1.8 16V/1.6 16V of 1.8 RSI? Of volvo 480 1.7 Turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Florus

Douwe schreef:
Waarom zou jij kiezen voor een GTT? Qua prestaties of qua gewicht etc.? (rekening houdend dat het voor dagelijks vervoer is? +/- 2500 km per maand)

2500km!!per maand,zou 'k eerder aan diesel gaan denken :~
Douwe

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ik heb dus ook een 1.6 16v in m'n clio.
Ik ben ook op zoek gegaan naar componenten van de reno super 1600.
Dat kost echt een vermogen, en zit je op de 220 pk kun je elke 1000 km reviseren.
De totale ombouw schatte maarten op zo'n 100.000 euro.
Oftewel niet te betalen :s
Florus schreef: 2500km!!per maand,zou 'k eerder aan diesel gaan denken :~
Ik hoop op den duur of minder te rijden of een diesel erbij te nemen :D

Een volvo 480 Turbo lijkt me dan interessanter lichter dan de andere types en meer koppel (Y)
Florus

Douwe schreef:[
Ik hoop op den duur of minder te rijden of een diesel erbij te nemen :D
(Y) Heb 'k ook,citroen berlingo voor werk,willy voor de fun :D
jeroen.k

Ik heb nog wel een 1.8 16v blok complet voor je...heeft alleen wel een probleem ws een lekke koppakking...mag je hebben voor weinig :)
Droes

jeroen.k schreef:Ik heb nog wel een 1.8 16v blok complet voor je...heeft alleen wel een probleem ws een lekke koppakking...mag je hebben voor weinig :)
mss iets voor darkdog :wink:
jeroen.k

Droes schreef:
jeroen.k schreef:Ik heb nog wel een 1.8 16v blok complet voor je...heeft alleen wel een probleem ws een lekke koppakking...mag je hebben voor weinig :)
mss iets voor darkdog :wink:
Hoezo? :P
Douwe

Thx i'll keep it in mind :D

Eerst maar eens beslissen wat het gaat worden ga er maar weer een nachte je over (S)
jeroen.k

Douwe schreef:
Thx i'll keep it in mind :D

Eerst maar eens beslissen wat het gaat worden ga er maar weer een nachte je over (S)
Denk wel snel...na zaterdag is hij anders weg ws... :P
jeroen.k

Menno

tis maar net wat je wilt/bent:

Hooligan: GTT op 1.5 bar
Betrouwbaar,soepel,zuinig en snel: 1.6 16V (K4M)
Leuke circuitauto: 2.0 16V (F7R)

Zelf zou ik voor de K4M gaan. (voor de kilometervreters: deze motor is er ook met af-fabriek LPG)
rev it like a rental
Douwe

En de volvo 480 Turbo hoe staat men hier tegen over?

Hoe is die qua onderhoud verbruik en betrouwbaarheid?
Robke
Car: Lexus IS250

Ik zou er geen Volvo blok ingooien als ik jou was.
Maarten heeft ook zo'n blok in z'n 5 hangen en die is er niet echt helemaal tevreden over, het schijnt zelfs zo te zijn dat je zo'n blok ook niet echt ver kunt tunen met simpele middelen.
Menno

as far as I know is ie d'r tegenwoordig best tevreden over ;)
rev it like a rental
speedline

Douwe schreef:Hmm ik weet dat je in elk geval de achteras van een een GTT onder een Twingo kunt zetten krijg je dus een grotere spoorbreedte.
Alles kan maar ik wil je aanraden beide auto's naast elkaar te zetten, eronder te gaan liggen en een potje "zoek-de-verschillen" te doen...

