[R5 GTT] B&Y Project - Stalling in Eindhoven e.o.?

Vertel hier alles over je project.
Benny_R

Ik heb een misschien niet zo slimme vraag, maar wel belangrijk...

Ik ga dadelijk mijn dorpels fixen. Ik moet daarbij zeker ook een plaat tegen de achterkant van de dorpel gaan plaatsen zodat de dorpel daar weer fatsoendelijk tegenaan gezet kan worden. Nou is mijn vraag dus...

Hoe voorkom ik, dat wanneer ik een plaat tegen de andere op las, er geen roest gaat vormen tussen die 2 onbehandelde binnenkanten van de platen. Er zal altijd namelijk een kleine hoeveelheid lucht blijven zitten, en de platen moeten onbehandeld zijn voor het op elkaar te lassen. (nee ik heb geen TIG apparaat, waarmee ik eff puntlas door een zinklaag heen :p )

Ook bij de nieuwe krikpunten die ik binnnen een paar dagen wil monteren heb ik dat ook al is het maar een zeekr kleine oppervlakte daar. als er eenmaal roest zit vreet het zich wel verder natuurlijk. :(

Ik dacht zelf in eerste instantie aan een vloeibare roestomvormer, die dan er overal tussen laten lopen voordat ik het dicht las. Maar dat spul is bijna nergens te koop. Ik denk dat er andere oplossingen moetn zijn, toch?

Dit moet toch al vaker gefixed zijn, hoe wordt dit dan gedaan?

Thanx en de groeten.
Mrtn
Car: R5GTT

Volgens mij wordt er ML ingespoten? zal ongeveer hetzelfde zijn als anti-roest.

Kheb er geen ervaringen mee, alleen maar van horen zeggen :)
Mrtn = Maarten
Benny_R

Mrtn schreef:Volgens mij wordt er ML ingespoten? zal ongeveer hetzelfde zijn als anti-roest.

Kheb er geen ervaringen mee, alleen maar van horen zeggen :)
Is dat vloeibaar? En kan ik dat wel bij een autozaak krijgen of bouwmarkt?

van die dikke tectyl/zink heb ik hier genoeg staan maar dat gaat er natuurlijk niet overal tussen zitten...
catrinus

Die rand kun je het beste insmeren met kopervet. Is bij mij ook gedaan en volgens de schadehersteller is dat de beste oplossing. Bij de puntlas smelt de koper waardoor je een beschermende laag krijgt bij de las. De rest wat niet smelt word door de kopervet roestvrij gehouden. En ml in de dorpels spuiten. Dat kruipt tussen elke naad en kier in waardoor je alweer een beschermende laag krijgt
There will be plenty of time to rest when your dead
Benny_R

catrinus schreef:Die rand kun je het beste insmeren met kopervet. Is bij mij ook gedaan en volgens de schadehersteller is dat de beste oplossing. Bij de puntlas smelt de koper waardoor je een beschermende laag krijgt bij de las. De rest wat niet smelt word door de kopervet roestvrij gehouden. En ml in de dorpels spuiten. Dat kruipt tussen elke naad en kier in waardoor je alweer een beschermende laag krijgt
thanx voor de info.

Dat ml spul dat is bij elke autozaak te krijgen? Kan ik gewoon tegen de vent zeggen, ik moet ML hebben en dan weet hij wat ik bedoel? :)

By the way, die gasten van autoplaat drachten laten ook nix van zich horen sinds ik de dorpel besteld heb :evil: zal ze eens bellen i.p.v. e-mailen. Vind ze maar erg kortaf.
catrinus

ml is overal wel te krijgen. Zelfs bij sommige benzine pompen (altans hier in de buurt) Tja ik zit ook nog steeds op mijn bestelde dorpels te wachten.
Benny_R

catrinus schreef:ml is overal wel te krijgen. Zelfs bij sommige benzine pompen (altans hier in de buurt) Tja ik zit ook nog steeds op mijn bestelde dorpels te wachten.
Tis in ieder geval niet vandaag besteld, morgen in huis. :) Hoelang wacht jij al? wil ze uiterlijk over 1,5 week hebben!
catrinus

1,5 maand of zo wacht ik er al op. duurt wel rete lang :(
Benny_R

Nou de dorpels zijn al sinds vrijdag ofzo binnen. Denk dat het int totaal zo'n 3 weken geduurd heeft. Valt allemaal wel mee dus. :D

Alleen zit ik nu met de vraag:

Welk gedeelte van de dorpel moet ik nou vervangen?

