Advies over aankoop 21turbo

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Erik de Bruijn

Tijdens de zomervakantie had ik samen met twee vrienden besloten om na de vakantie een autoprojectje op te starten. We wilden een r5gtt kopen en deze opknappen zowel op technisch als visueel gebied.
Laatst waren we aan het surfen op internet en kwamen we een r21 turbo tegen, toch eigenlijk ook wel heel leuke auto :) . Toen we ons wat meer in de auto verdiepte kwamen we erachter dat hier toch ook wel erg leuke dingen mee te doen zijn.

A.s. zondag hebben wij een afspraak met iemand die zijn r21t weg wil doen. Voor dat we wilden gaan kijken zou ik graag nog een paar vraagjes stellen in de hoop dat jullie :) deze willen beantwoorden:

- Waar moet je op letten bij de aankoop, wat zijn de
zwakke plekken van een r21t.
- Zit er standaard een Garrett T3 op?
- Tot maximaal hoever kan je de turbodruk
opschroeven?
- Bij hoeveel km moet normaal de distributieriem
vervangen worden?
- Tot hoeveel pk/nm is deze op te voeren zonder dat
het "te snel" kapot gaat.
- Wat kost een chip en wat levert dit op, ik las op
fastnet.nl dat er een chip te krijgen was die het
vermogen om hoog bracht van 175 naar 225 pk klopt en wat moet zijn de kosten hier ongeveer voor?

De auto is van 1989 en heeft ongeveer 130000km gelopen.

alvast bedankt,

Erik de Bruijn

-
gille
Contacteer:

http://www.r21turbo.com/
probeer deze link eens,maar wel wat frans kennen he,staan de gebreken op,
chipje ask menno
tot max pk zonder stuk;220pk
max druk met chip 1.3 a 1.4bar
standaard T3
distributieriem op +- 80000km
goed opletten op de kriksteunen(rot of nie)en achterschermen(roest)
motor en remmen,ABS en olielekkage
suc6
Erik de Bruijn

Bedankt Gille, enige probleem is dat mijn frans niet zo best is 8)
gille
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:Bedankt Gille, enige probleem is dat mijn frans niet zo best is 8)
opletten op de schokdemperschotel,die durven afbreken
spruitstuk(uilaat)barstjes
keering nokkenas en vliegwiel(lekkage)alsook die van de delco,dan krijg je olie op je koppelingsplaat
en voor de rest de gebruikelijke dingen wat durft kapot te gaan op elke auto
Erik de Bruijn

en als je rijdt, waar kan je aan horen of dat er iets niet in orde is.
Erik de Bruijn

Het enige bekende probleem met de auto is dat het ABS lampje gaat branden, volgens de verkoper komt dit door twee ABS-ringen? iemand enig idee wat dit zijn?
Negotiator
Contacteer:

Als het die 21T van marktplaats is die er voor
€1250 ofzo opstaat in deventer...
zou ik ff erg goed naar de motor kijken.
Volgens mij is het dezelfde als die een paar maanden trug in Apeldoorn te koop stond, was van alles mis mee.
Boardcomputerdisplay naar de klote, turbometer naar de klote, gaskabel kapot en de turbo
werkte ook niet goed, heb er toen een proefrit mee gemaakt en hij was absoluut niet sneller
als de 21 TXE die ik toen had.
FF goed oppassen dus
Jeroen Lubking
Contacteer:

Kijk goed wat je koopt,

Een 21 turbo mag dan interresant zijn in aankoop,maar dat is deze zeker niet in onderhoud.

Onderdelen die veel kapot gaan zijn moeilijk 2e hands te vinden.
Ook de normale delen zoals uitlaten schokdempers enz is alleen maar origineel bij de dealer te halen,en dan ook voor de Hoofdprijs.

Ook is de techniek iets gecompliceerder als een 5 gtturbotje.Er zijn veel mogelijkheden om een 21 op te voeren en aan te passen.Maar in vergelijking met een 5je kost alles het dubbele.Niks is ook makkelijk te vinden,of kost een hoop.Veel zelf maken is de oplossing maar dat lukt ook niet bij iedereen.
Er zijn geen verlagingssets,geen uitlaten,geen kant en klare grote turbo`s te koop bij elke fabrikant,alleen het kant en klare spul van renault sport/europacup is te krijgen maar dit kost ook weer de hoofdprijs en is bijna niet te vinden.