Een twingo heeft namelijk veerpoten op de achteras! :lol:

Oh een gt turbo blok is plug and play relatief en heeft qua gewicht bijna geen invloed. Ben je met een set grote remmen en goede veer/demper set in principe klaar. Dat de fijnproevers (moi) er graag een "snel" stuurhuis en een versterkte voorzijde in willen is een andere zaak... :D

JL Tuning heeft een mooi voorbeeld staan... (Y) Twingo GT Turbo >-)
Riël
Über-Spammer

De 1600 16v kan ook geen dumpvalve op ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefan T-SPORT
Contacteer:

Voor wat ik hier lees zou ik voor een GTT blok gaan.
Oke dit zijn dan wel relatief "oude" blokjes, maar als je een betrouwbare gevonden hebt, gaat je twingo wel hard! Dat het al een keer eerder gedaan is en dat er ook hier mensen zijn die daar verstand van hebben vergemakkelijkt de zaak alleen maar. En aangezien de Twingo gebaseerd is op de 5 in een aantal punten (heb ik ooit horen zeggen) zou dat een mooie combinatie zijn.

Kijk een 2 liter motor erin is natuurlijk altijd leuk, maar dat is gewoon veel te zwaar voor zo'n twingo (je kan te ver gaan). Met alles wat je daarvoor aan moet passen, heb je bijna een andere auto. Een GTT blok kan ook een dumpvalve op, dus dat mooie gesisss heb je ook (of vergis ik me nou..nee toch??).

En als je nou een volvo motor erin douwt, ik weet t niet hoor. Je zegt dat alsie er eenmaal inzit je geen support meer hebt van die gasten die em ingebouwd hebben. Waar wil je je onderdelen dan vandaan halen? Kan je het beste in het renault wereldje blijven lijkt mij. Oke volvo onderdelen krijgen kan, maar dan moet je weer op twee plaatsen zijn.

Maargoed, als ik de mogelijkheid had....dan had ik een GTT erin gedaan (Y)...zover mijn mening :D Succes iig!
* Stefan T-SPORT *
Douwe

Thx allemaal voor de adviezen ik ben er nog niet helemaal uit maar voor nu heb ik tenminste wat input waar ik wat mee kan :D

Mocht ik een beslissing gemaakt hebben wat het wordt horen jullie het :D mocht iemand aanvullende info hebben please reply :)

PS ik zou wel graag horen of er nog mensen zijn met ervaring met een volvo 480 Turbo blok of mensen die hier wat vanaf weten (Y) (N)???
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Douwe

robclio16V schreef:Ik zou er geen Volvo blok ingooien als ik jou was.
Maarten heeft ook zo'n blok in z'n 5 hangen en die is er niet echt helemaal tevreden over, het schijnt zelfs zo te zijn dat je zo'n blok ook niet echt ver kunt tunen met simpele middelen.
Welke maarten ik zou graag horen wat zijn ervaringen zijn !?

Opsomming tot nu toe, wat me opvalt 5 GT Turbo geen Turbo!????????:

1.8 16V
Aantal cylinders : 4
Cilinderinhoud : 1764 cm3
Aantal kleppen : 16
Vermogen KW / PK : 101 / 137
Compressieverh. : 10,0:1
Toeren per minuut : 6500tpm max.
Maximum koppel (Nm): 158 Nm
Bij TPM : 4250tpm
Boring / Slag : 82,0 x 83,5 mm
Brandstof soort : Benzine
Brandstof systeem : Multipoint injectie

1.8 RSI
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1794 cm3
Boring x slag : 82,7 x 83,5 mm
Compressieverh. : 9,8:1 max. vermogen
Vermogen KW/PK : 81 kW/110 pk
Toeren per minuut : 5500tpm
Maximum koppel : 155 Nm
Bij : 4250tpm
brandstofsysteem : multipoint injectie
klepbediening : ohc

1.6 16V
Cilinderinhoud : 1598
Vermogen KW / PK : 79 / 107
Toeren per minuut : 5750
Maximum koppel (Nm): 148
Bij TPM : 3750
Boring / Slag : 795mm / 805mm

5 GT Turbo
Cilinderinhoud : 1397 cm3
Aantal kleppen : 8
Boring x : slag 76,0 x 77,0 mm
compressieverh. : 7,9:1
Max. vermogen : 88 kW (120 pk)
Max. koppel : 165 Nm
Bij : 3750tpm
Brandstofsysteem : carburateur klepbediening ohc
turbo : nee
katalysator : nee

