Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
canonballman

StevenK schreef:
canonballman schreef:
StevenK schreef: Moet de auto apk-waardig blijven ? Dan moet je, voor zover ik weet, de originele diagonale scheiding houden, en dus een handrem met twee cilinders plaatsen.
Maakt niks uit voor de apk, heb het zelfs ooit gevraagd aan een steekproefcontroleur. Staat ook nergens beschreven.
Elke auto heeft een gescheiden remsysteem, waarmee deze goedgekeurd is voor de openbare weg. Op het moment dat je daar wijzigingen in aanbrengt, voldoet de auto niet meer aan de goedkeuring en dat kan (grote) problemen opleveren, vooral verzekeringstechnisch.

Stel je krijgt een ongeval en een technisch expert ziet dat het remsysteem gewijzigd is, dan is het erg moeilijk aan te tonen dat je remsysteem nog goed functioneerde. Met als mogelijk gevolg dat je zelf voor de schade opdraait, ook die je aan anderen hebt toegebracht.

Ik zou heel voorzichtig zijn met het veranderen van veiligheidsaspecten in je remsysteem. En overigens kan ik je ook twee keurmeesters noemen die zeggen dat als jij ombouwt van kruislings naar voor-achter dat dat een APK-afkeur oplevert. (o.a. Hans Weijs zegt dit, en da's zeker niet de minste op dit gebied)

Daarnaast speelt ook nog eens het probleem dat je de originele parkeerrem niet mag verwijderen, want je moet een parkeerrem hebben die volledig onafhankelijk van het reguliere remsysteem werkt.

(Volgens mij zit ik hier nu uit te leggen dat mijn auto volgende maand ook niet door de APK zou moeten komen :( )
Je hebt een beetje gelijk m.i. Je bedoelt waarschijnlijk dat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Dat zou (kunnen) kloppen. Maar APK eisen zijn wel degelijk anders, en minder streng.
Ga maar na: Je auto wordt goedgekeurd met 1 rechte uitlaatpijp naar achteren met 120 dB (als ie gasdicht is) maar 1 straat verder kun je van de politie een boete krijgen wegens teveel herrie. En met zoveel herrie had de auto ook NOOIT een typegoedkeur gehad.

APK is gewoon een beetje een wassen neus, met teveel onvolkomenheden. (en daar kun je vaak je voordeel mee doen). Gelukkig leven we wat dat betreft niet in Duitsland :wink:

Vwb het volledig scheiden van de parkeerrem: je zit denk ik in de war met iets anders:
Als een auto geen gescheiden remsysteem heeft (bijv. oude autos) dan mag de parkeerrem tevens dienst doen als NOODREM, en en dat geval moet deze rem inderdaad gescheiden zijn van het gewone remsysteem (om logische reden)

Vwb de verzekering en het uitkeren bij een ongeluk: Tuurlijk zal elke verzekering moeilijk doen ALS ze het weten/horen van de politie. Maar iedereen weet hoe lui de politie is.
En dan nog: Als de auto APK gekeurd is, dan kun je toch aanvoeren dat de auto VEILIG en MILIEUVRIENDELIJK is (daar staat de apk toch voor?)

Mn broer heeft ooit een ongeluk veroorzaakt met een NIET gekeurde auto, en reed door rood. Geen haan die er na kraaide: de verz. keerde uit, en mn broer kreeg een boete omdat ie zei dat ie door rood reed.
Hij had natuurlijk geluk...
canonballman

speedline schreef:
Wtf een hydraulische handrem op de openbare weg? Met een in goede staat verkerend trommel remsysteem op de achteras krijg je achterwielen toch ook wel blokkerend? Het is leuk als gimmick maar ik zet er zo mijn vraagtekens bij.

Wat betreft de instelbare remdrukregelaar. Dan moet je verdomd goed mee weten waar je mee bezig bent! Met een verkeerde instelling ga je flink de rondte in met een remmanouvre. Leuk voor pro's/ amateurs met competitie auto's. Maar absoluut niets voor op de openbare weg in mijn opinie.

