[clio16v] schakelt vreemd van zijn 3 naar 2....

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mike16v

hallo, wie kan mij vertellen wat er aan de hand is? als ik van zijn 3 naar zijn 2 schakel dan klapt ie er in voelt niet lekker, dit heb ik niet als ik maar 20 km rij dan kan ik wel treug schakelen, ik heb het ook niet als ik van zijn 1 naar zijn 2 ga, alleen met terug schakelen. wat kan dit zijn? te weining versnellingsbak olie??

ik hoor graag van de kenners!
Bart V

Te weinig olie kan je controleren....

Verderzz zou het de synchromesh kunnen zijn, klinkt inelkgeval wel als iets dergelijks. Maar mischien kan Reinier er nog iets zinnigs over zeggen, dat is de expert.
mike16v

Bart V schreef:Te weinig olie kan je controleren....

Verderzz zou het de synchromesh kunnen zijn, klinkt inelkgeval wel als iets dergelijks. Maar mischien kan Reinier er nog iets zinnigs over zeggen, dat is de expert.
wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?
Marcel J.

mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?

Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.

Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
mike16v

MJ schreef:
mike16v schreef:wat is de synchromesh? en hoe kan ik de olie checken?

Olie: Vulnippel (bout) losdraaien, olie zo op hetzelfde niveau als onderkant opening moeten zijn. Effe voelen met vinger.

Synchro: Remt de as af zodat versnelling ingelegd kan worden. Lijkt mij idd dat deze versleten zijn...
duur om te laten maken??
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
mike16v

Merijn schreef:Helaas wel... :( Je versnellingbak zal eronder uit moeten.
moet ik rekenen op 500 euro?
Marcel J.

mike16v schreef:duur om te laten maken??

Zie opmerking Merijn :wink:

IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag :~

Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed is (Y) Ook meteen de koppeling vervangen dan hè :wink:
mike16v

MJ schreef:
mike16v schreef:duur om te laten maken??

Zie opmerking Merijn :wink:

IDD duur, maar je hebt ook de optie om tweedehandsje te kopen. Alleen wat koop je dan hè altijd de vraag :~

Kzou gewoon revisie laten uitvoeren, er zijn vast mensen die je willen helpen met uitbouwen en je weet datie dan wel goed is (Y) Ook meteen de koppeling vervangen dan hè :wink:
oke, ik zal willemsen er wel in laten rijden, die moet het wel weten, en als het is wat jullie zeggen, dan vraag ik wel weer rond of er iemand is die me kan helpen... zucht, leuke auto's hoor maar af en toe... maarja dat hoort erbij he
Merijn
Über-Spammer

mike16v schreef:
Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.
mike16v

Merijn schreef:
mike16v schreef:
Als je de bak er zelf onderuit haalt, zal het daar niet ver vandaan zitten, denk ik. Als je alles laat doen, denk ik dat je zeker het dubbele kwijt bent.
is het heel erg om daar nog ff mee door te rijden? of zou dat meteen vervangen moeten worden?? of nof ff wachten tot de zomer?
mark 5t
Contacteer:

kun je nog jaren mee doorrijden als je maar een beetje voorzichtig schakelt (versleten synchromes
bedoel ik ).
verder zal het probleem op de lange duur natuurlijk wel erger worden.
ook kan je terugschakelen met tussengas dat helpt ook.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Merijn
Über-Spammer

Je kunt ook proberen om je pook even een klein stukkie in de 1 te duwen, alvorens je 'm in de 2 trekt. Bij de GSi van een vriend van me werkte dat altijd wel goed. :)
mike16v

oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
evo
Contacteer:

Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2

Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
Marcel J.

mike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodig :D
mike16v

MJ schreef:
mike16v schreef: koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?
in de vrij de koppeling oplaten komen gas geven zodat toerentalval niet zo groot is en dan terugschakelen...mooie bezigheid heeft wat oefening nodig :D
dat geloof ik ga ik is proberen 8)
mike16v

evo schreef:Mijne schokt ook behoorlijk van 3 naar 2

Mike... je hebt precies dezelfde problemen als mij.
goede tip van merijn: Je kunt ook proberen om je pook even een klein stukkie in de 1 te duwen, alvorens je 'm in de 2 trekt. Bij de GSi van een vriend van me werkte dat altijd wel goed.

