[clio16v] schakelt vreemd van zijn 3 naar 2....
hallo, wie kan mij vertellen wat er aan de hand is? als ik van zijn 3 naar zijn 2 schakel dan klapt ie er in voelt niet lekker, dit heb ik niet als ik maar 20 km rij dan kan ik wel treug schakelen, ik heb het ook niet als ik van zijn 1 naar zijn 2 ga, alleen met terug schakelen. wat kan dit zijn? te weining versnellingsbak olie??
ik hoor graag van de kenners!
ik hoor graag van de kenners!
wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?Bart V schreef:Te weinig olie kan je controleren....
Verderzz zou het de synchromesh kunnen zijn, klinkt inelkgeval wel als iets dergelijks. Maar mischien kan Reinier er nog iets zinnigs over zeggen, dat is de expert.
mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?
Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.
Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
duur om te laten maken??MJ schreef:mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?
Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.
Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
mike16v schreef:duur om te laten maken??
Zie opmerking Merijn
IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag

Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed is

oke, ik zal willemsen er wel in laten rijden, die moet het wel weten, en als het is wat jullie zeggen, dan vraag ik wel weer rond of er iemand is die me kan helpen... zucht, leuke auto's hoor maar af en toe... maarja dat hoort erbij heMJ schreef:mike16v schreef:duur om te laten maken??
Zie opmerking Merijn![]()
IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag![]()
Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed isOok meteen de koppeling vervangen dan hè
Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.mike16v schreef:moet ik rekenen op 500 euro?Merijn schreef:Helaas wel...Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
is het heel erg om daar nog ff mee door te rijden? of zou dat meteen vervangen moeten worden?? of nof ff wachten tot de zomer?Merijn schreef:Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.mike16v schreef:moet ik rekenen op 500 euro?Merijn schreef:Helaas wel...Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
kun je nog jaren mee doorrijden als je maar een beetje voorzichtig schakelt (versleten synchromes
bedoel ik ).
verder zal het probleem op de lange duur natuurlijk wel erger worden.
ook kan je terugschakelen met tussengas dat helpt ook.
bedoel ik ).
verder zal het probleem op de lange duur natuurlijk wel erger worden.
ook kan je terugschakelen met tussengas dat helpt ook.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2
Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodigmike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

dat geloof ik ga ik is proberenMJ schreef:in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodigmike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

goede tip van merijn: Je kunt ook proberen om je pook even een klein stukkie in de 1 te duwen, alvorens je 'm in de 2 trekt. Bij de GSi van een vriend van me werkte dat altijd wel goed.evo schreef:Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2
Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
Bij mij werkte dit erg goed!! thanks merijn
He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo?mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
Rudo schreef:He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo?mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...

ok ga ik proberen
ja dit werkt! 

-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
- Locatie: Vianen (UT)
- Contacteer:
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt
Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.

Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
* Stefan T-SPORT *
Allereerst zou ik als ik jullie was even de bakolie peilen/verversen!Neobyte schreef:Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt![]()
Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Voor beide gevallen (Twingo en Clio) vrees ik dat het in de bak zit......en dat het met een liter bakolie niet is opgelost. 

-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
- Locatie: Vianen (UT)
- Contacteer:
Bakolie heb ik tijdje geleden al laten vervangen, daarmee was het probleem niet opgelost.
Bij de Reno garage wisten ze me ook al te vertellen dat het wel de synchromesh zou zijn.
Bij de Reno garage wisten ze me ook al te vertellen dat het wel de synchromesh zou zijn.
* Stefan T-SPORT *
Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
- Locatie: Vianen (UT)
- Contacteer:
Bij de garage zeiden ze me dat je ik er voorlopig wel mee kan blijven doorrijden. Het is alleen voor je gevoel zo'n raar geluid en gevoel tijdens schakelen...het voelt gewoon niet goed. Maar het kan het wel even volhouden zover ik begrijp.evo schreef:Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
* Stefan T-SPORT *
Als ik in de 2e versnelling gas loslaat... en geef dan weer gas... dan klappert de versnellingspook behoorlijk. Verder geen geluid erbij.
Maar bij de rest van de 16V's loopt de versnellingsbak dus helemaal lekker? Zonder stoten en klapperen?
Maar bij de rest van de 16V's loopt de versnellingsbak dus helemaal lekker? Zonder stoten en klapperen?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, als je extreem snel schakelt wil het wel eens kraken. Al heb je een NIEUWE bak.robclio16V schreef:Het enige probleem wat ik heb is dat als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dat hij dan kraakt.
Dan ben ik waarschijnlijk te snel met in z'n 2 te zetten. Verder heb ik nergens last van.
Dan kan de syncromesh gewoon niet zn werk volledig doen in die (te) korte tijd.
Helaas, maar waar, heb er zelf ook wel eens last van.
Was dat op de weg naar Veenendaal? Ik weet nog steeds niet of dat nou een M5 was. Zo zag 'ie er niet uit, maar we konden hem met geen mogelijkheid bijbenen!robclio16V schreef:Ik heb er wel vaker last van, net nog zelfs.![]()
Of toen ik tegen die M5 aan het racen was.
