Achteras GT naar TL (projectachtigprobleemtopicdinges)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Daniël W.
Car: 5TL-T

Hey ik heb een 5TL die ik aan het ombouwen ben naar een GTT, en ben recentelijk achtergekomen dat een GT achteras zo'n 4 cm breder is. Dus wil ik die eronder hebben natuurlijk (Y) Probleem is, kheb geen flauw idee hoeveel werk dit is! Heb geen garage...alhoewel ik wel gepresteerd heb voor mn huis op straat mn koppeling te vervangen :biertjuh: dusss... tips iemand?
Rudo

Hmmm, eigenlijk niet echt een idee. Ik neem aan dat je de complete achterbrug van een GT overzet? Weetniet precies op hoeveel punten die vast zit. En alles zal wel aardig vastgerot zitten.
Anyway, veel succes. :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Hij zit met 4 bevestigingsbouten vast. Bereikbaar onder de achterbank. De schokdempers moeten ook los, net als de remleidingen. Die zal je aan moeten passen, vanwege de remdrukbegrenzer (schijfremmen!) Plus dat je nieuwe handremkabels nodig hebt.
Ik heb het met mijn 5 ook gedaan. Het is prima te doen, maar dan wel met een brug. Succes! :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:Hij zit met 4 bevestigingsbouten vast. Bereikbaar onder de achterbank. De schokdempers moeten ook los, net als de remleidingen. Die zal je aan moeten passen, vanwege de remdrukbegrenzer (schijfremmen!) Plus dat je nieuwe handremkabels nodig hebt.
Ik heb het met mijn 5 ook gedaan. Het is prima te doen, maar dan wel met een brug. Succes! :)
Zonder brug maar met 4 bokjes is ook goed te doen, wel bij een clio maar het blijft hetzelfde werk.

nodig: achteras, met remslangen klauwen en schijven, remdruk verdeler,remleidingen vanaf de hoofdremcilinder tot aan remdrukverdeler, hoofremcilinder? ligt aan type of ze gelijk zijn aan een GTT. En je achter brug zit met 4 bouten vast aan je carossorie, mochten je bouten te vast zitten kosten 4 nieuwe iets van 15 euro, voor die kosten kan je bijna niet moeilijk doen zou ik zeggen.

En anders vraag het, ik heb het ook gedaan bij een clio, en dikkeknodel bij een 5. allebei de laatste 2 maanden.

GR.Frits
Daniël W.

Ok super thanx...zodra ik alle onderdelen bij elkaar heb laat ik weten hoe het vordert...ben ook op zoek naar nieuwe veerpoten+dempers+veren vóór, en dempers achter. Zag die KTR/JR setje van K-tec voor omgerekend 375 euro. Goed idee? Hoorde dat Apex een set voor zo'n 300 euro heeft. Kunnen die ook zo onder een TL?
-Ray-
Contacteer:

jaaaaaa

ooit zat er onder m'n 5L ook Apex -6 voor en achter gewoon de torsie flink versteld. ging allemaal prima.

tegenwoordig issie -4 met standaard GTT veerpoten.
Immer wieder die verdammte Holländer
Daniël W.

Kheb dan nog wat :p hoe groot zijn die GTT schijven achter? Heb gwone 5 schijven voor of zal dat verder niks uitmaken?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Kheb dan nog wat :p hoe groot zijn die GTT schijven achter? Heb gwone 5 schijven voor of zal dat verder niks uitmaken?
Maakt verder niet uit. zolang je geen gekke dingen gaat doen met je blok en je de remdrukverdeler goed afsteld moet het goed gaan.

over iets meer als een week kan ik je vertellen hoe het mij bevalt, nu heb ik nog de originele trommels achter op een gtt achteras en voor de normale remmen. volgende week zaterdag ga ik de boel ombouwen.

GR.Frits
Daniël W.

