperst of uitgerekt wordt door de beweging. Dit levert een snelle response en een goede handling op hogere volumes op, maar zorgt er ook voor de de bas wat eerder af begint te nemen naarmate deze dieper wordt. Een voor de speaker te kleine kist heeft als basisregel een wat gehypte baspiek die iets hoger ligt in het frequentiebereik en een te grote begint wat vroeger af te rollen.

Een basreflex kast (met poorten of slots) heeft als variabelen hetzelfde als een gesloten maar de grootte, lengte en positie van de poort zijn ook belangrijk. Een basreflexkast kan met een kleiner volume af voor dezelfde speaker en heeft meer lage bas al rolt die na het punt waarop de baspoort getuned is veel sneller af. Afstemming van de baspoort op het volume en de speaker is cruciaal hier. Het grootste nadeel van basreflex is dat de lage tonen een phase verdraaing meekrijgen, ze komen later dan de hoge tonen waar ze bij horen, waardoor ze een stuk minder 'strak' klinken en kunnen bij hogere volumes een stuk meer vervorming vertonen vooral rond de tuningsfrequentie vooral als de poort niet goed is. Daarnaast heb je kans dat je last krijgt van poortgeluiden. Een stuk moeilijker om goed te krijgen dan 'infinite baffle' dus maar in de beperkte ruimte van een auto wel handig.

De derde bekende en in mijn ogen beste techniek is 'transmissionline loading' maar daarmee vergeleken is basreflex een eitje.
Plaats reactie