[Clio] RS blok in Williams

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Robert dB.

Heren,

Question: past een Clio RS motor incl. bak zonder drastische wijzigingen in een Clio Williams subframe?
Zijn de cup-motorsteuen van de phase I Clio hiervoor te gebruiken?

Of is deze brain-wave niet realistisch?

Alle info is welkom.
Tijn
Contacteer:

ligt een beetje ana de hoogte van de kop + spruitstukken.

In principe is het een F (4R ?) motor dus dat zal wel lukken op zich, maar of je de kap dicht krijgt weet ik niet.

Je kan het eens vragen aan bijvoorbeeld Dennis 16V, die had zo'n motor staan, die weet vast wel hoe hoog het blok is t.o.v de F7R ...
there is no spoon.
Robert dB.

hmm zou wel een schoonheids foutje zijn als de kap niet dicht gaat...wellicht dat de afmetingen en ophangpunt uit het werkplaats handboek van de RS meer duidelijkheid kan geven....
Tijn
Contacteer:

Robert dB. schreef:hmm zou wel een schoonheids foutje zijn als de kap niet dicht gaat...wellicht dat de afmetingen en ophangpunt uit het werkplaats handboek van de RS meer duidelijkheid kan geven....
nee, ligt niet aan de ophangpunten enzo, want het onderblok is gelijk aan de williams. (type F)

Hooguit moeten we even iets knutselen aan de "hangende steun" rechtsvoor, maar da's van later zorg. Het verschil wordt puur door de kop bepaald. En daarbij geloof ik dat het inlaatspruitstuk bij de RS ook nog eens over de Kop heen loopt, en daar is behoorlijk weinig plek voor bij een willie.

Daarnaast: waarom zou je het willen, de potentie van de motor is ongeveer gelijk...

Als we het nou over een megane 2.0T motor hadden ...
there is no spoon.
Robert dB.

waarom willen: 172 pk basis is leuker dan 150 pk...

Megane 2.0T > dream on dude :p
Marcel B.

volgens mij valt er weinig simpels meer te tunen aan een 172...
Don't walk the grass... smoke it
Robert dB.

ik denk ook aan een F7R...maar een beetje research kan nooit geen kwaad :)
wouter 16v

Ik dacht dat er een turbo bij jou opkwam Robert, gaat dat niet meer door?
Robert dB.

lange discussie: nu ff in het kort, project werd dus danig duur (met de setup die ik voor ogen had) dat deze optie is komen te vervallen. Nu ben ik van start met een ander project..veel info laat ik hierover nog even niet los..
Donleben
Contacteer:

Dit schijnt wel mogelijk te zijn. Ik heb het er ook een keer met iemand overgehad. Voor de motor, bak en montage kwam je op zo'n 4000 euro incl alles. Het is dus nog best te realiseren. Deze bood laatst ook die RS-blokken aan voor iets van 2500 euro. Kijk maar ff op http://www.freehans.com/
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
wouter 16v

Maar het past hoor, want er is ook een vijfje met een clio RS blok, denk dat je in een vijfje nog wel minder ruimte hebt onder de motorkap als bij een clio.
Jasper16v

op http://www.holtrop-renault-demontage.nl/ staan ook wel eens rs blokken
Robert dB.

Tijn schreef: Als we het nou over een megane 2.0T motor hadden ...
De F4R is toch nooit van fabriek af geleverd met turbo? Ik heb deze blokken wel eens te koop aangeboden gezien, gaat het hier dan om zelfbouw?
Ollie

Nieuwe megane toch wel?
Robert dB.

Ollie schreef:Nieuwe megane toch wel?
dat zijn volgens mij JB motoren.
Ollie

Maar volgens mij bedoelde Tijn die wel...

Tijn....?
michel 16v
Contacteer:

Robert dB. schreef:
Tijn schreef: Als we het nou over een megane 2.0T motor hadden ...
De F4R is toch nooit van fabriek af geleverd met turbo? Ik heb deze blokken wel eens te koop aangeboden gezien, gaat het hier dan om zelfbouw?
ook niet in de Avantime en Velsatis??????(2 liter turbo)
volgens mij zitten daar F4R turbo-blokken in
canonballman

Robert dB. schreef:
Ollie schreef:Nieuwe megane toch wel?
dat zijn volgens mij JB motoren.
JB motoren bestaan volgens mij niet (bij Renault)
Wel JB bakken. Zit je daar mee in de war?

En F4R is wel met turbo. Bijv in de huidige Espace, maar ook andere modellen (Laguna, Vel Satis??)
Heeft geloof ik in die autos 165 pk.

