[Clio 16v] Speling op stuur, nieuw stuurhuis??

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat dempingsding zit er niet voor niks natuurlijk... :)

En ik hou nu eenmaal van nieuw! :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Robert dB. schreef:
Gevolg is wel dat het stuur iets meer trillingen doorgeeft en je de olie hoort lopen vanuit de stuurbekrachtigingspomp (kontakt geluid). Maar het stuur iig weer lekker strak en kost nagenoeg niets vergeleken met een nieuw stuurhuis die de meeste mensen zouden monteren bij dit probleem.
stuurKOLOM, Robert :wink:
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Ik koop geen nieuwe, Merijn en Tom weer :p

En tja, dat dempingsding...heb je eens gevraagd bij de dealer waarom dat erop zit? Denk niet dat ze het weten. Zolang mijn autootje maar weer strak stuurt straks :D Beetje beunen is leuk :wink:
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

canonballman schreef: stuurKOLOM, Robert :wink:
ja, je hebt helemaal gelijk..
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

Maar als ik stuur heeft ie op dat moment echt een geluid, alsof er 2 delen zonder olie over elkaar heen beweegt, en hij heeft het soms ook niet :@ .
Een moeilijk verhaal merk ik. hierbij trilt mijn stuur ook, en heeft het linksom meer dan rechtsom.
Komt dit probleem bij niemand bekend voor?
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Nog steeds...
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Donleben schreef:
Nog steeds...
Ja, is heel leuk als je een grotere spoorbreedte wil, of als je stuurHUIS kapot is, maar mensen met speling op hun stuur (die haast ALTIJD veroorzaakt wordt door een defecte stuurKOLOM) kunnen niks met de door jouw aangeboden spullen. :)

Wil je handel niet afkraken, zeker niet, grotere spoorbreedte is altijd (Y)
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Jeroen-16v schreef:Maar als ik stuur heeft ie op dat moment echt een geluid, alsof er 2 delen zonder olie over elkaar heen beweegt, en hij heeft het soms ook niet :@ .
Een moeilijk verhaal merk ik. hierbij trilt mijn stuur ook, en heeft het linksom meer dan rechtsom.
Komt dit probleem bij niemand bekend voor?
lezen blijft een kunst, zie mijn post... :p
Robert dB. schreef:Ik had ook speling op het stuur. Afgelopen weekend het rubber aansluitstuk vastgelast waarna alle problemen verdwenen zijn! :)

Alleen bekrachtige stuurhuizen hebben deze aansluiting, vandaar dat dit probleem alleen bij deze set-up voor komt.

Gevolg is wel dat het stuur iets meer trillingen doorgeeft en je de olie hoort lopen vanuit de stuurbekrachtigingspomp (kontakt geluid). Maar het stuur iig weer lekker strak en kost nagenoeg niets vergeleken met een nieuw stuurkolom die de meeste mensen zouden monteren bij dit probleem.
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

Robert dB. schreef:
Jeroen-16v schreef:Maar als ik stuur heeft ie op dat moment echt een geluid, alsof er 2 delen zonder olie over elkaar heen beweegt, en hij heeft het soms ook niet :@ .
Een moeilijk verhaal merk ik. hierbij trilt mijn stuur ook, en heeft het linksom meer dan rechtsom.
Komt dit probleem bij niemand bekend voor?
lezen blijft een kunst, zie mijn post... :p
Robert dB. schreef:Ik had ook speling op het stuur. Afgelopen weekend het rubber aansluitstuk vastgelast waarna alle problemen verdwenen zijn! :)

Alleen bekrachtige stuurhuizen hebben deze aansluiting, vandaar dat dit probleem alleen bij deze set-up voor komt.

Gevolg is wel dat het stuur iets meer trillingen doorgeeft en je de olie hoort lopen vanuit de stuurbekrachtigingspomp (kontakt geluid). Maar het stuur iig weer lekker strak en kost nagenoeg niets vergeleken met een nieuw stuurkolom die de meeste mensen zouden monteren bij dit probleem.
Het probleem is, dat ik GEEN speling in mijn stuur heb. :p

En dat hij iets meer trilingen doorgeeft, tuurlijk als je een rubber weghaalt, en de boel vast last. Zo'n technisch inzicht heb ik ook nog wel.
Maar als je stuurt, en je hele stuur begint te trillen, lijkt mij dat er iets anders aan de hand is.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En je velgen zijn 100% gebalanceerd en uitgelijnd?? Misschien dat het daar aan ligt.
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

jazeker,
Hij heeft het ook als ik stil sta. :@
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dan zou ik toch ernstig je stuur huis verdenken...

anders je stuur kolom en de dan het bovenste naald lagertje
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

of je moet het zoeken in de spoorstangen, hier zit wel eens speling op. Op te lossen door de schuivende delen te vervangen.
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

ik ga het hele zwikkie gewoon een keer uit elkaar trommelen, en dan hoop ik tegen te komen wat/welk lagertje de boosdoener is. kun je alleen het lagertje vervangen, of moet het helemaal vervangen worden? (stuurkolom)
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Dus in principe zou een stuurkolom van een Clio 1.2 rn uit '94 met stuurbekrachtinging op een Clio Williams passen? (ivm speling op het stuur)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, dat zijn allemaal dezelfde, volgens mij.

Ik zou, als je van plan bent 'm te vervangen en dus niet te gaan lassen, een nieuwe bestellen en geen 2e hands spullen monteren. Dikke kans dat je binnen no-time weer met hetzelfde probleem zit.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hou er wel rekening mee dat als je een nieuwe bestelt, je ook een nieuwe moer nodig hebt! Er is namelijk een modificatie op de stuurkolom gekomen.
Laatst gewijzigd door Merijn op wo 17 nov 2004 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Hmm ok, want ik heb nog een cliotje staan zonder kenteken voor onderdelen met stuurbekrachtiging, dus dacht ik, dan schroef ik die er in, idd lassen lijkt mij geen goed plan. Zo een rubber zit er niet voor niets op. :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je kunt de stuurkolom er even uithalen en kijken hoe die eruit ziet, maar op den duur krijgen ze het allemaal. :(
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Hmm in dubio :D
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik heb er nog wel 1tje liggen :D zonder speling
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

PM anders even voor de prijs en hoe oud hij is?
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Ik heb net mijn stuurkolom gedemonteerd omdat er speling zat op het welbekende rubber, nu hadden ze het over vastlassen maar daar was ik niet zo een voorstander van :smile:
Dus heb ik het gedeelte waar het rubber inzit in de bankschroef gezet en met een hamer en een dikke doorslag het gedeelte wat bol naar binnen loopt verder ingeslagen net zolang totdat er geen speling meer opzit.
Dus hoef je niet meer te lassen en heb je toch nog de functie van het rubber (waar het ook voor is, vast ergens goed voor) want dit zit nu weer klem tussen het ijzer :)
Dus een goedkope oplossing
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dat rubber is om eventuele trillingen in het stuur tegen te gaan. Als je hem vastlast heb je dat dus niet, je merkt er vrij weinig van of hij wel of niet gelast is.
Het voordeel is wel dat hij iets meer gevoel in het stuur geeft en net ietsjes directer zal sturen als hij vastgelast is.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Ja precies dat dacht ik dus ook, maar het is verholpen er zat zowat 5cm speling op beide kanten :(
Maar nu stuur hij weer als een kart! :D
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

kan iemand mij die rubbers wijzen?
[img]http://www.nextstep-design.nl/rtc/stuursysteem.jpg[/img]
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

De onderste kruiskoppeling in de stuurkolom, daarboven zit het rubber inperst
Plaats reactie