Alleen aan de andere kant,als het goed rijd gaat het ook goed hard.Er zijn maar weinig auto`s die aan de kick kunnen tippen van een goeie snelle 21 turbo.
Je kan er een hoop plezier mee beleven als je een goeie hebt.

succes iig,

mvg jeroen lubking.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Erik de Bruijn

We hebben inderdaad ook gebeld naar de 21t die te koop stond op marktplaats voor 1250 euro, maar dat is hem niet.

Verder is de auto voor erbij en hoeft er niet dagelijks mee gereden te worden. Het is meer voor de hobby en er veel van te leren.

We zullen waarschijnlijk weleens langs komen Jeroen 8) .
gille
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:Kijk goed wat je koopt,

Een 21 turbo mag dan interresant zijn in aankoop,maar dat is deze zeker niet in onderhoud.

Onderdelen die veel kapot gaan zijn moeilijk 2e hands te vinden.
Ook de normale delen zoals uitlaten schokdempers enz is alleen maar origineel bij de dealer te halen,en dan ook voor de Hoofdprijs.BULLSHIT

Ook is de techniek iets gecompliceerder als een 5 gtturbotje.Er zijn veel mogelijkheden om een 21 op te voeren en aan te passen.Maar in vergelijking met een 5je kost alles het dubbele.Niks is ook makkelijk te vinden,of kost een hoop.Veel zelf maken is de oplossing maar dat lukt ook niet bij iedereen.
Er zijn geen verlagingssets,geen uitlaten,geen kant en klare grote turbo`s te koop bij elke fabrikant BULLSHIT,alleen het kant en klare spul van renault sport/europacup is te krijgen maar dit kost ook weer de hoofdprijs en is bijna niet te vinden.

Alleen aan de andere kant,als het goed rijd gaat het ook goed hard.Er zijn maar weinig auto`s die aan de kick kunnen tippen van een goeie snelle 21 turbo.
Je kan er een hoop plezier mee beleven als je een goeie hebt.

succes iig,

mvg jeroen lubking.
Lees ff tussen de regels :lol: er is veel te krijgen op de markt van tuning,zowel verlaging set's als uitlaat(eps,scorpion)maar wel via de engelse tuningshop's,en 2 de handsonderdelen met hopen te vinden (Raepers, Robert 001,J.Lubking,Pat B,Ikke,wij hebben allemaal wel genoeg wisselstukken.
en duur is het nie meer zoals vroeger hoor(tis gene K-TEC zenne :smoke: :smoke: :smoke: )
Laatst gewijzigd door gille op do 18 dec 2003 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik de Bruijn

Het is toch geen dagelijkse auto, we hebben allemaal een eigen auto. Het is vooral om er wat meer in te verdiepen en te kunnen sleutelen. We hebben een heeel grote schuur en binnenkort als het goed is een brug.

Als de auto een weekje stilstaat is dit op zich geen probleem.
Jeroen Lubking
Contacteer:

gille schreef:Lees ff tussen de regels :lol: er is veel te krijgen op de markt van tuning,zowel verlaging set's als uitlaat(eps,scorpion)maar wel via de engelse tuningshop's,en 2 de handsonderdelen met hopen te vinden (Raepers, Robert 001,J.Lubking,Ikke,wij hebben allemaal wel genoeg wisselstukken.
en duur is het nie meer zoals vroeger hoor(tis gene K-TEC zenne :smoke: :smoke: :smoke: )
Kwa verlaging is er niks betaalbaars,KW,apex,Weitec,gaz,spax,koni,bilstein,enz geen enkel merk heeft nog een set voor de 21,enige optie zijn hele dure op maat gemaakte proflex.

Uitlaten zelfde verhaal,scorpion leverd al lange tijd niks meer voor de 21 en als er nog wat was heeft dit dezelfde diameter en schiet je er dus geen fuck mee op.Eps wil ik het al helemaal niet over hebben,dan kan je er net zo goed steigerpijp met ijzerdraad onder binden heb je hetzelfde.

En de engelse markt is ook niet rijkelijk bedeelt met 21 turbo spul,tis helaas geen cosworth.
Veel verder als een nokkenas en een chippie kom je niet,en turbo`s uit engeland halen is al helemaal een drama.

Met goed zoeken vind je wel het 1 en ander maar het is allemaal een stuk duurder vergeleken met een 5je.
Ook is het echte europacup spul ook niet dik bezaaid en kost dit vaak ook aardig wat centen.
En het meeste spul wat 2e hands nog te koop is,is altijd pesies het gene wat het minst vaak kapot gaat.
Als je iets nodig hebt wat vaak kapot gaat heeft niemand het liggen en moet je weer naar de dealer.
Ik heb gewoon 4 21 turbo`s gekocht zodat ik zeker wist dat ik niet zonder onderdelen zou komen te zitten.En zelfs ik moet nog regelmatig naar de dealer om spullen te bestellen.

