airco in 16V
16v kon tegen meerprijs voorzien worden van een airconditioning-systeem.
Reken op kachelunit met verdamper, leidingen, condensor-radiateur voor "normale" radiateur, aircocompressor met steun en langere multi-riem, kachelbedieningsunit met airco-schakelaar, extra draad naar ecu voor toerentalverhoging, drukschakelaars op de leidingen, extra bekabeling, en een of twee temperatuurschakelaars in het systeem. En nog een filter/droger eenheid, aparte koelvan of tweetraps koelvan i.p.v. het standaard exemplaar. Als je airco aan gaat staat er namelijk continu 1 koelvan te draaien voor je condensor.
Maar da's ff uit mijn hoofd dus kijk mij er niet op aan als er wat in deze lijst ontbreekt... Verder moeten je dashboard en kachelunit eruit en moeten er nog wat aanpassingen worden verricht aan je schutbord i.v.m. doorvoer leidingen. Ook moet je de goede isolatiematten/hulzen hebben in je interieur.
Waarschijnlijk werdt er ook een andere thermostaat en thermocontact toegepast.
Ik weet niet of deze systemen al draaiden met R134a koudemiddel. Zo niet ben je behoorlijk wat centen kwijt aan de aanpassing voor dit koudemiddel. Afvullen met freon is namelijk bijna nergens mogelijk.
Grtz,
Zzpeedie.
Reken op kachelunit met verdamper, leidingen, condensor-radiateur voor "normale" radiateur, aircocompressor met steun en langere multi-riem, kachelbedieningsunit met airco-schakelaar, extra draad naar ecu voor toerentalverhoging, drukschakelaars op de leidingen, extra bekabeling, en een of twee temperatuurschakelaars in het systeem. En nog een filter/droger eenheid, aparte koelvan of tweetraps koelvan i.p.v. het standaard exemplaar. Als je airco aan gaat staat er namelijk continu 1 koelvan te draaien voor je condensor.
Maar da's ff uit mijn hoofd dus kijk mij er niet op aan als er wat in deze lijst ontbreekt... Verder moeten je dashboard en kachelunit eruit en moeten er nog wat aanpassingen worden verricht aan je schutbord i.v.m. doorvoer leidingen. Ook moet je de goede isolatiematten/hulzen hebben in je interieur.
Waarschijnlijk werdt er ook een andere thermostaat en thermocontact toegepast.
Ik weet niet of deze systemen al draaiden met R134a koudemiddel. Zo niet ben je behoorlijk wat centen kwijt aan de aanpassing voor dit koudemiddel. Afvullen met freon is namelijk bijna nergens mogelijk.
Grtz,
Zzpeedie.
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Ik heb wel eens gehoord dat je freon in Belgie nog steeds kan krijgen.
Weet alleen niet of dit waar is
.
Weet alleen niet of dit waar is

Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
onzin ga naar een KT bedrijf en 9 op de 10 zullen je helpenspeedline schreef:. Afvullen met freon is namelijk bijna nergens mogelijk.
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Speedy,
de complete airco-unit zoals die uit een clio 1.8RT is gekomen heeft matty op het oog. Dus alles moet daar normaal gepsproken bij zitten.
Als hij dit compleet overneemt zie jij dan nog problemen of niet? Behalve het inbouwen en afvullen. Er zijn foto's hoe alles heeft gezeten toen het is uitgebouwd, dus een voorbeeld is aanwezig.
GR.Frits
de complete airco-unit zoals die uit een clio 1.8RT is gekomen heeft matty op het oog. Dus alles moet daar normaal gepsproken bij zitten.
Als hij dit compleet overneemt zie jij dan nog problemen of niet? Behalve het inbouwen en afvullen. Er zijn foto's hoe alles heeft gezeten toen het is uitgebouwd, dus een voorbeeld is aanwezig.
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
ivm plaatsgebrek moet je een elektrische stuurbekrachtigiingspomp gaan gebruiken, want de mechanische past niet meer. (daar zit de aircopomp dan.)
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Daarom dus .....Tijn schreef:ivm plaatsgebrek moet je een elektrische stuurbekrachtigiingspomp gaan gebruiken, want de mechanische past niet meer. (daar zit de aircopomp dan.)
Project: GTT Blue Sport
jaFrits schreef:Daarom dus .....Tijn schreef:ivm plaatsgebrek moet je een elektrische stuurbekrachtigiingspomp gaan gebruiken, want de mechanische past niet meer. (daar zit de aircopomp dan.)

