[R19 16V]Draagarm krom??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Riël
Über-Spammer

Het hoeft niet, blok eruit, maar dan moet je het blok kunnen ophangen. Voordeel is dat het je een heel blok uitbouwen scheelt, dit is op nog geen 2 uurtjes gedaan als het goed is. De procedure gaat zo:

Ik weet niet hoe je uitlaat loopt, kijk of deze ook moet wijken om je subframe eronderuit te halen. Zo ja, uitlaat na spruitstuk loshalen. NIet dat je het je subframe aan de uitlaatbocht blijft hangen. Hij kan er ook achterlangs gaan dan heb je er geen last van maar dat weet ik niet.

Zorg voor een sterke takel. Draai de motorsteunen los. Takel het blok een heel klein stukje op zodat hij niet meer op het subframe rust. Nu lekker hangen laten. PS een brug is makkelijk, nu ga je namelijk onder de auto in :)

Draai nog eventuele andere dingen los die op het subframe bevestigd zijn (bij de 5 geen geloof ik, bij de clio verwacht ik ook van niet). De radiateur moet je ook even weghalen aangezien die toch vervangen wordt.

Je maakt de stuurstang los van je stuurhuis (die kruiskoppeling.

Je maakt de schakelstang los en legt 'm voorzichtig aan de kant (alleen vóór lospakken ivm opnieuw afstellen).

Ik denk dat aan de zijkant in je wielkuipen 2 steunstangetjes zitten die de kuipen en het subframe nog eens verbinden: losmaken (ik vergeet ze nog wel eens, irritant...).

Draai de fuseekogels los. Draai de spoorstangen los. Nu is de naaf helemaal vrij van het subframe als het goed is.

Je kan nu de 4 bouten die je subframe onder de auto bevestigen losdraaien. Dan heb je het subframe in je handen.

Nieuw subframe bevestigen is dan niet moeilijk. Dit hele gebeuren ook niet, als je een brug en een takel tot je beschikking hebt. Heb het al ettelijke keren op de oprit zonder deze 2 dingen gedaan :)

Groeten!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Ik denk dat aan de zijkant in je wielkuipen 2 steunstangetjes zitten die de kuipen en het subframe nog eens verbinden: losmaken (ik vergeet ze nog wel eens, irritant...).
Die dingetjes zijn handig, dan kan je alle 4 de bouten van je subframe loshalen zonder dat hij eronder vandaan donderd. Als je je dan met zn 2en (ieder een kant) die steuntjes loshaalt kan je hem er heel gecontroleerd ondervandaan halen...
Donleben
Contacteer:

Dat maakt t weer wat duidelijker. Toch is een brug wel het makkelijkste. Is het zo onwijs veel extra werk om het te doen als de auto op bokken staat? Ik heb namelijk niet zomaar de beschikking over een brug.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Riël
Über-Spammer

Nee, maar dan moet je eronder liggen ipv staan. Maar zo heel veel hoef je niet onder de auto los te schroeven. Dus, ja het kan!
Riël
Über-Spammer

Bart V schreef:
Die dingetjes zijn handig, dan kan je alle 4 de bouten van je subframe loshalen zonder dat hij eronder vandaan donderd. Als je je dan met zn 2en (ieder een kant) die steuntjes loshaalt kan je hem er heel gecontroleerd ondervandaan halen...
Good one (y) 8)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Jongens het gaat hier om een subframe van een clio vervangen. de motorsteunen zitten niet vast aan het blok en hoeven er dus ook niet uit. Behalve je achterste (bak)steun.Stuurhuis zit nog wel vast op je subframe.maar dat zijn 2 beugels, en je kan er vanonder ook bij. En de uitlaat is idd een goeie.
Als je zeker weet dat je draagarmen recht zijn kan je ze over zetten anders gewoon nieuwe bestellen. Zijn niet zo duur, volgens mij.

GR.Frits
Riël
Über-Spammer

Niemand heef thet over motorsteunen eruit halen. Je moet ze wel losdraaien van het subframe. niet van het blok.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Niemand heef thet over motorsteunen eruit halen. Je moet ze wel losdraaien van het subframe. niet van het blok.
Foutje van mij.

Ik bedoelde dus te zeggen. Je motorsteunen zitten helemaal niet vast aan het subframe, wel aan de motor natuurlijk.

de een zit rechts op je veerpoot en de ander zit links onder je accu. de 3e zit vast aan de bak en subframe. dat is de enige die wel los moet.
Riël
Über-Spammer

dacht dat het hetzelfde zat als bij een 5?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

een clio (+ megane)blok hangt en een 5 (+19) blok staat. ga maar eens ergens onder een kap kijken zal je het verschil zien.
Plaats reactie