[Clio 16v] Koude start, motor loopt erg rot.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Altijd als ik de auto voor de eerste keer op een dag start, loopt ie erg rot. Het hoor dan mijn kleppen als een gek tikken en de motor hoort dan ook niet echt soepel aan, het vibrrrrreert en je hoort/voelt de uitlaat onder je pruttelen. Maar als ik dan een tijdje heb rondgereden en de motor is dan enigszins warmgelopen, heb ik er geen problemen meer mee en loopt ie verder als het zonnetje. Is dit een normaal verschijnsel bij een 13 jaar oude 16v? Kun je daar iets tegen doen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heb je de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap al eens geinspecteerd?

Verder zou het wel eens kunnen helpen om je stationairklep schoon te maken. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik g ahet binnenkort zelf ook doen.

Het tikken van de kleppen is niks om je erg druk over te maken. Het moet wel na niet al te lange tijd verdwijnen!
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Merijn schreef:Heb je de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap al eens geinspecteerd?

Verder zou het wel eens kunnen helpen om je stationairklep schoon te maken. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik g ahet binnenkort zelf ook doen.

Het tikken van de kleppen is niks om je erg druk over te maken. Het moet wel na niet al te lange tijd verdwijnen!
Het tikken verdwijnt gelukkig wel na een paar minuten rijden. Misschien moest ik idd maar eens de bougies bekijken/reinigen/vervangen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

En hoe lang zit je olie er al in? En je filter?
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Merijn schreef:En hoe lang zit je olie er al in? En je filter?
Olie en filter zijn bij het inbouwen van een gereviseerde versnellingsbak zo'n 3 maanden geleden, vervangen. Ik las net ergens hier ook een topic over het inhouden van de Clio bij koude start. Dit ou te maken hebben met de stappenmotor of zo. Kan het ergens hiermee te maken hebben? Het gaat wellicht om een onderdeel (injector??) dat beinvloedbaar is door de bedrijfstemp van je motor.., lijkt me..
Laatst gewijzigd door AZ4L op za 21 feb 2004 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Okay, daar zal het niet aan liggen dan. Wat voor olie heb je erin zitten? Elf STi Competition 10w40?
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Merijn schreef:Okay, daar zal het niet aan liggen dan. Wat voor olie heb je erin zitten? Elf STi Competition 10w40?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze erin hebben gegooid, maar ik kan ervan uitgaan dat het de standaard olie is zoals het znormaal zou moeten zijn. En anders, ik heb het "probleem" al zolang ik de Clio heb.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Okay... Dan is het inderdaad niet erg. Bijna alle 16V's schijnen er last van te hebben. De 1 wat meer dan de ander.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

:(
Laatst gewijzigd door AZ4L op za 21 feb 2004 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Gewoon slikken en nemen, dit probleem dus? Hehe.. ach, het zijn geen nieuwe auto's meer he. Ik vergeet soms dat de Clio al 13 jaar oud is... :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je kunt de klepstoters vervangen. dan ben je er weer effe vanaf, zegt men. :) Is wel een duur geintje!
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

die van mij heeft er zo nu en dan ook wel eens last van.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het bij jullie ook zo dat naarmate de olie er langer inzit, het tikken minder is? Bij mij wel, namelijk... Als ik de olie heb ververst tikt ie echt duidelijk meer en langer.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Merijn schreef:Is het bij jullie ook zo dat naarmate de olie er langer inzit, het tikken minder is? Bij mij wel, namelijk... Als ik de olie heb ververst tikt ie echt duidelijk meer en langer.
Dure uitgaves is op dit moment voor mij geen optie (shit, wanneer wel... :) ) dus dat klepstoterverhaal kan ik dan ook wel shaken. Wat betreft olieverversing, daar heb ik geen verschil bij gemerkt. Hoe kouder het buiten wordt, hoe erger het rotter lopen wordt. Dus afgelopen zomer was het wel minder 's morgens. Je zou 's morgens haast zeggen dat ie duidelijk aan een revisie toe is, maar na een aantal km's loopt ie verder helemaal toppie. Zou overigens het reviseren van het blok (mijne heeft nu 140000 gelopen) dit kunnen verhelpen? Wanneer weet ik dat mijn blok aan revisie toe is?
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