Standaard........... :wink:

En in de nieuwe sportieve Megane een stuk meer, maar daar zal ook wel wat andere hardware aanhangen/opzitten.
Robert dB.

ja ik was idd even in de war Reinier.

Maar toch zie ik een nadeel bij het plaatsen van een F4R (al dan niet een turbo uitvoering). Volgens mij krijg je het aardig lastig met het aansluiten van onderdelen. Stel het blok past onder de motorkap, dan krijg je vervolgens te maken met de kabelboom die je passend moet zien te krijgen op een Clio I dash, etc, etc.

Of zie ik dit nu verkeerd?? Is dit al eerder gedaan?
canonballman

Heb een keer gehoord/gelezen dat je dan het blok compleet moet hebben met kabelboom en contactslot en sleutel ivm startblokkering.
Als je al weet hoe moeilijk de startblokkering te verwijderen is bij een 94er Laguna 2.0 8v (zo goed als onmogelijk), dan zal dat bij een 2000 Clio model nog wel 'verfijnd' zijn.
Schijnbaar moet het contactslot de sleutel 'herkennen' anders start ie niet.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

canonballman schreef:Heb een keer gehoord/gelezen dat je dan het blok compleet moet hebben met kabelboom en contactslot en sleutel ivm startblokkering.
Als je al weet hoe moeilijk de startblokkering te verwijderen is bij een 94er Laguna 2.0 8v (zo goed als onmogelijk), dan zal dat bij een 2000 Clio model nog wel 'verfijnd' zijn.
Opzoek naar een platte RS dus. Liefst uit D-land vanwege het kenteken.
Anonymous

Frits schreef:
canonballman schreef:Heb een keer gehoord/gelezen dat je dan het blok compleet moet hebben met kabelboom en contactslot en sleutel ivm startblokkering.
Opzoek naar een platte RS dus. Liefst uit D-land vanwege het kenteken.
Je kunt daar zeker wel omheen.... gewoon DTA pakken heb je die af-fabriek computer niet nodig en kun je zelfs starten met een drukknop als je dat wil :)
Steven
Car: M536

Jah maar als je de kosten een beetje binnen de perken wilt houden lijkt DTA me niet echt een optie.
Anonymous

Steven schreef:Jah maar als je de kosten een beetje binnen de perken wilt houden lijkt DTA me niet echt een optie.
Kiezen of delen he.... begin er dan niet aan :)
Steven
Car: M536

Neej, Robert vraagt of het mogelijk is, die is het nu aan het uitzoeken.

Robert, contact Ro nog eens, die heeft ooit es een stukje over ene RS-blok gezegd. Daarin stond idd wat Reinier ook zegt en je moest er ook nog de hulp van Renault bij hebben voor een ontgrendelingscode oid.

Maar het is iig wel mogelijk, dat zie je aan het voorbeeld van die 5, die Wouter 16V hierboven noemt. Dus die ook maar ff contacten? :)
wouter 16v

Zet er DTA op, ben je van alles af, of informeer eens bij kroonenburg die zijn bezig met een goedkoper maar net zo goed alternatief als DTA met kabelboom. Die zetten ook veel de 20vt motor van audi en de vag group in golfjes type 1 en 2, die motoren zitten toch ook met start blokkering lijkt mij.
speedline

Fastchip heeft de RS EOBD materie nu bijna voor elkaar. Dus startblokkeringen, en andere vervelende elektronica is straks niet meer zo'n probleem.

(Y)
Robert dB.

maar even terug naar het begin. is er te spreken over een enorm voordeel van een F4R blok vs. F7R?

Natuurlijk is er voor de F4R fabriek af een turbo verkrijgbaar (kan n leuk toekomst project zijn), maar zijn er nog andere belangrijke pluspunten aan dit blok? Ik vraag dit aangezien ik het blok nauwlijks ken, mogelijkheden van een F7R zijn mij wel tot in detail bekend...
wouter 16v

Robert dB. schreef:maar even terug naar het begin. is er te spreken over een enorm voordeel van een F4R blok vs. F7R?

Natuurlijk is er voor de F4R fabriek af een turbo verkrijgbaar (kan n leuk toekomst project zijn), maar zijn er nog andere belangrijke pluspunten aan dit blok? Ik vraag dit aangezien ik het blok nauwlijks ken, mogelijkheden van een F7R zijn mij wel tot in detail bekend...
Het grote voordeel is, is mij vertelt, dat het koppelgebied breder is, dus eerder meer koppel als bij een f7r motor en standaard al meer koppel als een f4r motor, ik denk dat de basis gelijk is van f4r zonder turbo en de f4r met turbo maar voor de rest wijken ze heel veel af denk ik persoonlijk.
Plaats reactie