1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

hebbie helemaal gelijk in Speedy, maar als je de tools in huis hebt en je vind het gewoon bijzonder interessant om eens iets "echt zelf" te maken, dan is er volgens mij niks mis mee...en ik sla me voor me kop als het niet werkt... :wink:
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Hey leuk nieuwe hobby motorblokken liften >-)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Foeke schreef:Hey leuk nieuwe hobby motorblokken liften >-)
jullie hebben mazzel, er komen binnenkort lichtgewicht zuigers in, dan lift dat iets makkelijker :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Is er al wat meer bekend over de ontwikkelingen van het zelfbewerkte standaard inlaatspruitstuk? Ik ben wel benieuwd naar de resultaten.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

nope...tekeningen liggen er wel, maar eerst nog een serie blokkies maken, dan nog twee voor mezelf, dan nog twee auto's afbouwen, en dan heb ik weer tijd...

maar alles komt altijd goed zeg ik maar... :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Wat wordt er bij deze ombouw allemaal veranderd aan de cilinderkop? De kleppen zullen iets worden aangepast en eventueel andere nokkenassen, maar wat gebeurt er nog meer met de cilinderkop?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

welke ombouw bedoel je precies???

gewone 1.8 16v-->2.0 16v???
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Ja, dus jouw eigen gemaakte blokken. Dus een 16v inruil en vergroten naar een 2 liter.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

helemaal niks, ja de inlaatkanalen zijn bewerkt tot een bepaald niveau...

maar verder is er niks anders dan standaard... dus op zich...

is er nog wel wat te halen hier en daar...
eerst maar ff Joenie's blokkie testresultaten afwachten, daarna praten we weer verder... :wink:

groeten uit Made-veld
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oh ja enuuhh...bij Joenie zit verder ook niet veel bijzonders op, behalve dan...een paar andere klepopeners...

dus het wachten is nog op iemand die een compleet omgebouwde motor besteld met alle reutemeteut erop die er te krijgen is...dat wil zeggen: "niet te gek" natuurlijk, moet nog wel enigszins betaalbaar blijven, maar 1.8 naar 2 liter, met een VOLLEDIG bewerkte kop/grotere (ik zeg GROTERE!) kleppen, andere nokkenassen en alle draaiende delen netjes gebalanceerd/uitgewogen...

ik denk dat het dan wel goed komt...

maar ja...blijkbaar wil niemand zo'n motor... :D
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Als ik het geld had ;) als ik klaar ben met me studie klop ik wel een x weer bij je aan :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

krijg jij geld als je afstudeert dan? :wink:

want dan moet je ff zeggen waar je studeert...dan overweeg ik dat ook... :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou tis min of meer verplicht tegenwoordig, ik kreeg vorig jaar €500,- netto per maand.
Ben benieuwd wat ik dit jaar krijg, zal wel ietsje minder zijn.. Voor minder dan €300 ga ik toch wel ff babbelen ;)

Maargoed back ontopic:
Zoals jij je blokken nu bouwt balanceer je nog nix he? Zonee, wat zou dat extra gaan kosten?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

200 euro...

dat houdt dus in:
vliegwiel/krukas/drukgroep gebalanceerd en dan de drijfstangen uitgewogen...

zuigers zijn allemaal nieuw en in een set dus die zjn echt wel oke...
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oke:

hobbyrobby bedankt voor het plaatsen van de foto's! :wink:

bovenste plaatje links de nieuwe klep-set-up met nieuwe zetels die in elkaar gefreesd zijn in verband met gebrekkige ruimte...

rechts de standaard klepjes... :)

onderste foto links de standaard kleppen met standaard lift, en rechts een foto met de nieuwe kleppen en een iets andere lift...

"zoek de verschillen!" :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Een paar vraagjes...

Die vermogensuitdraai op een van de eerste pagina's in dit topic! Met wat voor specificaties is dat? En dan bedoel ik qua elektronica, cilinderkop, etcetera!

En PtrGte; hoeveel klepoverlap pas je nu toe met die vergrote lift?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

speedline schreef:Een paar vraagjes...

Die vermogensuitdraai op een van de eerste pagina's in dit topic! Met wat voor specificaties is dat? En dan bedoel ik qua elektronica, cilinderkop, etcetera!

En PtrGte; hoeveel klepoverlap pas je nu toe met die vergrote lift?
is een omgebouwde 1.8-->2.0 met standaard kop/kleppen/nokkenassen alleen zijn de inlaatkanalen bewerkt...
en dat bewerken is NIET hetzelfde als ze bij een tuner doen voor 400-500 euro...het is "slechts" het weghalen van de ruwheden en gekke vormen in het inlaatkanaal...

elektronica is door menno onderhande genomen, dus moet je hem vragen, bij er zat wel een williamsspruitstuk op en een vervangingsfilter (GELOOF IK!!!??? rob? toch?) maar geen open filter...

eigenlijk niet veel verschillend dus...niks gebalanceerd/uitgewogen...compressie is iets hoger geworden, zou eerst 11,3 worden, maar blijkt 10,4 of iets dergelijks te zijn...

