[R5 GTTi] vermogensverlies en inhouden

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

vrienden, ik heb een probleempje met de auto.

Sinds 3 daagjes levert de motor geen volvermogen meer, wel spint de turbo goed op (op gehoor) en klinkt het alsof er veel luchtverlies is, de turbodrukmeter slaat dus ook niet meer helemaal uit en blaast de DV niet meer af bij overschakelen naar een hogere versnelling.

Verder schokt de motor nogal zo rond en boven de 3000tpm, bij constante snelheid zoals op de snelweg.
De pook danst alsof het een lieve lust is.

Als ik in z'n 2 en 3 vol optrek versnelt de auto wel, alleen niet zo snel als ie heeft gedaan en gaat ie niet verder als 5000tpm, daar blijft ie op hangen alsof de ontsteking wordt begrensd, hiervoor was 6000tpm geen probleem bij wijze van spreken.
Tevens ruik ik benzinedampen/uitlaatgassen als ik vol heb opgetrokken nu de auto deze problemen vertoond.

Over het algemeen is stadsverkeer geen probleem zolang ik niet te veel gas geef met optrekken of te hoog in toeren ga rijden, op de snelweg gaat het goed tot ongeveer 100km/h constante snelheid.

Nu d8 ik dat de motor druk verliest waardoor ie geen volvermogen levert omdat ie veel verliest, de turbodrukmeter bevestigd dat er minder laaddruk in het inlaatspr.stuk komt.

Maar turbodrukverlies kan volgens mij niet leiden tot schokken van de motor, maar zou de motor moeten acceleren in verhouding naar de druk die binnenkomt.

Dat schokken wordt volgens mij veroorzaakt doordat de ontsteking kuren vertoond, maar zou deze zo beinvloed worden door drukverlies??

Zou het kunnen dat de gasklep verkeerde waardes doorstuurd naar de computers icm drukverlies, zodat de ontsteking/inspuiting zich niet aanpast en dus op de verkeerde momenten en hoeveelheden afregelt??

Dit zijn wat enkele gedachtes die mij te binnen schieten, nu het zo regent ben ik nog niet naar de motor wezen kijken, dat doe ik strax wel.

Iemand anders nog ideeen, suggesties waarnaar ik kan zoeken??

oja.. dit probleem had ik opeens en is niet veroorzaakt doordat ik de motor afrag, de motor kreeg altijd netjes een warming-up en cooling-down, bovendien trapte ik de motor nooit gelange tijd op z'n staart, af en toe een sprintje, daar bleef het bij.

Alvast bedankt :)
Mrtn = Maarten
Menno

Klinkt toch wel erg als een luchtlekkage hoor. Omdat op jouw motor een luchtmassameter zit, gaat ie hierdoor behoorlijk de mist in. Dat ding meet heel veel lucht, en gooit derhalve ook heeeel veel benzine die motor in, maar in werkelijkheid gaat er helemaal niet zoveel lucht de motor in. Heeeel rijk, inhouden, en stinken naar benzine zijn de logische gevolgend.

Dus nog een keer goed zoeken naar lekkage.
rev it like a rental
mathijs

zoiets heb ik ook eens gehad viel bijna niet meer mee te rijden en de uitlaat gaf harde klappen en liep erg onregelmatig, toen had ik een lekkage aan mijn t-stuk van de carterventilatie. misschien is dat het ook wel bij jou :)
Mrtn

Bedankt heren, het is nu droog, dus ga ik even de de slangen + intercooler testen.

Menno, Ik had ongeveer dezelfde gedachte, alleen een bevestiging van een pro kan nooit kwaad (Y)

Mathijs, voor de rest draait ie mooi stationair én rijdt ie goed in de lage toeren, maar kzal voor de zekerheid het even nakijken :)
Mrtn = Maarten
Mrtn

gevonden :D

de slang van de turbo naar de intercooler is gescheurd op een sealnaad, dus moet ik weer even searchen op de sloop naar een andere slang die past.

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_ges ... 20inet.JPG[/img]

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_ges ... 20inet.JPG[/img]
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator
Car: MB

kun je dat niet tijdelijk dicht smelten ofzo?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

Hehe das 1x gasgeven en hijs weer open :)

Je kan het proberen met acrylaatlijm, maar vrees dat dat ook maar 2 minuten houd.
Tom
Moderator
Car: MB

of effe tijdelijk andere stukkie slang er tussen zetten totdat je er een op maat gevonden hebt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

Een stuk fietsband :D

Heb je opeens zo'n gezwel onder de kap :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Met tape kun je 'm wel een tijdje dichthouden tot je een andere hebt, denk ik... :)
chendy
Contacteer:

Tijd voor hard-pipes! Moet jouw wel lukken Maarten. :p

mvg, Chendy.
Mrtn

Kheb na een zoektochtje in mn onderdelenbox een originele GTTlucht slang gevonden, zo 1 met touw omvlochten, de lange van de 2. Hier heb ik het stuk dat ik nodig had afgezaagd en gemonteerd, de bocht kwam precies goed uit en de beide diameters ook (Y)

deze slang is ook veel sterker :)

dus ik blaas weer rond :p
Mrtn = Maarten
Mrtn

Weer een probje :(

De motor maakt het geluid van een koffiemolen en zo draait ie ook rond als je gas geeft :(

Verder start ie wel goed, doet de stationairversneller het en draait de motor 1000tpm ongeveer.

Zodra ik gas ga geven begint ie beroerd te lopen, en klinkt ie als een Kever. net alsof ie niet op tijd staat ofzo

Ken nix vinden en heb het volgende al vervangen om te testen;

- inlaatklep (ding waar ook je gaskabel aan zit)
- benzinedrukverdeler
- stappenmotor
- massakabels bekeken en schoongemaakt
- computerswap
- rotor en verdelerkap schoongemaakt en puntjes geschuurd

iemand ideeen van jullie??
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Staat ie op tijd?
Benzinefilter?
Injectoren?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroen V
Contacteer:

zouden de bougies wel eens kunnen zijn, zelfde soort probleempje gehad met de 19.
Mrtn

Jeroen en Riel, jullie hebben beide gewonnen :D

van de meest rechter cilinder (van achter het stuur gezien) lag A) de injectorstekker los, waardoor B) die bougie wel vonken kreeg, maar droog bleef en dus het porselein barstte.

Maar hij doet het weer :D

thanx guys (Y)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie