[R5GTT-i] EFI multi-point injectie systeem

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Je zal een andere map-sensor moeten hebben en je chip moet er idd voor herschreven worden. De volledige ECU zal er zelfs gehercalibreerd voor moeten worden. Tot 1 bar is dit echter een goed systeem en 225 Nm ben je voorlopig content mee :) En dan komen er natuurlijk de rest van de mechanische aanpassingen.

Over dat lood in de injectors euh volgens mij moet dat wel kunnen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Injectoren kunnen loodvervanger-houdende brandstof prima hebben.

Ik zie hier nogmaals dat men hier niet helemaal begrijpt wat 250Nm betekent! Dat is meer als een Renault 3-liter V6! In een auto die ruim 35% lichter is met een korter gespatieerde versnellingsbak!

Zelfs mannen met een "dikke turbo" en de druk tot aan de horizon op een carburateur auto komen niet zomaar aan die 250Newton meters! Laat staan als de overtreffende trap qua injectie klaar is!

Grtz,

Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op vr 9 jan 2004 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gilles
Contacteer:

ik weet dat ik een beetje vooruitloop op de zaken maar speedline, jij zit er middenin.
Kan jij enige indicatie geven wat de kosten zullen gaan worden van dit systeem? hetzij in verschillende stappen van laten inbouwen tot de handige doet het zelfvert? :D
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
speedline

Hallo Gilles,
Gilles schreef:ik weet dat ik een beetje vooruitloop op de zaken maar speedline, jij zit er middenin.
Gelukkig wel... Maar er zijn nog wat meer mensen actief. Waarvoor hulde. Maar om even op de zaken vooruit te lopen. Je moet nog enkele (2-3) weken geduld hebben voor de 1ste resultaten. In dit geval is geduld een schone zaak... :p
Gilles schreef:Kan jij enige indicatie geven wat de kosten zullen gaan worden van dit systeem? hetzij in verschillende stappen van laten inbouwen tot de handige doet het zelfvert? :D
Hmmm, Gilles. Dan zul je bij Jeroen Lubking van JL Tuning aan moeten kloppen. Misschien denken sommige mensen hier anders over maar ik ben niet juridisch nog financieel gebonden aan Jeroen Lubking. We zijn alleen 2 auto en Renault gekken die door toeval elkaars pad gekruist hebben. JL Tuning gaat het systeem vermarkten. Voor prijsinformatie verzoek ik je contact op te nemen met Jeroen! Voor zijn telefoonnummer en e-mail adres kijk je op http://www.jltuning.nl

En "toevallig" werken we nu beiden aan verbeteringen aan, en onze eigen versie van, dit systeem. 8) Mr.D van fastchip verleent ook zijn volledige medewerking. En we consulteren ook bij een andere bekende medeforummer. (Iemand aan wie ik nog niet gevraagd heb of hij gecredit wil worden! :wink: )

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Gilles
Contacteer:

tnks voor je uitleg speedline, ik ga dit zeker volgen! :D
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Tijn
Contacteer:

Ivo8hoven schreef:
jeroen.k schreef:
Alleycat schreef:En hoe zit het met de turbo? Kun je er een grotere turbo op zetten?
Ik ben wel benieuwd naar de mening van speedline....
Ik rij geen auto om zuinig te doen, want dan kan ik net zo goed de fiets pakken. Één auto gebruik ik voor woon-werkverkeer, dus die mag wel een beetje zuinig zijn, maar de andere is puur voor de fun. Dus als die 1 op 9 rijdt, vind ik dat niet zo erg.
Aan de andere kant zijn er nu al meerdere mensen die zo'n blok erin hebben liggen, dus ik zou eens een ander idee moeten verzinnen, al is het alleen maar voor de originaliteit.
Allemaal leuk...maar dat volvoblok blijft gewoon te fragiel om serieus veel vermogen uit te krijgen...als je origineel wilt zijn...pak je een 2.0 16v blok en schoref je daar een turbo op en gooi je dat in je 5! ;) Ben je niet alleen origineel maar ook nog eens ongezond snel :P
.....eehh, en waar gaan we dat allemaal laten dan, t;is nie echt bepaald ruim onder de kap bij een GT he..... :wink:

Maar het blijft allemaal wel erg leuk om over na te denken.... :lol:
PAST.

trust me
there is no spoon.
Job-turbo
Contacteer:

Leuk man injectie op je GT :p

Die van mij ziet er zo uit:
[img]http://www.luingemedia.nl/inlaat/1.JPG[/img]

:smoke:
Riël
Über-Spammer

Wat is dat dan? Multi-into-monopoint? Wel dikke toevoer! Ben benieuwd!
jeroen.k

Riël schreef:Wat is dat dan? Multi-into-monopoint? Wel dikke toevoer! Ben benieuwd!
2 injectoren op DTA als ik me niet vergis...
robert

TB van een dragrace-harley?
Job-turbo
Contacteer:

Het is een universele throttle body. Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten. Maarja ik zit alweer een aantal weken op mijn intercoolerbuizen te wachten :( :@
Riël
Über-Spammer

Ik denk dat de mengselvorming tov de multipoint beter is, aangezien er wat meer tijd is om te mixen. Ik kan nu zo 123 geen minder iets verzinnen tov de multipoint injectie. Koude start misschien?
speedline

Job-turbo schreef:Leuk man injectie op je GT :p

Die van mij ziet er zo uit:
[img]http://www.luingemedia.nl/inlaat/1.JPG[/img]

:smoke:
Riël schreef:Wat is dat dan? Multi-into-monopoint? Wel dikke toevoer! Ben benieuwd!
jeroen.k schreef:
2 injectoren op DTA als ik me niet vergis...
robert schreef:TB van een dragrace-harley?
Job-turbo schreef:Het is een universele throttle body. Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten. Maarja ik zit alweer een aantal weken op mijn intercoolerbuizen te wachten :( :@
Riël schreef:Ik denk dat de mengselvorming tov de multipoint beter is, aangezien er wat meer tijd is om te mixen. Ik kan nu zo 123 geen minder iets verzinnen tov de multipoint injectie. Koude start misschien?
Hmmm, betere menging? Dacht het niet! Ooit van hete inlaatkleppen gehoord die de de brandstof helpen atomiseren?

De fastchip oplossing gaat uit van een (bijna volledig) "droog" inlaatspruitstuk. Wat hier gebeurt is het imiteren van een hoge capaciteits carburateur met alle nadelen van een "nat" spruitstuk. De brandstof heeft hier alle tijd om te condenseren tegen de koude wand van het inlaatspruitstuk. En zeker met een goede tussenkoeler blijf je hier last van houden. Verder zijn twee grote injectoren minder precies in de gift van brandstof tov 4 stuks. Al met al een praktische en economisch te bouwen oplossing maar technisch niet bepaald state of the art.

Het zal zeker goed lopen met een goede afstelling. Alleen is het programmeer werk om al het horten en stoten er uit te krijgen onder alle lastomstandigheden een heidens karwei. En het verbruik en de emissies zullen onnodig hoog zijn. En alles staat of valt met diegene die de DTA inregeld en de manier van uitlaatgasanalyse tijdens inregelen.

Grtz en succes,

Zzpeedie.
robert

bovenstaand commentaar klopt wel.
Maar het smoorklepgaatje is wel lekker groot.!
Zelfs heeel groot, ik voorspel dat de motor al heel gevoelig zal reageren op kleine verschillen in smoorklepopeningen.
Daarom zal ik de dta man zekers aanraden em op basis van MAP en rpm te mappen en niet op basis van TPS en rpm. Dus ook niet toch op TPS/rpm maar met een MAP compensatie vanwege de turbo.
Verders MOET je proberen 2x per omwenteling te injecteren. (dat doen single point injectiesystemen) Dit omdat anders de cilinders ongelijk gevoed worden, en dat wil je zekers niet.

mooi laswerkje!
speedline

robert schreef:bovenstaand commentaar klopt wel.
Maar het smoorklepgaatje is wel lekker groot.!
Zelfs heeel groot, ik voorspel dat de motor al heel gevoelig zal reageren op kleine verschillen in smoorklepopeningen.
Dat is de primaire reden waarom onderandere de F7P en F7R motoren een gasklephuis hebben met daarin 2 gaskleppen van verschillende diameter. De kleinste opent het eerst om het rijgedrag en het reageren op het gas in deellast preciezer te maken. De grote gasklep om de motor van voldoende lucht te voorzien zodra de bestuurder om meer acceleratie vraagt.
robert schreef:mooi laswerkje!
Het is zeker een mooi stuk werk. Daar hoor je niemand over... (Y)
Job-turbo
Contacteer:

Ik verwacht dat het wel goed komt. Ik heb tenminste het volste vertrouwen in de persoon die dit voor mij bouwt. Hij heeft iig meer dan genoeg ervaring op dit gebied. En daarbij ook nog es. Wie niets probeert weet ook zeker dat hij niets bereikt :D
clio_rally
Contacteer:

@speedline; duidelijke opmerkingen bij de bovengenoemde setup. Vroeg me alleen af wat je bedoelde met de minder nauwkeurige setup van 2 injector t.o.v. vier? Heb veel metingen met injectoren gedaan en kan zo niet verzinnen waarin hier een probleem zou optreden, maar vind het leuk om bij te leren (Y)

Verder twee leuke projectjes. Ik zou de belasting inderdaad laten bepalen met een map-sensor...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Sander
Contacteer:

Ik vind het alleen jammer dat iedereen met het originele inlaatspruitstuk verdergaat en niet even een beter exemplaar maakt. Als je toch het programma moet herschrijven i.v.m. een andere mapsensor en grotere injectoren maakt dat ook niet veel meer uit.

Maar ga zo door, leuken projecten. (Y)

gr S :D nder
Job-turbo
Contacteer:

Sander schreef:Ik vind het alleen jammer dat iedereen met het originele inlaatspruitstuk verdergaat en niet even een beter exemplaar maakt. Als je toch het programma moet herschrijven i.v.m. een andere mapsensor en grotere injectoren maakt dat ook niet veel meer uit.

Het is helaas niet een kwestie van even een nieuw spruitstuk maken helaas. Dit spruitstuk hoe ik het hier heb zitten ook al heel wat uurtjes in. We hebben er eerst wel aan zitten te denken om een ander spruitstuk te maken maar het is volgens ons te veel werk tegen over de winst die je behaalt.
Sander
Contacteer:

Job-turbo schreef:
Sander schreef:Ik vind het alleen jammer dat iedereen met het originele inlaatspruitstuk verdergaat en niet even een beter exemplaar maakt. Als je toch het programma moet herschrijven i.v.m. een andere mapsensor en grotere injectoren maakt dat ook niet veel meer uit.

Het is helaas niet een kwestie van even een nieuw spruitstuk maken helaas. Dit spruitstuk hoe ik het hier heb zitten ook al heel wat uurtjes in. We hebben er eerst wel aan zitten te denken om een ander spruitstuk te maken maar het is volgens ons te veel werk tegen over de winst die je behaalt.
Ik weet er alles van, dat het veel tijd kost en als je het zelf niet kunt (geheel of gedeeltelijk) kost dat een hoop centen.

Zie: klik

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_carbcompklein.jpg[/img]

Maar ik heb ook al een tweede versie gemaakt met een ander spruitstuk. Het is beter gevormd en ik heb meer ruimte zodat ik beter uit kom qua kabels en zo.
Zie:
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_Inlaatnieuwoud1.JPG[/img]

Hij is al klaar zal hem binnen kort hier wel eens laten zien.

Maar het was wel mooi geweest als zo iets had kunnen maken:
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_R5ATinjecrail.jpg[/img]

Maar alles op zijn tijd.

suc6 en ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

gr Sander
-Ray-
Contacteer:

speedline schreef:
Zelfs mannen met een "dikke turbo" en de druk tot aan de horizon op een carburateur auto komen niet zomaar aan die 250Newton meters! Laat staan als de overtreffende trap qua injectie klaar is!

Grtz,

Zzpeedie.
ik ben benieuwd wat de mannen met een dikke turbo + injectie doen! :worship: >-)
Immer wieder die verdammte Holländer
Sander
Contacteer:

-Ray- schreef:
speedline schreef:

Grtz,

Zzpeedie.
ik ben benieuwd wat de mannen met een dikke turbo + injectie doen! :worship: >-)
Die bazen heel hard>400Pk

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_DG86-8.jpg[/img]
R5TURBO MAXI

gr Sander
Tijn
Contacteer:

Sander schreef:
Die bazen heel hard>400Pk

R5TURBO MAXI

gr Sander
da's

a- geen 1400 cc meer
b- niet zo lekker betrouwbaar meer voor meer dan 1000 km per revisiebeurtje.
there is no spoon.
Ivo
Über-Spammer

Benny_R schreef:Ben benieuwd wanneer de eerste indicaties komen van wat het pakketje gaat kosten...

8)
De richtlijnen zijn er al, info bij JL Tuning.... :wink:
Riël
Über-Spammer

Blijven we even bij de les ?
Jeroen Lubking
Contacteer:

Riël schreef:Blijven we even bij de les ?
Riel hierbij een vriendelijk verzoek om alle niet gerelateerde post te verwijderen cq te verplaatsen naar chattopic om alles overzichtelijk te houden.

Wegens wat vertraging met de ontwikkeling van het inlaatspruitstuk zullen de test resultaten iets later komen.

De volledige kit zal vanaf stage 1 al geleverd worden met een volledig "handmade" inlaatspruitstuk
Na langdurig overleg en veel rekenwerk is gebleken dat het beter is om een volledig ander spruitstuk toe te passen met 2 verschillende inlaatkleppen.

Verdere info volgt nog,evt vragen hier over kan je bij speedline terecht.

Over leveringsvoorwaarde en prijzen kan je met mij contact opnemen.Exacte prijzen zijn nog niet bekend die volgen na dat productie kosten bekend zijn voor het spruitstuk.
Het eerste spruitstuk zal naar schatting binnen de komende 2 weken klaar zijn,en daarna zo snel mogelijk gemonteerd en getest worden.

Verwachtingen zijn dat stage 1 tot max 1 bar rond de 150 tot 170 pk krukas vermogen leverd en meer dan 225 nm aan de wielen!

Stage 2 gaat hier nog een hele stap overheen en is geschikt tot 1,5 bar laaddruk.
Naar verwachting zal 1,2 a 1,3 bar de maximum vuldruk zijn met standaard compressie met een ZEER goed IC systeem en natuurlijk de broodnodige uitlaatgas afvoer en koeling etc.
Wel gaan de schattingen al boven de 200 pk uit en richting de 300+nm koppel!

Met lagere compressie en een continue lage inlaat temperatuur zal dit vermogen allicht nog verder stijgen.
Er zijn al mensen die evt intresse hebben in dit FULL SPEC systeem,dus misschien komende tijd zullen daar ook verdere ontwikkelingen in plaats vinden.

WATCH THIS SPACE FOLKS!!!

mvg jeroen lubking,

JL-Tuning,
Laatst gewijzigd door Jeroen Lubking op di 13 jan 2004 1:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
speedline

Ik onderschrijf het weghalen van de bull shit volkomen! :evil: Ik heb dit topic niet als chat topic gestart maar om te informeren, te peilen en vragen te kunnen noteren. Ik krijg wel meer klachten van mensen die vinden dat dit forum zijn overzichtelijkheid verliest.

Post aub ter zake doende vragen en vraag niet dubbel. Als er nog geen antwoord hier staat kunnen we je het antwoord niet geven. Je kunt ook altijd naar het IM uitwijken voor verdere informatie.

Wil de klant meer als 135pk aan de wielen gemeten moet de laaddruk verder verhoogd worden. Tot een bepaalde hoeveelheid laaddruk en voorontstekingstijdstip zal het vermogen nog stijgen. Tot hoe hoog is giswerk op dit punt. Dit zal door testwerk en meting moeten worden vastgesteld. Boven deze "grens" moet bijvoorbeeld de compressieverhouding verlaagd worden. Bij dit alles gaan we altijd uit van een optimale (lage) inlaatluchttemperatuur. Die bereik je dus niet met de standaard lucht/lucht tussenkoeler. Voor optimale resultaten moet je dan uitwijken naar een lucht/water tussenkoeler of een grote "front mount" lucht/lucht tussenkoeler.

Staar je a.u.b. niet blind op de vermogen en koppelstijging. De grootste winst van dit systeem is het hogere koppel over een groter toerengebied. De motor zal beter trekken over een groter gebied zogezegd. Koppelspreiding is hier het magische woord.

Maar nu kappen met speculatie aub. Binnen een aantal weken draait het spul en hoor je vanzelf wat er aan de hand is. RTC will be the first to know :wink:

Grtz,

Zzpeedie.
jeroen.k

Alle chat-post zijn verwijderd zover.

Dames en heren forum-gebruikers...het techniek forum is niet gemaakt om in te chatten. Probeer dit dan ook zoveel mogelijk te beperken en het liefst gewoon alleen maar chat in de daarvoor bestemde topics. Zo houden we dit soort interessante topics overzichtelijk om bijvoorbeeld later als je oud bent nog eens na te lezen.
speedline

robert schreef:TB van een dragrace-harley?
Job-turbo schreef:Het is een universele throttle body. Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten. Maarja ik zit alweer een aantal weken op mijn intercoolerbuizen te wachten :( :@
Van accel? :wink:

GTT-EFI update

Spruitstuk is in de produktiefase. Kabelboom nadert zijn voltooing. Langzaam naderen we completie :p
Job-turbo
Contacteer:

Ook even een update van mijn kant :p

Intercoolerbuizen binnen 2 week klaar. Als alles nu via planning verloopt introductie 7 maart op Assen :D
TimV