ik heb 3 16v`s gehad, en ze hebben het allemaal, als het erg koud is (vriezen) klinkt de motor bij de koude start als een oude diesel motor,tikkende kleppen en lekker trillen in de motorsteunen doet ie ook, hoort denk ik bij het ontwakingsproces van deze blokjes, na een paar km klinkt het allemaal al een stuk vriendelijker :)
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Patrick L. schreef:ik heb 3 16v`s gehad, en ze hebben het allemaal, als het erg koud is (vriezen) klinkt de motor bij de koude start als een oude diesel motor,tikkende kleppen en lekker trillen in de motorsteunen doet ie ook, hoort denk ik bij het ontwakingsproces van deze blokjes, na een paar km klinkt het allemaal al een stuk vriendelijker :)
Exact, dat is wat ik nou bedoelde en precies zoals jij het beschrijft. No need to worry dus :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

nope, tis niet erg, hoogstens irritant voor het gehoor. Je kan het haast de "charme" van een 16V noemen :)
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.

althans volgens de renault monteur.

mijn clio 16v start ook slecht en loopt gewoon 500 toeren af en toe ook als hij warm is.

en nee dat ligt niet aan een openluchtfilter en tussendemper vervanger
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

mark -19- 16v schreef:maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.

althans volgens de renault monteur.

mijn clio 16v start ook slecht en loopt gewoon 500 toeren af en toe ook als hij warm is.

en nee dat ligt niet aan een openluchtfilter en tussendemper vervanger
En dan nu het onvermijdelijke... hoe reinig je zoiets? :) Waar zit dat ding?
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

kun je doen met ontvetter/remmenreiniger en daarna met wd40 inspuiten, lijkt me.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

spuitbus met carburateur cleaner op los laten.

Die regelaar zit naast de gasklep. Te herkennen aan 3 polige stekker, en 2 dikke luchstlangen.
rev it like a rental
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Patrick L. schreef:kun je doen met ontvetter/remmenreiniger en daarna met wd40 inspuiten, lijkt me.
En waar zit dat kleppie dan eigenlijk (ikke a-techneut..) Oh, laat maar... te laat... thx!
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

foto zou idd fijn zijn


heeft iemand die

en ook hoe je hem precies moet reinigen niet dat de clio straks in eens 1500 toeren loopt
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

[img]http://members.lycos.nl/az4l/stationairklep1.JPG[/img]
[img]http://members.lycos.nl/az4l/stationairklep2.JPG[/img]

Is het nu de bedoeling dat ik de stekkers loshaal en dat potje (want daar gaat het toch om?) demonteer en uit elkaar haal of zo?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

mark -19- 16v schreef:maar het schoonmaken van je stationairklep moet ook helpen.

althans volgens de renault monteur.

mijn clio 16v start ook slecht en loopt gewoon 500 toeren af en toe ook als hij warm is.

en nee dat ligt niet aan een openluchtfilter en tussendemper vervanger
Het zal niet helpen voor tikkende kleppen (joh)

maar ALS je 16V s'ochtends te laag in toeren loopt (gem 1100) kan dat idd de stationair regelklep zijn OF de aansturing ervan.

Schoonmaken ervan (met de bovengenoemde middelen) kan dus wel mischien helpen. Even demonteren is overigens wel zo handig, je hebt al zo weinig ruimte bij een clio....

Succes
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Waar is dat stekkertje voor wat ik met geel heb omcirkeld. Bij mij hangt het bovenste gedeelt namelijk los uit de draadboom, maar het onderste gedeelte op de foto waar de stekker in gaat ze ik bij mij auto niet eens.
Niet dat mijn Clio ineens ontploft ofzo :lol:

[img]http://members.rott.chello.nl/graafj/stationairklep[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Onderin je gaskleppenhuis zit een verwarmingselementje, daar gaat dat draadje naartoe. Naar mijn inziens is dat ding wat aan de overbodige kant, maar ik kan ernaast zitten. Bij mij maakte het weglaten ervan inelkgeval niets uit.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Het zal toch wel ergens voor zijn? Het zal er niet voor niks zijn, lijkt me...
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik gaat eerdaags me olie weer verversen en dan pleur ik er voor de verandering eens anti klep tik rommel in kijken of t werkt.
En me molicote rommel er ook weer in.

K laat t wel weten dan
Plaats reactie