[Clio 16v] Koude start, motor loopt erg rot.
Altijd als ik de auto voor de eerste keer op een dag start, loopt ie erg rot. Het hoor dan mijn kleppen als een gek tikken en de motor hoort dan ook niet echt soepel aan, het vibrrrrreert en je hoort/voelt de uitlaat onder je pruttelen. Maar als ik dan een tijdje heb rondgereden en de motor is dan enigszins warmgelopen, heb ik er geen problemen meer mee en loopt ie verder als het zonnetje. Is dit een normaal verschijnsel bij een 13 jaar oude 16v? Kun je daar iets tegen doen?
Heb je de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap al eens geinspecteerd?
Verder zou het wel eens kunnen helpen om je stationairklep schoon te maken. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik g ahet binnenkort zelf ook doen.
Het tikken van de kleppen is niks om je erg druk over te maken. Het moet wel na niet al te lange tijd verdwijnen!
Verder zou het wel eens kunnen helpen om je stationairklep schoon te maken. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik g ahet binnenkort zelf ook doen.
Het tikken van de kleppen is niks om je erg druk over te maken. Het moet wel na niet al te lange tijd verdwijnen!
Het tikken verdwijnt gelukkig wel na een paar minuten rijden. Misschien moest ik idd maar eens de bougies bekijken/reinigen/vervangen.Merijn schreef:Heb je de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap al eens geinspecteerd?
Olie en filter zijn bij het inbouwen van een gereviseerde versnellingsbak zo'n 3 maanden geleden, vervangen. Ik las net ergens hier ook een topic over het inhouden van de Clio bij koude start. Dit ou te maken hebben met de stappenmotor of zo. Kan het ergens hiermee te maken hebben? Het gaat wellicht om een onderdeel (injector??) dat beinvloedbaar is door de bedrijfstemp van je motor.., lijkt me..Merijn schreef:En hoe lang zit je olie er al in? En je filter?
Laatst gewijzigd door AZ4L op za 21 feb 2004 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze erin hebben gegooid, maar ik kan ervan uitgaan dat het de standaard olie is zoals het znormaal zou moeten zijn. En anders, ik heb het "probleem" al zolang ik de Clio heb.Merijn schreef:Okay, daar zal het niet aan liggen dan. Wat voor olie heb je erin zitten? Elf STi Competition 10w40?
Dure uitgaves is op dit moment voor mij geen optie (shit, wanneer wel...Merijn schreef:Is het bij jullie ook zo dat naarmate de olie er langer inzit, het tikken minder is? Bij mij wel, namelijk... Als ik de olie heb ververst tikt ie echt duidelijk meer en langer.

-
ik heb 3 16v`s gehad, en ze hebben het allemaal, als het erg koud is (vriezen) klinkt de motor bij de koude start als een oude diesel motor,tikkende kleppen en lekker trillen in de motorsteunen doet ie ook, hoort denk ik bij het ontwakingsproces van deze blokjes, na een paar km klinkt het allemaal al een stuk vriendelijker 

Exact, dat is wat ik nou bedoelde en precies zoals jij het beschrijft. No need to worry dusPatrick L. schreef:ik heb 3 16v`s gehad, en ze hebben het allemaal, als het erg koud is (vriezen) klinkt de motor bij de koude start als een oude diesel motor,tikkende kleppen en lekker trillen in de motorsteunen doet ie ook, hoort denk ik bij het ontwakingsproces van deze blokjes, na een paar km klinkt het allemaal al een stuk vriendelijker

-
maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.
althans volgens de renault monteur.
mijn clio 16v start ook slecht en loopt gewoon 500 toeren af en toe ook als hij warm is.
en nee dat ligt niet aan een openluchtfilter en tussendemper vervanger
mijn clio 16v start ook slecht en loopt gewoon 500 toeren af en toe ook als hij warm is.
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
En dan nu het onvermijdelijke... hoe reinig je zoiets?mark -19- 16v schreef:maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.

-
kun je doen met ontvetter/remmenreiniger en daarna met wd40 inspuiten, lijkt me.
-
foto zou idd fijn zijn
heeft iemand die
en ook hoe je hem precies moet reinigen niet dat de clio straks in eens 1500 toeren loopt
heeft iemand die
en ook hoe je hem precies moet reinigen niet dat de clio straks in eens 1500 toeren loopt
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
[img]http://members.lycos.nl/az4l/stationairklep1.JPG[/img]
[img]http://members.lycos.nl/az4l/stationairklep2.JPG[/img]
Is het nu de bedoeling dat ik de stekkers loshaal en dat potje (want daar gaat het toch om?) demonteer en uit elkaar haal of zo?
[img]http://members.lycos.nl/az4l/stationairklep2.JPG[/img]
Is het nu de bedoeling dat ik de stekkers loshaal en dat potje (want daar gaat het toch om?) demonteer en uit elkaar haal of zo?
Het zal niet helpen voor tikkende kleppen (joh)mark -19- 16v schreef:maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.
maar ALS je 16V s'ochtends te laag in toeren loopt (gem 1100) kan dat idd de stationair regelklep zijn OF de aansturing ervan.
Schoonmaken ervan (met de bovengenoemde middelen) kan dus wel mischien helpen. Even demonteren is overigens wel zo handig, je hebt al zo weinig ruimte bij een clio....
Succes
Waar is dat stekkertje voor wat ik met geel heb omcirkeld. Bij mij hangt het bovenste gedeelt namelijk los uit de draadboom, maar het onderste gedeelte op de foto waar de stekker in gaat ze ik bij mij auto niet eens.
Niet dat mijn Clio ineens ontploft ofzo
[img]http://members.rott.chello.nl/graafj/stationairklep[/img]
Niet dat mijn Clio ineens ontploft ofzo

[img]http://members.rott.chello.nl/graafj/stationairklep[/img]
Onderin je gaskleppenhuis zit een verwarmingselementje, daar gaat dat draadje naartoe. Naar mijn inziens is dat ding wat aan de overbodige kant, maar ik kan ernaast zitten. Bij mij maakte het weglaten ervan inelkgeval niets uit.