Al vaker ben ik over deze renault site gestruikeld terwijl surfend over het internet, maar nu ben ik er dan ook achter dat ik me kan inloggen bij het forum

Het volgende is het geval:
Ik ben Richard en woon nog steeds in het immer zuidelijke Limburg. Na het behalen van mijn rose papiertje kreeg ik zomaar voor nix een 5je in mijn schoot geworpen. Het beestje was voor nix omdat er geen papieren meer bij waren (let wel, een Tl geen gt turbo. Niet meteen weggaan!!!wel doorlezen, het wordt nog interessant).
Na het een en ander aan onderhoud (geen remmen is ook lastig) heb ik het rallymonster

Na een jaartje werd echter de 1100cc krachtbron een beetje traag voor mij. Om nog maar te zwijgen over de rare geluiden die het motortje produceerde die toch echt niet meer te verhelpen waren, maar ik vond het zonde om het 5je naar de sloop te brengen.
Op zoek naar een ander motortje dus!
Om een lang verhaal kort te maken. Nu ligt er een 5 gt turbo blok in. En ja, ook de remmen, assen , vering, bak, bekabeling, enz enz heb ik aangepast.
(stukje bekabeling komt zelfs nog van Riel af).
Nou wil het geval dat na veel aandringen (kop en carb. revisie een van vele aandringende verzoekjes)de motor eindelijk weer eens kabaal begon te maken.
Nadat ik al een paar keer de motor een tijdje had laten lopen om te controleren of daadwerkelijk ook alles heel bleef. Of alles niet te warm werd. Of alles wel genoeg smering kreeg. Of niet mijn project meteen uit elkaar zou denderen, heb ik de stap genomen en de eerst proefrit gemaakt.
Motor werd dus veeeeeeeel te warm

1 Slang was niet op de juiste andere slang aangesloten (domdomdom)

Met lood in de schoenen kroop ik achter het stuur (geen zin om weer in die kou de auto langs de weg te moeten zetten om af te laten koelen) en wat denk je, geen rood lampje! Dacht ik. Na het warmrijden besloot ik maar weer naar huis te gaan en het een succesvol dagje te noemen. Net op dat moment, rood lampje en heel, maar dan ook heel veel witte rook achter de auto aan.

Onder de kap werden mijn vermoedens al bevestigd. Overal olie. En daar ligt ook meteen het probleem.
De auto is te warm geweest. Hij braakt olie over het blok heen, maar waar het vanaf komt mag joost weten. Ik heb geen scheuren of gaten in de kop of het blok kunnen vinden. Ik heb ook nergens kunnen zien dat de koppakking stuk was. Het vreemde is dat er geen koelwater in de olie zat. De olie zat voornamelijk over het midden van het blok. De beide zijkanten van de kleppendeksel zijn droog. Er zit zowel olie aan de voor als de achterkant (lees carb. en spruistukken) van het blok en tegen de onderkant van de kap aan. Er is geen leiding gesprongen. ik snap er weinig van behalve dan dat het wel weer duur en tijdrovend zal worden. Wat ik wel nog moet doen is een compressietestje, maar ik vermoed het ergste
(het is weet tentamentijd, dus dat zal wel weer over 2 weken worden ben ik bang).
Geluk bij een ongeluk, ik heb nog een blok liggen mocht het ergste gebeurt zijn.
Verder over die koeling. het is een phase 2 blokje (koelwatersensor op spruistuk aan de rechterkant en kleppen onder een hoek van 120 graden in de kop), maar volgens mij met een phase 1 koeling. Nou hoor ik jullie al roepen: pas dat dan maar eerst eens aan, maar ik heb me laten vertellen dat een phase 1 koelsysteem een phase 2 motor wel zou moeten kunnen koelen. Een phase 2 koeling is echter wel betrouwbaarder en koelt beter. Vandaar dat ik ook al van plan was die er toch wel op te zetten.
Is dit een typisch gevalletje: nou ben je mooi te laat? of toch: het hoort wel niet maar het zou wel moeten kunnen? met andere woorden: hou ik die koelproblemen ook met een phase 2 koeling?
Graag van jullie een reactie over wat dat beestje me nou weer heeft geflikt. Langzaam word ik er wanhopig van. Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.
Bij voorbaat dank
Richard (liefhebber met de handen in het haar)