[DoubleYou] Express GT Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Achter verlagen heb je geen onderdelen nodig: torsie, remember ;) En die honda boeit me niet :) smijt dat ding naar de sloop en ga lekker met die express verder!

Groeten!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:vraagDan nog wat kleine dingetjes: hoe haal je bij de achterklep de telescoopveren er uit? 't lukt maar niet...
En: hoe haal je een achterbank er uit? :) Ik heb één gedeelte er uit gekregen, maar dat andere gedeelte gaat ook niet echt. Zo'n bankgedeelte scharniert aan twee pinnen, bij de ene kant was de bank uit het scharnier te schuiven, maar de andere kant gaat dat helemaal niet. Moet ik dan drastisch doen en de slijptol nemen? 't lijks me nogal vaag eigenlijk, 't moet toch gewoon lukken :s
^^up^^

En die Honda boeit mij wel een beetje, die onderdelen moeten mij geld gaan opleveren en daarna gaatie ook wel naar de sloop hoor. Ik had eigenlijk wel een antwoord op deze vragen verwacht na 2 dagen niet online zijn geweest...
Achter torsie weet ik ook wel hoor, maar die Honda heeft achter ook veren en die dingen zijn nieuw (beetje poetsen) en ze leveren me weer lekker wat op. :p Past dus niet oke, dan maar in de verkoop.
Riël
Über-Spammer

Ik weet niet hoe je een honda demonteert, vandaar geen reactie. Dan zou ik het moeten zien.
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:Ik weet niet hoe je een honda demonteert, vandaar geen reactie. Dan zou ik het moeten zien.
verkopen ze bij de borent special tools voor.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Haakse slijpers?
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:Haakse slijpers?
da's voor het fijnere werk ja :p
there is no spoon.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Nou ik heb de schroeven van de telescoopveren doorgeslepen, en de achterbank heb ik er uiteindelijk toch uit weten te krijgen zonder dingen te mollen. Nu is de Honda compleet dood, op het dash en voorruit na: dash heeft allemaal kruiskopschroeven en te veel zooi die niet los wil, en de voorruit zit niet in een rubber, maar d'r zit een metalen beschermkap over de randjes, en die kap zit samen met het raam vastgekit. Hoezo handig ruit vervangen als die kapot is :s moet je meteen nieuwe beschermkapjes hebben. Vaaaag.

Foto's volgen (misschien) nog, morgen of maandag volgt een mp3tje van de Honda sound zonder de einddemper van de hele autobreedte groot. Klinkt best bruut nu :) maar hij gaat toch weg.

Morgen aan de Express beginnen, radiateur!
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Fotooooos!

Zo demontage is afgelopen, Honda is bijna dood, op de sloop gaat er nog wat afgehaald worden wat voor het rijden nog nodig is.
[img]http://www.doubleyoudigital.nl/hondaciv ... adood1.jpg[/img]
[img]http://www.doubleyoudigital.nl/hondaciv ... adood3.jpg[/img]

Nou ben dan ook begonnen aan de radiateur.

Oud:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... iateur.jpg[/img]
Weg, wat een gat dan opeens:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... eurweg.jpg[/img]
Deze nieuwe gaat er in, ziet dat er toch goed uit:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... iateur.jpg[/img]

Nu die radiateur er nog uitligt was ik meteen van plan om de fan ook te vervangen, en een lage temperaturensensor voor de koelvloeistof er in te schroeven. Fan is gewoon te halen bij de Reno dealer neem ik aal (ook ergens anders toevallig?), maar waar haal ik zo'n lage temperaturen sensor?
Tijn
Contacteer:

ook bij renault. komt uit een R4 geloof ik ...
there is no spoon.
Jan-Geert (Momentsleutel)

r4 thermostaten haal je ook bij de brezan of bij lasaulec of iets dergelijks , kost minder euries :P
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Netjes, Ga zo door gozer (Y)
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

lekker bezig joost (Y)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

De Honda staat nu op de sloop, en wat zijn die veren toch ongelofelijk shit om los te maken. Ben gewoon té lang bezig geweest en heb niet eens aan de Express kunnen werken :(

Ik heb wel de beloofde sounds opgenomen, op de sloop, de rijdende persoon (17) vond het nogal leuk om af en toe met slippende banden in de modder weg te rijden. Nu istie bruin in plaats van grijs :) Nou ze mogen hem hebben, weg ermee!

