[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Derby

dat is altijd maar afwachten. :lol:

nee zonder gein dat ding staat even snel stil als een 50th anniversary corvette.

Derby
antoine
Car: Renault Clio III RS

jeroen.k schreef:
Derby schreef:ik weet van het bestaan van dit systeem. alleeen dan voor de maybach. De extra klauw grijpt alleen in bij noodsituaties.

Derby
Aha...dus het klopt wel...wat ik mij ook afvraag...? Stel ik zou in de toekomst meerzuigerklauwen monteren...zijn er dan gewoon blokken te krijgen speciaal voor die klauwen ofzo? Of moet daar dan gewoon je oude blokken in? :s Weet namelijk niet wat je daarvoor dan allemaal ombouwt...
en bij lamborgini
[img]http://www.superkitcar.nl/verwijderen/rem.jpg[/img]
GTI1-G60

ant1 schreef:
jeroen.k schreef:
Derby schreef:ik weet van het bestaan van dit systeem. alleeen dan voor de maybach. De extra klauw grijpt alleen in bij noodsituaties.

Derby
Aha...dus het klopt wel...wat ik mij ook afvraag...? Stel ik zou in de toekomst meerzuigerklauwen monteren...zijn er dan gewoon blokken te krijgen speciaal voor die klauwen ofzo? Of moet daar dan gewoon je oude blokken in? :s Weet namelijk niet wat je daarvoor dan allemaal ombouwt...
en bij lamborgini
[img]http://www.superkitcar.nl/verwijderen/rem.jpg[/img]
Nee dat is de handremklauw, en heeft niks te maken met een noodrem systeem oid.
Tom
Moderator
Car: MB

daar past nog wel een maatje groter in :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.

wat een mietenschijfjes idd :)
Don't walk the grass... smoke it
antoine
Car: Renault Clio III RS

is maar de achterkant :smoke:
GTI1-G60

Marcel B. schreef:wat een mietenschijfjes idd :)
Dat komt idd omdat het de achterschijven zijn.
Maar deze zijn nog wel een maatje groter dan de schijven die de meeste auto's voor hebben.
:worship:
chendy
Contacteer:

chendy schreef:Diesel remmen monteren

Weet iemand misschien of de remmen van een Clio diesel ook op de GTT passen? De remmen van een diesel zijn vaak net wat groter en wat zwaarder uitgevoerd dan de benzine variant.
Mocht dit passen, weet iemand dan evt. ook welke modellen dezelfde zijn als een Clio-diesel. :)

mvg, Chendy.
Bij deze nogmaals. :)
p.s: Rob je hebt pm
RO 16v

Je kan ook gewoon Clio 16V remmen monteren, op Sloterdijk staat nog een schade 16V, heb je ook meteen de naven, voor het adres moet je Patrick-clio even pm'en.
speedline

Zo ik weet amper waar ik moet beginnen.

Mietenschijfjes in dat 18"-wiel? Voor de prijs van die velg en schijf kun je waarschijnlijk een groot deel van het wagenpark van de complete RTC financieren.

Die schijven met gatenkaas zijn in principe voor meer werkzaam koeloppervlak. Gegoten exemplaren kunnen uiteraard ook scheuren maar dat doen sommige metalen waar plaatselijk teveel warmte wordt toegevoerd.

Verglazen van de blokken komt door verdamping van de "lijm" van het frictiemateriaal. Deze damp vormt een "glazige" laag op het remblok waardoor de frictiewaarde afneemt.

De beste remkwaliteit remblokken worden daarom ook "uitgedampt". De lijm wordt min of meer uitgekookt om dit te elimineren. Deze extra behandeling maakt deze frictiematerialen uiteraard duurder.

Dubbele remklauwen op de Maybach functioneren gewoon tegelijkertijd en dienen alleen om het remvermogen constant op het gewenste peil te houden. Het apparaat heeft wel Mercedes elektro-hydraulisch remsysteem SBC (Sensotronic Brake Control), maar geen aparte of getrapte aansturing van de remklauwen. :lol:

Grtz,

Speedline.
chendy
Contacteer:

Speedy: weet jij of het gaat lukken met de remmerij van een diesel op de GTT?