Bij mij werkte dit erg goed!! thanks merijn
Merijn
Über-Spammer

np... :)
Rudo

mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

oja en ik heb weer wat gevonden wat niet goed is, deachteruit lichten werken niet, maar de lampjes zijn goed... zit er ergens een switch ofzo? moet ik zeker een brug hebben om daar bij te kunnen...
He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo? :wink:
mike16v

Rudo schreef:
mike16v schreef:oke!!dat is weer een gerustelling! ik zal dat is proberen hem ff een beetje in ze 1 te gooien en tuusengas bedoel je dan als je je koppeling in hebt een beetje gas en vervolgens in de versnelling?

He Mike, heb je 'm met je ogen dicht gekocht of zo? :wink:
8) nee met zonnebril op toen zag ie er goed uit... nee maar hij was wel goedkoop en ik wist dat er wel wat aan mankeerde. :wink:
evo
Contacteer:

ok ga ik proberen
evo
Contacteer:

ja dit werkt! :)
Stefan T-SPORT
Contacteer:

Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt :D

Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
* Stefan T-SPORT *
Merijn
Über-Spammer

Neobyte schreef:Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Twingo. Krijg een ratelend geluid als ik van ze 3 naar ze 2 ga. Zal ook deze tips eens toepassen, kijken of het helpt :D

Heb er overigens wel minder last van als de motor warm is.
Allereerst zou ik als ik jullie was even de bakolie peilen/verversen!
canonballman

Voor beide gevallen (Twingo en Clio) vrees ik dat het in de bak zit......en dat het met een liter bakolie niet is opgelost. :(
Stefan T-SPORT
Contacteer:

Bakolie heb ik tijdje geleden al laten vervangen, daarmee was het probleem niet opgelost.

Bij de Reno garage wisten ze me ook al te vertellen dat het wel de synchromesh zou zijn.
* Stefan T-SPORT *
evo
Contacteer:

Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
Stefan T-SPORT
Contacteer:

evo schreef:Hoe slecht is het om hiermee blijven door te rijden?
Bij de garage zeiden ze me dat je ik er voorlopig wel mee kan blijven doorrijden. Het is alleen voor je gevoel zo'n raar geluid en gevoel tijdens schakelen...het voelt gewoon niet goed. Maar het kan het wel even volhouden zover ik begrijp.
* Stefan T-SPORT *
evo
Contacteer:

Als ik in de 2e versnelling gas loslaat... en geef dan weer gas... dan klappert de versnellingspook behoorlijk. Verder geen geluid erbij.

Maar bij de rest van de 16V's loopt de versnellingsbak dus helemaal lekker? Zonder stoten en klapperen?
Robke
Car: Lexus IS250

Het enige probleem wat ik heb is dat als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dat hij dan kraakt.
Dan ben ik waarschijnlijk te snel met in z'n 2 te zetten. Verder heb ik nergens last van.
canonballman

robclio16V schreef:Het enige probleem wat ik heb is dat als ik te snel van 1 naar 2 doorschakel dat hij dan kraakt.
Dan ben ik waarschijnlijk te snel met in z'n 2 te zetten. Verder heb ik nergens last van.
Ja, als je extreem snel schakelt wil het wel eens kraken. Al heb je een NIEUWE bak.
Dan kan de syncromesh gewoon niet zn werk volledig doen in die (te) korte tijd.
Helaas, maar waar, heb er zelf ook wel eens last van.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb er wel vaker last van, net nog zelfs. :lol:
Of toen ik tegen die M5 aan het racen was. :lol:
Bart V

tja een M5, dat hoef je niet eens te proberen :lol:
Merijn
Über-Spammer

robclio16V schreef:Ik heb er wel vaker last van, net nog zelfs. :lol:
Of toen ik tegen die M5 aan het racen was. :lol:
Was dat op de weg naar Veenendaal? Ik weet nog steeds niet of dat nou een M5 was. Zo zag 'ie er niet uit, maar we konden hem met geen mogelijkheid bijbenen! :S
Plaats reactie