Honda sound 1
Honda sound 2
Honda sound 3

Ik kwam er trouwens nog achter dat ik een oude sound van de powerfull uitlaat op m'n handheld had staan. Die dan ook maar hier.

Powerfull uitlaat

edit: Owja:
Jan-Geert (Momentsleutel) schreef:r4 thermostaten haal je ook bij de brezan of bij lasaulec of iets dergelijks , kost minder euries :P
Die heeft de Brezan niet, de Reno dealer niet en de Heron ook niet. De reno dealer heeft maar 2 soorten: oude versie en nieuwe versie, en Brezan en Heron zeggen dat de R4 en R5 dezelfde temperatuur heeft (85-90 graden). Dus: waar haal ik ze WEL?

En de grootste afzetterij van de dealer is vandaag ook aan het licht gekomen. Een nieuwe radiatorfan voor de GTT (want die is niet hetzelfde als een gewone R5, grotere fanmotor namelijk) kost: ja je raadt het nooit: 250 euro!!! Hoe kan je klanten nog meer afzetten door voor een simpele gelijkstroommotor met enige capaciteit zoveel te vragen! Zelfs een linchmotor (efficiency 98%, ook gelijkstroom en grote capaciteit) kost minder. Grrr... Heeft er iemand nog één liggen? Op de sloop zijn geen gtt's, en al helemaal niet in Twente.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Joost probeer er anders een van een diesel te krijgen. Die hebben ook een groter vermogen en misschien makkelijker te vinden?? Een 5 diesel is moeilijk te vinden maar ClioŽs zijn er zat. :wink:

GR.Frits
Steven
Car: M536

En thermostaten hebben ze wel bij Brezan in koelere versies, je moet gewoon in het QH-boek eens kijken naar de afbeeldingen en dan de zomerthermostaten nemen.

De QH114 is de winterthermostaat en de QH110 (dacht ik) is de zomerthermostaat.

Je hebt er iig 1 die bij 83 graden opengaat en die moet je hebben. Ik heb ze zelf daar ook vandaan dus ze hebben ze echt wel.

Die tempschakelaars moet je ff in het facetboek onder senders en switches kijken, daar staan ze geloof ik ook tussen. En dan gewoon van de andere types ook ff kijken.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Thnx voor de info. Die van 83 graden heb ik dus al, dat is de standaard. D'r staat "82 92" op de sensor zelf. Ik dacht dat de lagere temperatuursensor 74 graden was?

En een Express diesel zijn er nóg meer van dan clio's. Maar goed, ik kom er wel uit.

Morgen er weer fijn tegenaan, de bedoeling is dan de radiateur er in te hebben en wie weet ook de roest onder de vloerbedekking weg. Bijna alles is er al uit, alleen de radiowires zitten in de weg, de radio-unit moet er met een bepaald sleuteltje er uit (note to self: niet vergeten mee te nemen).

En ik denk ook meteen een tiental meters kabel te trekken nu alles er toch uit. Even de accu doorvoeren naar achter, allerlei signaalkabels voor evt leuke elektronicaprojecten enzo. Ik denk 3 UTP draden naar achter te gaan leggen, en één keer accuspanning met twee aftakkingen (1 keer achter middenplank, 1 keer helemaal achterin). 1 UTP voor alle sensorgevallen (verlichting, knipperlichten, mistlicht en dat soort zooi) en 2 UTP over voor schakelaars te maken op dash. Ow en ik maak trek ook meteen maar wat audiokabels. 2 speakers voor, 2 achter, 1 subwoofer, en versterker maakt 12 wires schat ik zo. Oei wordt nog een dradenzooi daar! :D
Maar ach, zo'n bekledingsgedeelte is toch zo weer te verwijderen dus mocht ik dan nóg te kort komen is er zo weer wat extra naar achter te leggen.
Steven

Hee wel ff opletten we hebben thermostaten en thermocontacten, dat zijn 2 verschillende dingen he.