Ok pm me dan ff of posten (met fotos!) altijd leuk he...kheb al bijna alle onderdelen bij elkaar. Hoe gaat dat afstellen van de remdrukverdeler dan? Weet niet eens hoe dat werkt/eruitziet...
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Ok pm me dan ff of posten (met fotos!) altijd leuk he...kheb al bijna alle onderdelen bij elkaar. Hoe gaat dat afstellen van de remdrukverdeler dan? Weet niet eens hoe dat werkt/eruitziet...
Als ik tegen die tijd weer een digicam heb zal ik foto's maken.

remdrukverdeler is een blokje wat voor de achteras zit hier komen de remleidingen van voor naar toe, en komen de remleidingen van achter uit. hoe dieper de auto door zn achteras gaat hoe meer remdruk er op komt.

bij teveel druk achter tov voor kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, over of onderstuur bij remmen, staat je auto ineens andersom. en afstellen gebeurd met een bout op een lang stuk schroefdraad. maar dat wijst zich vanzelf als je er een in handen hebt.

Verder laat even horen wat je wel of niet hebt, misschien heb ik nog tips voor je. Lijstje staat trouwens ook hierboven nog een keer.

GR.Frits
Daniël W.

Frits schreef:
AREXSTYLE schreef:Ok pm me dan ff of posten (met fotos!) altijd leuk he...kheb al bijna alle onderdelen bij elkaar. Hoe gaat dat afstellen van de remdrukverdeler dan? Weet niet eens hoe dat werkt/eruitziet...
Als ik tegen die tijd weer een digicam heb zal ik foto's maken.

remdrukverdeler is een blokje wat voor de achteras zit hier komen de remleidingen van voor naar toe, en komen de remleidingen van achter uit. hoe dieper de auto door zn achteras gaat hoe meer remdruk er op komt.

bij teveel druk achter tov voor kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, over of onderstuur bij remmen, staat je auto ineens andersom. en afstellen gebeurd met een bout op een lang stuk schroefdraad. maar dat wijst zich vanzelf als je er een in handen hebt.

Verder laat even horen wat je wel of niet hebt, misschien heb ik nog tips voor je. Lijstje staat trouwens ook hierboven nog een keer.

GR.Frits
Ok dan! trouwens als je wil verlagen achter, die torsie vering, mn vader werkt bij een bedrijf waar ze sondering trucks bouwen, betekent dus dat ze zware metalen shit maken enzo. zo'n M10x10 is makkelijk om aan te komen en veel sterker dan die uit je bak (uit je bak is 10,9, en wat hij gebruikt is 12,9) als je een bak bout niet wil riskeren laat t ff weten...
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Ok dan! trouwens als je wil verlagen achter, die torsie vering, mn vader werkt bij een bedrijf waar ze sondering trucks bouwen, betekent dus dat ze zware metalen shit maken enzo. zo'n M10x10 is makkelijk om aan te komen en veel sterker dan die uit je bak (uit je bak is 10,9, en wat hij gebruikt is 12,9) als je een bak bout niet wil riskeren laat t ff weten...
Tnx voor het aanbod maar de achteras die er nu onder zit en de originele van de clio heb ik beide gewoon met een stuk draadstang m10 los gedraaid, dus dat is het probleem niet.

De enige reden dat ik bij ombouw niet gelijk voor de schijven ben gegaan was dat ik de onderdelen niet compleet kon krijgen (op dat moment). Nu heb ik ze wel dus kan ik weer verder.

GR.Frits
Richard Lemmen

Achteras van een gtt op een tl is geen enkel probleem
(zelf namelijk ook gedaan :D ). Handremkabels los, remleidingen los (let op dat je die boutjes niet doldraait!), schokbrekers los en de vier bouten waarmee de as tegen je auto aanzit losdraaien.
Neem de andere as en schroef die eronder. monteer alles en tadaa... klaar. (vergeet wel de remmen niet te ontluchten :) )
Tijn
Contacteer:

Richard Lemmen schreef:Achteras van een gtt op een tl is geen enkel probleem
(zelf namelijk ook gedaan :D ). Handremkabels los, remleidingen los (let op dat je die boutjes niet doldraait!), schokbrekers los en de vier bouten waarmee de as tegen je auto aanzit losdraaien.
Neem de andere as en schroef die eronder. monteer alles en tadaa... klaar. (vergeet wel de remmen niet te ontluchten :) )
vergeet je niet een schijfremmetje hier en daar ?
there is no spoon.
dikkeknodel
Contacteer:

