Damn! Ik heb zowaar een lasapparaat!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Ik kom plots tot de ontdekking dat mijn onlangs overleden schoonvader een lasapparaat heeft nagelaten aan mijn vriendin. Ik heb zelf de ballen verstand ervan, dus vandaar mijn vraag hier.

Waar gaat het om: het gaat hier om een Cebora Mono Welder 1722 (volgens mij een heel oud beest, maar moet volgens mij nog wel werken).

Specs:

Voedingszijde:
Nom. Vermogen = 6,6 KVA
Nom. Spanning = 220 V
Nom. Prim. Stroom = 30 A
Nom. Freq. = 50 Hz

Laszijde:
Min. Lasstroom = 40 A
Bij inschakelfactor = 79%
Bijbeh Nullastspanning = 48 V

Lasstroom = 90 A
Bij inschakelfactor = 20%
Bijbeh Nullastspanning = 50,5 V

Max. Lasstroom = 145 A
Bij inschakelfactor = 10%
Bijbeh Nullastspanning = 53 V

Nullastspanningen = 48/53 V


Verder is er aangegeven dat het apparaat thermisch beveiligd is en isolatieklasse F heeft.

Wie van jullie techneuten kan me vertellen of ik er iets mee ZOU KUNNEN doen. En dan bedoel ik met de betrekking to het cleanen van de auto.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

AZ4L schreef: Wie van jullie techneuten kan me vertellen of ik er iets mee ZOU KUNNEN doen. En dan bedoel ik met de betrekking to het cleanen van de auto.
Kun je beter een emmer en een spons nemen.. :wink:
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Voor het cleanen van je wagen een las apparaat nemen is nooit grappig :D
.:: TurboPowerr ::.
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Heoveel drank heb je al op ? :) :worship:
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

AZ4L schreef:Heoveel drank heb je al op ? :) :worship:
Nooit genoeg :)
.:: TurboPowerr ::.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tino schreef:Voor het cleanen van je wagen een las apparaat nemen is nooit grappig :D
:lol:


Is het electrode of mig/mag? (met een pistool of flikkersterren?)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Het is een elektrode ding, geloof ik.. althans, ik weet dat je er van die staafjes op ijzer voor moet gebruiken (ik dacht dat het in eerste instantie van die nieuwjaarssterretjes waren :lol:)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Elektrode werkt niet echt prettig voor carosseriewerk, daar kwamen Christian en ik achter tijdens het lassen van het gat onder m'n pedalen...
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Als je er aan je carroserie mee wilt lassen en het netjes wilt hebben,
vergeet het dan maar,binnen 2 tellen brand je door het blik heen,
heb het zelf ook wel eens geprobeerd met een peperdure elektronische laskar
op heel laag vermogen,je krijgt het gewoon niet netjes aan elkaar
(zeker niet als je nog nooit gelast hebt).Als je echt netjes laswerk aan je carroserie
wilt doen: Gewoon Mig/mag pakken (Y) ,vloei je alles mooi mee dicht :wink: .
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

Florus schreef:Als je er aan je carroserie mee wilt lassen en het netjes wilt hebben,
vergeet het dan maar,binnen 2 tellen brand je door het blik heen,
heb het zelf ook wel eens geprobeerd met een peperdure elektronische laskar
op heel laag vermogen,je krijgt het gewoon niet netjes aan elkaar
(zeker niet als je nog nooit gelast hebt).Als je echt netjes laswerk aan je carroserie
wilt doen: Gewoon Mig/mag pakken (Y) ,vloei je alles mooi mee dicht :wink: .
conclusie: ik heb er niks aan dus :@
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

AZ4L schreef:
Florus schreef:Als je er aan je carroserie mee wilt lassen en het netjes wilt hebben,
vergeet het dan maar,binnen 2 tellen brand je door het blik heen,
heb het zelf ook wel eens geprobeerd met een peperdure elektronische laskar
op heel laag vermogen,je krijgt het gewoon niet netjes aan elkaar
(zeker niet als je nog nooit gelast hebt).Als je echt netjes laswerk aan je carroserie
wilt doen: Gewoon Mig/mag pakken (Y) ,vloei je alles mooi mee dicht :wink: .
conclusie: ik heb er niks aan dus :@
Eeeeehh,inderdaad,niet voor je auto in ieder geval,voor andere lasklusjes
met wat dikker staal is ie best nog wel bruikbaar.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik ben monteur van lasapparatuur en kan je dit wel
vertellen dat je er geen autoplaatwerk mee kunt lassen.
helaas voor jou dus
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
AZ4L
Berichten: 266
Lid geworden op: do 2 okt 2003 20:26
Locatie: Hong Kong

mark 5t schreef:ik ben monteur van lasapparatuur en kan je dit wel
vertellen dat je er geen autoplaatwerk mee kunt lassen.
helaas voor jou dus
Iemand kopuh? :D
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

mischien kun je hem wel inruilen voor een mig/mag
alleen dan moet je nog veel ervaring op doen om te werken met plaat werk
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

wat vraag je ervoor ?????

tig of mig/mag zou beter zijn voor thuis maar dan moet ik weer gasflessen op mijn werk jatten :p en volgens mij valt dat best op als ik met een gasfles half uit de auto van de zaak weg rijd :lol: :lol: :lol:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

John B schreef:wat vraag je ervoor ?????

tig of mig/mag zou beter zijn voor thuis maar dan moet ik weer gasflessen op mijn werk jatten :p en volgens mij valt dat best op als ik met een gasfles half uit de auto van de zaak weg rijd :lol: :lol: :lol:
Een keer een station meenemen naar je werk en niemand die het ziet :wink:
Plaats reactie