(N)
Hydraulische handrem versus handremkabels icm trommels danwel schijven:
-Hydraulische handrem met remschijven remt veruit het hardst.
-Hydraulische handrem met remschijven is het beste doseerbaar (en je hoeft een stuk minder hard aan de handrem te trekken)
-Remvoeringen van trommels krijgen een opdonder, waardoor ooit voering materiaal kan losraken. Bovendien niet fijn doseerbaar, meer aan-uit, en je moet soms loeihard aan de handrem trekken.
-Handrem met kabels icm schijven: Tja, we weten allemaal hoe goed je met een sportieve Reno (5GTT, Clio 16v/Willie) handrembochtjes/180s kunt maken.......niet gewoon.

Ben met je eens: Hydr. handrem is gewoon voor de fun; maar wel leuke fun :worship:

Ik ontkwam er niet aan toen ik schijven achterop mn Fiesta monteerde. Ik gebruikte remklauwen die normaal aan de voorkant van een fiesta zitten, en dus geen 'kabelaansluiting' hadden.

Voor wat betreft de remdrukregelaar: gevaarlijk? nee, zoals Steven al zegt: 1 keer instellen op een afgelegen weg, en hij staat goed (desnoods stel je m in op de minst ideale situatie, bijv nat wegdek/kinderkoppen).
En je kunt met zon ding harder remmen omdat ie gewoon beter is in te stellen als de standaard lastafhankelijke regelaar. Die laatste staat vaak HEEL erg 'veilig'.
clio_rally
Contacteer:

Hmm, wat die handrem en remdrukverdelen ben ik het helemaal met Steven en Tijn eens. Een hydraulische handrem is echt geweldig als je de wielen heel direct en makkelijk wil laten blokkeren, echt wel een wereld van verschil met je normale kabeltje...
En ja, het afstellen van de remdruk is dus echt geen kernfysica ofzo :lol: Je monteert de remdrukverdelen en gaat het gewoon proberen. Een blokje om, vijf keer goed hard remmen en je weet al of je goed of niet goed bezig bent en vervolgens heb je het zo opnieuw afgesteld. Wij hadden er geen enkele ervaring mee, maar het was echt zo gepiept en je leert heeel snel hoe alles werkt en hoe bepaald settingen het remgedrag beïnvloeden, in mijn ogen echt een aanrader...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
canonballman

clio_rally schreef:Hmm, wat die handrem en remdrukverdelen ben ik het helemaal met Steven en Tijn eens. Een hydraulische handrem is echt geweldig als je de wielen heel direct en makkelijk wil laten blokkeren, echt wel een wereld van verschil met je normale kabeltje...
En ja, het afstellen van de remdruk is dus echt geen kernfysica ofzo :lol: Je monteert de remdrukverdelen en gaat het gewoon proberen. Een blokje om, vijf keer goed hard remmen en je weet al of je goed of niet goed bezig bent en vervolgens heb je het zo opnieuw afgesteld. Wij hadden er geen enkele ervaring mee, maar het was echt zo gepiept en je leert heeel snel hoe alles werkt en hoe bepaald settingen het remgedrag beïnvloeden, in mijn ogen echt een aanrader...

Gijs
Helemaal mee eens.
clio_rally
Contacteer:

We waren volgens mij hetzelfde verhaal aan het tikken :lol:
Bezemer Rally Team

canonballman

clio_rally schreef:We waren volgens mij hetzelfde verhaal aan het tikken :lol:
2 zielen 1 gedachte is het geloof ik... :wink:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
antoine
Car: Renault Clio III RS

Gaan er zondag nog meer mensen naar circuit zolder??
oldskool

jaaaaaaaaa ik als het droog is zal effe nog naar maastricht belle of er daar ook nog iemand intresse heeft om te gaan
marcel
antoine