Ff een tip als je de torsie gaat verstellen. Ik heb zelf gewoon een M10x100 gebruikt van kwaliteit 8.8, dat was ruim voldoende, de truk zit hem namelijk in het feit dat je die veerpoot naar beneden moet drukken. Ofja, dat moet je door iemand anders laten doen. Ook al staat de auto op pootjes, de torsie blijft toch voor een deel op spanning staan, waardoor het moeilijker is om hem los te krijgen.
Je moet hem gewoon zover omlaag laten duwen totdat je merkt dat je minder hard hoeft te draaien aan de moer van je 'torsieasverwijdersetje'
Bij mij ging het loshalen van de achterbrug trouwens heel erg makkelijk, je moet namelijk de moeren aan de onderkant lostdraaien en niet bovenaan aan de bouten. Die zitten namelijk vast met plaatjes zodat ze niet kunnen draaien.
Ik heb zelf namelijk een clio achteras eronder, de ex van Frits :D

Is het trouwens niet makkelijker om gewoon een GTT te kopen, of heb je een 5-deurs? Ik wilde namelijk ook mijn 3 deurs in eerst instantie ombouwen naar een GTT, maar heb toch mer anders besloten.

Denk er ook aan dat je je remsysteem ontlucht als je de nieuwe achteras eronder hebt (Y).
EDIT: Oeps dat had Richard al gezegd. :gun: ME, maar tis dan ook zeer belangrijk!

Raymond
Daniël W.

Tijn schreef:
Richard Lemmen schreef:Achteras van een gtt op een tl is geen enkel probleem
Volgens mij hoeft dat niet; kun je gwoon je trommels overzetten als je daar zin in hebt...als dat kan doe ik dat ook liever eerst, wil er namelijk KTR schijven eronder (voor en achter) dan kan ik namelijk mn hele remsysteem in één keer helemaal vernieuwd aanleggen...nóg een project voor erbij...
Daniël W.

dikkeknodel schreef: Is het trouwens niet makkelijker om gewoon een GTT te kopen, of heb je een 5-deurs? Ik wilde namelijk ook mijn 3 deurs in eerst instantie ombouwen naar een GTT, maar heb toch mer anders besloten.

Raymond
sja ik heb dit volgens mij al in een ander post aangegeven (weet niet meer waar :D ) mre heb geen 5 deurs (vreselijk dingen!!!! korte k*t deuren) kweet dat veel mensen hierover nadenken om dit te doen, en tog afhaken...ik ga er gwoon mee door! enige rot aan die hele auto is de rechter dorpel (berm kant is altijd slechter hé) en beide dorpels laat ik deze zomer voor 300 euro nieuwe in lassen, en helemaal tectyleren van onder...voor de rest is de auto keihard. ik wil tog heel veel KTR en BBT onderdelen hebben kan t net zo goed zo tog?
Richard Lemmen

Richard Lemmen wrote:
(zelf namelijk ook gedaan ). Handremkabels los, remleidingen los (let op dat je die boutjes niet doldraait!), schokbrekers los en de vier bouten waarmee de as tegen je auto aanzit losdraaien.
Neem de andere as en schroef die eronder. monteer alles en tadaa... klaar. (vergeet wel de remmen niet te ontluchten )

Ik had m'n schijfjes al lekker op de as zitten toen ik die monteerde :D :D (lekker flauw)
Wat ik wel vergeten te vertellen was dat ik wel even meteen die spatbordverbrederkapjes (goed scrabblewoord :p ) heb gemonteerd met eventueel aanlopen (en ziet er beter uit!)

PS het kopen van een gtt is handiger dan er een bouwen (ervaring), maar dat is niet de sport! :wink: :D
Daniël W.

Richard Lemmen schreef:
Richard Lemmen wrote:
(zelf namelijk ook gedaan ). Handremkabels los, remleidingen los (let op dat je die boutjes niet doldraait!), schokbrekers los en de vier bouten waarmee de as tegen je auto aanzit losdraaien.
Neem de andere as en schroef die eronder. monteer alles en tadaa... klaar. (vergeet wel de remmen niet te ontluchten )

Ik had m'n schijfjes al lekker op de as zitten toen ik die monteerde :D :D (lekker flauw)
Wat ik wel vergeten te vertellen was dat ik wel even meteen die spatbordverbrederkapjes (goed scrabblewoord :p ) heb gemonteerd met eventueel aanlopen (en ziet er beter uit!)