Ik heb een 83 thermostaat met gaatje erin en dan gaat je temp net ff iets boven het eerste streepje staan. In mijn ogen de ideale temp.
Ray heeft een 74 erin, maar die zit net ff onder het eerste streepje en in de winter wordt ie dan helemaal belabbert warm, das wel erg overdreven.

Ik heb er nu een 88 graden inzitten vanwege de winter, kan het ook tenminste lekker warm worden binnen.

de thermocontacen/schakelaars heb je dan weer in andere versies, die moet je niet in 74 graden hebben want dan draait je fan constant. Je moet er 1 hebben die bij 88-89 graden schakelt, das ongeveer bij je 2e streepje.
-Ray-
Contacteer:

in de winter rij ik ook niet slimpie :p

hij wordt prima warm, koelvloeistoftemp kan me niet laag genoeg zijn, me olietemp interesseert me des te meer.

koelvloei lekker laag, olietemp zo rond de 100 graden bovenin, prima temperaturen. ligt ook aan je setup en hoe hard je rijd. als ik ga blazen stijgt de temp lekker mee natuurlijk.

alles hangt met elkaar samen en mijn koeling is prima in orde. dus niet belabberd warm worden.
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven

Je doet me aan iemand denken als jij zegt dat alles zo koel mogelijk moet :p
Riël
Über-Spammer

Nou het eerste streepje vind ik te koud, in hoever je de streepjes serieus kan nemen ... Lekker op temp is als de fan uitgaat. Ray, het verschil tussen olie en koelvloeistoftemp liefst zo klein mogelijk. Olie van 100 graden en koelvl. van 75 graden is ook niet ideaal...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Thermostaat en thermocontact: dat laatste zit in de radiateur, maar waar zit die eerste? En waar zorgt die dan voor?

Die thermocontact zorgt ervoor dat de fan aan slaat. Bij mij is de motor erg snel warm, en als ik de fan aan doe blijft het metertje midden tussen het 2e en 3e streepje staan. En het thermocontact laat de fan automatisch aanslaan als de meter in het rode gedeelte zit. En da's errug warm, vandaar dat ik ook wil dat die fan eerder aanslaat. Dus een lagere temperatuur thermocontact.

Gevonden:
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]
Die streepjestelling houd ik aan.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Zojuist de vloerbedekking weggehaald, en jah ik verwacht wat oppervlakkige roest. Maar dit...

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ekking.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... inauto.jpg[/img]

En dat is een groot probleem, want ik wil geen gat in m'n wagen en de garage huur ik ook niet voor eeuwig. En ik kan niet lassen! Dus, HELP!! Wie kan er lassen en is bereid mij te helpen? Alle kosten worden vergoed natuurlijk, mocht je krachtstroom nodig hebben voor het lasapparaat, dat is aanwezig.

De data wanneer ik de hele dag aan de auto bezig ben en iemand langs kan komen: 2,3 en 4 januari. Mocht je iemand weten die dan kan lassen, graag!

Bel ff 0610905088 of pm of mail. Vanavond ben ik weer online. Ga ik nu de radiateur er in hangen en de overige roest op de andere plekken behalve het gat weghalen.
michel 16v
Contacteer:

nu helpt de dremel ook weinig :D

gewoon een haakse slijper of schuurmachine gebruiken.
Steven

Joost (DoubleYou) schreef:Thermostaat en thermocontact: dat laatste zit in de radiateur, maar waar zit die eerste? En waar zorgt die dan voor?

Die thermocontact zorgt ervoor dat de fan aan slaat. Bij mij is de motor erg snel warm, en als ik de fan aan doe blijft het metertje midden tussen het 2e en 3e streepje staan. En het thermocontact laat de fan automatisch aanslaan als de meter in het rode gedeelte zit. En da's errug warm, vandaar dat ik ook wil dat die fan eerder aanslaat. Dus een lagere temperatuur thermocontact.