Ik was oorspronkelijk van plan om de hele onder/buitenkant weg te slijpen en de achterkant van de dorpel te fixen.

zoals gilles gedaan heeft met zijn auto:
[img]http://home.wanadoo.nl/count.vampie/Bla ... %20004.jpg[/img]
zie topic:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... lack+pearl

In een gesprekje met riel, werd er gezegd dat deze er eigenlijk niet voor gemaakt zijn om de dorpel te vervangen en dus misschien ook niet stevig genoeg zijn daarvoor.

Is dit inderdaad zo???

Ik heb geen rotte plekken op die ronding van de dorpel zelf, maar wel op die rand onder de auto. Die is op een paar plekkies goed verbogen en verroest.

Nou vraag ik me eigenlijk ook af hoe ik dat ding vast moet zetten...
moet dat gewoon eroverheen (overzetdorpel suggereert dit wel erg sterk he :wink: ) Hoe zit dat dan, komt er gewoon een lasnaad over de hele lengte van de dorpel, midden erop? (bijvoorbeeld als je alleen de onderkant zou vervangen?) en hij komt ook gewoon over de goeie delen heen toch?

Heeft misschien iemand een pica voor me? :worship:

Thanx, mzzls!
Riël
Über-Spammer

Normaal kun je die gewoon proplassen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

anders kun je misschien eens aan marcel dlc vragen. die heeft ook nieuwe dorpels laten lassen zie :
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=10380
Benny_R

Volgens mij is hier geen overzet dorpel gebruikt. Het lassen is geen probleem, dat heb ik inmiddels wel onder de knie, maar ik zit eigenlijk gewoon met de vraag over de stevigheid van de overzet dorpel. Omdat ik toch graag de hele rand aan de onderkant wil vernieuwen. Je kunt ook op de foto van de auto van Gilles zien dat deze bij hem ook aardig aangetast is. zal wel een veelvoorkomens verschijnsel zijn bij de GTT zoals wel meer dingen. :D
Benny_R

^^^

Kan iemand mij vertellen of de dorpel over de gehele langte vervangen mag worden door de overzetdorpel?
Benny_R

Oke dan maar eff een foto update tussendoor. Laatste item nog te doen Dorpels en krikpunten. Dan gaan we definitief motorruim spuiten. En natuurlijk de homemade bumpers die ik aan het "designen" ben :)

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0012.jpg[/img]

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0015.jpg[/img]

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0019.jpg[/img]

Alvast begonnen met de dorpels.
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0121.jpg[/img]

Nog 1 wanhopige poging: :lol:

Zou het kwaad kunnen om het buitenste gedeelte van de dorpels te vervangen door de overzetdorpels? :worship: Dan zou ie echt mooi gerestaureerd kunnen worden namelijk. Anders blijf ik in mijn achterhoofd houden dat er toch nog ergens roest op de bak kan zitten :wink:

mzzls.
chendy
Contacteer:

Ik vind het knap dat je er zo goed de moed in houdt. 8)
Keep de pics on comming!

Van welk bj is jouw GTT? Ik ben bang dat ik volgend jaar winter ook veel laswerk zal hebben aan de mijne... Dan gaat die uit elkaar voor de spuit.

mvg, Chendy.
Benny_R

chendy schreef:Ik vind het knap dat je er zo goed de moed in houdt. 8)
Keep de pics on comming!

Van welk bj is jouw GTT? Ik ben bang dat ik volgend jaar winter ook veel laswerk zal hebben aan de mijne... Dan gaat die uit elkaar voor de spuit.

mvg, Chendy.
Ik heb er 1 van 89, die was dus zo rot dat het echt gevaarlijk was om erin te rijden. Maar technisch en optisch was ie wel goed.
De carrosserie die je hier de hele tijd ziet is van 85.

Je kunt de meeste roest wel al voorspellen, of zien/voelen. Voel eens aan de rand onder bij de dorpel, trek er eens aan op sommige plaatsen. Als er dan al stukjes af vallen weet kun je alvast in drachten dorpels bestellen :)

achter bij de bumperophanhing kun je ook voelen, idem bij de krikpunten voor. wat ook een zwak punt is, is waar de raam ophoud en waar het motorruim begint. Boven waar de krik normaal ligt, dus... deze had daar gelukkig geen roest, mijn vorige 2 wel. Of werp alvast een blik onder de plastique plaat van de accu. En kijk eens vanuit je kofferbak in de wielkast achter. Ik zag in het project van gilles dat daar ook veel mensen last van hadden.