Ga je niet als het regent?Wel toch (Y) :foto:
StevenK
Contacteer:

ant1 schreef:Gaan er zondag nog meer mensen naar circuit zolder??
We gaan maandag al de hele dag testen in Duitsland (Bitburg), dus iets teveel van het goede voor één weekeinde.
roeland twingo
Contacteer:

Wanneer is de zuiderzee rally weer??? wil daar wel gaan kijken na veel leuke verhalen
Twingo te koop!!!!
StevenK
Contacteer:

roeland twingo schreef:Wanneer is de zuiderzee rally weer??? wil daar wel gaan kijken na veel leuke verhalen
Over iets meer dan 3 weken (22/23 maart). Eerst is er 7 maart de rallysprint in de Waalhaven (Rotterdam).

Twee weken erna is er een nieuwe wedstrijd in Almere.
roeland twingo
Contacteer:

Gaan er nog mensen naar de Almere wedstrijd???
Twingo te koop!!!!
StevenK
Contacteer:

roeland twingo schreef:Gaan er nog mensen naar de Almere wedstrijd???
Ik hoop volgende week de kalender klaar te hebben.
Elise16v
Contacteer:

StevenK schreef:
roeland twingo schreef:Wanneer is de zuiderzee rally weer??? wil daar wel gaan kijken na veel leuke verhalen
Over iets meer dan 3 weken (22/23 maart). Eerst is er 7 maart de rallysprint in de Waalhaven (Rotterdam).

De Zuiderzeerally is 19/20 maart ipv 22/23.
Anders zou het doordeweeks zijn en dan ik ook een beetje onwaarschijnlijk. :wink:
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!!
StevenK
Contacteer:

Elise16v schreef:
StevenK schreef:

Anders zou het doordeweeks zijn en dan ik ook een beetje onwaarschijnlijk. :wink:
Hm... En toch doe ik niet aan carnaval. Komt vast door de roze wolken :)
canonballman

Wat is er daar te doen dan? Komende zondag?
StevenK
Contacteer:

canonballman schreef:
3e manche van de Wintercup (rallysprint achtige wedstrijd)
Elise16v
Contacteer:

StevenK schreef:
Elise16v schreef:
StevenK schreef:

Hm... En toch doe ik niet aan carnaval. Komt vast door de roze wolken :)
Vorig jaar was de Zuiderzee wel op 22 maart. En die roze wolken veroorzaken nogal wat hé :D
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!!
antoine

ant1 schreef:Datum Wedstrijd
19-20 maart Van Staveren Zuiderzee Rally 1
4-6 juni Paradigit ELE Rally 1,5
16-18 juli BHV Expo groep Rally 1,5
17-18 september Golden Tulip Rally 1,5
16 oktober Vierhouten Pallets Nederland Rally 1
6-7 november Conrad Euregio Rally 1

ALGEMEEN NEDERLANDS RALLYSPRINTKAMPIOENSCHAP 2004

7 maart Rallysprint Waalhaven

20 maart Van Staveren Zuiderzee Rallysprint

24 april Rallysprint Hulst

31 mei Rallysprint Rotterdam

18 juli Plus Roosendaal Rallysprint

5 september Amsterdam Rallysprint

3 oktober Rallysprint Zoetermeer

16 oktober Vierhouten Pallets Nederland Rallysprint

7 november Twente Rallysprint
De eerste en , wat ik vind, de mooiste wedstrijd waar ik heen ga is de boucle de spa op 27/28 maart
antoine

StevenK schreef:
canonballman schreef:
3e manche van de Wintercup (rallysprint achtige wedstrijd)
klik hier voor de deelnemers.
StevenK
Contacteer:

ff kleine update:

Ik sta ingeschreven voor de Waalhaven, maar de navigator is nog niet bekend.

Voor de rest probeer ik de drie grote wedstrijden te rijden:
  • ELE (Helmond)
  • BHV (Roosendaal)
  • Golden Tulip (Hellendoorn)
ook de nieuwe wedstrijd in Almere lijkt me leuk om te rijden.