Volvo 480 ES GT Turbo
Cilinderinhoud : 1721 cm3
Aantal kleppen : 8
Boring x slag : 81,0 x 83,5 mm
Compressieverh. : 8,1:1
Max. vermogen : 88 kW (120 pk)
Toeren per minuut : 5000
Max. koppel : 175 Nm
Bij : 2100tpm
Brandstofsysteem : multipoint injectie klepbediening ohc
Turbo : ja
Katalysator : geregeld

Zover ik tot nu toe heb begrepen:
1.6 16V het betrouwbaarst en zuinigst
1.7 Volvo 480 Turbo hoogste koppel
1.4 GT Turbo goed blok alleen meer onderhoud i.v.m. oudere techniek. Dit geld op zich ook voor de volvo echter die is tot '95 gebouwd dus wat nieuwer.
1.8 RSI Goede optie echter vraag is of die te zwaar is.
1.8 16V waarschijnlijk te zwaar voor de auto.

Ik neig op dit moment qua prestaties naar de volvo (of GT Turbo) echter ook naar de 1.6 16V om de betrouwbaarheid en zuinigdheid aangezien ik veel op de weg zit en het niet kan gebruiken dat ik hoge onderhoudskosten krijg.
Laatst gewijzigd door Douwe op do 19 feb 2004 6:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.

Mrtn op het forum
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wel goed dat de GT Turbo geen Turbo heeft volgens dat lijstje... :) (Autoweek.nl?)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Douwe, voor de meeste fun moet je gewoon een GT Turbo blok nemen! Die zijn technisch gezien zeker niet slecht. Al helemaal niet als je een gereviseerd blok neemt! Dumpvalve erop, GT achteras met schijven en gas erop! (Y)
Douwe

Yep GT Turbo geen Turbo volgens autoweek.nl :p :lol:

En volgens mij valt de kosten van een GTT blok en een GTT achteras wel redelijk mee toch?
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Douwe schreef:Ik weet wel dat ook als hun er toch van afzien ik er zelf hard voor ga sparen volgens mij hoeft een gereviseerd GT Turbo blok inbouwen en een GT achter as helemaal niet zoveel veel te kosten toch!?
Hoe wil jij in vredes naam een gtt achteras onder een twingo plaatsen, ze zijn toch serieus smaller. Dat ze net passen onder een clio Ok, maar onder een twingo weet je het zeker??

Ik heb hier en daar wel eens opgevangen dat het juist niet zou passen, wat wel past zijn de schijven en klauwen achter. maar je hebt het over de complete as, dus zoek het goed uit voor je er aan begint.

GR.Frits
Ollie

speedline schreef:
Douwe schreef:Hmm ik weet dat je in elk geval de achteras van een een GTT onder een Twingo kunt zetten krijg je dus een grotere spoorbreedte.
Alles kan maar ik wil je aanraden beide auto's naast elkaar te zetten, eronder te gaan liggen en een potje "zoek-de-verschillen" te doen...

Een twingo heeft namelijk veerpoten op de achteras! :lol: .....
FF quote van Speedy met het antwoord, toch?!

Als je echt een GTT blokje erin wil, zou ik contact opnemen met Speedline of JL, die kunnen je vast wel een lijstje produceren met "what to do and buy" (Y)
Laatst gewijzigd door Ollie op do 19 feb 2004 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Douwe

Frits schreef:
Douwe schreef:En volgens mij valt de kosten van een GTT blok en een GTT achteras wel redelijk mee toch?
Hoe wil jij in vredes naam een gtt achteras onder een twingo plaatsen, ze zijn toch serieus smaller. Dat ze net passen onder een clio Ok, maar onder een twingo weet je het zeker??

Ik heb hier en daar wel eens opgevangen dat het juist niet zou passen, wat wel past zijn de schijven en klauwen achter. maar je hebt het over de complete as, dus zoek het goed uit voor je er aan begint.

