1.8 16V/1.6 16V of 1.8 RSI? Of volvo 480 1.7 Turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Douwe

Robert dB. schreef:hmmm zoals je zelf zegt, geld speelt geen rol:

[img]http://www.twingo.net/nicolas/fusee1.jpg[/img]
Whahahahahah je kunt ook overdrijven 1 voorwaarde is dat de auto nog veilig is op de gewone weg. :D dit lijkt me een beetje gevaarlijk ;) behalve bij een bbq.

@Tom zeker geen gek(ken) was het maar zo'n feest:p

"paar binten er voor onder lassen" hmm???????? was dat??? ken wel pinten ;) :beer:
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Douwe

Dit is wat ik tot nu toe heb:

Totaal gereviseerd 5 GT Turbo blok erin met dumpvalve

Specificaties:

Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1397 cm3
Aantal kleppen : 8
Boring x : slag 76,0 x 77,0 mm
compressieverh. : 7,9:1
Max. vermogen : 88 kW (120 pk)
Toeren per minuut : 5750
Max. koppel : 165 Nm
Bij : 3750tpm
Brandstofsysteem : carburateur klepbediening ohc
turbo : ja
katalysator : nee

Aanpassingen aan de auto bij plaatsing nieuwe motor:
- Voor grotere schijfremmen en blokken. (238x20 of 259x22mm remmen )(bijv. renault 5 of van de clio)
- Achter schijfremmen plaatsen. (bijv. renault 5 of van de clio)

Tuning: power fastchip injectie, elbow, downpipe, "dikke paip".

Om 't dan nog goed handelbaar te krijgen, Koni dempertjes met veertjes van Merwede, snel bekrachtigd stuurhuis, grotere spoorbreedte voor, goed afgestemde stabi stangen(dikte) voor en achter.

Extra maar niet noodzakelijk:
- Rolkooi voor veiligheid en versteviging chassis.
- Voor front verstevigen
- Een stijvere carrosserie is een goed idee om de wielstanden beter af te kunnen stellen en deze onder hoge zijdelingse last ook zo te houden. Heeft voor de sterkte voor de voorzijde echter geen nut. Daar moet toch echt een aparte aanpassing voor komen en het liefst verbonden met diezelfde rolkooi
Robert dB.

leuk gequote van Speedy, maar weet je ook waar je over praat douwe?
speedline

Wat je niet over het hoofd mag zien! Van welk bouwjaar is de betreffende Twingo? Verder even kijken wat er op je kenteken staat.

Indien nodig kun je een stuk losse pijp in het uitlaatsysteem monteren om tijdelijk een katalysator te kunnen plaatsen voor de APK. Met een injectiesysteem moet de stationair emissietest een koud kunstje zijn. Maar let op als je een carburateur wilt blijven gebruiken.

[Ik zag nog wat staan van Maarten over het kabelboom gebeuren. Met de juiste fabrieksdocumentatie is het zo gepiept.]

De versteviging van de voorzijde op zich zelf staand is noodzakelijk in mijn ogen. Zeker met het toegenomen vermogen en koppel van de injectie-conversie. De JL Tuning Twingo GT Turbo demo auto is nog niet af (spuitwerk) en er kunnen nog voldoende modificaties doorgevoerd worden maar de versteviging wordt aan gewerkt.
Douwe

Nope maar dat heb ik al gezegd :lol: van techniek heb ik weinig kaas gegeten daarvoor kom ik ook voor advies en laat ik dit als het door gaat door pro's doen die wel weten waar ze het over hebben :D

@speedline'd'accord versteviging van de voor front indien de motor getuned wordt heb ik bij noodzakelijk gezet!
Laatst gewijzigd door Douwe op vr 20 feb 2004 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

speedline schreef: Verder even kijken wat er op je kenteken staat.

