Je hebt een beetje gelijk m.i. Je bedoelt waarschijnlijk dat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Dat zou (kunnen) kloppen. Maar APK eisen zijn wel degelijk anders, en minder streng.StevenK schreef:Elke auto heeft een gescheiden remsysteem, waarmee deze goedgekeurd is voor de openbare weg. Op het moment dat je daar wijzigingen in aanbrengt, voldoet de auto niet meer aan de goedkeuring en dat kan (grote) problemen opleveren, vooral verzekeringstechnisch.canonballman schreef:Maakt niks uit voor de apk, heb het zelfs ooit gevraagd aan een steekproefcontroleur. Staat ook nergens beschreven.StevenK schreef: Moet de auto apk-waardig blijven ? Dan moet je, voor zover ik weet, de originele diagonale scheiding houden, en dus een handrem met twee cilinders plaatsen.
Stel je krijgt een ongeval en een technisch expert ziet dat het remsysteem gewijzigd is, dan is het erg moeilijk aan te tonen dat je remsysteem nog goed functioneerde. Met als mogelijk gevolg dat je zelf voor de schade opdraait, ook die je aan anderen hebt toegebracht.
Ik zou heel voorzichtig zijn met het veranderen van veiligheidsaspecten in je remsysteem. En overigens kan ik je ook twee keurmeesters noemen die zeggen dat als jij ombouwt van kruislings naar voor-achter dat dat een APK-afkeur oplevert. (o.a. Hans Weijs zegt dit, en da's zeker niet de minste op dit gebied)
Daarnaast speelt ook nog eens het probleem dat je de originele parkeerrem niet mag verwijderen, want je moet een parkeerrem hebben die volledig onafhankelijk van het reguliere remsysteem werkt.
(Volgens mij zit ik hier nu uit te leggen dat mijn auto volgende maand ook niet door de APK zou moeten komen)
Ga maar na: Je auto wordt goedgekeurd met 1 rechte uitlaatpijp naar achteren met 120 dB (als ie gasdicht is) maar 1 straat verder kun je van de politie een boete krijgen wegens teveel herrie. En met zoveel herrie had de auto ook NOOIT een typegoedkeur gehad.
APK is gewoon een beetje een wassen neus, met teveel onvolkomenheden. (en daar kun je vaak je voordeel mee doen). Gelukkig leven we wat dat betreft niet in Duitsland
Vwb het volledig scheiden van de parkeerrem: je zit denk ik in de war met iets anders:
Als een auto geen gescheiden remsysteem heeft (bijv. oude autos) dan mag de parkeerrem tevens dienst doen als NOODREM, en en dat geval moet deze rem inderdaad gescheiden zijn van het gewone remsysteem (om logische reden)
Vwb de verzekering en het uitkeren bij een ongeluk: Tuurlijk zal elke verzekering moeilijk doen ALS ze het weten/horen van de politie. Maar iedereen weet hoe lui de politie is.
En dan nog: Als de auto APK gekeurd is, dan kun je toch aanvoeren dat de auto VEILIG en MILIEUVRIENDELIJK is (daar staat de apk toch voor?)
Mn broer heeft ooit een ongeluk veroorzaakt met een NIET gekeurde auto, en reed door rood. Geen haan die er na kraaide: de verz. keerde uit, en mn broer kreeg een boete omdat ie zei dat ie door rood reed.
Hij had natuurlijk geluk...