GR.Frits
Voordat het begint wordt het zowiezo nog beter uitgezoch. Maar wat ik tot nu toe gehoord heb is dat het wel zou passen maar zeker weten doe ik dat niet.
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Bij de 1.6 16v lijkt de startonderbreker me wel een hindernis(je). Voor zover ik weet zit deze in het motormanagement geïntegreerd, daar zul je dus ook wat op moeten verzinnen.

Zelf zou ik voor de K4M gaan. Heb hem zelf ook in m'n Clio en in een Twingo lijkt het me erg leuk rijden. En zuinig: ik haal gemiddeld 1:15, en een Twingo is lichter :) Speedline had ooit eens als tip dat een K7M (1.6 uit Clio2 en Megane1), als complete aandrijflijn, voor weinig op de markt gedumpt zijn. Schijnt dat de fabriek er wat over had.... 8)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
PtrGte
Contacteer:

Qua vering en dempers als je de "normale" vering bedoelt die zijn bij mij vervangen door Weitec dempers en vering dus dat zou wel moeten houden.

Zoals ik er nu inzit zie ik het meest in een 1.6 16V het lijkt mij dat die de lichste van het stel is maar zeker weten doe ik dit niet. Dus het blijft gokken!
ho wacht even, je moet natuurlijk wel uitkijken dat je niet alleen de achteras breder maakt...
Je kunt beter ALLEEN de vooras breder maken dan ALLEEN de achteras. het verbreden van ALLEEN de achteras werkt NOG MEER onderstuur in de hand...

en @Tijn: niks is onmogelijk, je moet alleen een beetje naar de "portemonnee-leeg-halende" factor blijven kijken :wink:
Douwe

PtrGte schreef:

Qua vering en dempers als je de "normale" vering bedoelt die zijn bij mij vervangen door Weitec dempers en vering dus dat zou wel moeten houden.

Zoals ik er nu inzit zie ik het meest in een 1.6 16V het lijkt mij dat die de lichste van het stel is maar zeker weten doe ik dit niet. Dus het blijft gokken!
ho wacht even, je moet natuurlijk wel uitkijken dat je niet alleen de achteras breder maakt...
Je kunt beter ALLEEN de vooras breder maken dan ALLEEN de achteras. het verbreden van ALLEEN de achteras werkt NOG MEER onderstuur in de hand...

en @Tijn: niks is onmogelijk, je moet alleen een beetje naar de "portemonnee-leeg-halende" factor blijven kijken :wink:
Hheheh heb je helemaal gelijk ik ik bedoelde ook niet dat ik alleen de achteras zou vervangen ik bedoel dat ik alleen van de achteras verhalen heb gehoord dat het wil en geen info heb over de voorras!.

Maar nog iets als ik zou gaan voor een 1.6 16V of een GTT/volvo blok dan is een andere achteras toch niet nodig of wel!? Dan is het toch genoeg om de schijven etc er achter en voor op te zetten?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

En achter een stabilisatorstang monteren en de voorste verzwaren. Minimaal naar het niveau van de 1.2 16v. Liefst zwaarder, maar da's lastiger.

Waarom is een Volvo-blok licht genoeg, maar een RSI-blok te zwaar? Zijn dezelfde blokken, terwijl de Volvo nog extra uitrusting heeft ivm de turbo :s
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Douwe

Martijn *Baccara* schreef:En achter een stabilisatorstang monteren en de voorste verzwaren. Minimaal naar het niveau van de 1.2 16v. Liefst zwaarder, maar da's lastiger.

Waarom is een Volvo-blok licht genoeg, maar een RSI-blok te zwaar? Zijn dezelfde blokken, terwijl de Volvo nog extra uitrusting heeft ivm de turbo :s
Het was de vraag of een 1.8 RSI blok te zwaar is ja of nee :D Nee dus! Thx :D

1.6 16V het betrouwbaarst en zuinigst
1.7 Volvo 480 Turbo hoogste koppel
1.4 GT Turbo goed blok alleen meer onderhoud i.v.m. oudere techniek. Dit geld op zich ook voor de volvo echter die is tot '95 gebouwd dus wat nieuwer.
1.8 RSI Goede optie voordeel is geen zware 16V kop dus lichter. (lichter dan de 1.8 16V en de volvo motor)
1.8 16V waarschijnlijk te zwaar voor de auto.