Indien nodig kun je een stuk losse pijp in het uitlaatsysteem monteren om tijdelijk een katalysator te kunnen plaatsen voor de APK.
alle twingo's vallen onder de U9 emissieeisen...
there is no spoon.
speedline

Robert dB. schreef:leuk gequote van Speedy, maar weet je ook waar je over praat douwe?
Euh ja, ook mijn vraag. Maar heb je daarbij ook enig idee tegen wat voor kosten je aanloopt?

€ 3500-4000,- is niets voor een goede ombouw met wat nieuwe spullen met 2e hands! motor. Dat lijkt veel geld maar tel eerst maar eens goed op wat je allemaal nodig hebt.
Douwe

speedline schreef: Maar let op als je een carburateur wilt blijven gebruiken.
Hmm is er een reden om die te willen blijven gebruiken?
speedline schreef:
Robert dB. schreef:leuk gequote van Speedy, maar weet je ook waar je over praat douwe?
Euh ja, ook mijn vraag. Maar heb je daarbij ook enig idee tegen wat voor kosten je aanloopt?

€ 3500-4000,- is niets voor een goede ombouw met wat nieuwe spullen met 2e hands! motor. Dat lijkt veel geld maar tel eerst maar eens goed op wat je allemaal nodig hebt.
Ik weet het een hoop pingping zelf zou ik dit niet snel kunnen betalen. Daarom ben ik blij met de "kans" die misschien krijg om dit toch waar te maken. Ik weet het heel vaag allemaal maar meer mag ik op dit moment niet zeggen helaas.
Laatst gewijzigd door Douwe op vr 20 feb 2004 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

Douwe schreef:
kostenoogpunt, verkrijgbaarheid, etc...
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Gemak en kosten? Zou het voorlopig sowieso even met carb doen. Die dingen kunnen later nog. Als het blok eenmaal gemutlich ligt kun je weer verder.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Douwe schreef:Nope maar dat heb ik al gezegd :lol: van techniek heb ik weinig kaas gegeten daarvoor kom ik ook voor advies en laat ik dit als het door gaat door pro's doen die wel weten waar ze het over hebben :D
Wie zijn die pro's dan wel?
Douwe schreef:@speedline'd'accord versteviging van de voor front indien de motor getuned wordt heb ik bij noodzakelijk gezet!
Ok. Versteviging is 1. Nu nog een leuk werkend ontwerp wat ook werkelijk krachten opvangt. Succes!
Tijn schreef:
speedline schreef: Verder even kijken wat er op je kenteken staat.

Indien nodig kun je een stuk losse pijp in het uitlaatsysteem monteren om tijdelijk een katalysator te kunnen plaatsen voor de APK.
alle twingo's vallen onder de U9 emissieeisen...
Ok. Al had ik het idee dat er dus nog Twingo's met C motor waren die hier niet onder vielen. Waaronder de zwarte "Achterberg Twingo".
Douwe schreef:
Nee, en als die er al is zul je die van mij niet horen! :wink: Nee, hoor geintje. Laten we zeggen dat ik al behoorlijk wat ervaring heb met mensen die om mijn mening vroegen voor een project. En dat er van de stoutste plannen meestal verdomd weinig overblijft. Dus vandaar die carb. opmerking. Injectie er op willen is leuk, het er ook werkelijk op bouwen is een 2e. Maar dan heb je zoiezo de motor er al in gelepelt. Da's al heel wat!

En wat die ombouw in 5 dagen betreft. Dat kan toch tegenvallen. Ten eerste moet je dan toch wel wat mannetjes hebben lopen en ten tweede heeft een ombouw met een "makkelijke" C-motor toch nog wat nare verassingen in petto. Dus je zult af en toe andere onderdelen erbij moeten zoeken om alleen al de motor te moeten plaatsen. Dus ik hoop dat die pro's veel verstand hebben van Renault want bij de JLT Twingo Turbo hebben we toch alle registers open moeten trekken om van bepaalde onderdelen uit te vinden op welke auto ze te vinden zijn.
Douwe

Thx voor de info dusver :D

Ik denk dat ik genoeg info heb voor de pro's!