Maar om kort te zijn,ik vind het niet makelijk om geschikte goede tunings spullen te vinden voor redelijke prijzen.Als jij dat anders vind is dat daar gelaten.
Ik maak gewoon alles zelf in eigen beheer,alleen heeft niet iedereen hier voor de mogelijkheid.

Als je iig iets nodig hebt kan je me natuurlijk altijd bellen,keb onderdelen zat.

groeten jeroen.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Patrick

[quote="]en 2 de handsonderdelen met hopen te vinden (Raepers, Robert 001,J.Lubking,Ikke,wij hebben allemaal wel genoeg wisselstukken.
en duur is het nie meer zoals vroeger hoor(tis gene K-TEC zenne :smoke: :smoke: :smoke: )[/quote]

heeeeeeeeeeeeej gille en ikke dan :lol:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
speedline

Merwede Springs (Nederlands bedrijf dat produktie draait voor de beste Duitse verentoko's) heeft -40mm veren voor de 21T in het gamma.

Grtz,

Zzpeedie.
Menno

mag ik de heren er nog even op wijzen dat los van het feit dat het een auto is die fatsoenlijk moet worden onderhouden (welke niet), we het hier wel over een KANON hebben :smoke: .
rev it like a rental
Erik de Bruijn

Zondag om elf uur een afspraak gemaakt om te gaan kijken.

Kan iemand mij een indicatie geven wat zo'n auto ongeveer waard is.

hij is van 1989 en heeft 130.000km gereden. De boekjes zijn aanwezig hiernaast ook de onderhoudsboekjes.
Remco_Rs
Contacteer:

Ik geloof dat ROBERT 001 ook nog zijn witte 21t in de verkoop heeft staan
Erik de Bruijn

Staat hij ergens online te koop? Zodat ik er wat meer informatie over kan vinden?
speedline

Menno schreef:mag ik de heren er nog even op wijzen dat los van het feit dat het een auto is die fatsoenlijk moet worden onderhouden (welke niet), we het hier wel over een KANON hebben :smoke: .
Mais ou la la, Monsieur Menno nest ce pas objectif! :wink:

21 2L. Turbo (quadra) <-> "THE FRENCH COSWORTH" :worship:

(Maar een Safrane Biturbo is net ff beter Menno :wink: )

Grtz,

Zzpeedie.
Erik de Bruijn

Bellen we de man op om een afspraak te maken. Wilden we eigenlijk vanavond zelfs al gaan, maar die man zei het is donker dus kan je hem niet goed zien. Dus hebben we een afspraak gemaakt voor zondag 1100 uur.

Krijgen we net een mailtje waarin stond dat er iemand langs is geweest, in de avond, die de auto snel even gekocht heeft. Zonder dat we maar op enig manier ingelicht waren. :gun: Erg matige actie.

De gene die hem gekocht had had de auto nodig voor de motor. Iemand enig idee wie mij voor is geweest?

Weet iemand er nog ergens één te koop staan?
Ivo
Über-Spammer

Erg lullig, maar wel een wat vaag verhaal zeg......, maarreh, kijk eff op marktplaats, of bel Jeroen, of Robert001 :wink:
Erik de Bruijn

ik heb robert001 een PM gestuurd. Inderdaad een erg vaag verhaal vonden wij ook. De advertentie is ook meteen verwijderd op internet.
gille
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:Bellen we de man op om een afspraak te maken. Wilden we eigenlijk vanavond zelfs al gaan, maar die man zei het is donker dus kan je hem niet goed zien. Dus hebben we een afspraak gemaakt voor zondag 1100 uur.

Krijgen we net een mailtje waarin stond dat er iemand langs is geweest, in de avond, die de auto snel even gekocht heeft. Zonder dat we maar op enig manier ingelicht waren. :gun: Erg matige actie.

De gene die hem gekocht had had de auto nodig voor de motor. Iemand enig idee wie mij voor is geweest?