Gevonden:
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/12_dashb.jpg[/img]
Die streepjestelling houd ik aan.
Die klopt dus niet, het eerste streepje is gewoon een 0 streepje.

Thermostaat zit in die dikke koelslang van je radiateur naar je waterpomp en dan tussen die 2 slangeklemmen op je waterpomp.

Thermostaat is om je water sneller op temperatuur te brengen en een soort van minimum temp te houden waarop je koelwater blijft (als je koeling die tenminste kan genereren)
Tom
Moderator
Car: MB

tuurlijk kan je koeling die genereren (tenzij je thermostaat open blijft staan), je motor zorgt wel voor genoeg warmte. De rad. zit dan immers niet in het circuit.

En die streepjes praten we idd meestal anders over. tweede streepje is streepje waar de fan aanslaat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Zojuist de vloerbedekking weggehaald, en jah ik verwacht wat oppervlakkige roest. Maar dit...

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ekking.jpg[/img]
Jikes! Ik dacht dat het er bij mij al niet zo best uitzag, maar dit is echt een nachtmerrie! :@
Maar okee, dat kan je constateren, en daar moet dus aan gelast worden. Kost wat moeite, maar dat moet wel gaan lukken. Een veel interessantere vraag is waar al die roest vandaan komt... Komt het van onderaf door de bodem heen, of is er van bovenaf water op de vloer gekomen, en waar komt dit dan vandaan? Bij mij komt het water uit de linker onderhoek van het raam, waar door een roestblaar het raamrubber niet meer goed afdicht, en voor een klein deel uit de horizontale lasnaad in het parafan (lekker gemaakt zo meneer Reno! (N) ). De vloerbedekking was bij mij dan ook regelmatig nat, en erger nog, de isolatiemat die achter het dashboard zit was bij mij ook 1 grote spons. Ik moet zeggen dat dit op de foto wel mee lijkt te vallen bij jou.
En Riël had ook geen lekkageproblemen geconstateerd bij de ombouw van het dashboard?
Benny_R

Boah, dit is echt niet misselijk zeg... ik zou gelijk eens met een staalborstel het hele gebied schuren dan zie je hoe diep het zit. maar dit is niet nix! dat fix je niet in die 3 dagen die je aangeeft denk ik. Tenminste ik zou het niet redden.

Snap wel dat Riël dit niet gezien heeft hoor, denk niet eens dat hij de isolatie van achter het dashbord los heeft gehad. Als je die ook nog eens weghaald zul je nog wel meer roest ontdekken denk ik.

Pfff, laat je maar eerst eens goed advieseren voordat je begint! De zooi omzetten op een andere carrosserie is misschien minder werk!(of goedkoper!)

suc6 ermee!
Alleycat
Contacteer:

en voor een klein deel uit de horizontale lasnaad in het parafan (lekker gemaakt zo meneer Reno! ). De vloerbedekking was bij mij dan ook regelmatig nat, en erger nog, de isolatiemat die achter het dashboard zit was bij mij ook 1 grote spons.
Dit probleem ken ik, gebeurt volgens mij vaker...
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VAAfAysb ... 1993570734[/img]
zoals dit bedoel je??
Vos

Jezus Christus..... word ik wel even stil van! Je hebt die andere express nog joost misschien een idee om het over te bouwen?
Clio 16v.....
Geert Claes

Aj dat ziet er niet zo best uit.
Ik begrijp alleen niet dat jullie op de volgende foto de mat niet ff hebben opgehoffen. Je hebt daar zo een moeite gehad om die schroeven los te maken.....
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... elzooi.jpg[/img]

In elk geval.... sterkte....
(Y)
Vos

ja die stoelen heb ik met hem vervangen maar hij vond het toen niet nodig dus....
Clio 16v.....
Matijs
Contacteer:

Alleycat schreef:
en voor een klein deel uit de horizontale lasnaad in het parafan (lekker gemaakt zo meneer Reno! ). De vloerbedekking was bij mij dan ook regelmatig nat, en erger nog, de isolatiemat die achter het dashboard zit was bij mij ook 1 grote spons.
Dit probleem ken ik, gebeurt volgens mij vaker...
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VAAfAysb ... 1993570734[/img]
zoals dit bedoel je??
Dat ja. Maar zo erg als dit is het bij mij gelukkig nog niet, hoewel ik aan de andere kant (buiten, krikbak en accubak) wel nog behoorlijk wat roest weg te werken heb.
En als ik de roest weg heb ga ik die naad binnen en buiten afkitten met siliconenvrije kit, in de hoop dat het dan niet weer opnieuw begint.
Matijs
Contacteer:

Benny_R schreef:Snap wel dat Riël dit niet gezien heeft hoor, denk niet eens dat hij de isolatie van achter het dashbord los heeft gehad. Als je die ook nog eens weghaald zul je nog wel meer roest ontdekken denk ik.
Precies. Maar dan komt het waarschijnlijk puur vanuit die lasnaad, want als het van het raam komt had Riël dat wel gezien aan de bovenste rand van die isolatiemat. Oja en geroken, tenminste, bij mij was het een lekker muf zooitje :s
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

De auto zou toch ook muf ruiken als het door die isolatie loopt die boven de vloerbedekking zit? De roest ziet er anders uit dat die onder de isolatie begint, je ziet duidelijk een lijn. Ik zal 2 januari wel eens gluren onder de isolatie. Ben nu eigenlijk ook benieuwd hoe de lpg-express er uit ziet daaronder (die heeft namelijk al gaten op andere plekken), maar dat wil ik niet eens weten omdat ik er dan niet meer in wil rijden... Ennuh, de gtt gaat echt niet weg hoor! Dit gaat gewoon opgelost worden!

En Riël, heb je wel even onder de isolatie gekeken of moet het dash er nu ook weer uit...

De roest komt iig van bovenaf, ik heb de bijrijderskant geslijptold, en kom dan de bodemplaat tegen, en geen constante roest tot onderop. Ik verwacht aan de bestuurderskant iets anders...

Ik ga het wel afkrijgen in drie dagen hoor, het meeste werk gaat zitten in het (op de foto) bovenste gedeelte. De onderste twee gedeelten zijn niet zo moeilijk, dat zijn een aantal roestplekjes en verder voornamelijk roestuitslag op de lak: is dus zo weg te schuren.

Wat foto's van vanmiddag:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... erking.jpg[/img]
Zoals je ziet is de rechterkant hier nu stukken beter, het zwarte en glimmende gedeelte is met de slijptol verbeterd. Zeg dat zwarte he, dat is onder het bruine roest, is dat schadelijk als je dat laat zitten en daar overheen spuit? Of moet echt alles glimmen dat het staal te zien is?

Ik denk trouwens binnen 1 dag klaar te zijn met de roestbewerking hoor, ik werk 7-8 uur op één dag dus waarom zou dat niet lukken?

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... ripped.jpg[/img]
Ook het tussenschot en die rare iritante twee buizen achter mij zijn weg. Tussenschot moet voor de apk weer er terug in, maar dat is toch pas oktober 2004 :) In die tijd heb ik de bak alweer gestyled en zit er al een andere plaat.

[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... lsfeer.jpg[/img]
Can't live without some music! Heb de laptop altijd mee naar de garage. En ben ik even blij dat mijn laptop geen blikken geluid geeft! :D

Owja, vanochtend ook de nieuwe radiateur er in gehangen. Koelvloeistof er in, ontluchten die zooi en de slangen staan ineens een stuk strakker :) Waren ze nieteens, het waterbakje kan nu nieteens meer liggen. De lasser mag meteen ook een beugel gaan lassen zodat ik het bakje kan ophangen.

Maar niemand die kan/wil lassen?
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Vosje schreef:ja die stoelen heb ik met hem vervangen maar hij vond het toen niet nodig dus....
Niet nodig omdat ik zelf nog eens aan de slag ging. Ennuh, ik krijg nog steeds 4 opgevulde stoelwangen van je :D
Plaats reactie