gt turbo bezorgt me kopzorgen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Richard Lemmen

Hallo beste mensen

Al vaker ben ik over deze renault site gestruikeld terwijl surfend over het internet, maar nu ben ik er dan ook achter dat ik me kan inloggen bij het forum :) , hetgeen mij bijzonder goed uitkomt.
Het volgende is het geval:
Ik ben Richard en woon nog steeds in het immer zuidelijke Limburg. Na het behalen van mijn rose papiertje kreeg ik zomaar voor nix een 5je in mijn schoot geworpen. Het beestje was voor nix omdat er geen papieren meer bij waren (let wel, een Tl geen gt turbo. Niet meteen weggaan!!!wel doorlezen, het wordt nog interessant).

Na het een en ander aan onderhoud (geen remmen is ook lastig) heb ik het rallymonster :p naar de RDW gebracht en tadaa: papieren.
Na een jaartje werd echter de 1100cc krachtbron een beetje traag voor mij. Om nog maar te zwijgen over de rare geluiden die het motortje produceerde die toch echt niet meer te verhelpen waren, maar ik vond het zonde om het 5je naar de sloop te brengen.
Op zoek naar een ander motortje dus!

Om een lang verhaal kort te maken. Nu ligt er een 5 gt turbo blok in. En ja, ook de remmen, assen , vering, bak, bekabeling, enz enz heb ik aangepast.
(stukje bekabeling komt zelfs nog van Riel af).
Nou wil het geval dat na veel aandringen (kop en carb. revisie een van vele aandringende verzoekjes)de motor eindelijk weer eens kabaal begon te maken.
Nadat ik al een paar keer de motor een tijdje had laten lopen om te controleren of daadwerkelijk ook alles heel bleef. Of alles niet te warm werd. Of alles wel genoeg smering kreeg. Of niet mijn project meteen uit elkaar zou denderen, heb ik de stap genomen en de eerst proefrit gemaakt.

Motor werd dus veeeeeeeel te warm :( . Niet goed dus. Na veel navraag, rondneuzen op het web (lees: renault-tuning) en zelf ook eens logisch nadenken heb ik toch maar enige aanpassingen doorgevoerd. Zo zat er nog geen doseur voor de turbo bijvoorbeeld.
1 Slang was niet op de juiste andere slang aangesloten (domdomdom) |: en zo nog wel een paar dingetjes werd het dan tijd voor de volgende proefrit.

Met lood in de schoenen kroop ik achter het stuur (geen zin om weer in die kou de auto langs de weg te moeten zetten om af te laten koelen) en wat denk je, geen rood lampje! Dacht ik. Na het warmrijden besloot ik maar weer naar huis te gaan en het een succesvol dagje te noemen. Net op dat moment, rood lampje en heel, maar dan ook heel veel witte rook achter de auto aan. :( Ik zette meteen de motor uit en ik had de mazzel dat ik me uit kon laten drijven tot op de oprit voor m'n huis.

Onder de kap werden mijn vermoedens al bevestigd. Overal olie. En daar ligt ook meteen het probleem.
De auto is te warm geweest. Hij braakt olie over het blok heen, maar waar het vanaf komt mag joost weten. Ik heb geen scheuren of gaten in de kop of het blok kunnen vinden. Ik heb ook nergens kunnen zien dat de koppakking stuk was. Het vreemde is dat er geen koelwater in de olie zat. De olie zat voornamelijk over het midden van het blok. De beide zijkanten van de kleppendeksel zijn droog. Er zit zowel olie aan de voor als de achterkant (lees carb. en spruistukken) van het blok en tegen de onderkant van de kap aan. Er is geen leiding gesprongen. ik snap er weinig van behalve dan dat het wel weer duur en tijdrovend zal worden. Wat ik wel nog moet doen is een compressietestje, maar ik vermoed het ergste
(het is weet tentamentijd, dus dat zal wel weer over 2 weken worden ben ik bang).
Geluk bij een ongeluk, ik heb nog een blok liggen mocht het ergste gebeurt zijn.

Verder over die koeling. het is een phase 2 blokje (koelwatersensor op spruistuk aan de rechterkant en kleppen onder een hoek van 120 graden in de kop), maar volgens mij met een phase 1 koeling. Nou hoor ik jullie al roepen: pas dat dan maar eerst eens aan, maar ik heb me laten vertellen dat een phase 1 koelsysteem een phase 2 motor wel zou moeten kunnen koelen. Een phase 2 koeling is echter wel betrouwbaarder en koelt beter. Vandaar dat ik ook al van plan was die er toch wel op te zetten.
Is dit een typisch gevalletje: nou ben je mooi te laat? of toch: het hoort wel niet maar het zou wel moeten kunnen? met andere woorden: hou ik die koelproblemen ook met een phase 2 koeling?
Graag van jullie een reactie over wat dat beestje me nou weer heeft geflikt. Langzaam word ik er wanhopig van. Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.