En nogmaals bedankt voor de tip dat ik Clio 16v spul kan gebruiken op de GTT. Maar ik wil graag weten of de diesel ook een optie is.

mvg, Chendy.
speedline

chendy schreef:Speedy: weet jij of het gaat lukken met de remmerij van een diesel op de GTT
Lukken wel, maar of dat je met dezelfde maat massieve schijven wilt rijden valt te betwijfelen... :lol: Waar haal je die onzin trouwens vandaan!? Dat remmen van Dieseluitvoering zwaarder bemeten zouden zijn!? Onzin! :(
chendy schreef:En nogmaals bedankt voor de tip dat ik Clio 16v spul kan gebruiken op de GTT.
Is goed! Maar waarom doe je er dan niets mee... (N)
chendy schreef:Maar ik wil graag weten of de diesel ook een optie is.
Als je kleiner bemeten remmen wilt monteren is het een optie.

Grtz,

Zzpeedie.
jeroen.k

ik zit voor in de toekomst te denken aan Ibiza Cupra remmerij...wat moet er dan allemaal overgebouwd worden? :)
chendy
Contacteer:

Speedy: nee is geen onzin. De remmerij van een diesel-model is in vergelijk tot de benzine-model vaak zwaarder uitgevoerd. Dit uit zich al in de grotere schijfdiameter en dikte. Misschien dat iemand dit voor de GTT reeds heeft en/of weet.
En om op zoek te gaan naar een 16v op de sloop... Kan ik gelijk op zoek naar dat speldje.

mvg, Chendy.
Michiel

Kijk hier eens: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=10704
klauwen van een 16v worden daar aangeboden voor 30 euro per set. Nieuwe schijven en blokken (meer aanpassingen zijn niet nodig) en je bent klaar. Heb het ook op mijn GT zitten en reken maar dat het scheelt!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Robert dB.

chendy schreef:Speedy: nee is geen onzin. De remmerij van een diesel-model is in vergelijk tot de benzine-model vaak zwaarder uitgevoerd. Dit uit zich al in de grotere schijfdiameter en dikte. Misschien dat iemand dit voor de GTT reeds heeft en/of weet.
En om op zoek te gaan naar een 16v op de sloop... Kan ik gelijk op zoek naar dat speldje.

mvg, Chendy.
Waarom zouden diesel-model schijven eigenlijk zwaarder zijn? De auto's zijn over het algemeen tragen dan de benzine varianten. Ook hun massa is niet schikbarend veel vergeleken met de benzine voitures.
Ik zie geen reden waarom deze schijven 'groot' zouden zijn.
jeroen.k

Sowieso lijkt het me dat de remmen op een "sportauto" wel een stukje beter zijn dan op een Diesel...hehe :)

Maaruh iemand nog antwoord op mijn vraag over de Cupra remmerij? :)
Robert dB.

Dat zijn toch 'gewoon' Bembo schijven en klauwen?
Denk wel dat je een aanpassing moet maken voor aansluiting op je fusee.

Alles zomaar overzetten is dus wat lastiger, maar dat ik bij elke grotere diameter die je gebruikt. De steek van een Cupra is trouwens geen 4x100 maar 5x...
jeroen.k

Ja? Ik begreep dat die van de Cupra juist ideaal waren door hun steek van 4x100 en de dubbele zuiger klauwen ofzo?

Dan gaat het natuurlijk niet door...hehe...
Robert dB.

Je hebt Ibiza's met 4x100 inderdaad. Maar is de Cupra versie niet 5x100?
Tijn
Contacteer:

eerste cupra's waren 4x100

zie robert zijn alpine ...
there is no spoon.
speedline

chendy schreef:Speedy: nee is geen onzin. De remmerij van een diesel-model is in vergelijk tot de benzine-model vaak zwaarder uitgevoerd.

