[clio16v] schakelt vreemd van zijn 3 naar 2....

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

hallo, wie kan mij vertellen wat er aan de hand is? als ik van zijn 3 naar zijn 2 schakel dan klapt ie er in voelt niet lekker, dit heb ik niet als ik maar 20 km rij dan kan ik wel treug schakelen, ik heb het ook niet als ik van zijn 1 naar zijn 2 ga, alleen met terug schakelen. wat kan dit zijn? te weining versnellingsbak olie??

ik hoor graag van de kenners!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Te weinig olie kan je controleren....

Verderzz zou het de synchromesh kunnen zijn, klinkt inelkgeval wel als iets dergelijks. Maar mischien kan Reinier er nog iets zinnigs over zeggen, dat is de expert.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Bart V schreef:Te weinig olie kan je controleren....

Verderzz zou het de synchromesh kunnen zijn, klinkt inelkgeval wel als iets dergelijks. Maar mischien kan Reinier er nog iets zinnigs over zeggen, dat is de expert.
wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?

Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.

Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

MJ schreef:
mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?

Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.

Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
duur om te laten maken??
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Merijn schreef:Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
moet ik rekenen op 500 euro?
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

mike16v schreef:duur om te laten maken??

Zie opmerking Merijn :wink:


IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag :~

Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed is (Y) Ook meteen de koppeling vervangen dan hè :wink:
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

MJ schreef:
mike16v schreef:duur om te laten maken??

Zie opmerking Merijn :wink:


IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag :~

Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed is (Y) Ook meteen de koppeling vervangen dan hè :wink:
oke, ik zal willemsen er wel in laten rijden, die moet het wel weten, en als het is wat jullie zeggen, dan vraag ik wel weer rond of er iemand is die me kan helpen... zucht, leuke auto's hoor maar af en toe... maarja dat hoort erbij he
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

mike16v schreef:
Merijn schreef:Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
moet ik rekenen op 500 euro?
Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Merijn schreef:
mike16v schreef:
Merijn schreef:Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
moet ik rekenen op 500 euro?
Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.
is het heel erg om daar nog ff mee door te rijden? of zou dat meteen vervangen moeten worden?? of nof ff wachten tot de zomer?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kun je nog jaren mee doorrijden als je maar een beetje voorzichtig schakelt (versleten synchromes
bedoel ik ).
verder zal het probleem op de lange duur natuurlijk wel erger worden.
ook kan je terugschakelen met tussengas dat helpt ook.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je kunt ook proberen om je pook even een klein stukkie in de 1 te duwen, alvorens je 'm in de 2 trekt. Bij de GSi van een vriend van me werkte dat altijd wel goed. :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2

Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

mike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodig :D
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

MJ schreef:
mike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodig :D
dat geloof ik ga ik is proberen 8)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

evo schreef:Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2

Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
goede tip van merijn: Je kunt ook proberen om je pook even een klein stukkie in de 1 te duwen, alvorens je 'm in de 2 trekt. Bij de GSi van een vriend van me werkte dat altijd wel goed.

Bij mij werkte dit erg goed!! thanks merijn
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

np... :)
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo? :wink:
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Rudo schreef:
mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo? :wink:
8) nee met zonnebril op toen zag ie er goed uit... nee maar hij was wel goedkoop en ik wist dat er wel wat aan mankeerde. :wink:
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

ok ga ik proberen
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

ja dit werkt! :)
Stefan T-SPORT
Berichten: 671
Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
Locatie: Vianen (UT)
Contacteer:

Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt :D

Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
* Stefan T-SPORT *
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Neobyte schreef:Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt :D

Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
Allereerst zou ik als ik jullie was even de bakolie peilen/verversen!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Voor beide gevallen (Twingo en Clio) vrees ik dat het in de bak zit......en dat het met een liter bakolie niet is opgelost. :(
Stefan T-SPORT
Berichten: 671
Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
Locatie: Vianen (UT)
Contacteer:

Bakolie heb ik tijdje geleden al laten vervangen, daarmee was het probleem niet opgelost.

Bij de Reno garage wisten ze me ook al te vertellen dat het wel de synchromesh zou zijn.
* Stefan T-SPORT *
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
Stefan T-SPORT
Berichten: 671
Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
Locatie: Vianen (UT)
Contacteer:

evo schreef:Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
Bij de garage zeiden ze me dat je ik er voorlopig wel mee kan blijven doorrijden. Het is alleen voor je gevoel zo'n raar geluid en gevoel tijdens schakelen...het voelt gewoon niet goed. Maar het kan het wel even volhouden zover ik begrijp.
* Stefan T-SPORT *
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Als ik in de 2e versnelling gas loslaat... en geef dan weer gas... dan klappert de versnellingspook behoorlijk. Verder geen geluid erbij.

Maar bij de rest van de 16V's loopt de versnellingsbak dus helemaal lekker? Zonder stoten en klapperen?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het enige probleem wat ik heb is dat als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dat hij dan kraakt.
Dan ben ik waarschijnlijk te snel met in z'n 2 te zetten. Verder heb ik nergens last van.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

robclio16V schreef:Het enige probleem wat ik heb is dat als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dat hij dan kraakt.
Dan ben ik waarschijnlijk te snel met in z'n 2 te zetten. Verder heb ik nergens last van.
Ja, als je extreem snel schakelt wil het wel eens kraken. Al heb je een NIEUWE bak.
Dan kan de syncromesh gewoon niet zn werk volledig doen in die (te) korte tijd.
Helaas, maar waar, heb er zelf ook wel eens last van.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb er wel vaker last van, net nog zelfs. :lol:
Of toen ik tegen die M5 aan het racen was. :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

tja een M5, dat hoef je niet eens te proberen :lol:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

robclio16V schreef:Ik heb er wel vaker last van, net nog zelfs. :lol:
Of toen ik tegen die M5 aan het racen was. :lol:
Was dat op de weg naar Veenendaal? Ik weet nog steeds niet of dat nou een M5 was. Zo zag 'ie er niet uit, maar we konden hem met geen mogelijkheid bijbenen! :S
Plaats reactie