daarom vind je die dingen in alle modellen met airco (19 16V, clio baccara, etc...)
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Of praktisch. geen stuurverkrachteging inbouwen.Tijn schreef:jaFrits schreef:Daarom dus .....Tijn schreef:ivm plaatsgebrek moet je een elektrische stuurbekrachtigiingspomp gaan gebruiken, want de mechanische past niet meer. (daar zit de aircopomp dan.)
daarom vind je die dingen in alle modellen met airco (19 16V, clio baccara, etc...)
Project: GTT Blue Sport
Hmm, ik heb bij onder de motorkap waar mijn stuur uitkomt een metalen blok zitten met hydroliek leidingen. Is dit dan een mechanische stuurbekrachtiging of een electrische?
Ik wil namelijk niet al te veel slopen/wijzigen aan de wagen.
(edit) Kan iemand misschien een fotootje online zetten hoe het er dan moet gaan uitzien onder de kap en waar die stuurbekrachtigingspomp zit?
Ik wil namelijk niet al te veel slopen/wijzigen aan de wagen.
(edit) Kan iemand misschien een fotootje online zetten hoe het er dan moet gaan uitzien onder de kap en waar die stuurbekrachtigingspomp zit?
Laatst gewijzigd door -Matthy- op vr 20 feb 2004 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Clio 16V=Alive again!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Het kan zijn dat het gewoon je hoofdremcilineder is. maar abs of stuurbekrachtiging kan ook. misschien is het ff makkelijk als je er een foto van maakt.-Matthy- schreef:Hmm, ik heb bij onder de motorkap waar mijn stuur uitkomt een metalen blok zitten met hydroliek leidingen. Is dit dan een mechanische stuurbekrachtiging of een electrische?
Ik wil namelijk niet al te veel slopen/wijzigen aan de wagen
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
iedere 16V zonder airco heeft standaard mechanische stuurbekrachtiging.-Matthy- schreef:Kan een airco van een clio in een 16v gebouwd worden? Is er genoeg ruimte en is het een beetje haalbaar om te doen?
electrische wordt alleen geleverd op degenen waar airco al op zit.
jij hebt mechanisch.
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Je hebt idd. stuurbekrachtiging. Dat is het blok wat je onder je hoofdremcilinder ziet zitten.-Matthy- schreef:Dat is zeker een duur geintje om te vervangen? en een rotklus ook lijkt me...
Helaas krijg ik zo snel je foto niet online, ff vergeten dat mn site ook down ligt

Dus tenzij je ergens een 16v zonder stuurbekrachtiging kan vinden, is het eigenlijk geen doen om alles om te bouwen.
GR.Frits
Edit> of ergens een electrische stuurbekrachtigingspomp vandaan kan toveren, dat kan natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Gerald op vr 20 feb 2004 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
zie edit boven
En iemand had laatst ergens een RSI gevonden waar de airco ook op zat. je zou kunnen kijken of dat ding ook stuurbekrachtiging had, haal je daar de pomp en de slangen vanaf en dan zou je er wel zijn.
Helaas ben ik een tijdje geleden de electrische pomp al aan iemand verkocht voor een heel mooi projectje
Gr.Frits
En iemand had laatst ergens een RSI gevonden waar de airco ook op zat. je zou kunnen kijken of dat ding ook stuurbekrachtiging had, haal je daar de pomp en de slangen vanaf en dan zou je er wel zijn.
Helaas ben ik een tijdje geleden de electrische pomp al aan iemand verkocht voor een heel mooi projectje


Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
valt wel mee, je moet gewoon ff goed zoeken naar zo'n pomp, ze zitten in allerlei renaults. de slangen schroef je zo over, het huis is hetzelfde en dan moet je nog een steun hebben voor de pomp en die heb ik nog wel liggen voor je.-Matthy- schreef: Zo'n electrische is zeker volop duur. Misschien loop ik er ooit wel es tegenaan..
jammer.
daarna kan de airco er zo op.
there is no spoon.