:lol:

Eigenwijs :wink: Een Clio Diesel heeft massieve schijven en trommels achter. 19 Diesel heeft wel geventileerde schijven voor en trommels achter. De 19 Turbodiesel variant die 180km/h haalt heeft wel geventileerde schijven van 26cm. Maar ook hier weer trommels achter.

Dus wel onzin. Een Clio Diesel heeft dus massieve schijven. Van die iele dingen. Dus als jij dat persé wilt? Be my guest!
chendy schreef:Dit uit zich al in de grotere schijfdiameter en dikte.
Heb je de remmen van een Dieselvariant gezien en opgemeten? NOT :@ Denk je nu echt dat Renault voor een 65pk Clio Diesel speciaal andere remmen gaat monteren tov bijvoorbeeld een 1400 van 75pk?
chendy schreef:Misschien dat iemand dit voor de GTT reeds heeft en/of weet.
De minder eigenwijzen rijden reeds met Clio schijven en remzadels rond.
chendy schreef:En om op zoek te gaan naar een 16v op de sloop... Kan ik gelijk op zoek naar dat speldje.
Je hoeft alleen maar een set remzadels op te zoeken van 16v remmen. Je hoeft de klauwen niet te hebben omdat de remzuiger diameter identiek is. Een beetje Renault sloperij heeft dat zo liggen.
Michiel schreef:Kijk hier eens: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=10704
klauwen van een 16v worden daar aangeboden voor 30 euro per set. Nieuwe schijven en blokken (meer aanpassingen zijn niet nodig) en je bent klaar. Heb het ook op mijn GT zitten en reken maar dat het scheelt!!!
Die heb je dus niet nodig. Alleen de remzadels.

Grtz,

Zzpeedie.
jeroen.k

Tijn schreef:eerste cupra's waren 4x100

zie robert zijn alpine ...
Dus dat is eventueel wel redelijk goed over te zetten in de toekomst? En die klauwen waren toch beter van een Cupra? :D
Mrtn
Car: R5GTT

Klopt, de eerste Cupra's deelde spullen van de Golf 3, welke 4x100 hadden, de nieuwere Cupra's hebben 5x100, net als de Golf 4

jaartallen weet ik niet
Mrtn = Maarten
RO 16v

chendy schreef:En om op zoek te gaan naar een 16v op de sloop... Kan ik gelijk op zoek naar dat speldje.

mvg, Chendy.
Ik gaf al aan dat er 1 op Sloterdijk staat, trouwens in Velserbroek en Schagen ook.
Tom
Moderator
Car: MB

die zijn er toch vrij regelmatig. Hier bij ons op de sloop staat er ook nog een als het goed is. evenals een 19 16v. Daar heb ik laatst een achter klauw van gehaald
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

Kan iemand mij ff snel vertellen waar een doorsnee remblok ook alweer uit bestaat aan frictiedelen?

Zaten kleine glasdeeltjes, staaldeeltjes en carbondeeltjes in ofzo? (vroeger ook asbest, maar das nue niet meer).

Moet het ff weten voor een verslag :)
Robert dB.

Helaas geen antwoord op je vraag Steven, schoolwerk moet je lekker zelf doen :p

Wel wat FAQ op een rij, betreft remmen:

-Wat veroorzaakt remstof?

Als goedkopere blokken slijten of verkolen komt er bij normale rem temperaturen stof vrij. Veel fabrikanten gebruiken materialen die stof veroorzaken. In EBC Greenstuff komen deze stoffen niet voor. Daarbij komt nog dat de blokken pas koolstof afgeven bij zeer hoge temperaturen en dit is bij normaal weggebruik te verwaarlozen. De stof die eventueel vrij komt, is dan ook nog zo weg te vegen.

-Wat is ‘brake fade’?

Alle remblokken bevatten organisch (levend) materiaal. De harsen die de diverse gebruikte materialen aan elkaar binden zijn organische, petrochemische, producten. Wanneer deze oververhitten, veranderen ze in een gas, waardoor de blokken ‘aqua planen’ op deze film van gas. De blokken hebben geen houvast meer. Dit kan levensgevaarlijk zijn en heet dus ‘brake fade’. Sommige producten doen dit constant en al bij verbazingwekkend lage temperaturen, terwijl Greenstuff snel ingeremd is.