Bij voorbaat dank
Richard (liefhebber met de handen in het haar)
Riël
Über-Spammer

Heej richard! Dat je een phase 1 koeling op je phase 2 blok hebt zou niet mogen boeien, de blokken verschillen erg weinig. Misschien is het een kwestie van niet goed ontluchten.

Ik zou de koppakking sowieso eens nakijken. Kijk eens of de mogelijkheid er is dat de olie uit de peilstok geperst is? Dit komt wel eens voor en duidt op een te hoge carterdruk. Carterventilatie verstopt óf een lek langs een zuiger.
Laatst gewijzigd door Riël op zo 11 jan 2004 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
rasit..

wilco blue
Car: Renault 5 GT Turbo

Slecht nieuws voor je denk ik .Ik denk dat je een vast lopertje hebt gehad en dus een van de zuigers te veel druk op bouwt waardoor overal de olie naar buiten wordt geduwd .Waarom ik dit denk heel simpel ik sta nu ook stop omdat ik precies dezelfde kenmerken had .Dus ik zou je kop er eens afhalen.

Veel succes wilco
Abel
Über-Spammer

simpelste is een compressie test! dan weet je het zeker.
Richard Lemmen

@Riel

Ik meende ook al zoiets gehoord te hebben van die koeling. Phase 1 moet ook op phase 2 passen. De grote vraag blijft natuurlijk waarom wordt dat ding zo gruwelijk warm? Ontluchten doe ik altijd via de renault regel, (tankje omhoog, nippels open en blazen maar) maar ik durf niet zeker te zeggen of dan ook daadwerkelijk alles ontlucht is ( met name de kop :s ). Verder kijk ik de radiateur ook met een scheef oog aan na dit debacle.

Ik had nooit gedacht dat de carterdruk zo hoog kon komen dat de olie er via de peilstok uitkomt. Het enige waar het dan aan zou kunnen liggen is het tankje wat rechts naast de kop zit en waar de carterontluchting in uit komt. Dat komt uit een auto die in brand heeft gestaan. Als daar een membraan of andere poespas in zit is dat waarschijnlijk verbrand. Mocht het alleen een tankje zijn en verder niets dan kan ik dat al uitsluiten en ben ik toch bang dat ik (alweer!) de kop eraf mag pakken.
Dan kan ik niets anders bedenken dan een cilinder die compressie lekt naar het carter, of een kromme kop waardoor olie heen wordt gespoten.

@Wilco

Ik heb op diezelfde avond nog even gecontroleerd of de motor vast zat door meteen de ontsteking los te trekken om even (met de vingers in de oren) te controleren of de motor nog rond wilde draaien als ik startte. Na 2 slagen was ik overtuigd dat ronddraaien het probleem niet was.
Toch vermoed ik na jou reactie dat ik niet ver van een vastlopertje heb gezeten. Als na een compressietestje blijkt dat ik toch de kop eraf moet pakken wat kom ik dan tegen? (behalve 4 ronde gaten)
Is het een kwestie van "is de kop recht?", nieuwe koppakking erop en kijken wat ie doet? Ik vermoed dat de cilinders en de zuigers (met name de zuigerveren) wel wat aandacht verdienen.
Met andere woorden: Wat kwam jij tegen wat je niet zo aanstond?

@Abel

Dat lijkt me helemaal geen slecht idee. Eens kijken wat dat metertje mij te vetellen heeft.
speedline

Zou je niet gewoon iemand consulteren met iemand met verstand van gtt zaken voor dat je verder prutst ? Dit ziet er voor mij uit als een kostbare lange lijdensweg... :(

Grtz en succes... (Y)
Riël
Über-Spammer

Hoe bedoel je dat? Andere opties, iets nakijken lijkt me geen probleem. Als is het lastig over een lap tekst een conclusie te trekken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Richard Lemmen

Ik zal eerst eens m'n tentamens induiken (oh happy day) en daarna eens het een en ander na gaan kijken met jullie tips en trucs in het achterhoofd houdend. Als ik weer iets stukmaak zien jullie vanzelf wel weer een reactie opduiken. In ieder geval bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Heel erg veel succes. Ook met de tentames. (Y)
En welkom bij de Rtc. :beer:
Plaats reactie