Is er al nieuws over het injectiesysteem bv:exacte cijfers,resultaten,waneer in produktie,verdere aanpassingen(remmen,onderstel)
Ben wel benieuwt :)
Gezocht: vraagbaak R5 GTT
Stienus

timmy schreef:Is er al nieuws over het injectiesysteem bv:exacte cijfers,resultaten,waneer in produktie,verdere aanpassingen(remmen,onderstel)
Nog steeds niks?
Echt een super idee vindt ik het! Hoe gaat het straks in zn werk? kan je zon injectie 'kit' kopen, en zelf monteren? Of door jullie ( JL tuning) dr op laten zetten en alles in en afstellen?
En natuurlijk de vraag, wat bijv een stage 1 ongeveer gaat kosten :p , maar deze vraag heb ik nog niet voorbij zien komen.. (0)

Veel succes in iedergeval met alles!
Merijn.V
Contacteer:

jeroen.k schreef:
Allemaal leuk...maar dat volvoblok blijft gewoon te fragiel om serieus veel vermogen uit te krijgen...als je origineel wilt zijn...pak je een 2.0 16v blok en schoref je daar een turbo op en gooi je dat in je 5! ;) Ben je niet alleen origineel maar ook nog eens ongezond snel :P
Grappig. Ik heb al termen als "fragiel", "GTT is degelijker", "hoeveel bar", gehoord over dat Volvo Turboblok.

Het is dus allemaal onzin. RICA heeft met eenvoudige aanpassingen 480's en 440's met ca 200 pk laten rondrijden, en die blokken bleven gewoon heel.

Even voor de goede orde, motor is niet open geweest.

Alleen hier geldt hetzelfde als bij het tunen van de GTT, het kost gewoon een mep centen. Een veel betere (lees veel duurdere) intercooler, een grotere effectievere (lees veel duurdere) turbocompressor, een ander (duurder) inlaatssysteem, een ander (duurder) uitlaatsysteem en vervolgens de software op de "rolling road" fine-tunen.

M.a.w. alles kan, het gewoon een centen kwestie.

Nu kost deze injectieoplossing voor de GTT misschien niet veel, een complete 440 turbo kost helemaal geen fuck. Maar beiden zijn in mijn ogen gave knutsel uitdagingen.

Maar als puntje bij paaltje komt set ik m'n centen op een wagen als Catrinus gebouwt heeft en dan bijvoorkeur met RICA chip en niet op een GTT met 1 bar en FastChip injectie systeem.

Maar ik ben bevooroordeeld :D
canonballman

Ja, in dit opzicht kan ik het wel met Merijn V. eens zijn.
Als je de volvo 1.7/1.8 turbo motor fragiel gaat noemen, dan heb je het m.i. mis.

Hoe dan ook: wat versta je onder fragiel? Wat bezwijkt er bij hogere drukken, wat bij een opgevoerd c-motortje (turbo) dan niet bezwijkt?

Vergeet verder niet dat:
-het onderblok van de 'volvo' motor praktisch hetzelfde is als van bijv. ALLE clio 16v motoren.
-de kop ook al JAREN meegaat tot en met Lagunas van 98 toe. En die F motoren gaan (als ze alleen op benzine rijden) ook met gemak 3 a 4 ton mee.

Dat alle zooi die er omheen hangt (electronica, turbo enz.) niet state of the art is kan wel kloppen, maar wat voor 'superspul' heeft een standaard GTT blokkie???? de enkele solex carb.???? Het super vormgegeven inlaatspruitstuk? uitlaatspruitstuk? High tech ontsteking??

Kortom (wat Merijn eigelijk al zegt): wil je ergens VEEL vermogen uittrekken, en het moet ook lang heel blijven, dan moet er sowieso veel geinvesteerd worden.
TimV

Stienus schreef:
timmy schreef:Is er al nieuws over het injectiesysteem bv:exacte cijfers,resultaten,waneer in produktie,verdere aanpassingen(remmen,onderstel)
Nog steeds niks?
Echt een super idee vindt ik het! Hoe gaat het straks in zn werk? kan je zon injectie 'kit' kopen, en zelf monteren? Of door jullie ( JL tuning) dr op laten zetten en alles in en afstellen?
En natuurlijk de vraag, wat bijv een stage 1 ongeveer gaat kosten :p , maar deze vraag heb ik nog niet voorbij zien komen.. (0)

^^^^^^^^^^^^ :)

Veel succes in iedergeval met alles!
Gezocht: vraagbaak R5 GTT
Plaats reactie