-Waarom piepen de remmen?

Door gebruik te maken van metaaldeeltjes in de blokken krijg je een wrijving van metaal op metaal, waardoor remmen gaan piepen of gillen. Greenstuff bevat geen metaaldeeltjes en piepen dus niet. Let op: elk remblok dat voor het eerst op een remschijf wordt gebruikt waar sleuven of gaten in zitten, moet daarop inwerken (“ingeremd” worden). Na 400 tot 500 kilometer moet dat weg zijn. Haal de blokken er in die tijd dus niet uit!

-Wat is de levensduur van Kevlar/Aramide remblokken?

Voor auto’s tot 750 kilo en 2,5 liter is 15.000 tot 30.000 kilometer normaal, afhankelijk van rijstijl en remschijven met sleuven verkorten de levensduur. Greenstuff is voor mensen die hun remvermogen willen verbeteren. Voor een langere (remblok) levensduur kunt U op Redstuff overstappen. Bovendien verlengen ze de levensduur van de schijven.

-Moeten de Greenstuff remblokken voor of achter gebruikt worden?

Ze kunnen zowel voor als achter gebruikt worden, maar zet ze nooit op de achterkant, tenzij er voor ook Greenstuff zit, om eventueel blokkerende remmen achter te voorkomen.

-Hoe zit het met de wrijving?

Het typische frictie(wrijving) niveau van gewone remblokken varieert van 0,25 tot een frictie factor van 0,35. Greenstuff heeft 0,46 wrijving en daarom is de verbetering meestal meteen merkbaar. Denk eraan dat een µ frictie niveau slechts een aanduiding is en geen garantie voor remkracht. Vele onafhankelijke testen hebben echter aangetoond dat Greenstuff een van de samenstellingen op de markt is met de meeste grip.

-Hoe zit het met de remschijven?

Wees hier echt voorzichtig mee. Remschijven waar bramen of andere beschadigingen op zitten verlengen de tijd dat de remblokken ingewerkt zijn met honderden keren. Vervang de remschijven bij twijfel of laat ze, indien ze dik genoeg zijn, afdraaien. De garantie op de remblokken is anders niet van toepassing. Door een kleiner remoppervlak op de schijven neemt het remvermogen af of verdwijnt in z’n geheel! Let dus ook op de dikte van de schijven, want dunne schijven worden veel sneller heet, waardoor ‘brake fade’ kan ontstaan. Klik hier voor onze speciale remschijven.

-Als ik geen rembekrachtiging heb?

Als er één manier is om de remmen op oudere, zonder rembekrachtiging uitgeruste, auto’s te verbeteren, is het wel met Greenstuff. Let er wel op dat de rest van het remsysteem deugdelijk is, de remleidingen goed ontlucht zijn, de remvloeistof niet verouderd is en de schijven of trommel goed zijn.

-Wat moet ik doen als het pedaal sponzige aanvoelt?

Na het monteren van nieuwe remblokken voelt het pedaal vaak sponzig aan. Rem de remblokken rustig in, vooral als de schijven niet helemaal glad zijn. Na enige tijd met de auto gereden te hebben, zal het pedaal harder gaan aanvoelen. Wees voorzichtig tijdens deze inrij tijd en raadpleeg een deskundige als het pedaal na ongeveer honderd kilometer niet goed aanvoelt.

-Helpen sleuven of gaten in remschijven wel?

Ze hebben zelfs verscheidene voordelen. Ze breken niet alleen de ‘gasfilm’ af op het remoppervlak wanneer de blokken oververhitten, maar houden ook het oppervlak van de blokken schoon en schrapen verbrande koolstof resten van de blokken af. EBC remschijven hebben trouwens geen geboorde gaten i.v.m. scheurtjes, maar holletjes en sleuven die wel dezelfde voordelen hebben. Klik hier voor onze speciale remschijven.