Bij deze gecorigeerd :D
Marcel J.

Douwe schreef: 1.4 GT Turbo goed blok alleen meer onderhoud i.v.m. oudere techniek. Dit geld op zich ook voor de volvo echter die is tot '95 gebouwd dus wat nieuwer.

Hoezo meer onderhoud?! Reviseren die hap en dan heb je echt niet meer onderhoud en zuinigheid zit ook wel goed. Krij maximaal 1->10 met mun GTT dus met een Twingo op de autoweg kan dat echt wel zuiniger (1->14?!)
Douwe

Ik doel metname op de langere termijn op zich heb je idd gelijk als het blok goed gereviseerd is, is het in feite "nieuw" dus zou je jaren probleemloos mee moeten kunnen rijden.

GTT blijft een motor gebasseerd op een oudere techniek dan bijv. een nieuwe 1.6 16V dus logischer wijs heeft deze GTT op den duur meer onderhoud nodig of zie ik dat verkeerd :s
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het lijkt me dat een GTT-conversie het makkelijkst is. Weinig problemen met de kabelboom, want; carburateur en weinig elektronisch geregeld. Lijkt me niet dat een TwingoGTT zuiniger rijdt dan een R5GTT, ze wegen evenveel. En qua stroomlijn weinig verschil.

De minste winst zit in het 1.6 16v-blok, maar omdat je behoorlijk veel rijdt, lijkt dat me de beste optie. Ik verwacht dat dat blok ook relatief licht is, gezien de leeftijd van het ontwerp. Alleen die startonderbreker....

Interessant topic trouwens, m'n vriendin wil ook graag een snellere Twingo :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Douwe schreef:Ik doel metname op de langere termijn op zich heb je idd gelijk als het blok goed gereviseerd is, is het in feite "nieuw" dus zou je jaren probleemloos mee moeten kunnen rijden.

GTT blijft een motor gebasseerd op een oudere techniek dan bijv. een nieuwe 1.6 16V dus logischer wijs heeft deze GTT op den duur meer onderhoud nodig of zie ik dat verkeerd :s
De nieuwste K4M's hoeven maar 1x per 30.000 km nieuwe olie. Da's al een voorsprong.
Douwe

Idd 1.6 16V heeft de miste winst maar toch op zich al een heeeeeeelllleee vooruitgang!

Van:
1.2 E2 (Twingo)
Cilinderinhoud : 1239 cm3
Boring x slag : 74,0 x 72,0 mm
Compressieverh. : 9,2:1
Max. vermogen : 40 kW (55 pk)
Toeren per minuut : 5300
Max. koppel : 90 Nm
Bij : 4800tpm
Brandstofsysteem : singplepoint injectie
Klepbediening : ohv
Turbo : nee
Katalysator : geregeld

Naar:
1.6 16V
Cilinderinhoud : 1598
Vermogen KW / PK : 79 / 107
Maximum koppel (Nm): 148
Bij TPM : 3750
Boring / Slag : 795mm / 805mm

Naar een 1.6 16V toch 52PK meer en 58NM meer koppel!!

Voor de rest:
Naar een GTT 65PK meer en 75NM meer koppel.
Naar een volvo 480 Turbo 65PK meer en 85NM meer koppel.
Naar een 1.8 RSI 45PK meer en 65NM meer koppel.
Naar een 1.8 16V 82PK meer en 68NM meer koppel.

Oftwel de 1.6 16V minste winst maar zuinigst in gebruik en onderhoud. Volvo 480 Turbo meeste koppel winst en de 1.8 16V meeste pk's winst.

Maar de pk's resulteren toch alleen in een hogere top snelheid en het aantal NM's tot sneller optrekken!? Of heeft het aantal pk's ook weer invloed op het optrekken!?
Plaats reactie