PS het kopen van een gtt is handiger dan er een bouwen (ervaring), maar dat is niet de sport! :wink: :D
Dat die schijven erop zaten ok, maar dat kun je er gwoon op gooien? Hoefde je verder niks te veranderen? (remleidingen,hoofdremcilinder etc.)[/url][/quote]
Richard Lemmen

de remleidingen heb ik fijn laten zitten (zaten toch al op de juiste plaats en ze waren nog goed). Daarna heb ik de as omgegooid, hetgeen nog niet eens zo gek veel werk is, maar toen ik klaar was pasten mijn 15" wielen echt niet meer in de wielkuipen achter! Dus onder het motto -dat was ik toch al van plan- heb ik een stuk uit het achterscherm gehaald op dezelfde manier zoals een gtt dat ook heeft. Een paar spatbordverbreders erop en niemand die het ziet.
De hoofdremcilinder heb ik ook omgezet. Ik heb niet eens geprobeerd de oude te behouden. Remmen vind ik net iets te belangrijk om te zeggen: "ik zie wel of ie genoeg druk opbouwd". Het enige nadeel is dat je daarna het hele systeem moet ontluchten. Da's een heel belangrijk klusje. Vergeet dat niet. Ik heb de gevolgen gezien als dat vergeten wordt :( . en da's jammer van het werk
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Mocht je het niet vertrouwen heb ik hier nog een hoofremcilinder welke ook op een GTT zit liggen, voor meer info PM graag.

Gr.frits
Daniël W.

Richard Lemmen schreef:de remleidingen heb ik fijn laten zitten (zaten toch al op de juiste plaats en ze waren nog goed). Daarna heb ik de as omgegooid, hetgeen nog niet eens zo gek veel werk is, maar toen ik klaar was pasten mijn 15" wielen echt niet meer in de wielkuipen achter! Dus onder het motto -dat was ik toch al van plan- heb ik een stuk uit het achterscherm gehaald op dezelfde manier zoals een gtt dat ook heeft. Een paar spatbordverbreders erop en niemand die het ziet.
Is dit veel werk? Stukkie eraf? wat moet ik me hierbij voorstellen? heb je ook eventuele foto's hiervan ofzo...dit lijkt me wel een belangrijk iets iig...
Richard Lemmen

De ruimte wat dat "stukkie eraf" creert heb je nodig als je 195 banden gaat monteren. Bij mij was het nogal extreem omdat ik 15" en een verlaagde achteras had gemonteerd. Ik had het dus echt nodig. Helaas heb ik er geen foto's van omdat mijn fototoestel waar die foto's opstonden, bij een woninginbraak is gejat :@ (samen met de TV ab, m'n stereo en een zak chips?!). Maar ik heb nog een topic gevonden waar je kunt zien wat ze mij hebben gejat.
tjek dit ff:http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=10123 Dan zie je wat ik bedoel.
Ik heb de orginele gtt wielkappen gebruikt als mal.
Aan de binnenkant heb ik langs de uit te zagen wielrand en de te boren gaatjes een dikke klodder vet gesmeerd (sommige mensen gebruiken siliconekit, maar ik had toch lekker veel smeervet, vandaar). Vervolgens op de ENIGE passende manier tegen de auto gedrukt. Daarna de lijnen ff nagaan met een dikke viltstift (Vet kun je namelijk wegvegen). En dan is het zagen of slijpen met het gereedschap van jou keuze. Ziedaar, een heele grote wielkuip (als je een TL gewend bent :wink: ) Let wel op, het is een secuur werkje, en wat je eraf zaagt kun je er niet meer bijzagen.
Daniël W.

cool :worship:

ik denk tog dat ik dat laat doen; garagehouder in mn dorp ken ik al heel lang, die doet dat voor mij voor een prikkie heb ik al nagevraagd, incluis behandeling tegen roest... (Y) thanx 4 the info
Richard Lemmen

heej!

Dat is helemaal mooi. Die weet precies waar ie op moet letten! succes met je project en houd ons op de hoogte.
Plaats reactie