Maar zo'n dingen als de bodem of raamlijst zul je van te voren waarschijnlijk niet goed kunnen zien.
chendy
Contacteer:

Ik durf niet te kijken... :D
Op wat plaatsen die jij noemt, heb ik bij de aankoop reeds gekeken. O.a. in het motorruim bij de accu valt het reuze mee. De GTT is ook op de brug goed gechecked. En de krikpunten zien er allemaal goed uit. De auto gaat nogal vaak de lucht in...

mvg, Chendy.
Benny_R

Kijk aan, dan hoef je je ook niet zo erg veel zorgen te maken over laswerk he. in ieder geval niet in zo'n mate als bij dit project.

Ik hoor wel eens dat een las steviger is dan de rest van het staal, en dat is maar goed ook want straxt bestaat 3/4 van het staal van mun auto uit lasnaad :D

groeten, Benny.
clio_rally
Contacteer:

Benny_R schreef:Kijk aan, dan hoef je je ook niet zo erg veel zorgen te maken over laswerk he. in ieder geval niet in zo'n mate als bij dit project.

Ik hoor wel eens dat een las steviger is dan de rest van het staal, en dat is maar goed ook want straxt bestaat 3/4 van het staal van mun auto uit lasnaad :D

groeten, Benny.
Lasnaad zelf is inderdaad wel sterk, helaas is het materiaal vlak naast de lasnaad verzwakt, dus iets minder wordt het meestal wel...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Alleycat
Contacteer:

Is het niet mogelijk om al deze stukken die verrot zijn gewoon met roestvrijstaal te vervangen? Dan heb je daar iig geen last meer van, het enige nadeel is dan dat je het niet kunt overspuiten......toch?
Mrtn
Car: R5GTT

Roestvrijstaal ken je spuiten hoor :) met de juiste primer
Mrtn = Maarten
Alleycat
Contacteer:

Is het ook een beetje makkelijk te bewerken?
Of is het gewoon een raar idee om roestvrijstaal te gebruiken?
Ik weet niet of het heel erg duur is bijv.
Benny_R

Alleycat schreef:Is het ook een beetje makkelijk te bewerken?
Of is het gewoon een raar idee om roestvrijstaal te gebruiken?
Ik weet niet of het heel erg duur is bijv.
Roestvrij staal vervormt veel meer bij het lassen dan gewoon staal. Geloof ook dat je anders moet lassen. En buigen zal er ook wel niet makkelijker op gaan. En hij hoeft van mij niet meer dan 7/8 jaar mee te gaan. :p
Benny_R

Ik ben weer begonnen aan de auto na een tijdje van tijdnood. :evil:

Nu heb ik de volgende vraag, ik ga binnenkort de overzet dorpels erop zetten. Maar ik kan me niet herinneren dat ik op deze dingen de pinnetjes heb gezien waarop de klemmetjes voor de skirts worden bevestigd. Hoe kan ik dit nu het beste doen? skirt op een andere manier vast zetten dan met die klemmetjes. Of kan ik beter me de moeite doen om die pinnetjes te behouden? Eingenlijk een kleinigheidje maaja, als iemand er al over gedacht heeft, waarom zou ik dat dan nog doen he... :D

Verder, wat is de logische volgende stap na het lassen? Ik had zo in gedachten: Het motorruim in orde maken en spuiten, dan de motor derin. dan de rest van de auto in orde maken voor de apk. Als ik eenmaal apk heb ga ik pas de buitenkant laten spuiten. (mocht er dan blijken bij de apk dat er nog iets mis is, kan dat nog hersteld worden zonder dat de lak risico loopt.)

thanx,

mzzls!

p.s.

Openingsmeeting ga ik waarschijnlijk niet halen GVD!!!! Dit was altijd mijn streven geweest, na de openings meeting van vorig jaar! Die vond ik zo gruwelijk vet. maaja helaas, nutella. Liever fatsoendelijk dan afgejakkerd.
chendy
Contacteer:

Houd vol! Op een dag is die bijna af... :)

mvg, Chendy.
Benny_R

eff een paar voor en na foto's, nu de andere kant ok nog:

Voor:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0025.jpg[/img]

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0026.jpg[/img]

Na:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0001.jpg[/img]

Moet het wel weer een aantal jaartjes volhouden.
Benny_R

Heeft iemand tips voor wat ik na het lassen het beste als 1ste kan doen?