Daarnaast denk ik dat zowiezo andere Twingo rijders veel aan deze info hebben THX! (Y)
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline

Tijn schreef:
Douwe schreef:
kostenoogpunt, verkrijgbaarheid, etc...
Je kunt het beter van te voren monteren en de kabelboom uitpluizen terwijl de motor gedemonteerd is. Heb je ruimte om te werken en scheelt een berg tijd. En voor de meerkosten van een fastchip gtt-i conversie hoef je het eigenlijk niet te laten. Een totaalbudget voor ombouw meegerekend.
Riël schreef:Gemak en kosten? Zou het voorlopig sowieso even met carb doen. Die dingen kunnen later nog. Als het blok eenmaal gemutlich ligt kun je weer verder.
Als het blok eenmaal gemutlich ligt kan het er voor de fastchip gtt-i conversie weer uit. Al is dat bij een Twingo niet eens zoveel werk.
Tijn
Contacteer:

speedline schreef: Je kunt het beter van te voren monteren en de kabelboom uitpluizen terwijl de motor gedemonteerd is. Heb je ruimte om te werken en scheelt een berg tijd. En voor de meerkosten van een fastchip gtt-i conversie hoef je het eigenlijk niet te laten. Een totaalbudget voor ombouw meegerekend.

Als het blok eenmaal gemutlich ligt kan het er voor de fastchip gtt-i conversie weer uit. Al is dat bij een Twingo niet eens zoveel werk.
de aloude strijd van technische hoogstaande en verantwoordde projecten versus beschikbare muntjes ....
there is no spoon.
Douwe

It's all about the benjamins or a lot of luck ;) :D
Douwe

Helaas pindakaas van het weekend gesproken met die gast die zei dat die het voor weinig zou doen maar hij dacht effe een oud GTT blokje ofzo er in te gooien en klaar is kees. En daarnaast was de afspraak gratis en ik zou bij hem een netwerk aanleggen en wat computers upgraden en nu begon die opeens dat het zowiezo een paar honder euro zou gaan kosten. Een paar honder euro voor een blok dat ik dan zelf nog moet laten reviseren en de vraag of het goed gebeurd (N)

Maar als ik dit ga doen wil ik het goed doen dus en met de info die ik hier heb gekregen denk ik dat die gast minder pro is dan ik dacht (N) en dat hij het heel wat mooier af schilderde dan het in werkelijkheid is. Dat krijg je als je weinig over de techniek weet je bent snel onder de indruk :wink: :lol:

Maar goed desalnietemin was dit een zeer interressant topic en ik bedank ieder voor de info! Zodra ik de centen heb om het te financieren hoef ik dan een stuk minder uit te zoeken maar ik denk dat ik pas ergens na de grote vakantie de pegels zal hebben (Y)
Jasper16v

Jammer :)
Tijn
Contacteer:

Douwe schreef: Een paar honder euro voor een blok dat ik dan zelf nog moet laten reviseren en de vraag of het goed gebeurd (N)

Maar als ik dit ga doen wil ik het goed doen dus en met de info die ik hier heb gekregen denk ik dat die gast minder pro is dan ik dacht (N)
Schaam je niet hoor, het gebeurd zo vaak. Als je je het maar goed realiseert dat iemand heel makkelijk "pro" over kan komen als hij een vlotte babbel en een beetje meer verstand ervan heeft dan jij. Anders word je g e n a a i d waar je bijstaat.

en dit laat de ruimte om eens fijn zelf te leren schroeven 8) en een GTT blokkie in je twingo te hangen.
there is no spoon.
Douwe

Yeps denk dat ik idd uiteindelijk zelf met hulp ga sleutelen eveneens een stuk leerzamer (Y)

Nu nog de centjes maar komt wel goed ik heb de tijd zie SIG :wink: >-)
Plaats reactie