-Kan ik niet beter grotere remklauwen monteren?

Natuurlijk is het altijd verstandig om, indien mogelijk, grotere remklauwen met meerdere zuigers te monteren. Je kunt nooit genoeg remvermogen hebben. Soms kan door het monteren van betere remklauwen het vermogen om te stoppen met 40-50% toenemen, maar vergeet niet dat alleen al door het monteren van Greenstuff blokken, vergeleken met standaard blokken, het remvermogen met 25-40% kan toenemen. Het is dus zonder twijfel de goedkoopste en een eenvoudige eerste stap om betere remmen te krijgen.

-Hoe zit het met goud (goudkleuring zink gepassiveerd) gecoate schijven?

Ze zien er prachtig uit, maar gun ze tenminste 1000 kilometer om ze in te remmen. Totdat de gehele goudlaag is verdwenen op het remoppervlak, is het remvermogen minimaal en kunnen trillingen voelbaar zijn. Er kunnen strepen of lijnen op de schijven ontstaan als de laag er af slijt – normaal tussen de 500 en 600 kilometer. Houd hier dus rekening mee.

-Ik wil wel eens het circuit op. Wat dan?

Veel mensen gebruiken Greenstuff in hun auto, zowel op de openbare weg als op het circuit. Neem in ieder geval altijd een extra set remblokken mee en upgrade eventueel naar Redstuff of Yellowstuff. Controleer de blokken voor U het circuit verlaat en de openbare weg op gaat. Vervang de blokken als er minder dan 3,5mm remmateriaal op de stalen plaat zit. Redstuff kan op de openbare weg gebruikt worden, maar het duurt langer voor ze “opgewarmd” zijn dan Greenstuff en voelen meer aan als standaard blokken met een frictie niveau van ongeveer 0,32.

-Wat is het verschil tussen de diverse soorten remblokken?

Blackstuff - standaard weggebruik, maximum schijf temperatuur: 400ºC.

Greenstuff - standaard weggebruik upgrade, rally’s, licht circuitwerk, max. schijf temperatuur: 550ºC.

Redstuff - zwaardere, snelle auto’s, weg + circuit, max. schijf temperatuur: 750ºC.

Yellowstuff - race, rally werk, “track days”, max. schijf temperatuur: 900ºC.

Bluestuff - voor langere races, max. schijftemperatuur: 900ºC.
Ollie

Klinkt als een hele lange reclameslogan :wink: :p
clio_rally
Contacteer:

Van een in, mijn ogen dan, niet zo'n topprodukt...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ollie

@ Gijs...wat zijn in jouw ogen goed blokken? Ferodo?

Is misschien al langs gekomen, maar voor de Clio rijders...welke remblokken gebruiken jullie, welke schijven, prijzen, ervaringen?
clio_rally
Contacteer:

Ollie schreef:@ Gijs...wat zijn in jouw ogen goed blokken? Ferodo?

Is misschien al langs gekomen, maar voor de Clio rijders...welke remblokken gebruiken jullie, welke schijven, prijzen, ervaringen?
Ik ben echt enorm enthousiast over Carbon Metallic. Dat spul remt al goed koud, maar als ze eenmaal warm zijn, blijven ze remmen. We hebben ze ook op de rs zitten, maar ik heb nu ook deze blokjes op mijn delta...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Foeke

Ik gebruik de mintex blokken.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Sander
Contacteer:

Foeke schreef:Ik gebruik de mintex blokken.
Ik ook en ik ben zeer tevreden.

S :D nder
speedline

EBC = zooi

Ik ken voorbeelden waar het als reclameslogan op een competitie auto zit maar waar de technici/coureur een heel ander idee hebben qua frictiematerialen :wink: (En er dus ook een ander merk tussen schijf en klauw zit!)

In frictiematerialen gaat gewoon keihard de regel "beter=duurder" op. En dus ook weer iets waar je geen geld op mag besparen.

Mintex rox btw! (Y) Maar wel voor de gevorderde bestuurder die tot het gaatje gaat.

Grtz,

Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op za 20 dec 2003 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie