Riël schreef:Met mijn supercampus (een 1.4i, niet té traag) de snelweg oprit op tegen een sprinter. Een lange! Die gekke bus reed me 't licht uit de ogen...
Marcel B. schreef:Die krengen kunnen tegenwoordig steeds harder, rij je met een gangetje van 140-150 over de snelweg, komen ze je nog voorbij blazen, levensgevaarlijk!
Wat is daar levensgevaarlijk aan? Dingen hebben brede banden met relatief veel grip, modern snelregelend ABS, elektronische remkrachtverdeling en remklauwen+schijfremmen waar een sportwagen zich niet voor hoeft te schamen! En ASR anti doorslip regeling in de meeste gevallen.
N.b.: Op de Nederlandse markt kun je het ASR afbestellen en bij andere merken het ABS systeem afbestellen. Je zou dus kunnen stellen dat er ook een hoop onverantwoorde ondernemers hun personeel onder tijdsdruk laten rondkarren. En in een tijd van verantwoord ondernemen lijkt mij dat een slechte zaak! Een ingenieurs/fabrikant/verkoper grap is dat in het buitenland deze moderne actieve veiligheidssystemen als verkoop argument gebruikt kunnen worden en de Nederlandse ondernemer als eerste vraagt of het er ook af kan en wat dat scheelt op de prijs... Diep triest...
Ben goed bekend in dat wereldje en ook in de ontwikkeling en productie maar je kunt ook echt hard met zo'n ding. En dat ook in bochten. (Lekker driften!

) Daar wordt ook veel ontwikkelingswerk in gestoken.
Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En daar ontbreekt het bij bestelwagenchauffeurs nogal eens aan. Niets voor niets is er nu al ESP leverbaar op de Sprinter.
Riël schreef:Met mijn supercampus (een 1.4i, niet té traag) de snelweg oprit op tegen een sprinter. Een lange! Die gekke bus reed me 't licht uit de ogen...
Een Sprinter met *16motor, 2.7-liter 5-cilinder met 156pk, heeft 330Nm en weegt tussen de 1600 en 1800kg. Da's dus 200Nm per ton! Da's meer als een GT Turbo! Combineer dat met goede versnellingsbakverhoudingen en je hebt een echte
Sprinter!
Martijn *Baccara* schreef:Die dingen kunnen echt hard. Ben in Duitsland ingehaald door een Sprinter en ik reed zelf 170...

Origineel begrensd op 161km/h. Gehiptunede exemplaren met Vmax aufhebung zijn er bijna niet. Dus of tellerafwijking of een gechipt exemplaar (max 185km/h).
Tom schreef:ik rijd ook vaak in die lange nieuwe sprinters en die lopen echt goed! Trekken lekker en 150 op de snelweg als kruissnelheid gaat prima
De vermogensrace in bestelauto land is nog maar net begonnen...