Weet iemand er nog ergens één te koop staan?
ik weet nog eentje staan een ph2,met standaard blok 2000euro,hij heeft er een getunede van raepers inzitten,maar heeft voor een quadra gekozen(foei trage slak :smoke: )
en hij neemt die speciale motor er wel uit,had al bod gedaan voor kas alleen maar hij verkoopt alleen met motor in,ik kan wel eens morgen informeren.
nadeel invoeren is duur van Belgie -Nederland.
gille
Contacteer:

speedline schreef:
Menno schreef:mag ik de heren er nog even op wijzen dat los van het feit dat het een auto is die fatsoenlijk moet worden onderhouden (welke niet), we het hier wel over een KANON hebben :smoke: .
Mais ou la la, Monsieur Menno nest ce pas objectif! :wink:

21 2L. Turbo (quadra) <-> "THE FRENCH COSWORTH" :worship:

(Maar een Safrane Biturbo is net ff beter Menno :wink: )

Grtz,

Zzpeedie.
ff corrigeren vriend speedie,de quadra is nu geen referentie omtegen een cossie te zetten he,te zwaar te log,en maar 167 pk,en de safrane biturbo ben ik ook van teruggekomen,heb er mee gereden,zwaar gedoe,en onderhoudsboekske is duurder geweest dan de auto zelf bij aankoop.
groetjes
Erik de Bruijn

ik ben effe opzoek naar een pagina's zoals autotrader of marktplaats in Duitsland / belgie en frankrijk iemand enig idee?
gille
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:ik ben effe opzoek naar een pagina's zoals autotrader of marktplaats in Duitsland / belgie en frankrijk iemand enig idee?
www.koopjeskrant.be
http://www.ebay.be
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
clio_rally
Contacteer:

gille schreef:ff corrigeren vriend speedie,de quadra is nu geen referentie omtegen een cossie te zetten he,te zwaar te log,en maar 167 pk,en de safrane biturbo ben ik ook van teruggekomen,heb er mee gereden,zwaar gedoe,en onderhoudsboekske is duurder geweest dan de auto zelf bij aankoop.
groetjes
Klopt wel, ik heb een keer een puzzelrit gereden met de delta, waaraan ook een safrane biturbo (bacarat toch?) aan mee deed. Uiteindelijk is de delta net iets sneller. Toch vind ik het wel een echte sjieke bak, zou niet verkeerd voor de deur staan :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Negotiator
Contacteer:

Ligt eraan welke Baccara
Je hebt de baccara V6i, de BiTurbo en de Baccara BiTurbo

Baccara V6i € 60.489

aantal cilinders 6
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 2975 cm3
boring x slag 93,0 x 73,0 mm
compressieverh. 9,6:1
max. vermogen 125 kW (170 pk)
5500tpm
max. koppel 235 Nm
4500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator geregeld

RXE BiTurbo: € 67.840

aantal cilinders 6
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 2975 cm3
max. vermogen 193 kW (262 pk)
5500tpm
max. koppel 365 Nm
2500tpm
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator geregeld

en dan de ultieme
Baccara BiTurbo € 79.321

aantal cilinders 6
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 2975 cm3
max. vermogen 193 kW (262 pk)
5500tpm
max. koppel 365 Nm
2500tpm
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator geregeld
Negotiator
Contacteer:

man.....

Nu ik die specs weer eens lees
kzou er toch best graag ééntje voor
me deur willen hebben zeg :worship:
clio_rally
Contacteer:

Ok, dan was het dus de bi-turbo bacarat, ik dacht dat dat de enige biturbo was, sorry. Was echt een mooie bak...

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

Apart dat de compressie verhouding van de v6i en de biturbo trouwens gelijk is...

Gijs
Bezemer Rally Team

Negotiator
Contacteer:

clio_rally schreef:Ok, dan was het dus de bi-turbo bacarat, ik dacht dat dat de enige biturbo was, sorry. Was echt een mooie bak...

Gijs
Hoef je geen sorry voor te zeggen (F)

er rijd er hier in de polder zo af en toe ook eentje rond, echt een WOLF in schaapskleren
Derby

clio_rally schreef:Apart dat de compressie verhouding van de v6i en de biturbo trouwens gelijk is...

Gijs
zal wel weer zo'n soft turbo zijn. zit er alleen om het rendement op te krikken.

Derby
clio_rally
Contacteer:

Derby schreef:
clio_rally schreef:Apart dat de compressie verhouding van de v6i en de biturbo trouwens gelijk is...

Gijs
zal wel weer zo'n soft turbo zijn. zit er alleen om het rendement op te krikken.

Derby
Zeer waarschijnlijk wel. Hoeveel zou je er uit kunnen halen na een kleine ombouw :worship:

Gijs
Bezemer Rally Team

Plaats reactie