Ik verwacht niet dat ik de Zuiderzee rij.
clio_rally
Contacteer:

Ik sta ook ingeschreven voor Waalhaven, navigator wel bekend... Zin in...

Gijs
Bezemer Rally Team

StevenK
Contacteer:

clio_rally schreef:Ik sta ook ingeschreven voor Waalhaven, navigator wel bekend... Zin in...

Gijs
Je weet het, hè ? Eén keer knipperen en ik ga opzij.
clio_rally
Contacteer:

Ja, gingen die 30 tussenliggers maar zo makkelijk aan de kant...

Gijs
Bezemer Rally Team

antoine

Uit betrouwbare bron :wink: heb ik vernomen dat er in nederland vanaf dit jaar nog een clio gaat rijden.Het is de bedoeling dat hij iets breder wordt dan de rs en met een 1600cc motor.Oftewel een clio super 1600 (Y) :beer:
Jan de winkel is net zoals stevenk overgestapt van een vw naar renault

[img]http://www.rallycarsforsale.net/photos/p5998n1.jpg[/img]

ps dit is niet zijn wagen hoor!
StevenK
Contacteer:

En ook Gert-Jan Heutink schijnt een Clio gekocht te hebben, een nieuwe, uitvoering 'Ragnotti', dus net zoals die van mij, maar dan met de nieuwe neus, 90 kg lichter, 16" wielen en nog wat meer.
antoine

Steven mag jij,als het mogelijk is ed,jou clio ook ombouwen naar een Ragnotti?

Wat reedt gert-jan hiervoor een micra toch.
StevenK
Contacteer:

ant1 schreef:Steven mag jij,als het mogelijk is ed,jou clio ook ombouwen naar een Ragnotti?
Ja dat mag, maar is heel veel werk, vooral:
- andere neus
- iets andere bak, andere assen ( 2 x zo duur)
- andere kabelboom
- andere motor (met electronisch gestuurde gasklep)

We hebben er wel naar gekeken, omdat de nieuwe neus voor de sponsor een stuk leuker is, maar het is gewoon veel te duur.
Wat reedt gert-jan hiervoor een micra toch.
Yep, verreweg de snelste Micra van het veld; hij is ook ex-aequo geëindigd met Marcel & Tijn.
antoine

Het is jammer dat er minimaal 1 clio minder gaat deelnemen dit jaar,maar dit maakt het bijna allemaal weer goed.
StevenK
Contacteer:

Twee Renaults aan de start in Rotterdam:

7. Manfred Bavelaar - Megane A7
28. Ondergetekende - Clio RS N3

Overigens zijn er slecht 47 deelnemers...
ClioSi

Kwam net een leuk (zolang je er zelf niet in zit :D ) filmpje tegen op de Kicken-site.
Misschien al eens gepost...
http://www.kicken.com/funnyfiles2/www.k ... asters.wmv
StevenK
Contacteer:

ClioSi schreef:Kwam net een leuk (zolang je er zelf niet in zit :D ) filmpje tegen op de Kicken-site.
Hij is vast nog niet eerder gepost want er zit copyrighted materiaal in van de Duke video van het PBRC2003 :)

En, nee, ik vind dit soort filmpjes eigenlijk nooit leuk.

Wel goed om te analyseren wat er fout gaat, maar leuk, nee.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

StevenK schreef:
ClioSi schreef:Kwam net een leuk (zolang je er zelf niet in zit :D ) filmpje tegen op de Kicken-site.
Hij is vast nog niet eerder gepost want er zit copyrighted materiaal in van de Duke video van het PBRC2003 :)

En, nee, ik vind dit soort filmpjes eigenlijk nooit leuk.

Wel goed om te analyseren wat er fout gaat, maar leuk, nee.
Filmpje doet zeer als je er naar kijkt. er hoort ook nog een andere website bij te zien in het filmpje. http://www.crashin.nu

stiekem aan het kijken wat er op staat.

Gr.Frits
Plaats reactie