wat betreft de klepoverlap zou ik toch ff de specs erbij moeten pakken...laten we zeggen dat die overlap wel degelijk aanwezig is... :wink:

groeten
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

In principe is het een standaard F7P blok, met Williams zuigers en krukas.
De kop is standaard op de geflowde inlaatkanalen na.
De chip komt van Menno af en is naderhand nog 5% rijker gezet in het hogere toerengebied i.v.m pingelen.
Er zit verder een Williams uitlaatspruitstuk op en het vliegwiel is afgedraaid.
Verder gebruikk ik een JB 3 091 versnellingsbak met standaard Valeo koppeling en standaard 16V aandrijflijn.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

O ja, er zit inderdaad een vervangingsfilter in van Sparco dacht ik met een luchtslang (75mm) naar de bumper toe.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

nou dit is dus de manier waarop ik de kanalen bewerk... stelt op het oog niet veel voor, op de testbank misschien oko wel niet...maar het geeft wel een goed gevoel als je weet dat je met zo'n kop rondrijdt... :wink:

is echt wel een fijner gevoel als zo'n raar inlaattraject met uitsteeksels en ruwe stukken en dan vooral die smerige olieaanslag aan de binnenkant! :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

suggesties om het beter te doen zijn uiteraard van harte welkom :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Mooi werk Patrick. (Y)

Wat er in gaat aan extra vulling moet er ook uit. En ja ik weet dat de zuiger de uitlaatgassen naar buiten drukt. Maar wat ik bedoel te zeggen dat je de uitlaatzijde ook niet mag vergeten. Een flowbank is een grote ondersteuning bij dit werk. :wink:

Wat doe je verder met de klepzittingen en kleppen? Worden de pakkingen onder de loep genomen? Hoe staat het met het zelf ontworpen inlaatspruitstuk? Wat voor afstelmethode gebruik je voor het op tijd zetten van de "sport"nokkenassen? Etc. Etc.

Grtz,

Zzpeedie.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

speedline schreef:Mooi werk Patrick. (Y)

Wat er in gaat aan extra vulling moet er ook uit. En ja ik weet dat de zuiger de uitlaatgassen naar buiten drukt. Maar wat ik bedoel te zeggen dat je de uitlaatzijde ook niet mag vergeten.

we pakken de uitlaatkleppen van dezelfde motor als waar de inlaatkleppen uit komen... :wink:

Een flowbank is een grote ondersteuning bij dit werk. :wink:

die heb ik nou net niet! :)

Wat doe je verder met de klepzittingen en kleppen?

klepzittingen zijn al speciallekes, superzacht bij het bewerken, na een keer warm geweest te zijn zijn ze kei en keihard...kleppen worden off course op breuken of scheuren gecontroleerd en gepolijst, waarom? nou voor het mooie denk ik :wink:

Worden de pakkingen onder de loep genomen?

pakkingen??? welke pakkingen???

Hoe staat het met het zelf ontworpen inlaatspruitstuk?

ik probeer op het moment iets te verzinnen(heb ik eigenlijk al) om de inlaatkanalen rechter op de klep te krijgen, ik zit alleen met de aansluiting en ruimte onder de kap...

Wat voor afstelmethode gebruik je voor het op tijd zetten van de "sport"nokkenassen? Etc. Etc.

("sport"nokkenassen?! :wink: )
Vernierpulleys zijn duur...dus maken we die zelf :wink:

Grtz,

Zzpeedie.
Greetz uit Made :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Met de pakkingen bedoelt Speedline waarschijnlijk of die ook wel netjes passen tussen je mooie overgang van inlaatspuitstuk naar kop, dat die niet opeens veel smallere gaten hebben waardoor zij toch een beperkende/storende factor vormen :)
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Wat voor afstelmethode gebruik je voor het op tijd zetten van de "sport"nokkenassen? Etc. Etc.

("sport"nokkenassen?! )
Vernierpulleys zijn duur...dus maken we die zelf
Hoe wordt dit normaal gesproken afgesteld?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Donleben schreef:Hoe wordt dit normaal gesproken afgesteld?
Door het verstellen van de nokkenassen ten opzichte van de nokkenastandwielen... :wink:

Tunersgeheim...

Patrick; bewerk je de klepzitting zodat deze mooi aansluit op het kanaal en zet je "andere" ( :wink: ) hoeken d'r op!? Kleppen idem dito qua hoek!?

Grtz,

Zzpeedie.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

speedline schreef:
Donleben schreef:Hoe wordt dit normaal gesproken afgesteld?
Door het verstellen van de nokkenassen ten opzichte van de nokkenastandwielen... :wink:

Tunersgeheim...

Patrick; bewerk je de klepzitting zodat deze mooi aansluit op het kanaal en zet je "andere" ( :wink: ) hoeken d'r op!? Kleppen idem dito qua hoek!?Grtz,

Zzpeedie.
hoh! je komt maar een keer kijken... :wink:
kun je zien dat er zelfs geen hoeken in zitten... :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QQDYAp0T ... 1396057089[/img]

Omdat je nooit teveel vermogen hebt. :D 8)
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Welk vermogen, pk's of koppel??
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Allebei als het goed is.
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Hier stond iets stoms.
Laatst gewijzigd door lauw op di 13 jan 2004 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Nee hoor, niet met de nokkenassen die erin komen. :D
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

lauw schreef:Was een strikvraag :) , pk's gaat haast niks omhoog alleen het koppel stijgt behoorlijk.
leuk, strikvraag en dan zelf 't verkeerde antwoord geven :)
rev it like a rental
Plaats reactie