Hoe krijg ik supervastzittende bouten los??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

Ik wil mn dynamo vervangen/laten reviseren, maar ik krijg m er met geen mogelijkheid uit. de bouten zitten muur en muurvast. ik heb al geprobeerd om de boel in te smeren/in te spuiten met smeermiddel en kruipolie, ff in laten werken, maar helpt niet.
Weet iemand nog een andere manier om bouten los te maken?
Clio16v rules
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Anders als losdraaien zit er niet in :) je hoeft toch alleen de 13'er stang onderaan los te maken? Die kan toch niet zo vast zitten? Stang eroverheen ofzo. Die bovenste moet zeker lukken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Werkt inderdaad heel goed een stang eroverheen. Heb het ook gedaan om mn veerpoten los te krijgen, wat zaten die vast zeg. Met een stang van een meter ofzo eromheen (erg overdreven maar kon niets anders vinden) ging het ineens supermakkelijk.
some people are alive only because it's illegal to kill them
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Mocht het met een hefboom niet lukken, dan probeer eens de moer warm te stoken en los te "schrikken" met een hamer. Als dat ook niet werkt is de enige oplossing kapot slijpen/boren en nieuwe plaatsen.
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

- Die bout een tijd lang bestoken met kruipolie op colloidaal grafiet-basis (bijvoorbeeld IMAL spray van CFS).

- Laten schrikken door er met een hamer of ander heerlijk meppend voorwerp op te rammen. (als die bout je echt begint te irriteren, is dit een leuke bezigheid)

- Hefboom werkt helemaal top. Zet een buis over een sleutel en draaien maar. Let er wel op dat je de kop dan niet kapot draait (heb ik wel eens gehad bij de veerpoot en dan kun je die bout eruit gaan liggen boren). Doe er dan van tevoren voor de zekerheid even kruipolie op.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Probeer met hefboom (zoals beschreven) de moer/bout nog een tikkie vaster te draaien, de moer/bout schrikt dan op het draad. Hierna voorzichtig los proberen te draaien, en met voorzichtig bedoel ik dat je de moer/bout niet rond draait
Mrtn = Maarten
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Luchtsleutel? :)
5 GT Turbo '88 GT5
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

volgens mij heb je daar geen ruimte voor
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

thnx voor alle tips, ga dr morge mee verder. zal nu wel lukke hoop ik. en ik heb ook aan een luchtsleutel zitten denken, maar wordt wel heel erg krap dan!
Clio16v rules
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Die van je dynamo zou idd niet erg vast mogen zitten nee...moet met een goede ratel al wel te doen zijn...anders een moker erbij...krijg je alles mee los :D

Heb je wel een beetje proffessioneel gereedschap? Anders zit daar je eerste makke al ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bij een hefboom ga in iedergeval voor een 6kantige dop!!


niets is vervelender als een ronde moer :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ojah flink schreeuwen helpt ook wel eens...



Voor jezelf dan ;)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

en een glaasje cola.

de helft opzuipen en de andere helft over de bout en ff laten intrekken
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

gereerdschap is het probleem niet!
Clio16v rules
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Arie16v schreef:gereerdschap is het probleem niet!
Ok, want ik heb ook wel eens lopen vloeken op een bout die niet loswilde met een el-cheapo ratel...ff mn eigen erbij gehaald en dan kwam ie zo los zonder probs...en die dynamo bouten heb ik nog nooit last mee gehad met vervangen...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Iemand die sterker is .
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij deze bied Jochem zich aan :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

De bouten zijn al los lees ik net ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Steven schreef:Bij deze bied Jochem zich aan :D
Nouja , er zal wat gewicht in de stijd kunnen ,maar echt kracht . . . nee ,dat niet :beer:
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

het is allemaal opgelost nu!
Clio16v rules
Plaats reactie