Ik had zelf in ged8te om natuurlijk als eerste alles in de tectyl te zetten enzo van alles wat gelast is. Dan wou ik het motorruim opschuren en spuiten (ook eindlak) zodat de motor erin kan. Daarna had ik de remmen enzo in gedachte, gevolgd door de elektronica, en dan de binnenkant en alla apk punten doen.

Het belangrijkste wat ik nu wil weten is wat ik moet doen als ik klaar ben met lassen, de rest komt wel...

thanx, mzzls...
Benny_R

Eff weer een foto-update, zodat men kan zien dat ik nog niet heb opgegeven :D

Hoelang duurt het normaal voor een auto op te bouwen, al de carrosserie helemaal af is? Wil er deze zomer wel namelijk in rije!!! Neem aan dat er meer mensen dat hier gedaan hebben. Ik werk er elke zaterdag een uurtje of 5/6 aan. + door de weeks af en toe een avondje...

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0013.jpg[/img]

ZIE OOK HET MOOIE KRIKPUNT :worship:

[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0009.jpg[/img]

dat krikpunt zag er voorheen zo uit:
[img]http://members.home.nl/renkens/Pics/DCP_0050.jpg[/img]

valt nog niet mee +- 175 van die proppen te lassen. :wink:

Dit is de bestuurederskant. De andere kant was niet zo gaar als deze + ik heb nu de ervaring hoe het moet. Ik hoop die andere kant dus binnen een weekje of 2/3 af te hebben.
Robert Turbo

Dat ziet er al mooi uit. (Y)
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Alleycat
Contacteer:

Sooow, Dat is echt vakwerk!
:worship: :worship:
Dat ziet er echt supernejes uit zeg! (Y)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Goed bezig :worship:
Geert Claes

Netjes.
Voor de opbouw, als je alles goed hebt aangeduid bij het afbreken, dan gaat dit vrij vlot. Mijn Gt was eind oktober gespoten, en die was in december al gekeurd en alles. Ik heb er gewoon s avonds aan gewerkt, na school, en af en toe in het week end. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds bezig ben met vanalle details af te werken, maar ja, je wil ook maar gewoon weten hoe lang het duurt tegen dat je terug kan rijden hé
:D
Benny_R

Geert Claes schreef:Netjes.
Voor de opbouw, als je alles goed hebt aangeduid bij het afbreken, dan gaat dit vrij vlot. Mijn Gt was eind oktober gespoten, en die was in december al gekeurd en alles. Ik heb er gewoon s avonds aan gewerkt, na school, en af en toe in het week end. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds bezig ben met vanalle details af te werken, maar ja, je wil ook maar gewoon weten hoe lang het duurt tegen dat je terug kan rijden hé
:D
Ik had ook zo'n vermoeden dat dat wel te fixen moet zijn voor de zomer.

Ik ga de GTT 1 op 1 over bouwen zeg maar... Ik heb dus nog 1tje helemaal staan, die carrosserie is gaar. daar ga ik alle zooi van op deze ombouwen. Voordat ik begin met ombouwen maak ik een paar fotootjes van hoe alles zit en ik zal het proberen te labelen. Maar ik hoop dat ik alles makkelijk kan herinneren omdat ik het stuk voor stuk hier los kan halen en dar weer erin kan zetten. Natuurlijk niet zonder poetsbeurt tussendoor voor alle onderdelen.

Aan de motor wil ik voorlopig niet komen. Die laat ik gewoon op het subframe zitten met bak en al. Dat kan ik die zo onder de andere auto duwen. Als ie dan gekeurd is en optisch af is, knap ik een blokje los op. dat er dan ooit eens in moet komen.

Het enige wat me inderdaad boeit is dat ik deze zomer wil rijden! Dit is echt een must!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

als je alles snel ( maar goed ) overbouwt zal je het meestal allemaal nog wel onthouden hoe het zat .

als je het over verschillende weken uitspreid zal het steeds moeilijker worden om alles juist te plaatsen , tenzij je het al 10 x hebt gedaan .

maar suc6 en digi foto's brengen de uitkomst
Benny_R

Wat is nou het eerste waar je mee begint wanneer je een kale carrosserie hebt en je gaat alles ombouwen. Ik persoonlijk denk de remmenzooi. Ik wil die cilinder mooi schuren en spuiten. Dan de remleidingen in orde maken. En verder? Is er een ideale volgorde?

thanx
Plaats reactie